Oletko harkinnut ottaa lapsillesi vesirokko rokotteen?
Aloin kovasti miettimään kun katsoin 45min...
ja syntyvälle vauvalle mietin jo valmiiksi rota rokotetta
Kommentit (30)
kuolee vesirokkoon Suomessa, sanoi se virologi telkkarissa. Vesirokon jälkitautina voi tulla esim tappajastreptokokki, hän sanoi.
En ole kuullutkaan, että vyöruusulta voisi välttyä. Onko se totta? Vesirokkorokotuksessa annetaan elävä heikennetty virus. Miksei se voisi aiheuttaa vyöruusua myöhemmin, kuten tavallinen vesirokkovirus.
Jos pyydän reseptin 1,5v neuvolalääkäriltä, niin saankohan sitten pelkästään sitä varten neuvola-ajan, jolloin se laitetaan...? Tietty kuntakohtainen juttu varmaan.
Vai saisko sen reseptin ihan vaan lääkärillle soittamalla ja sen rokotteen voisi sitten terkkari laittaa kun on kuukauden päästä se neuvolalääkäri...?
Oen kirjoittanut tästä usein täällä. Meillä onnistui tämä rokoteasia helposti, kokeilkaa tekin samaa. Soitin omaan neuvolaan asiasta, th pyysi reseptiä lääkäriltä, joka tietysti sen kirjoitti. Resepti suoraan apteekkiin, josta hain rokotteen (vajaa 70 ¿), jonka oma th sitten pisti neuvolassa. Näin ei tule turhia reseptinkirjoituskuluja esim. yksityisellä.
En nauti, enkä nauti muutenkaan lapsien kärsimyksestä enkä myöskään aikuisten ihmisten kärsimyksestä, jotai kuitenkin työssäni joudun kohtaamaan ihan päivittäin.
Olen sitä mieltä, että vesirokko kuuluu lastentauteihin, jota on jo kauan sairastettu tässä maailmassa. Joskus se voi johtaa johonkin pahempaan, harvoin tosin, ainakin oman tietämykseni mukaan. Tiedän, että meidänkin ammattikunnassa ollaan asiasta montaa mieltä. Toiset tämän rokotteen ehdottomasti lapsilleen haluavat, toiset taas eivät.
Me kysyimme 3.v neuvolassa että miten rokotteen saaminen onnistuu. Mutta ei ehditty toimia, kun kohta neuvolan jälkeen lapsi sairastui vesirokkoon. Onneksi sai sen suht lievänä eikä jälkitauteja tullut. Seuraava lapsi (jos sellainen joskus meille suodaan..) kyllä varmaan silti rokotetaan.
Hän sai kuitenkin vesirokon puolitoistavuotiaana sisarensa vyöruususta. Aika helppona hän sen onneksi sairasti. Yhdellä lapsellamme oli varmaan sen 300 rakkulaa, joka jo katsotaan pahaksi vesirokoksi. Yksistään naamassa oli yli 100 rakkulaa. Tyttö oli silloin 2-vuotias. Yhdellekään lapsistamme ei tullut jälkitauteja, mutta tuttavapiirissä niitä on ollut, ja siksi olisin rokotuksen nuorimmaiselle hankkinut.
Flunssaa vastaan muuten ei ole rokotetta, niin kuin täällä joku väitti.
Nyt vaan pitäisi muistaa pyytää resepti jostain...
sitten neljälle en aio ainakaan tässä vaiheessa vielä.
Ei kuumetta, kutinaa tai kärsimystä. Lasta ei haitannut ollenkaan. Toiselle saatan ottaa rokotteen, ellei sairasta ennen kuin on 3v. Rota-rokotteen otan toiselle lapselle ehdottomasti.