Onko aina pitänyt osata kertolaskuja jo 2. luokalla?
Tämä on ihan kamalaa! Tokaluokkalaisen pitäisi osata 1, 2, 5 ja 10 kertotaulut ulkoa ja joka jumalan ilta menee monta tuntia siihen että yritän opettaa. Ei vaan millään mene jakeluun edes kertolaskujen idea vaikka kuinka jankkaisi asiaa hänelle. Joka ilta päättyy riitaan ja ovien paiskomiseen. Onko muilla näin vaikeaa vai onko lapseni jotenkin kehitysvammainen vai mitä hemmettiä?
Kommentit (48)
On. On myös harmi, että sinä et koskaan oppinut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Sehän on vain yhteenlaskun muunnos.
3 x 3 = 3+3+3=9
Kyllä, mutta jos lapsi ei ymmärrä niin sitä on vaikea pakolla opettaa. Kokeile opettaa asia esim 5-vuotiaalle. Vaikka kuinka käytettäisiin palikoita ja jankattaisiin niin hän ei välttämättä ymmärrä. Kaikki lapset eivät ole samalla tasolla saman ikäisinä, ehkä aloittajan lapsi ei vaan ole valmis tuollasiin matikkatehtäviin.
Kertotaulu nyt vaan kannattaa opetella ulkoa kuten vaikka aakkoset tai tietyt muut asiat. Tähänkö on tultu, että usko ihmisten oppimiskykyyn on noin romahtanut. Eihän kertotaulussa ole mitään vaikeaa. Vaikka yksi kertotaulu viikossa opettelee ja 8 viikossa done.
Jos kertolaskuja EI opeteltaisi 2 luokalla, niin mitä ihmettä ne lapset matikan tunneilla tekisi? Eihän plus ja miinus laskuihin saa millään yli vuotta menemään - mielellään voisi tulla kertolasku jo ykkösen keväällä. Silloinkin olisi jo puoli vuotta tankattu samoja plussia ja miinuksia moneen kertaan...
Joo minäkin mietin tätä, näitä on kertailtu tässä useampi viikko ja loppusuoralla. Itse muistelin että olis ollut vasta kolmosella, en tiedä mutta kaikkihan nykyste äkemmin... Siitä olen ainakin varma että et ole hyvä opettamaan. Lopeta, tai vetäydy vähintään, onko joku toinen jonka kanssa voisi kerrata. Toistoja tarvii paljon että jää ulkomuistiin, vaikkei olisi niin huonokaan numeroissa. Tärkeää siis on, että toistetaan ja kerrataan lyhyesti niin ettei opettelusta missään nimessä tule liian epämiellyttävää tai painostavaa. Ei ole meilläkään lempiaiheita, mutta ei sentään riidaksi ole mennyt kertaakaan (en antaisi isän opettaa juuri tuosta huonosta asenteesta johtuen).
On palkitsevaa molemmille kun vähäisiä suorituksia tulee ja lapsi saa niitä suoritettua. Tässä lopussa annoin pientä kannustustakin ettei tarvitsisi mennä viikkoa kahta taas seuraavaan, vaan todella olen tsempannut lasta ok alun jälkeen ettei puutuisi ja pitkitä asiaa. Teemme niin että läksyjen jälkeen kerrataan yhdesti, sitten aamulla taas ennen koulua käydään litania ja /tai muutama otanta johon hän vastaa (yksi kertotaulu kerrallaan, ei saa sekoittaa monilla samanaikaisesti).
Pyydä anteeksi viipymättä että olet tehnyt asiasta negatiivisen vaikka ei se sitä ole. Aloittakaa uudelleen rauhallisesti, ensin kerraten litania sormin tai paperilla. On jopa parempi ettet ole mukana lainkaan tässä jos et osaa paremmin ottaa oppijaa huomioon. Voihan hän käydä tarvittaessa opettajankin kanssa ylimääräistä, annat kertauslistat vain kotona. Tsemppiä 👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Sehän on vain yhteenlaskun muunnos.
3 x 3 = 3+3+3=9
Kyllä, mutta jos lapsi ei ymmärrä niin sitä on vaikea pakolla opettaa. Kokeile opettaa asia esim 5-vuotiaalle. Vaikka kuinka käytettäisiin palikoita ja jankattaisiin niin hän ei välttämättä ymmärrä. Kaikki lapset eivät ole samalla tasolla saman ikäisinä, ehkä aloittajan lapsi ei vaan ole valmis tuollasiin matikkatehtäviin.
Kertotaulu nyt vaan kannattaa opetella ulkoa kuten vaikka aakkoset tai tietyt muut asiat. Tähänkö on tultu, että usko ihmisten oppimiskykyyn on noin romahtanut. Eihän kertotaulussa ole mitään vaikeaa. Vaikka yksi kertotaulu viikossa opettelee ja 8 viikossa done.
Itse lapsena väkisin opettelin kertotaulut ja unohdin heti kokeiden jälkeen. Siksi ajattelen että jos lapsi ei sisäistä asiaa niin opettelu on turhaa. Aakkoset on helppo opetella kun osaa lukea, mutta kertotaulu on vaikea opetella jos ei ymmärrä koko laskemisesta mitään. Suomessa tykätään tuosta pänttäämisestä mutta täytyisi pitää huoli että jotain oikeasti ymmärretään.
Meillä tuli vasta 3 luokalla ja olen 84 syntynyt. Itse aina vain laskin ne, enkä koskaan opetellut. Rakastan matikkaa, mutta lasken monesti ilman kaavoja, koska minä olen aina sisäistänyt jotenkin automaattisesti mitä pitää laskea. Joitain kaavoja käytän vain, koska ne nopettaa laskua. Ja joo, vaikka en noita ulkoa koskaan ole oppinut, olen mitatustikin keskimääräisesti siellä parhaimmassa testin mukaan matikassa.
Joskus pelkkä ulkoaopettelu on tyhmää, koska ihmiset eivät ymmärrä, että miksi niin tehdään. Minäkin havannoisin asiaa kuvin ja pelin avulla.
Meilläkin tytär valitteli ettei opi kertolaskuja, niitä sitten pikkuhiljaa ja ohimennen harjoiteltiin ja kirjoitti sitten pitkästä matikasta eeen kuten fysiikasta ja kemiastakin. Osaa nykyään kertolaskutkin.
LÄHDE?
Milloin, persu hyvä, tuo geenimuunnos ilmaantui ihmisen genomiin? Se sijaitsee samassa lokuksessa kuin skitsofreniaa, autismia, kaksisuuntaista mielialahäiriötä ja kliinistä depressiota aiheuttavat geenit. Sinullakin on joku näistä. Veikkaan depistä, joka usein oireilee myrkyllisyytenä ja äksyilynä.