Kelan kohtuuttoman pitkät käsittelyajat
Kauanko olette pisimmillään joutuneet odottamaan asianne käsittelyä? Enkä puhu nyt eläkkeistä, vaan ihan tavallisista asioista. Erityisesti opintuesta, lainasta ja muista niihin liittyvistä asioista. Tuntuu, että asia ei etene lainkaan ja alkaa olla niin sanotusti tuli takapuolen alla.
Kommentit (50)
Niin. Jokainen haluaisi olla jonossa se ensimmäinen. Mutta kun ei ole.
20 ja 30 vuotta takaperin käsittelyaika asumistuelle ja op.tuelle oli aina 2 kk useaan kertaan hoputettuna. Tapukset ihan normaaleja, ei mitään extraa selviteltävää. Tuolloinkin jo puhuttiin 2-3 vkon käsittelyajoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan joutunut odottamaan viikko kauempaa. Laina-asioissa sinun pitää ymmärtää, että siihen vaikuttaa pankki, ei Kela.
Opintolaina on oikeastaan vaan Kelasta kiinni.
Ei ole. Pankki on aina ja kaikissa tapauksissa se taho, joka päättää myöntääkö se lainaa vai ei. Opintolainaahan ei yleensä saa esim. maksuhäiriömerkintäinen, vaikka Kela olisi valmis lainan takaamaan.
Saa. Maksuhäiriömerkintä ei estä opintolainan saamista. Ei oikeastaan ole tilanteita, että opintolainaa ei pankista saisi, jos kela on takauksen myöntänyt.
Väärin. Maksuhäiriömerkintä ei estä valtion takauksen saamista. Mutta edelleenkin pankilla on oikeus kieltäytyä lainan myöntämisestä. Ja suurin osa pankeista kieltäytyy antamasta opintolainaa, jos on isompia maksuhäiriöitä. Omalla kohdalla vain Säästöpankki suostui antamaan lainaa maksuhäiriöistä huolimatta. Noin 5 000€ oli ulosotossa silloin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ne Kelan työntekijät ovat etätöissä kotonaan...eivät ehdi koneella olemaan kun kotityöt ja perheet :))
Ajatelkaa, kukahan pääsee lukemaan asiakirjoja???
Tämäpä juuri. Itse vähän hätkähdin, kun sairaalan sihteeri soitteli ja kertoi olevansa kotona keittiönpöytänsä ääressä. Toivottavasti oli yksinasuva. Siinä kun pitkät pätkät käydään terveysasioita läpi ja kone todennäköisesti jää auki, kun mennään vessaan tms.
Kenenkään yksityishenkilöiden tietoja käsittelevän ei pitäisi voida tehdä etätöitä. Tämä juuri tietoturvasyistä. Kyllä mulla ainakin pyörii täällä perhe ympärillä, kun teen etänä töitä. Mä en tosin käsittele mitään niin arkaluontoista. Ja vaikka se työntekijä on käynyt seulan läpi töihin otettaessa, niin puolisot yms. eivät. Ja yksityiselämässä voi olla minkälaista tallaajaa vaan suhteessa työntekijän kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ne Kelan työntekijät ovat etätöissä kotonaan...eivät ehdi koneella olemaan kun kotityöt ja perheet :))
Tämäpä juuri. Itse vähän hätkähdin, kun sairaalan sihteeri soitteli ja kertoi olevansa kotona keittiönpöytänsä ääressä. Toivottavasti oli yksinasuva. Siinä kun pitkät pätkät käydään terveysasioita läpi ja kone todennäköisesti jää auki, kun mennään vessaan tms.
Uutinen: Asiakastiedot ovat auki vain, kun ko. asiakkaan asioita käsitellään. Kukaan ei pääse sinun tietojasi katsomaan, jos ne eivät ole auki. Eikä ne ihan niin mielenkiintoisia edes ole, että joku sihteerin ukko niitä olisi kiinnostunut katselemaan.
Höpö höpö. Kun avaat asi
Lukutaitoa olisi hyvä harjoitella. Ei tuossa puhuttu koneen kiinni laittamisesta, vaan asiakastietojen sulkemisesta ja siitä, kiinnostaako sitä kotona hengaava puolisoa ne tiedot vai ei. Lähtökohtaisesti ei kiinnostaa pätkääkään jonkun Mirja-Liisan kihti tai Terttu-Marjatan masennus.
Olkapääleikkauksen jälkeen sairauspäivärahapäätös kesti 12 viikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenenkään yksityishenkilöiden tietoja käsittelevän ei pitäisi voida tehdä etätöitä. Tämä juuri tietoturvasyistä. Kyllä mulla ainakin pyörii täällä perhe ympärillä, kun teen etänä töitä. Mä en tosin käsittele mitään niin arkaluontoista. Ja vaikka se työntekijä on käynyt seulan läpi töihin otettaessa, niin puolisot yms. eivät. Ja yksityis
Arvaa mitä? SINÄ olet vastuussa siitä, kenen silmille työasioita altistat. Jos selviää, että sinun koneesi kautta yksityistietoja on levinnyt väärille tahoille, SINÄ joudut siitä vastuuseen. Tästä syystä me, jotka käsittelemme etätöissä arkaluontoisia tietoja, emme levittele niitä ympäri kämpää, vaan pidämme tarkasti huolen, että kone on vain omille silmille.
Vähän yllättäen sain Kelasta päästöksen nopeammin kuin liitosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uutinen: Asiakastiedot ovat auki vain, kun ko. asiakkaan asioita käsitellään. Kukaan ei pääse sinun tietojasi katsomaan, jos ne eivät ole auki. Eikä ne ihan niin mielenkiintoisia edes ole, että joku sihteerin ukko niitä olisi kiinnostunut katselemaan.
Sua ei, mutta toisia saattaa kiinnostaakin. Niin kelan tukiasiat, sairaalan terveysasiat kuin myös pankin raha-asiat. Nyt olisi ainakin näiden organisaatioiden edustajien aika palata takaisin työnantajan tiloihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenenkään yksityishenkilöiden tietoja käsittelevän ei pitäisi voida tehdä etätöitä. Tämä juuri tietoturvasyistä. Kyllä mulla ainakin pyörii täällä perhe ympärillä, kun teen etänä töitä. Mä en tosin käsittele mitään niin arkaluontoista. Ja vaikka se työntekijä on käynyt seulan läpi töihi
Ihailtava moraali sulla, mutta kaukana todellisesta etätyön arjesta.
Sua ei, mutta toisia saattaa kiinnostaakin. Niin kelan tukiasiat, sairaalan terveysasiat kuin myös pankin raha-asiat. Nyt olisi ainakin näiden organisaatioiden edustajien aika palata takaisin työnantajan tiloihin.
Se, että sinä olet sairaalloinen kyylä, ei tarkoita, että kaikilla erätyöläisillä asuu sellainen kotonaan. Kyllä normaali ihminen osaa kunnioittaa yksityisyyttä eikä mene urkkimaan puolison koneelle yhtään mitään. Ymmärrän toki, että sinua harmittaa, kun minulla on etätyöoikeus ja sinulla ei. Vtuttaisi minuakin mennä töimistolle sinunlaistesi karkerien kyylien joukkoon.
Ihailtava moraali sulla, mutta kaukana todellisesta etätyön arjesta.
Ei siinä mitään ihailtavaa ole, että osaa käyttää aivojaan. Ihan yhtälailla tietyt asiat on siellä toimistolla pidettävä salassa eikä niitä saa levitellä kaiken kansan nähtäville.
Meinaatko, että siellä toimistolla tietosi eivät voi päätyä vääriin käsiin :D:D:D:D:D:D
Vierailija kirjoitti:
Se, että sinä olet sairaalloinen kyylä, ei tarkoita, että kaikilla erätyöläisillä asuu sellainen kotonaan. Kyllä normaali ihminen osaa kunnioittaa yksityisyyttä eikä mene urkkimaan puolison koneelle yhtään mitään. Ymmärrän toki, että sinua harmittaa, kun minulla on etätyöoikeus ja sinulla ei. Vtuttaisi minuakin mennä töimistolle sinunlaistesi karkerien kyylien joukkoon.
Ei tarvitse olla kyylä. Edes pieni murunen ihmisten terveys ja muista asioista ei kuulu ulkopuolisille. Ja ikävä kyllä etätyöskennellessä tietoturva kärsii. Se on onneksi työnantajan päätettävissä missä työtä tehdään ja toivottavasti näemme yhä enenevässä määrin paluuta toimistoille.
Entä jos jätän toimistolla työkoneen auki ja siivooja näkee sieltä Mirja-Liisan käsivän emättimen kuivuudesta? Millä tavalla se on parempi kuin jos asian näkee puolisoni?
Nonniin. Nyt kun vielä vingutte että kaikki turhat kelan tädit kilometritehtaalle vaan ja julkinen sektori alas kokonaan niin odottakaas vaan että kuinka kauan sitten joudutte odottamaan minkään asian toimittamista. Tai tappelemaan kuukausia tekoälyn kanssa. Että onnea vaan, toivottavasti kaikki vinkujat saavat mitä toivovatkin.
On sen verran ottanut päähän tämä jatkuva sonnan jauhaminen ja Kelan työntekijöiden haukkuminen että toivottavasti mollaajat saavat mitä haluavatkin. Mikä muu pienipalkkainen ihmisryhmä saa näin paljon p*skaa niskaansa ja yleensä ihan syyttä. Tekevät työtään ja saavat haukut päälle joka suunnalta.
Vierailija kirjoitti:
Meinaatko, että siellä toimistolla tietosi eivät voi päätyä vääriin käsiin :D:D:D:D:D:D
Todennäköisyys on pienempi, kun ympärillä on työhön sopivaksi katsotut henkilöt, kun vielä kaikki työntantajalle täysin tuntemattomat puolisot, lapset, lasten kaverit ja muut tuttavat ja sukulaiset.
Ihmiset valittavat koko ajan siitä, että julkisella sektorilla on ihan liikaa työntekijöitä. Sitten kun näitä työntekijöitä vähennetään (kuten Kelassa on laitettu työntekijöitä pihalle), valitetaan siitä, että käsittelyajat ovat ihan liian pitkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse olla kyylä. Edes pieni murunen ihmisten terveys ja muista asioista ei kuulu ulkopuolisille. Ja ikävä kyllä etätyöskennellessä tietoturva kärsii. Se on onneksi työnantajan päätettävissä missä työtä tehdään ja toivottavasti näemme yhä enenevässä
Mene kertomaan tuo esim. apteekin henkilökunnalle, joka ihan siellä työnantajan tiloissa kailottaa suureen ääneen ihmisten terveystietoja. Sama homma esim. päivystyksessä, jossa verinäytteet otetaan odotusaulassa ja moni asia kailotetaan sielläkin kaikkien kuullen. Turha takertua lillukanvarsiin, kun on oikeitakin ongelmia tietosuojan suhteen. Siinä olet kyllä oikeassa, että etätyömahdollisuus on onneksi työnantajan päätettävissä, vaikka sinua kovasti harmittaakin, että minä saan tehdä etätöitä ja sinä et.
Äänestämällä saa pitkät ajat ja vanhalla systeemillä. Ei vanha tee muutosta edes leikkuriuhkaan.