Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten nopeasti kunto kohoaa kun aloittaa kävelylenkit?

Vierailija
24.11.2025 |

Olen aivan rapakuntoinen ja aloittanut  liikkumaan koiran kanssa. Pentukoira kyseessä ja ollaan pennun tahtiin aloitettu ulkoilu ja lenkit. Tällä hetkellä käydään kaksi kertaa päivässä lenkillä ja muut ulkoilut pihassa aidatulla alueella. Mulla ylipainoa yli 10kg  ja ikää 45v. Tuntuu toivottomalta, kun väsyttää koko ajan huonon kunnon ja ylipainon vuoksi.Ruokavaliota olen myös muokannut terveellisemmäksi. 

Nyt mietin milloin tämä jatkuva väsymys helpottaa. Haluan, että koira saa riittävästi liikuntaa, joten väkisin raahaudun ulos vaikken jaksaisi.

Kommentit (87)

Vierailija
81/87 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tehokkaimmat kunnonkohotusmenetelmät ovat sellaisia mistä ei saa lääketieteen vahtiessa puhua. Käytännössä sinun pitäisi lopettaa syöminen ja liikkua joku 10 tuntia päivässä, niin olisit hyvässä kunnossa parissa viikossa.

Mutta arkielämän kannalta suosittelen seuraavaa: liiku aamulla ennen kuin syöt. Kun syöt, välttele hiilareita ja sokeripiikkejä, kulje kohti luonnon ruokavaliota eli vähähiilihydraattista. Eläimet liikkuvat koko ajan kun syövät, tämä ei ole mahdollista jos mussuttaa vijloja. Kun syöt, syö vain 80% täyttöasteelle ja elä koko ajan pienessä nälässä. Näin energiatasosi pysyvät korkeampina, sillä energiasi ei kulu jatkuvaan ruuan sulatukseen ja prosessointiin. Jos pystyt, harjoita pätkäpaastoa, eli syö esim. vain 4-6 tunnin aikaikkunalla päivässä

Liikkua voi vaikka väsyttäisikin. Kuten voi olla syömättäkin, vaikka nälättäisi. Tämä johtaa tuloksiin.

Ohjeesi kuulostaa ihan kauhealta. Tuolla tavalla saa itselleen vain syömishäiriön.

Vierailija
82/87 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi tärkeä nukkua syvää unta. Minulle riittää 6 tuntia. Jotku nukkuu 8 tuntia ja ovat silti väsyneitä, se on pintaunen merkki. Kävelyssä pentukoira on hidaste. Hyvää ulkoilua se toki on, jos on ulkona 2t/pv. Kävelyssä pitäisi päästä rasvanpolttosykkeeseen ja se ei onnistu ilman kävelysauvoja tai pientä hölkkää. Laihduttaminen vaatii nälänsietokykyä. Pieniä annoksia, klo 20 aikaan teetä ja 3 voileipää, niin energia riittää aamuun saakka. Klo 23 nukahdan ja klo 05 keittelen aamukahvia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/87 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Normaalikuntoinen ihminen jaksaa kävellä jokainen päivä 15 km lenkin. Ja normaalilla ihmisellä on myös siihen aikaa jokainen päivä. 

Ongelma on siinä, etä yli 90% nykyihmisistä on epänormaaleja elintavoiltaan.

Ihmiset jalkoja ei ole luonto luonut painamaan kaasupoljinta ja makaamaan sohvalla. Kumpikin epänormaalia jalankäyttötapoja.

Tuosta olen samaa mieltä, että jaksaa, mutta aikaa ei ihan oikeasti ole suurimmalla osalla 15 km:n kävelylenkkiin joka päivä. Ihmiset yleensä ovat töissä sen 8+ tuntia päivässä ja perheelle sekä kodinhoitoon pitäisi jäädä aikaa myös. Jos aikoo riuhtoa 15 km:n lenkin kaiken päälle, se on yöunista pois, joko aamupuolelta tai illasta, eikä se ole terveellistä kenellekään. 

Vierailija
84/87 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oleellista on vaan jatkaa joka päivä vaikka tuntuisi, ettei kunto kohoa. Olen itse "kuntouttanut" itseäni leikkauksen ja syöpähoitojen aikana ja jälkeen kävelyllä. Aluksi menin vain aivan pieniä matkoja pihatiellä. Lisäsin matkaa vähitellen ja otin muutamia jumppaliikkeitä mukaan päiväohjelmaan. Löysin tai-chistä itselleni sopivia. 2 vuotta sairastumisen jälkeen, jolloin oli vuosi hoitojen loppumisesta uskalsin mennä tanssitunnille. Nyt olen käynyt useamman kuukauden kerran viikossa tanssimassa. Olen 55+ ja tämä on ollut minulle hyvä tapa. Olen välillä ollut tosi uupunut ja energiaton, mutta olen kuitenkin jumpannut edes vähän. Kun oli kovin liukasta, en pakottanut itseäni ulos vaan tein pidemmän jumpan. Välillä otin mukaan pienet (1kg) käsipainot. Minulla ei ole ollut ylipainoa, joten siinä en voi auttaa. Mutta kunto kasvaa ja notkeutta saa lisää, jos uskollisesti vaan puskee itseään edes vähän joka päivä. Jos lähdet nollasta niin älä laita tavoitteita liian korkealle vaan tee se minkä jaksat ja jos olet terve niin voit tehdä vähän ylikin sen mitä jaksat.

Vierailija
85/87 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

5-7 lenkkiä viikossa jo vuosia ja ihan yhtä huono kunto kuin aloittaessa. Aivan kuollut noin tunnin lenkistä. Hyvää oloa en ole koskaan liikunnasta saanut. Silti kohta taas lähden jihuu!

Vierailija
86/87 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaksan kävellä 20 km putkeen ja painan 90 kg mutta kuntoni ei ole kovin hyvä jos pitäisi juosta niin en jaksaisi 3 kilsaa juosta. Kävelin kerran isoveljeni luokse jonne on 9 km matkaa ja kävelin myös kotiin eli 18 km yhteensä mutta menin kaupan kautta ja siitä tuli 2 km.   En pidä kuntoani hyvänä todellakaan. 

Vierailija
87/87 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koiralenkeillä kunto ei kohoa, mutta ei kovasti ehkä huononekaan paitsi sitten iän myötä. 

Kannattaa tehdä yksinkin lenkkejä, jolloin ei tarvitse pysädellä joka postilaatikon. puun tai pensaan juurelle.