Miten nopeasti kunto kohoaa kun aloittaa kävelylenkit?
Olen aivan rapakuntoinen ja aloittanut liikkumaan koiran kanssa. Pentukoira kyseessä ja ollaan pennun tahtiin aloitettu ulkoilu ja lenkit. Tällä hetkellä käydään kaksi kertaa päivässä lenkillä ja muut ulkoilut pihassa aidatulla alueella. Mulla ylipainoa yli 10kg ja ikää 45v. Tuntuu toivottomalta, kun väsyttää koko ajan huonon kunnon ja ylipainon vuoksi.Ruokavaliota olen myös muokannut terveellisemmäksi.
Nyt mietin milloin tämä jatkuva väsymys helpottaa. Haluan, että koira saa riittävästi liikuntaa, joten väkisin raahaudun ulos vaikken jaksaisi.
Kommentit (87)
Kouluaikaan -88 syksyllä vedettiin kaksin käsin viinaa ja mätettiin pikaruokaa. Töllössä oli dokkari sydänleikkauksesta, korkki kiinni, hampparit jätettiin kioskille ja ryhdyttiin kaverin kanssa kävelemään. Aloitettiin sellaisella 5 km kävelyllä joskus lokakuun lopulla ja viikko ennen joulua tuo mentiin juosten. Tuo kävelyvaihe kesti varmaan joulukuun alkuun. Myöhemmin kuulin että olisi kannattanut kasvattaa kävelymatkaa eikä alkaa juoksemaan.
Kun mä aloin pyöräileen, niin yhdessä kesässä nousi pyöräilykunto aivan tosi paljon. Keväällä 15 km lenkissä jouduin ainakin 8 ylämäkeä taluttamaan, alkukesästä enää vain 2 mäkeä, keskikesällä ei enää yhtään. Nyt surettaa, kun pyöräily loppuu talveksi ja ensi kesänä joutuu kunnon rakentaan taas alusta. Toki vähän pyöräilen kuntopyörällä talvella, mutta se ei ole sama.
Jos päivittäin treenaa, niin päivittäin huomaa, että jaksaa paremmin ja paremmin. Mitä huonompi kunto, sen nopeammin ja helpommin sen huomaa. Itsekin olin aivan rapakunnossa, kun aloitin työmatkapyöräilyn. Eka matka oli täyttä helvettiä ja ajattelin, etten ikinä jaksa pyörällä liikkua. Mutta seuraava kerta oli jo helpompi.
Vasta sitten, kun kunto on kasvanut, alkaa olla vaikeampi saada sitä kuntoa nousemaan ja myös vaikeampi huomata, että se nousee.
väsyttää koko ajan
Väsymys on yleissana, joka voi tarkoittaa mitä vaan väsymystä: unettamista, fyysistä rasitusta, psyykkistä rasitusta... Mikä siis on väsymyksen laatu? Fyysisen suorituksen jälkeen on ihan normaalia, jos keho on vähän rasittunut.
Kaksi kertaa päivässä tehty likuntasuoritus kuulostaa paljolta, jos on ihan rapakuntoinen. Vähennä lenkin pituutta ja katso, auttaako. Saattaa olla, että aloitit liian rivakasti.
Toivo joulupukilta aktiivisuusranneke. Hyviä ja halpojakin löytyy. Itse hankin sellaisen ja laitoin siihen tavoitteeksi 6000 askelta / päivä. Vastaa noin 4.5km matkaa. Kiva seurata, päivittäin olen saanut tavoitteen täyteen, joskus tuplanakin. Koirasta haaveilen, mutta ovat kalliita, ja jos täytyisi käyttää elääinlääkärissä, ei olisi siihen varaa. Älä lannistu vaikka ulos lähtö tökkii, lenkin jälkeen hyvä olo.
Kiitos paljon vastauksista. Moni on kirjoittanut ettei pennun kanssa ole vielä tarpeeksi liikuntaa, mutta koirahan on pentu pitkään Minä tarkoitin, että ollaan aloitettu koiran tahtiin liikkuminen pikkuhiljaa. Siis koira on kohta 5kk ja olemme muutaman kuukauden ulkoilleet. Nyt tällä hetkellä koira jaksaa jo tosi reippaasti lenkkeillä. Oma kunto tässä on huonompi. Onneksi koira saa toki juosta noiden lenkkien lisäksi vapaana aitauksessa.
Terveellisen ruokavalion osaan koostaa kyllä ja olen nuorempana liikkunut paljonkin. Nyt ei dieetit ja laihdutus ole ykkös tavoitteita vaan tosiaan tästä rapakunnosta nouseminen ja pysyvä elämänmuutos. Onhan mahdollista, että saan koiran kanssa lenkkeillä jopa seuraavat 15vuotta. -ap
Vierailija kirjoitti:
Ei kävely kohota kuntoa kovin paljoa.
Kohottaa kävelykin kuntoa, jos maasto on vaihtelevaa tai jos tasasella kävelee niin lujaa kuin jaksaa.
Ainakin itse olen huomannut, että rapakuntoinenkin lakkaa hengästymistä, kun on pari viikkoa kävellyt. Sitten voikin alkaa jo pikkuhiljaa hölkkäämään.
Kolmen vuoden kuluttua aloin jo hiukan huomata kuntoni kohonneen. Kävely 6, 8 km joka päivä. Paitsi jouluaattoisin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi jotkut aina tulee väittämään tätä? Totta kai kävely nostaa kuntoa jos on huono pohjakunto. Kaikki liikunta on plussaa ja auttaa kohottamaan kuntoa. En ymmärrä tuollaista ajatusmaailma missä kävelyä ei pidetä lainkaan liikuntana.
Mä olen ollut syöpäsairas ja voin sanoa 100% varmuudella, että mun kunto oli heikoimmillaan paljon huonompi kuin ap:n kunto. Pelkkä pikainen suihkussa käynti vei voimat niin, että mun piti istua kylppärissä huilaamassa, että jaksoin pukea vaatteet päälle. Kunto romahtaa todella nopeasti, kun pääasiassa vain makoilee. Kunnon nostaminen onkin sitten pidempi prosessi. Itse aloitin kunnon kohottamisen hoitojen jälkeen ihan parin sadan metrin kävelyillä. Jostakin se oli lähdettävä.
10 kg ylipainoa ei ole paljon. Mun pituus on 168 cm ja paino on 117kg. En silti ole rapakuntoinen vaan jaksan kävellä (myös maastossa), pyöräillä, uida, yms. Myös työni vanhuspuolella on fyysisesti raskasta.
Vierailija kirjoitti:
Mikä se kunto on, sekö että elvistellään lihaksilla mutta kun lähdetään maastoon kunnon patikka retkeilyyn niin punttijulli ei jaksa tehdä muuta kuin valittaa.
Miksi olet vihamielinen?
Kyllä kävelylenkit kohottavat kuntoa hyvin. Itse käyn aamuin illoin 30-1,5h lenkkejä ja lisäksi viikoittain pitkiä maastolenkkejä mahdollisuuksien mukaan esim. metsässä. (Meillä mies käy ip-lenkit ja itse aamusta ja illat).
Yllättäen juoksukuntokin on kohentunut kävelemällä - en ole vuosiin juossut, mutta yllätyksekseni pystyin hölkkäämään helposti lähes tunnin ensi yrittämällä, puhtaasti kävelyn ansiosta. Olen pari vuotta vanhempi kuin aloittaja. Tsemppiä lenkkeihin ap!
Mä aloin kävelemään v 2025 alusta, sairaalloisen ylipainoisena ja nollakuntoisena. Kyllähän se kunto on vähitellen parantunut, mutta se on rauhallista ja hidasta, mikä mulle sopii hyvin. Kesällä ensimmäistä kertaa huomasin, että hei, tämä kävely ei joka kerta enää olekaan ankea kivuliasta ja uuvuttavaa tahkoamista, vaan menee välillä kevyestikin.
Vierailija kirjoitti:
Kävely on on hyvä, mutta se vie aikaa. Suosittelen tehokkaampia kuntoilu muotoja esim. hölkkäily tai kuntopainotteinen lihasvoima treeni.
Elä puhu p**kaa. Käyn tunnissa 6,5km lenkin ja kuntoni on todella hyvä. Tunti päivässä ei ole paljoa.
Vierailija kirjoitti:
10 kg ylipainoa ei ole paljon. Mun pituus on 168 cm ja paino on 117kg. En silti ole rapakuntoinen vaan jaksan kävellä (myös maastossa), pyöräillä, uida, yms. Myös työni vanhuspuolella on fyysisesti raskasta.
Nyt ihmettelen, että kuinka pystyt tuon painon säilyttämään?
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan siitä miten kävellään.
Kävellähän voi vaikka 30km päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan siitä miten kävellään.
Kävellähän voi vaikka 30km päivässä.
Jos kävelee rapakuntoisena 30 km päivässä, niin kunto kohoaa riippumatta siitä miten kävelee.
Kolme vuotta sitten talvella aloitin kävelyn 100-kiloisena. Kyllä sen mielestäni jo viikoissa huomasi, että kunto nousee. Alkukesästä vetelin jo pitkää lenkkiä sauvoilla. Vähitellen juoksua mukaan, ja syksyllä juoksin ekan kympin. Talvella vaan kävelin ja poljin kuntopyrällä. Seuraavana kesänä eka puolimaraton. Puolessatoistatoista vuodessa lähti 30 kg painoa siinä, kun korjasin syömisiäkin. Aloittaessa olin 47, mies.
Vain 10 kilon ylipaino ei estä liikuntaa. Vähitellen pidennät lenkkejä.
Ei ole tuota. Ymmärsit väärin.