17v samassa työpaikassa ja nyt tuli kenkää YT:ssa
Olen uuden äärellä ja itkettää ja pelottaa aivan helvetisti.
Olen ollut samassa työpaikassa 17 vuotta, mutta pitkästä lojaalisuudesta ei ollit hyötyä. Minut irtisanottiin viime viikolla muutsneuvotteluissa. Ainoa "lohtu" on, että irtisanominen osui myös 20 muuhun, vaikka en nyt mitään paha kenellekään halua.
Oli aivan hirveää, kun tuli kutsu neukkariin, jossa pomo oli HR ihmisen kanssa. Kun soitto tuli, tiesin tottakai, että nyt se osui kohdalleni. Onneksi minulla on edes 6kk irtisanomisaika.
Olen viimeksi tehnyt työhakemuksen tähän firmaan, eli 17v sitten. En siis ole sen jälkeen ollut kertaakaan edes työhaastattelussa. Kaiken lisäksi olen jo 49 vuotias. Kun palkan tulo loppuu, en tiedä miten selviän
Kommentit (231)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin pitkän työuran jälkeen sulla on varmasti kunnolla puskuria. Lisäksi työllistymismahdollisuudet näyttävät hyvältä pitkän työkokemuksen ja lisäkoulutuksen ansiosta.
Empatiakyvyytön ymmärtää todellusuuden vasra silloin, kun se osuu omaan nilkkaan. Niin jauan voit jatkataa tousen pklkkamuata. Kertoo sinun äo- stä.
Tuo kommentti ylitti kyllä ironiahorisontin aika vankalla marginaalilla...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutosturvan varmaan antavat eli auttavat irtisanottua työllistymään nopesti.
Miten siinä voi auttaa?
En tiedä mutta sellainenkin on. Sa ilmeisesti irtisanomisajalla palkallista vapaata työnhakuun.
Minulta loppui työntekovelvoite saman tien, eli saan palkkaa kuusi kuukautta, mutta en ole enää velvollinen tekemään töitä. Se tuntuu minusta myös tosi pahalta. Vuosikausien rutiinit, tuttu työpaikka, työpiste, työkaverit, lounaspaikka, palaverit, toimiston kahvihuone jne. katosivat minulta aivan yhtäkkiä.
Siksipä se surutyö pitää tehdä, että pääsee tasapainoon ja pystyy hyväksymään tilanteen, jolloin jaksaa hakea töitä.
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan ota noin vanhaa enää töihin mihinkään, valitettavasti. Itse olen jo yli 60 ja ollut lomautettuna vuoden. Mua kymmenen vuotta nuorempia potkitaan firmoista ulos yt:ssä. Tätä se nykyään on.
En nyt ihan tuota usko. Itse työllistyin reilusti yli viisikymppisenä, kun jouduin YT:issä irtisanotuksi. Vaati kyllä ahkeraa työnhakua ja laajaa verkostoitumista, lisäksi opiskelin useita lisäpätevyyksiä samalla kun hain töitä. Kaikista oli hyötyä sitten myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin pitkän työuran jälkeen sulla on varmasti kunnolla puskuria. Lisäksi työllistymismahdollisuudet näyttävät hyvältä pitkän työkokemuksen ja lisäkoulutuksen ansiosta.
Jos ei 17 v. aikana ole saanut puskuria kerättyä, vaan on kaikki rahat menneet kynttilöihin, tuikkukuppeihin, ja ulkomailla jorgogksen munan päällä hyppäämiseen sekä muuhun paskaan, siinä kohtaa ei voi kuin ihan vain itseään syyttää.
Ja sehän ei sinusta lainkaan riipu palkan suuruudesta, siitä onko ap:llä lapsia, asumismenoista ja -muodosta, noin esimerkiksi?
Niin, että teille suomi-akoille tarvii joka helvetin asiasta vääntää malli rautalangasta. Se että on näennäisesti säännölliset
Onpa ihanaa nähdä, kuinka joku pystyy yhdistämään työttömyyden, rahankäytön ja sukupuolen niin täydellisesti stereotypioihin, että suomalaiset naiset muuttuvat suuhengittäviksi pillutelineiksi ja kaikki heidän talouspäätöksensä on merkki tyhmyydestä. Hienoa myös, että tämä antaa sinulle oikeuden huutaa muille, miten heidän pitäisi elää koska sinulla on ilmeisesti täydellinen kontrolli omasta maailmankaikkeudestasi. Ehkä ennen kuin huutaa möliset muille, kannattaa tarkistaa, miksi sun täytyy nolata ihmisiä henkilökohtaisesti oman egon vahvistamiseksi.
Lisäksi on pakko todeta, että kielenkäyttösi on sekä halventavaa että aggressiivista. Nimitykset kuten suuhengittävät pillutelineet ja jatkuva moralisoiva sävy paljastavat syvää tarvetta tuntea ylemmyyttä ja hallita muita verbaalisesti. Vihasi ja tuomitsevuutesi loistavat läpi jokaisesta lauseesta, se ei kerro mitään muiden elämäntavoista, mutta kyllä paljon omasta asenteestasi. Ehkä kannattaa hetki miettiä, miksi tunteesi purkautuvat näin voimakkaasti ja miksi on pakko väkisin nöyryyttää muita keskustelussa.
Oliko tuo edellinen toope tosiaan kaiken tämän ajan ja vaivan arvoinen, mitä tämän romaanin kirjoittamiseen meni?
Trolleja ei kannata ruokkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei 17 v. aikana ole saanut puskuria kerättyä, vaan on kaikki rahat menneet kynttilöihin, tuikkukuppeihin, ja ulkomailla jorgogksen munan päällä hyppäämiseen sekä muuhun paskaan, siinä kohtaa ei voi kuin ihan vain itseään syyttää.
Ja sehän ei sinusta lainkaan riipu palkan suuruudesta, siitä onko ap:llä lapsia, asumismenoista ja -muodosta, noin esimerkiksi?
Niin, että teille suomi-akoille tarvii joka helvetin asiasta vääntää malli rauta
Sinä pelotat minua. Oikeasti.
Minua hän säälittää. Surullinen tapaus.
Minä taas en piittaa pätkääkään. Suosittelen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömyyskorvausta vastaan. Sen sijaan että lorvit kotona opiskelet jotain mikä työllistää. Ehkä.
Siihen saa muuten päälle kulukorvauksen päälle eli 9e per päivä. Verottomana. Eikä tarvitse lähettää ainuttakaan hakemusta koulutuksen aikana, ellei itse halua.
Itse olin aika järkyttynyt kun työkkäristä tota vaihtoehtoa tarjottiin. Juuri sillä hetkellä koulutuksia ei ollut työvoimakoulutuksena niin pääsin pälkähästä. Nyt niitä pyörii koko ajan joten sinne minäkin kuuskymppinen mummeli joutunen kun tämä nykyinen pätkätyö loppuu. Ihmettelen vaan mitä minä siellä tekisin, iha
9e korvaus maksetaan edelleen työvoimakoulutukseen osallistumisesta, ei sitä ole lopetettu.
Mitä noihin koulutuksiin tulee niin olen huomannut saman. Ehkä siinä on tarkoitus suunnata henkilö opiskelemaan koko tutkinto kun osa on suoritettu. Onhan tossa se idea että kursseja voidaan tarjota useammalle/useammin kun resurssit ei ole kiinni kahden vuoden ajan kerralla. Lisäksi epäilen että kesketyksiä on tullut sen verran että tää on katsottu järkevämmäksi vaihtoehdoksi.
Se täytyy vielä sanoa että houva-avustajan ja lähärin koulutukset mitä täälläpäin on kattaa koko tutkinnon. Lähärikoulutus oli juuri haussa rekrytoivana, palkkaa sai vähän päälle 2000e koko koulutuksen ajan. Täytyy sanoa että en lähäriksi halua enkä sovellu mutta toi kiinnosti. Nyt kun on pätkätyö muualla en tietenkään päässyt.
Hoiva-avustaja ei ole tutkinto. Se on vain pari tutkinnon osaa lähihoitajakoulutuksesta, ja sitten saa toimia hoiva-avustajana. Valvira ei myöskään laillista tai nimikesuojaa hoiva-avustajia. Lähihoitaja on tutkinto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan ota noin vanhaa enää töihin mihinkään, valitettavasti. Itse olen jo yli 60 ja ollut lomautettuna vuoden. Mua kymmenen vuotta nuorempia potkitaan firmoista ulos yt:ssä. Tätä se nykyään on.
En nyt ihan tuota usko. Itse työllistyin reilusti yli viisikymppisenä, kun jouduin YT:issä irtisanotuksi. Vaati kyllä ahkeraa työnhakua ja laajaa verkostoitumista, lisäksi opiskelin useita lisäpätevyyksiä samalla kun hain töitä. Kaikista oli hyötyä sitten myöhemmin.
Milloin? Työtilanne on muuttunut huonompaan ihan viime vuosien aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloin? Työtilanne on muuttunut huonompaan ihan viime vuosien aikana.
Juuri tätä samaa aioin sanoa. Minäkin työllistyin hyvin vielä viisikymppisenä, kymmenisen vuotta sitten. Mutta nyt yli kuuskymppisenä tuli uudelleen yt:t ja jouduin työttömäksi, enkä usko että tässä työtilanteessa enää työllistyn. Ap on 49, joten ehkä jotain toivoa kuitenkin on.
Vierailija kirjoitti:
"Minulta loppui työntekovelvoite saman tien, eli saan palkkaa kuusi kuukautta, mutta en ole enää velvollinen tekemään töitä. Se tuntuu minusta myös tosi pahalta. Vuosikausien rutiinit, tuttu työpaikka, työpiste, työkaverit, lounaspaikka, palaverit, toimiston kahvihuone jne. katosivat minulta aivan yhtäkkiä. "
Miten tällaiset ihmiset selviää eläkkeellä?
Työpaikka kuulostaa enemmän aikuisen päivähoitopaikalta.
Onnea työpaikan etsintään! Itse sain YT:ssä kenkää 10v jälkeen 59 vuotiaana. Pidin muutaman kuukauden lomaa ja aloin sitten hakemaan töitä. Suosittelen samaa sinullekin. 2 kk:ssa löytyi uusi työ. Jos tunnet katkeruutta työnantajaaksi kohtaan niin siitä hyvä päästä eroon ennen työnhakua ja työhaastatteluja. Loma auttaa siihen. Työantajasi varmasti tarjoaa koulutusta työnhakuun ja CV:n tekemiseen, se kannattaa hyödyntää. Lisäksi netti on täynnä hyviä ohjeita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On suorastaan sairaalloisen vajaaälyistä kuvitella, että 17 vuoden työputken jälkeen kaikilla olisi "kunnolla puskuria".
Miksi, miksi se on sairaalloisen vajaaälyistä? eri.
Vierailija kirjoitti:
Vaimo sai kenkää suunnilleen saman ikäisenä, uusi työ löytyi sijaisena muutaman kuukauden kuluttua. Joka myöhemmin vakinaistettiin, ja josta hän jäi myös eläkkeelle hljattain. Kun toinen ovi menee kiinni niin jossain toinen ovi aukeaa.
Homma ei toimi enää näin. Moni on jo menettänyt uskonsa Suomessa työllistymiseen.
Vierailija kirjoitti:
Myös 5000€ palkasta jää säästöön 2000€ helposti.
No eikä jää. Ehkä jossain rupukunnassa selän takana. Verojen jälkeen tuosta jää ehkä joku max 3350-3500 euroa. Jos on yhtään mitään normaalik ihmisen menoja kuussa pk-seudulla, niin toi 1350-1500 euroa ei riiitä kuin niihin. Ja se vaatii vielä sen, ettei tosiaan osta pakollisten lisäksi mitään.
Täällä työttömät laskeskelee dollarinkuvat silmissä, kuinka jollakin on nyt jäänyt 2000e x 12kk x 17 vuotta, että mitä höpiset, onhan siinä puskuria.
Olen pyrkinyt samaan mutta ei vaan tule kenkää millään. Ainakin kolmet YT:t on käyty sinä aikana kun olen ollut tässä firmassa mutta ei vaan osu arpa kohdalle millään. Riittäisi jo tämä työnteko ja ottaisin mielelläni veronpalautusta työttömyyskorvauksina ja sitten muutaman vuoden päästä alkaa eläke juoksemaan.
Nää on näitä "no mutta mullahan on vakkarityö" ja naurut päälle. Nyt osu paska tuulettimeen ja olet samalla viivalla kuin muutkin työttömät. Pilkka voi osua omaan nilkkaan eikä koskaan voi olla varma yhtään mistään.
Vierailija kirjoitti:
Nää on näitä "no mutta mullahan on vakkarityö" ja naurut päälle. Nyt osu paska tuulettimeen ja olet samalla viivalla kuin muutkin työttömät. Pilkka voi osua omaan nilkkaan eikä koskaan voi olla varma yhtään mistään.
Toisaalta koska olen tehnyt melkein 20 vuotta insinöörin hommia niin säästöjä on velattoman omakotitalon lisäksi puolisen miljoonaa euroa. Niin että ei tässä aivan samalla viivalla olla. Ansiosidonnaistakin rullaa ihan mukavasti vaikka en sitä varsinaisesti tarvitsekaan.
Samalla viivalla on kaikki työttömät, vaikka joku luulee olevansa parempi työtön.
Vesi jatkaa lämpiämistä kattilassa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös 5000€ palkasta jää säästöön 2000€ helposti.
No eikä jää. Ehkä jossain rupukunnassa selän takana. Verojen jälkeen tuosta jää ehkä joku max 3350-3500 euroa. Jos on yhtään mitään normaalik ihmisen menoja kuussa pk-seudulla, niin toi 1350-1500 euroa ei riiitä kuin niihin. Ja se vaatii vielä sen, ettei tosiaan osta pakollisten lisäksi mitään.
Täällä työttömät laskeskelee dollarinkuvat silmissä, kuinka jollakin on nyt jäänyt 2000e x 12kk x 17 vuotta, että mitä höpiset, onhan siinä puskuria.
Mulla jää kolmen tonnin nettopalkasta säästöön tonni kuussa pk-seudulla enkä edes elä mitenkään säästeliäästi. Varmaan saisin vielä useamman satasen kuussa säästöön, jos lopettaisin ulkona syömisen, wolttaamisen ja uberilla kulkemisen.
eri
Tuo on ihan hirveä paikka, mutta kyllä siitä selviää. Ensin pitää vetää hetki henkeä ja tehdä surutyö menetyksestä, sitten vaan rohkeasti työnhakuun. Jos sinulla vielä ikä alkaa nelosella, olet hyvissä asemissa työmarkkinoilla.
Alkujärkytyksestä kun pääsee, niin ei kun töitä hakemaan ja kaikki verkot veteen. Etköhän työllisty ennen pitkää.