17v samassa työpaikassa ja nyt tuli kenkää YT:ssa
Olen uuden äärellä ja itkettää ja pelottaa aivan helvetisti.
Olen ollut samassa työpaikassa 17 vuotta, mutta pitkästä lojaalisuudesta ei ollit hyötyä. Minut irtisanottiin viime viikolla muutsneuvotteluissa. Ainoa "lohtu" on, että irtisanominen osui myös 20 muuhun, vaikka en nyt mitään paha kenellekään halua.
Oli aivan hirveää, kun tuli kutsu neukkariin, jossa pomo oli HR ihmisen kanssa. Kun soitto tuli, tiesin tottakai, että nyt se osui kohdalleni. Onneksi minulla on edes 6kk irtisanomisaika.
Olen viimeksi tehnyt työhakemuksen tähän firmaan, eli 17v sitten. En siis ole sen jälkeen ollut kertaakaan edes työhaastattelussa. Kaiken lisäksi olen jo 49 vuotias. Kun palkan tulo loppuu, en tiedä miten selviän
Kommentit (231)
Siis 17 vuotias oli sun kanssa samassa työpaikassa ja sulle tuli kenkää?
Muutos on loppupeleissä hyvä juttu. Tajuat sen jälkeenpäin. Saat ansiosidonnaista pari vuotta joten rahallisesti ei hätää. Toki pahimmat ylilyönnit rahan käytössä lopetettava. Jos sellaista on ollut.
Pärjäät varmasti. Ei se ole noin kamala juttu. Muutkin selvinnyt. Sitten vaan töitä etsimään rauhassa tai ota joku hyvä työllisyyskoulutus ja vaihda alaa tai päivitä osaamista.
Tuo on oikeasti hyvä juttu minkä huomaat kun järkytys hälvenee. Mieti mitä voit tehdä vapaalla kun ansiosidonnainen pyörii. Pidä rauhassa lomaa nyt.
Suomen talous on sakannut 2015 alkaen kun ma-muja alettiin ottaa joka vuosi ihan kunnon tahtiin.
Lisäksi oman valuutan puuttuminen verrattuna ruotsiin, norjaan tai tanskaan verottaa edelleen suomea
"Helsinkiin muutto. Siellä on jatkuva pula lähihoitajista. Palkasta tosin menee puolet asumiseen ja työpaikat ovat ihan hirveitä, mutta näillä täällä mennään.
Vakavasti ottaen toivotan ap:lle voimia. Ei ole helppoa tuollainen. Ja tuo vielä että on lojaalisti palvellut, mutta silti joutuu pihalle. Eihän se kovin kivaa ole."
Oletko itse työtön lähihoitaja ja haet töitä Helsingistä? Minä nimittäin olen kyseinen yksisarvinen.
Jäin työttömäksi v.2016. Keikkoja sain tehtyä, mutta vakipaikkaa ei irronnut. Keikkojen tekeminen oli hankalaa, koska minulla oli lapsi. Olin siinä työttömänäkin kunnes isäni sairastui muistisairauteen. Sairaus eteni nopeasti ja minä aloin omaishoitajaksi, koska äiti ei voinut oman työnsä vuoksi ja minullahan oli koulutuskin.
No, isä meni nopeasti huonoon kuntoon ja kuo-li. [Sarkasmivaroitus] Lähes heti perään kävi niin onnekkaasti, että äidiltä löytyi levinnyt syöpä. Taas minä työllistyin!
Kun tuon henkisen mankelin jälkeen etsin oman alan töitä, en päässyt enää edes haastatteluihin. Ja mikäs vuosi tässä nyt on, kohta 2026. Olen alta 50v., joten luulisi kelpaavan, vaan ei. Osaan ehkä liian hyvin suomea.
Vierailija kirjoitti:
Lailla pitäisi kieltää irtisanomasta ihmisiä yli 47 vuotta, varsinkin jos on ollut pitkä työura firmassa. Viimeksi sisään ekana ulos .
Mistä vanhemmille töitä ja eläkepisteet vähenee. Ja tuo vanhuus on joka vuosi nuorempana iän puolesta.
Suututtaa tämä IT aika kun kaikki muuttuu niin nopeasti. Ihmisiä uhataan, jatkuva pelko jäädä työttömäksi ja rahattomaksi.
Sitä se sosialismi teettää .Antavat ihmisten ymmärtää että kyllä vatio pitää huolen.Valtio ei pidä enää huolta omistaan.
Miettikää mitä äänestätte.
Nuoret tarvii töitä ja Suomi lapsia. Me ollaan ehditty jo töitä ja kenties lapsiakin tehdä. Nyt on seuraavan sukupolven aika saada elämä alkuun.
t. tänä vuonna irtisanottu 56 v
Uuden työpaikan etsiminen pitää aloittaa heti. Ihan ensimmäiseksi CV kuntoon ja jos olet asiantuntijatyössä niin myös LinkedIn-profiili. Työpaikkoja kannattaa skannata jokaisesta mahdollisesta kanavasta. Normaalit työpaikkailmoitukset, rekryfirmat, head hunterit ja myös firmojen omat nettisivut. Kaikki eivät laita työpaikkoja hakuun julkisiin kanaviin, koska voi tulla valtavasti turhia hakemuksia. Työpaikanhaku kannattaa ottaa työstä ja tehdä sitä tosissaan. Ei pidä lomailla ennen kuin uusi työpaikka on löytynyt.
Ei ole mitään merkitystä miten kauan on samassa paikassa. Työntekijät ovat vain numeroita ja kuluja kirjanpidossa. Sen takia pitää varautua irtisanomisiin. 17 vuodessa kyllä pitäs olla kerennyt rahaa kertyä.
Ajattele tätä mahdollisuutena saada vielä parempi työpaikka. Tai perusta vaikka oma yritys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: Mene töihin!
T: riikka
Vierailija kirjoitti:
Ajattele tätä mahdollisuutena saada vielä parempi työpaikka. Tai perusta vaikka oma yritys.
Ja lässyn lässyn.
Ihan kuin toivottelisit kuolemansairaalle, että tsemppiä ja pidä huolta itsestäsi. Yhtä raivostuttavan tyhjää.
Helsinkiin muutto. Siellä on jatkuva pula lähihoitajista. Palkasta tosin menee puolet asumiseen ja työpaikat ovat ihan hirveitä, mutta näillä täällä mennään.
Vakavasti ottaen toivotan ap:lle voimia. Ei ole helppoa tuollainen. Ja tuo vielä että on lojaalisti palvellut, mutta silti joutuu pihalle. Eihän se kovin kivaa ole.