Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

17v samassa työpaikassa ja nyt tuli kenkää YT:ssa

Vierailija
23.11.2025 |

Olen uuden äärellä ja itkettää ja pelottaa aivan helvetisti. 

Olen ollut samassa työpaikassa 17 vuotta, mutta pitkästä lojaalisuudesta ei ollit hyötyä. Minut irtisanottiin viime viikolla muutsneuvotteluissa. Ainoa "lohtu" on, että irtisanominen osui myös 20 muuhun, vaikka en nyt mitään paha kenellekään halua.

Oli aivan hirveää, kun tuli kutsu neukkariin, jossa pomo oli HR ihmisen kanssa. Kun soitto tuli, tiesin tottakai, että nyt se osui kohdalleni. Onneksi minulla on edes 6kk irtisanomisaika.

Olen viimeksi tehnyt työhakemuksen tähän firmaan, eli 17v sitten. En siis ole sen jälkeen ollut kertaakaan edes työhaastattelussa. Kaiken lisäksi olen jo 49 vuotias. Kun palkan tulo loppuu, en tiedä miten selviän

Kommentit (231)

Vierailija
161/231 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaimo sai kenkää suunnilleen saman ikäisenä, uusi työ löytyi sijaisena muutaman kuukauden kuluttua. Joka myöhemmin vakinaistettiin, ja josta hän jäi myös eläkkeelle hljattain. Kun toinen ovi menee kiinni niin jossain toinen ovi aukeaa.

Kyllä, työkkärissä on hoiva-avustaja kursseja. 

Hyvinvointialue vaihtaa sairaanhoitajia lähihoitajiin ja hoiva-avustajiin, pienempi palkka. 

https://yle.fi/a/74-20186243

Vierailija
162/231 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mee töihin, lusmu!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/231 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edessä on opiskelu aikuiskoulutuksessa lähihoitajaksi.

Millä rahalla tuollainen tehdään? 

Työttömyyskorvausta vastaan. Sen sijaan että lorvit kotona opiskelet jotain mikä työllistää. Ehkä.

Siihen saa muuten päälle kulukorvauksen päälle eli 9e per päivä. Verottomana. Eikä tarvitse lähettää ainuttakaan hakemusta koulutuksen aikana, ellei itse halua.

Itse olin aika järkyttynyt kun työkkäristä tota vaihtoehtoa tarjottiin. Juuri sillä hetkellä koulutuksia ei ollut työvoimakoulutuksena niin pääsin pälkähästä. Nyt niitä pyörii koko ajan joten sinne minäkin kuuskymppinen mummeli joutunen kun tämä nykyinen pätkätyö loppuu. Ihmettelen vaan mitä minä siellä tekisin, ihan toisen alan korkeakoulutettu ihminen. Vanhuspuoli on ainoa mikä lä

Ei sitä 9 e kulukorvausta enää saa. Se loppui. Eikä kyl pääse enää oikein mihinkään kunnon koulutuksiinkaan, linja on tiukentunut. Nykyään työvoimakoulutuksissa tehdään vain 1-2 tutkinnon osaa. Esimerkiksi hoiva-avustaja koulutuksia voi olla mutta ei kokonaista lähihoitajan koulutusta, tai jotain hitsauskursseja on mutta ei kokonaista levyseppä-hitsaajan koulutusta. 

Vierailija
164/231 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo 6kk lomailu täydellä palkalla on mahtavaa! Siinä ehtii miettiä uusia kuvioita ja sitä mitä haluaa tehdä.

On, mutta sen jälkeen tuon ikäinen voi ainakin suomessa heittää hyvästit mihinkään järkevään työhön pääsemiselle. Kun on työtön niin kukaan ei ota töihin ja noidankehä on valmis.

Jos säästöjä ei ole vielä tarpeeksi eläköitymiseen niin opettele norjan, espanjan tai saksan kieli, siellä on sentään toivoa siitä että voi tarvittaessa pystyä vielä työllistymään toisin kuin suomessa. Norjassa vaan ilmasto on jopa suomeakin masentavampi mutta noissa muissa paljon parempi.

Vierailija
165/231 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaimo sai kenkää suunnilleen saman ikäisenä, uusi työ löytyi sijaisena muutaman kuukauden kuluttua. Joka myöhemmin vakinaistettiin, ja josta hän jäi myös eläkkeelle hljattain. Kun toinen ovi menee kiinni niin jossain toinen ovi aukeaa.

Kyllä, työkkärissä on hoiva-avustaja kursseja. 

Hyvinvointialue vaihtaa sairaanhoitajia lähihoitajiin ja hoiva-avustajiin, pienempi palkka. 

https://yle.fi/a/74-20186243

Niin vaihtaa. Mutta ei oikein haluaisi irtisanottuna sairaanhoitajana lähteä johonkin hoiva-avustajakoulutukseen. 

Vierailija
166/231 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Työntekijöiden irtisanomista helpotetaan merkittävästi."

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011489979.html

Vierailija
167/231 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Määräaikaisia työsopimuksia voi kohta tehdä ilman perusteltua syytä."

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011564515.html

Vierailija
168/231 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Paikallinen sopiminen tuli voimaan 1.1.2025.

Usein paikallisella sopimisella tarkoitetaan työpaikkakohtaista sopimista jostakin työehtosopimuksen määräyksestä, kuten työajoista, vuosilomista tai palkoista."

https://tem.fi/paikallisen-sopimisen-lisaaminen

Vierailija
169/231 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paitsi, että työttömyys huitelee nykyään melkein samalla tasolla kuin Espanjassa. Perheellisenä vähän vaikeaa lähteä ulkoimaille töihin.

Vierailija
170/231 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä tynnyrissä sinä asut? Jos yhtään luet uutisia, niin lähihoitajia potkitaan ulos jokaisella hyvinvointialueella. 

Eikä muutenkaan kuka tahansa pääse lähihoitajaksi. Soveltuvuustesti kestää kuukauden, jos ei läpäise testejä ei pääse edes opiskelemaan lähihoitajaksi. 

Vierailija
171/231 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnantajalla takaisinottovelvoite oliko vuosi kun irtisanomisaika päättyy. Jos työtilanne paranee niin firma joutuu ottamaan sinut takaisin samalla palkalla. Älä heitä toivoa menemään 👍

Äly hoi! Nykyhallitus on poistanut takaisinottovelvoitteen.

Takaisinottovelvollisuus oli 6kk, sitä aiemmin se 9kk. Ei vuotta   

Vanhentunut pykälä jota yksikään firma ei noudattanut. Ehkä katsottiin excelistä irtisanottujen osaamista tai ei. Esimies saattoi katsoa nimet eli löytyykö joku "tuttu kaveri" listalta. Ei löytynyt, todettiin lain pykälä täytetty ri ole tarvittavaa osaamista eikä aikaa opettaa koska tarve asap. Tarvittaessa muokataan hakuprofiilia. Kyllä nää on luottamusmiehilläkin tiedossa ja samalla tavoin listoja käytiin heidän kanssa kanssa läpi. Turha ja tarpeeton muinaisjäänne jolla ei ole käyttöä tänä päivänä. Terkuin HR-kalkkuna. 

Tietenkin ihmiset roikkuu toivossa ja viimeiseen saakka haluaa uskoa että entinen työnantaja pelastaa työttömän. Ei pelasta ja parhaiten pärjäävät ne jotka katsovat eteenpäin eivätkä jää kiinni menneeseen. 

Nyt tulee miljoona alapeukkua ja joku tulee mussuttamaan miten sai vanhan työnsä takaisin. Jossain pikku firmassa vielä 80- ja 90- luvulla näin on voinutkin käydä. Isommat firmat on aina tehneet mitä haluavat. Nykyisessä työpaikassa käytetään paljon määräaikaista vupkratyövoimaa. Kysynnän heiketessä vuokratyöntekijät saa lähteä. Luulisi olevan helpointa soittaa kaikki läpi (vuokrafirma soittaa) kysynnän taas vahvistuessa mutta eihän se näin mene. Vuokrafirmalle kerrotaan että nyt olis tarvetta 10 ukolle, hoidatteko homman. Vuokrafirma ilmoittaa avoimista työpaikoista ja sieltä tulee jotain random porukkaa kokeilemaan. Asiakasyritykselle tämä on helpoin ratkaisu mutta työntekijöistä saataisiin nopeammin hyöty irti jos palkattaisiin jo talossa olleita. Toki niitäkin tulee mutta siinä pitää itse olla aktiivinen ja hakea paikkaa. 

Vierailija
172/231 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lailla pitäisi kieltää irtisanomasta ihmisiä yli 47 vuotta, varsinkin jos on ollut pitkä työura firmassa. Viimeksi sisään ekana ulos .

Mistä vanhemmille töitä ja eläkepisteet vähenee. Ja tuo vanhuus on joka vuosi nuorempana iän puolesta. 

Suututtaa tämä IT aika kun kaikki muuttuu niin nopeasti. Ihmisiä uhataan, jatkuva pelko jäädä työttömäksi ja rahattomaksi. 

Sitä se sosialismi teettää .Antavat ihmisten ymmärtää että kyllä vatio pitää huolen.Valtio ei pidä enää huolta omistaan. 

Miettikää mitä äänestätte.

Vierailija
173/231 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene töihin!!!

Vierailija
174/231 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömyyskorvausta vastaan. Sen sijaan että lorvit kotona opiskelet jotain mikä työllistää. Ehkä.

Siihen saa muuten päälle kulukorvauksen päälle eli 9e per päivä. Verottomana. Eikä tarvitse lähettää ainuttakaan hakemusta koulutuksen aikana, ellei itse halua.

Itse olin aika järkyttynyt kun työkkäristä tota vaihtoehtoa tarjottiin. Juuri sillä hetkellä koulutuksia ei ollut työvoimakoulutuksena niin pääsin pälkähästä. Nyt niitä pyörii koko ajan joten sinne minäkin kuuskymppinen mummeli joutunen kun tämä nykyinen pätkätyö loppuu. Ihmettelen vaan mitä minä siellä tekisin, ihan toisen alan korkeakoulutettu ihminen. Vanhuspuoli

9e korvaus maksetaan edelleen työvoimakoulutukseen osallistumisesta, ei sitä ole lopetettu. 

Mitä noihin koulutuksiin tulee niin olen huomannut saman. Ehkä siinä on tarkoitus suunnata henkilö opiskelemaan koko tutkinto kun osa on suoritettu. Onhan tossa se idea että kursseja voidaan tarjota useammalle/useammin kun resurssit ei ole kiinni kahden vuoden ajan kerralla. Lisäksi epäilen että kesketyksiä on tullut sen verran että tää on katsottu järkevämmäksi vaihtoehdoksi. 

Se täytyy vielä sanoa että houva-avustajan ja lähärin koulutukset mitä täälläpäin on kattaa koko tutkinnon. Lähärikoulutus oli juuri haussa rekrytoivana, palkkaa sai vähän päälle 2000e koko koulutuksen ajan. Täytyy sanoa että en lähäriksi halua enkä sovellu mutta toi kiinnosti. Nyt kun on pätkätyö muualla en tietenkään päässyt. 

Vierailija
175/231 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokonaan pois ei edes siirtoa muihin tehtäviin tai töitä pienemmillä tunneilla? Kylmää...

Tervetuloa todellisuuteen. 

Vierailija
176/231 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minut irtisanottiin 15 v työuran jälkeen. Olin varma, että saan pian taas töitä, koska ammattitaito ja koulutus ovat kunnossa. Aluksi olin jopa innostunut etsimään uusia haasteita. Työttömyyttä kestänyt jo vuoden eikä minua kutsuta edes haastatteluihin. Tällä hetkellä olen valmis työhön kuin työhön, mutta ei onnistu. Ikää 50 v, joten siinä se syy. Alkuinnostus on vaihtunut masennukseksi.

Hakeudu teollisuuteen tuotantotyöntekijäksi vuokrafirman kautta. Kokemuksesta voin kertoa että siellä on paljon eri ikäisiä korkeakoulutettuja töissä. Palkka ei päätä huimaa mutta enemmän se on kuin työttömyyskorvaus. 

Jos asut pk-seudulla niin esimerkiksi Ocmetic rekrytoi paljon työntekijöitä uuteen tehtaaseen. 

Vierailija
177/231 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noin pitkän työuran jälkeen sulla on varmasti kunnolla puskuria. Lisäksi työllistymismahdollisuudet näyttävät hyvältä pitkän työkokemuksen ja lisäkoulutuksen ansiosta.

On suorastaan sairaalloisen vajaaälyistä kuvitella, että 17 vuoden työputken jälkeen kaikilla olisi "kunnolla puskuria".

No aivan varmasti on puskuria tuollaisen työuran jälkeen. Ihan vain satkun säästäminen kuussa olisi 17 vuoden jälkeen 20 tonnia. Siihen vielä korkoa korolle -efekti päälle. 

Korkoa korolle? Kelasit että osakesalkku löytyy? 20 tonnia on muuten sellainen vuoden kituuttelusetti, perheelliselle paljon vähemmän.

Myös 5000€ palkasta jää säästöön 2000€ helposti. 2500€ palkasta ei välttämättä mitään. Nää on näitä

Eiköhän jokainen ole sijoittanut edes passiiviseen indeksirahastoon. 20 tonnia riittää helposti ainakin vuodeksi ja tuskin uuden työn saaminen kestää tuon kauemmin.

Vierailija
178/231 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kuuluitko "mee töihin"  huutajiin🤣

En, mutta pomo ja HR karjuivat pää punaisena "MENE TÖIHIN!"

Lopuksi vartija tuli heittämään niskasta pihalle ja muut nauroivat ikkunoista.

ap

Vierailija
179/231 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitikö aloituksessa lukea 17v samassa työpaikassa, ahdistelin häntä seksuaalisesti ja nyt tuli kenkää?

Vierailija
180/231 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Semminkään kun Orpo-Purra lopetti aikuiskoulutustuen.

Aikuiskoulutustuki oli niille, joilla on työpaikka ja on ollut jo useamman vuoden. Se ei ollut työttömien käytettävissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi yhdeksän