Miesystävä lähtee jouluksi suvulleen ja vietän joulun yksin
Avaudun tänne kun en muuallekaan kehtaa. Miesystävä jonka kanssa asun yhdessä ilmoitti että menee sukulaisilleen jouluksi ja ottaa yhteisen automme alleen. Minulla ei ole samanlaista sukujoulua tarjolla ja lähimmät sukulaiset asuvat toisella puolen Suomea. Tulen siis viettämään joulun ihan yksin kotona.
En sanonut miehelle mitään, mutta olenko marttyyri kun surettaa että mies menee sukulaisilleen vaikka tietää että se tarkoittaa sitä että istun joulunpyhät yksin kotona ja vieläpä eristyksissä ilman autoa? Tiedän ettei mies osta minulle lahjakkaan joten käytännössä mitään joulua ei ole.
Otan vastaan tapoja viettää joulu yksin kotona siedettävästi.
Kommentit (167)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä et mene hänen mukaansa?
Anoppi ei pidä minusta ja haluaa viettää perhejoulua. En asiasta ole keskustellutkaan, mutta anoppi on tehnyt selväksi ettei halua minua paikalle. Ap
Mitä sa sitten vielä odottat? Miesystävä vaihtoon. Kun jo alkumetreillä on niin vakavia vähättelyä sinua kohti poikaystävältä kuin myös anopilta, jatkossa tilanne vaan pahenee. Olet kyllä enemmän väärti. Itsekunnioutusta kehiin. En ymmärrä sihä sinun martyyriyttä. Oletko niin kauhean näköinen, että luulet, ettei kuka muu sinusta huoli? Jos se nyt ei ole provo.
Jouluun on vielä kuukausi aikaa, joten toivottavasti ehdit ne kipeät ja ikävät tunteet käydä hyvissä ajoin läpi, ja silti tehdä itsellesi sellaisen joulun kuin haluat. Riippuen rahatilanteesta ja mistä tykkäät, se voi tosiaan olla jonnekin pikku matkalle lähteminen. Tai sitten kotiin suunnittelet sellaisen ruuat mistä eniten tykkäät (ei tarvitse olla jouluruokia), teet sellaisen tunnelman esim koristeluilla mitä haluat, ja suunnittelet itsellesi mieluista ohjelmaa (voi olla että tietyt kirjat tai leffat valitset etukäteen tai tsekkaat minne kaupungissasi voi jouluna mennä käymään).
Ei vaikuta lupaavalta suhteelta. Se, että anoppi on kaukana saattaa pelastaa suhteen, koska joulu on vain kerran vuodessa. Meillä oli tilanne, että anopin kanssa samalla paikkakunnalla asuvat miniät jäivät toiselle sijalle anopin suhteen. Miniät viettivät aikaansa yhteisten lasten kanssa, kun puolisot olivat istumassa iltaa anopin luona. Liitot päättyivät eroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anoppi ei pidä minusta ja haluaa viettää perhejoulua. En asiasta ole keskustellutkaan, mutta anoppi on tehnyt selväksi ettei halua minua paikalle. Ap
Eihän sulla mitään "anoppia" ole virallisesti, jos on vaan miesystävä, niinkuin kerroit
- - -
Tervetuloa tälle vuosituhannelle nillittämään aidan seipäistä.
Ja siellä oikein asiaan perehtynyt "asianajaja pätemässä neuvoillaan".
Kuulostaa ihanilta nää ihmisten parisuhteet...olis kyllä ihanaa saada mies!
t. Sinkku
Näin nelikymppisen elämäni aikana on aikuisiällä tullut vietettyä joulua monella tapaa. Yhden exän kanssa hänen perheensä luona. Seuraavan exän kanssa yhdessä kotona lemmikkien kanssa, minä yksin kotona lemmikkien kanssa ja exä perheensä luona, exä kotona lemmikkien kanssa ja mä perheeni luona, päiväsaikaan käynti hänen perheen luo yhdessä, minä kotona lemmikkien kanssa ja exä ulkomailla. Nykyisen kanssa joulupäivä ja tapani yhdessä, ja aatto omien perheidemme luona tai yksin kotona (emme asu yhdessä).
Mikään joulu ei näistä ole ollut minulle toista parempi tai huonompi. Joulu ei sinällään merkitse mulle mitään. Se on vaan ylimääräinen loma, jolloin tulee syötyä herkkuja ja hengailtua kotona, sillä kaikki paikat kaupungilla ovat kiinni.
Aiheuttaako mikään muu juhla kuin joulu näin paljon riitoja ja mielipahaa?
Ydinkysymys: miksi ap ei halua, että mies on onnellinen?
Voit myös itse tehdä elämästäsi haluamasilaista. Jos haluat joulun niin rakenna joulu itsellesi. Kuusen ja sinun lempiruuat voi hakea ennenkuin mies lähtee. Osta itsellesi joululahjoja kuusen alle. Katso elokuvia, juo glögiä, käy saunassa ja nauti rauhasta. Käy kävelemässä. Käy yksinäisellä naapurin mummulla tai pyydä hänel jouluillalliselle. Et ole yhtä kuin miehesi vaan yksilö jolla on myös oma vastuu tehdä elämästään hyvää kun toinen ei ole paikalla. Uikutus ei auta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Voit myös itse tehdä elämästäsi haluamasilaista. Jos haluat joulun niin rakenna joulu itsellesi. Kuusen ja sinun lempiruuat voi hakea ennenkuin mies lähtee. Osta itsellesi joululahjoja kuusen alle. Katso elokuvia, juo glögiä, käy saunassa ja nauti rauhasta. Käy kävelemässä. Käy yksinäisellä naapurin mummulla tai pyydä hänel jouluillalliselle. Et ole yhtä kuin miehesi vaan yksilö jolla on myös oma vastuu tehdä elämästään hyvää kun toinen ei ole paikalla. Uikutus ei auta mitään.
Jotain tällaista ajattelin toteuttaa kyllä. Tuntuu silti pahalta että mies valitsee noin ja pitää miettiä tosiaan että millaista elämää sitä haluaa itse jatkossa viettää. Olen miehelle selvästi niinkuin joku sanoikin jonkunlainen kämppis. Mikä ei ihmetytä kun mies ei noteerannut vuosipäivääkään mitenkään. Ap
Vierailija kirjoitti:
Aiheuttaako mikään muu juhla kuin joulu näin paljon riitoja ja mielipahaa?
Ei joulu aiheuta näitä riitoja. Ainakin ap:n tarina on kertomus ap:n vaatimuksista omistaa mies ja tehdä päätöksen tämän puolesta. Ei siihen joulua tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa ihanilta nää ihmisten parisuhteet...olis kyllä ihanaa saada mies!
t. Sinkku
Kai nyt kuitenkin ymmärrät, että on myös ihan normaaleitakin parisuhteita.
Mulle olisi kyllä unelmajoulu, jos saisin olla yksin kotona joulunpyhät. Laittaisin itselleni hyvää ruokaa, lukisin kirjaa, kävisin kävelemässä ja nukkuisin päikkäreitä milloin mieli tekee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotain tällaista ajattelin toteuttaa kyllä. Tuntuu silti pahalta että mies valitsee noin ja pitää miettiä tosiaan että millaista elämää sitä haluaa itse jatkossa viettää. Olen miehelle selvästi niinkuin joku sanoikin jonkunlainen kämppis. Mikä ei ihmetytä kun mies ei noteerannut vuosipäivääkään mitenkään. Ap
Varmasti tuntuu pahalta, sen me kaikki uskomme, mutta minusta kuulostaa siltä, että sinä käyt päässäsi jo hiljalleen eroa. Varmasti ihan syystä. Nyt näyttää siltä, että sinä ansaitset parempaa ja aitoa rakkautta sekä kumppanuutta. Ei tuollaisia päätöksiä tehdä ilman toisen kanssa keskustelua.
Nauti omasta joulusta ja hemmottele itseäsi kunnolla. Laita ukko luiskaan, mä nimittäin uskon, että alkusurun jälkeen sulla voi olla jopa helpottunut olo. Tuo ei kuulosta nimittäin hyvältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi miehesi sitten lähtee sinne? Joko menette molemmat tai jäätte molemmat kotiin tai menette molemmat sinun sukusi luo. Tai jos haluat jäädä yksin kotiin niin se on tietenkin ok, mutta ilmeisesti et halua.
Tämä. Mies ei ole sitoutunut sinuun niin kuin parisuhteessa kuuluu. Vedä siitä johtopäätöksesi. Älä elä kynnysmattona.
Vierailija kirjoitti:
Mun mies on jouluaattona töissä ja kun sieltä pääsee, menee äitinsä luo jossa muutakin heidän perhettä.
Aattopäivänä katselen telkkaria mm. Joulupukin kuumaa linjaa ja joulurauhan julistuksen, kuuntelen joululauluja, koristelen kuusen, syön jotain hyvää ja juon ehkä kuumaa glögiä kunnes on aika lähteä hautausmaalle kynttilöitä viemään ja kävelemään pidemmän kaavan mukaan. Mies kotiutuu aika myöhään, syömme ehkä jouluruokaa, juomme punaviiniä tai konjakkia ja hän menee nukkumaan. Minä jään istumaan kynttilänvaloon ja nautiskelemaan joulurauhasta. Joulupäivänä on sitten varsinainen jouluateria meidän kahden kesken. Rakastan joulua, vaikka meillä se on hulinaton ja lahjaton.
Miksi et lähde mukaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun mies haluaa kivan, leppoisan ja rennon joulun, joten miksi haluat sen häneltä kieltää? Ei yhteisasuminen tarkoita sitä, että toisesta pitää olla riippuvainen.
En ole kieltämässä. Aikaisemmin olen aina rakentanut koko joulun koristeluineen ja ruokineen eikä miehen ole tarvinnut kuin istua valmiiseen pöytään. Omassa päässäni mies haluaa jotenkin näpäyttää ja osoittaa että valitsee perhejoulun äidillään minun sijaan ja jättää minut yksin istuskelemaan kotiin. Ap
Ei kyllä onnistuisi minun kanssani. Ryhtyisin jo nyt etsimään vaivihkaa itselleni asuntoa. Muutto tapahtuisi, kun tuo pas#iainen olisi töissä. Avaimet jättäisin pöydälle ja estäisin kaikissa kanavissa. En vaivautuisi enää edes keskustelemaan mistään.
Poikani on vähän alle 20v ja asuu vielä kotona. Tuli viime jouluna puheeksi, että sitten kun hän on parisuhteessa, ymmärrämme oikein hyvin jos hän viettää jouluja myös kumppanin perheen kanssa tai kumppanin kanssa kahdestaan.
Hän oli ihan pöyristynyt ja sanoi haluavansa viettää joulut lapsuudenkodissaan. Sanoin, että kyllä siinä pitää ottaa huomioon myös kumppanin toiveet, mutta ovat toki aina meillekin tervetulleita.
Miesystävä, jonka kanssa asut... aloituksessasi.
Miesystävä, jonka kanssa asut. Sinä olet ystävä, toveri, asuin- ja elinkulujen tasaaja, hyödyke toistaiseksi eli kämppis.
Et ole mikään etkä mitään sukua kämppiksen sukulaisillekaan.
Kämppis saattaa jo valehdella. Menee joulunpyhiksi autolla uuden naisen luokse (ei sukulaisille). Heistä saattaa piakkoin tulla aviopari, mies ja vaimo.