Oletko harkinnut muuttoa Suomesta ulkonaille?
Mikä on syysi?
Itse etsin aktiivisesti töitä ulkomailta.
Tuntemani Suomen alasajo on sen verran pitkällä, että vaikka banaanivaltiossa välttämättä haluaisin asua, voin onneksi valita mukavamman ilmaston.
Kommentit (219)
Ei näytä paljon valoisammalta näkymät monessakaan maassa, johon suomalainen huolittaisiin töihin.
Ettekä te kuitenkaan mihinkään lähtisi. Kuka maksaisi lääkärin, työttömyyskorvaukset toimeentulotuen lasten koulun jne
Tanskassakin ptiää asua ja käydä töissä aika kauan, muistaakseni 9 vuotta, ennen kuin pääsee sen maksuttoman sairaanhoidon piiriin.
Ilman muuta voitte lähteä k-v suojelua hakemaan idästä tai lännestä. Kun nälkääkin joutuu katselemaan täällä kamalassa maassa.
Vierailija kirjoitti:
Väärä palsta. Ulkomaille muuttoon tarvitaan kielitaitoa, osaamista, aktiivisuutta ja rahaakin. Kaikki asioita joita tämän palstan naisilta ei löydy.
Kysy mieluummin ohjeita miten selvitä kympillä viikon.
Mites Thaimaahan muuttavilla ukoilta löytyy🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣
"Suomalaisessa kaupassa on kolmea eri lajia makkaraa, mutta meillä venäjällä on 30!
Leipääkin on Suomessa vain kolmea eri lajia, mutta Venäjällä on eri laatuja metreittäin. Kaupat ovat Suomessa kiinni sunnuntaisin vaikka nälkään kuolisit, ja ruokakin mautonta." /IS
Lisäksi Suomessa käytetään vain paperisia lomakkeita ja telefaksia.
Kyl maar tonne onnelaan kannattaa muuttaa. Ja tuo raportoija asuu Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohta jään eläkkeelle ja muutan ulkomaille siellä jo asuvien korkeasti koulutettujen lapsien läheisyyteen. Suomeen tulen jos sellainen tilanne tulisi että vaatisi leikkausta tai muuta vastaavaa
Muista, ettet ole Suomen julkisen terveydenhuolloin piirissä jos asut muualla.
Toivottavasti tämä oli läppä. Miksi ihmeessä kukaan järjissään oleva ihminen hakeutuisi hoitoon Suomeen julkiseen terveydenhuoltoon? EU:n kansalaisena hoidot saa muistakin EU-maista ja laadukkaamminn. Suomen terveydenhuolto on täysi vitsi. Sairastin syövän 2024, ja olin järkyttynyt hoidon surkeasta tasosta. Omille lapsille hankin syöpävakuutukset, jotta eivät ikinä joutuisi turvautumaan hoitoihin Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut, mutta muutin takaisin Suomeen. Koin Suomen paremmaksi paikaksi elää
Miksi?
Harkitsin ja muutin. Olen asunut Keski-Euroopassa jo yli 15 vuotta ja nyt viimeisimpänä Tsekissä. Olen viihtynyt. Tsekit ovat mustan huumorin porukkaa ja muutenkin meitä yhdistää jääkiekko, alkoholi, pimeät illat (tosin suomalaisesta näkökulmasta talvi on surkean lämmin täällä) ja historian traumat idästä päin. Kielen saa laittaa melkoiseen solmuun jos meinaa tsekkiä puhua, vedän siis suomiaksentilla. Englannilla pärjää Prahassa mutta ei niin hyvin täällä sen ulkopuolella. Suomalaisista kyllä tykätään emmekä yleensä koe suoraa r asismia kunhan meitä ei luulla ukrainalaisiksi (mikä on kyllä erittäin surullista).
Ulkomaalaisena palkka on parempi kuin paikallisen mutta hinnat ovat kyllä täälläkin räjähtäneet. Kauppaan menee kaksinkertainen määrä rahaa kun vertaa aikaan ennen koronaa ja sotaa. Ilmapiiri on vähän kireä sen takia ja tosiaan kaikenlaisia mölisijöitä täältäkin löytyy. Huono puoli on myös kommunismin perintönä edelleen hyvinvoiva byrokratia johon kyllä saa hermonsa menemään. Joka saakelin paperi tarvitsee leiman eri toimistosta, joka on auki vain kuun 3. torstai klo 10.30-10.38 ja siellä on 100 ihmistä jonossa etkä sit saa leimaa kun muste on vääränväristä... tms. 😅
Pääasiassa kuitenkin täällä on mukavaa ja terveydenhuolto on erinomaista ja hoitohetkellä ilmaista. Edes sairaalassa olo ei siis maksa mitään, ei ole päivä- eikä klinikka- eikä toimistomaksuja. Oma lääkkeeni myös korvataan täysin, 300e paketti maksaa 0 korunaa. Sain täällä myös diagnoosin vaikka Suomessa sanottiin että kuvittelen oireeni...
Kaikkialla on siis ne hyvät ja huonot puolet. Jos haluaa lähteä, niin lähtekää! Ei mulla ollut mitään valmiina kun lähdin, kaikki löytyi paikan päältä sitten.
Vierailija kirjoitti:
Ei näytä paljon valoisammalta näkymät monessakaan maassa, johon suomalainen huolittaisiin töihin.
Ettekä te kuitenkaan mihinkään lähtisi. Kuka maksaisi lääkärin, työttömyyskorvaukset toimeentulotuen lasten koulun jne
Tanskassakin ptiää asua ja käydä töissä aika kauan, muistaakseni 9 vuotta, ennen kuin pääsee sen maksuttoman sairaanhoidon piiriin.
EU-kansalainen siirtyy toisen EU-maan paikalliseen terveydenhuoltoon heti kun aloittaa työt siellä. Ei siis pitäisi olla mahdollista että Tanskassa ei saisi samaa terveydenhoitoa kuin tanskalainen jos on siellä töissä? Näin se on toiminut jokaisessa EU-maassa jossa olen asunut, toki Tanskassa en.
Suomessa oli hyvää koulutus- ja terveyspalvelut, sosiaaliturva sekä poliittinen kulttuuri, jossa oli mahdollista käydä järkevää keskustelua.
Orpo-Purran hallitus on nyt tuhonnut poliittisen kulttuurin ja sosiaaliturvan sekä heikentänyt terveyspalveluja. Mitä järkeä on enää asua Suomessa? Muuallakin saa samaa paskaa, mutta on ainakin parempi ilmasto.
Aivan ehdottomasti. Varsinkin Venäjälle, siellä kaikki toimii paremmin myös talous kasvaa
Ruotsissa saa kansalaisuuden parissa vuodessa, jos on pohjoismaalainen ja töissä siellä.
Sanonpahan vaan.
Vierailija kirjoitti:
Aivan ehdottomasti. Varsinkin Venäjälle, siellä kaikki toimii paremmin myös talous kasvaa
Länsimaalaisilla miehillä on liian ruusuinen kuva Venäjästä. Päälle päin se voi näyttää 50-luvulle jämähtäneeltä sovinistin paratiisilta, mutta todellisuus on jotain muuta.
Venäläisillä on samat murheet kuin muuallakin. Talouden rakenne on aika yksipuolinen ja palkat huonoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Länsimaalaisilla miehillä on liian ruusuinen kuva Venäjästä. Päälle päin se voi näyttää 50-luvulle jämähtäneeltä sovinistin paratiisilta, mutta todellisuus on jotain muuta.
Venäläisillä on samat murheet kuin muuallakin. Talouden rakenne on aika yksipuolinen ja palkat huonoja.
Venäjä on vihoviimeinen p-läpi, jos multa kysytään.
Olen asunut jo viimeiset 30 vuotta, mulla ei ole mitään Suomea vastaan mutta maailma vei mennessään.
Arkea se elämä on kaikkialla ja jokaisessa maassa on omat hyvät ja huonot puolensa.
Vanhempana muuttaessa voi huomata olevansa sosiaalisten suhteiden luomisen vaikeaksi ellei sitten halua vaan hengailla muiden suomalaisten kanssa. Paikallisia ruuhkavuosia eläviä ei useinkaan kiinnosta tutustua ulkomaalaisiin jolle pitää kaikenlisäksi puhua englantia kun eivät osaa paikallista kieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei jaksa enää tässä iässä. Olen asunut jonkin aikaa Lontoossa ja siinä kyllä karisi illuusiot. Kallis, epäkäytännöllinen, liian iso ja saastunut omaan makuun.
Lontoossa käydessä minäkin raavin päätäni että mikä siinä on hienoa. Joo jos asuu rikkaiden asuinalueella, muutenhan se on slummia ja 80% ruskeita.
Rassena on varmasti vaikeaa melkein kaikialla.
Vierailija kirjoitti:
Menin yksityiselle ortopedille täällä Italiassa kun jumitti iskiashermo ja säryt olivat infernaaliset. Yksi kerta ja saan kaksi pistosta on 60 e. Olen kaksi kertaa jo käynyt ja kolma kerta on ensi kuussa. Kävin myös yksityisellä gynellä perustarkastuksessa ja lasku oli 80 e. Silmälääkäri tarkistus ajokortin uusimista varten yksityisellä oli 40 e. Ei odotusaikoja mitään viikk
Lääkärit pelittää mutta pelittääkö mikään muu italiassa? Tv. italiassa asunut ja italialaisen puoliso.
Ainakaan ongelmia et pääse karkuun, sillä ne seuraavat (useimmat) perässäsi. Lisäksi uusia ongelmia tulee aivan varmasti olemaan uusissa oloissa/ uudessa asuinmaassasi. Maanpäällistä paratiisiä ei ole olemassa. Itse muutin vanhempieni kanssa pysyvästi ulkomaille ollessani vain muutaman vuoden ikäinen. Ensi keväänä tulee 42 vuotta täyteen ulkomaille muutostamme.
Siinä olisikin jollekin bisnesidea: roudata suomalaisia sijoitusvarallisuutta kartuttaneita ja koulutettuja ihmisiä ulkomaille (johonkin sivistysvaltioon) ja auttaa heitä kotoutumaan paikallisiin olosuhteisiin. On niin paljon muuttujia matkassa, että minä voisin maksaa byrokratiassa ja uuden kielen opiskelun jeesaamisessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei jaksa enää tässä iässä. Olen asunut jonkin aikaa Lontoossa ja siinä kyllä karisi illuusiot. Kallis, epäkäytännöllinen, liian iso ja saastunut omaan makuun.
Lontoossa käydessä minäkin raavin päätäni että mikä siinä on hienoa. Joo jos asuu rikkaiden asuinalueella, muutenhan se on slummia ja 80% ruskeita.
Rassena on varmasti vaikeaa melkein kaikialla.
Tämä. Lontoo on upea paikka, ja olen viettänyt siellä todella paljon aikaa. Yhteensä jo kolme vuotta eri aikoina. Edelleen käyn kaksi tai kolme kertaa vuodessa. Jos ei lähes kymmenenmiljoonaisen kaupungin syke ja tahti sovi, niin ei siellä sitten tietenkään viihdy. Itse rakastan juurikin sitä että siellä on kaikkea kaikkialta ja koko maailma hyppysissäsi. Erilaisuus on rikkautta - jos ei sitä näe, niin tervemenoa takaisin omaan pikkukuplaan. Siellä ei kukaan häiritse eikä haasta kaavoihinkangistumistasi.
So ist es. Siltikään en tule takaisin.