Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko harkinnut muuttoa Suomesta ulkonaille?

Vierailija
23.11.2025 |

Mikä on syysi?

Itse etsin aktiivisesti töitä ulkomailta.

Tuntemani Suomen alasajo on sen verran pitkällä, että vaikka banaanivaltiossa välttämättä haluaisin asua, voin onneksi valita mukavamman ilmaston.

Kommentit (219)

Vierailija
201/219 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi edes harkitsisin muuttoa?

Sanopa se. Kerro miksi et, on meitä muitakin.

Vierailija
202/219 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En asu Suomessa, mutta jos pitäisi valita ideaalipaikka, jonne nyt muuttaisin, niin se olisi joko Islanti tai Uusi-Seelanti.

Minäkään en asu Suomessa mutta olen myös miettinyt itselleni ongelmajätteen loppusijoituspaikkaa.

Islanti voi räjähtää saaren kokoiseksi tulivuoreksi koska vaan, ja Uudessa Seelannissa talous on aika huonossa jamassa. Molemmissa bonuksena maanjäristykset.

Suomen kansalaisena ja siten EUn siipien suojassa, kokemuksen perusteella kohde on melko varmasti joku Espanjan vähemmän tunnettu rantakohde.

Lähellä Suomea mutta silti tarpeeksi kaukana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/219 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole harkinnassa.

Joitain vuosia sitten mietittiin, ja olisimme muuttaneet Portugaliin, mutta matkat riittävät.

Vierailija
204/219 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jätä kotimaata koskaan!

Onnea ja menestystä konkurssimaassa

Vierailija
205/219 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi hellanlestas, 

näistä kommenteista on joka toinen kommentti jee, jee ulkomaille. Näistä paistaa vain, että unissaan mennään, haaveita vain.

Arki on arkea ulkomaillakin.

So ist es nun mal.

So ist es. Siltikään en tule takaisin.

Yksi on ainakin varma. Kukaan ei kohkaa täällä Lidlistä. Jotkut käy, monet ei. Puheenaiheeksi siitä ei ole. Und gut so. 

Vierailija
206/219 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häpeän höröhammas stubbia, jolle ensisijaista on muut maat. Vihaa kansallisvaltiota, kuten kertoi.

t. Espanjassa parempi elämä

Vierailija
207/219 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En jätä kotimaata koskaan!

Onnea ja menestystä konkurssimaassa

Missä menee hyvin? Venäjällä?

Vierailija
208/219 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häpeän höröhammas stubbia, jolle ensisijaista on muut maat. Vihaa kansallisvaltiota, kuten kertoi.

t. Espanjassa parempi elämä

Suomen johdon arvostelu näinä aikoina sataa Kremlin laariin.

Sinä olet hävettävä.

Vierailija
209/219 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole harkinnassa.

Joitain vuosia sitten mietittiin, ja olisimme muuttaneet Portugaliin, mutta matkat riittävät.

Olen myös huomannut, että riittävän usein kun reissaa siihen mahdolliseen muuttokohteeseensa, se virkistää jo ja Suomen kotiin on kiva palata.

Vierailija
210/219 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi hellanlestas, 

näistä kommenteista on joka toinen kommentti jee, jee ulkomaille. Näistä paistaa vain, että unissaan mennään, haaveita vain.

Arki on arkea ulkomaillakin.

So ist es nun mal.

So ist es. Siltikään en tule takaisin.

Yksi on ainakin varma. Kukaan ei kohkaa täällä Lidlistä. Jotkut käy, monet ei. Puheenaiheeksi siitä ei ole. Und gut so. 

Jos siellä olisi suomalainen kauppaketju, ehkäpä siitä olisi puheenaiheeksi siellä.

Vierailija
211/219 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole harkinnassa.

Olen myös huomannut, että riittävän usein kun reissaa siihen mahdolliseen muuttokohteeseensa, se virkistää jo ja Suomen kotiin on kiva palata.

Mulle ei ole koskaan käynyt näin. En kaipaa Suomesta muuta kuin salmiakkia kerran vuodessa.

Vierailija
212/219 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väärä palsta. Ulkomaille muuttoon tarvitaan kielitaitoa, osaamista, aktiivisuutta ja rahaakin. Kaikki asioita joita tämän palstan naisilta ei löydy.

Kysy mieluummin ohjeita miten selvitä kympillä viikon.

No kumoaisin kyllä tuon ensimmäisen kappaleen kokonaan, omalla kokemuksella.  Ainoa syy palstailla on katsella välillä, mistä nyt vouhkataan. Huvittavaa. Kielitaito pysyy vähän notkeampana.

Ketä varten tarvitset notkeampaa suomea? Trollaukseenko? Säälittävää. Jos sinulla olisi ystäviä tai sukua täällä (mitä nyt selvästikään ei ole), eiköhän se riittäisi notkeuttamiseen.

Kuule, tiivis yhteydenpitoni vielä kolmenkymmenen vuoden jälkeenkin parhaisiin ystäviini ja sukulaisiin ei riitä yksin pitämään äidinkieltäni haluamallani tasolla. Sanoja joutuu hakemaan, lapset vastailevat paikallisella kielellä yms.. Työt vievät suuren osan valveillaoloajasta, paikallisella kielellä tietysti.

Kaikenlainen lukeminen, joskus kuuntelukin auttaa. Silti olen aina uudestaan tyytyväinen valintaani pysyä poissa Suomesta. Kaltaisiasi rääväsuita on täällä huomattavasti vähemmän. Suomessa taas auotaan ihan tuntemattomillekin. Käsittämätöntä käytöstä.

Vierailija
213/219 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
214/219 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole harkinnassa.

Mulle ei ole koskaan käynyt näin. En kaipaa Suomesta muuta kuin salmiakkia kerran vuodessa.

Jos olet jo asumassa ulkomailla, niin sehän on ihan eri juttu eikä liity lainaamaasi.

Mutta kaipaat toki Suomesta tätä palstaa...  🤭

Vierailija
215/219 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työn perässä lähden, enää ei tarvitse harkita. Olen koulutukseltani sekä lvi- että sähköasentaja. Ongelma on se, että olen nainen. Suomessa en saanut töitä, vähäteltiin vaan eikä hakemuksiini edes vaivauduttu vastaamaan. Laitoin Norjaan hakemuksen, 2 päivää myöhemmin oli ensin videohaastattelu ja sen jälkeen kävin paikan päällä. Sain työpaikan ja aloitan 2.1.2026. Ja mikä parasta, työnantaja kustantaa ensimmäiset 6kk asunnon vuokrasta.

Vierailija
216/219 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työn perässä lähden, enää ei tarvitse harkita. Olen koulutukseltani sekä lvi- että sähköasentaja. Ongelma on se, että olen nainen. Suomessa en saanut töitä, vähäteltiin vaan eikä hakemuksiini edes vaivauduttu vastaamaan. Laitoin Norjaan hakemuksen, 2 päivää myöhemmin oli ensin videohaastattelu ja sen jälkeen kävin paikan päällä. Sain työpaikan ja aloitan 2.1.2026. Ja mikä parasta, työnantaja kustantaa ensimmäiset 6kk asunnon vuokrasta.

Ihmeellistä. Suomessa vaikea päästä firmoihin yleensäkin. Firmat täynnä porukkaa.

Vierailija
217/219 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Good for you.

Tylsää toimintaa suomalaisilta työnantajilta.

Vierailija
218/219 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, mutten toteuttanut.

Haaveissa vain...

Vierailija
219/219 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähdin, palasin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi viisi