Oletko harkinnut muuttoa Suomesta ulkonaille?
Mikä on syysi?
Itse etsin aktiivisesti töitä ulkomailta.
Tuntemani Suomen alasajo on sen verran pitkällä, että vaikka banaanivaltiossa välttämättä haluaisin asua, voin onneksi valita mukavamman ilmaston.
Kommentit (219)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohta jään eläkkeelle ja muutan ulkomaille siellä jo asuvien korkeasti koulutettujen lapsien läheisyyteen. Suomeen tulen jos sellainen tilanne tulisi että vaatisi leikkausta tai muuta vastaavaa
Kelan piiristä tippuu nykyään jo 6 kk:n ulkomailla asumisen jälkeen. Aikaisemmin raja oli 1 vuosi. Poikkeuksena on käytännössä vain lähetetyt työntekijät ja vaihto-opiskelijat. Eläkeläisenä tippuisit 6 kk:n jälkeen. Jos asut ulkomailla, et voi tulla leikkaukseen Suomeen, vaan sinun pitää mennä leikkaukseen siellä, missä asut.
Voi toki yksityisesti tulla potilaaksi, mutta sehän sitten maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse muutin ulkomaille ja minun persoonaan tämä sopii paremmin, joten uskon että tulen jäämään tänne loppu elämäksi. Mutta paikallisten mielestä tämä maa on uppoava laiva ja kaikki nuoret muuttavat täältä pois. Sanon vaan, että vaikka me valitetaan, että Suomessa on kaikki asiat huonosti niin sama tilanne se on lähes kaikissa muissakin maissa. Joten sillä mentaliteetilla ei kannata lähteä, että uudessa maassa kaikki asiat on paremmin sillä ei ne ole. Jotain on paremmin, mutta toinen asia on taas huonompi. Itseasiassa yllättävän monet asiat on Suomessa paremmin ja sen huomaa kuin on asunut ulkomailla hetken. Itselle kuitenkin tämä nykyinen kulttuuri sopii paremmin ja siksi haluan jäädä, vaikka uudellakin kotimaallani on isoja haasteita.
Samoin.
T. Ranskasta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä siihen pääsee takaisin, kunhan on kansalaisuus.
Mutta se voi kestää...
Ei kestä. Suomen sosiaaliturva jakautuu asumisperusteiseen ja tuloperusteiseen. Julkinen terveydenhuolto kuuluu asumisperusteiseen. Suomen kansalainen kuuluu asumisperusteisen sosiaaliturvan piiriin siitä päivästä lähtien, jonka ilmoittaa Digi- ja väe
Joo mutta ei kai tuo nyt yhden leikkauksen takia paluumuuttaisi?
Luuli, että voi käydä leikkauksessa ja palata sitten taas uuteen kotimaahansa.
Paluumuuttoon pitää olla myös oikeastikin osoite, missä asuu Suomessa. Sairaalassa tai hotellissa ei voi olla kirjoilla.
Itse käyn suomessa vain tekemässä tienestit, kirjoilla olen eräässä toisessa pohjoismaassa paremman ilmapiirin vuoksi ja terveyssyistä. Keskieuroopassa on myös kakkosasunto, johon siirryn aikanaan viettämään eläkevuodet. Suomi olisi hyvä maa, jos tosiaan kaikenlaista holhousta ynnä sossuvirkoja vähennettäisiin, ja ihmisille annettaisiin vapaus elää omannäköistä elämää. Itse äänestän hallituspuolueita näistä syistä, vaikken ole varakas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohta jään eläkkeelle ja muutan ulkomaille siellä jo asuvien korkeasti koulutettujen lapsien läheisyyteen. Suomeen tulen jos sellainen tilanne tulisi että vaatisi leikkausta tai muuta vastaavaa
Eli rusinat vaan pullasta. Hyi, miten itsekästä!
Pitäisikö sinun kuten aika monen muunkin ottaa ihan kunnolla selvää, miten EU:ssa eri maiden välinen terveydenhuolto toimii. Siis jos eläkeläisenä muuttaa Suomesta toiseen EU-maahan. Ei siinä mitään rusinoita pullista noukita. Sitäpaitsi suomen kansalainen saa palata Suomeen koska huvittaa vaikka olisi ollut 50 vuotta muualla veronmaksaja.
Palata toki saa mutta miksi ihmeessä ei hoidata itseään siinä uudessa kotimaassaan?
Mikä siihen on syynä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuin kolme vuotta ulkomailla ja palasin tämän vuoden kesällä Suomeen. Olen tässä muutaman kuukauden aikana huomannut millaiseksi paskapaikaksi tämä maa on muuttunut, joten tammikuussa auton nokka taas kohti etelää.
Tälleen ulkomaanpellenä kiinnostaisi kuulla, mikä erityisesti Suomessa on nyt huonommin kuin ennen?
610 000 ulkomaanpelleä ja korrutoituneet poliitikot ja 700 000 virkarälssi noin alkuun. Ainiin eikä töitä.
Missä ei ole uökomaalaisia? Ja minne juuri sinä haluat pelleksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen etsinyt töitä aktiivisesti alun toistakymmentä vuotta, mutta ei ole löytynyt pakko varmaan lähteä ulkomaille ei täällä persulandiassa pärjää.
Ei niitä töitä ulkomailtakaan niin vaan löydä, ainakaan hyvä palkkaisia. Itse olen ulkomailla töissä ja palkkani on 1300e kuussa, mutta tähänkin paikkaan oli paljon hakijoita.
Useissa maissa yrittäjyys on ainoa todellinen vaihtoehto.
Muualla maailmassa on myös hyvä ymmärtää, että olet itse vastuussa itsestäsi. Korkea verenpaineesi on sinun ongelmasi, ei valtion.
Eipä niissä sitten hirveän hyvin voidakaan niissä paljonpuhutuissa muissa maissa. Vai kaivataanko tänne sitä 60-luvun Suomea joss
Miten niin lähtee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kelan piiristä tippuu nykyään jo 6 kk:n ulkomailla asumisen jälkeen. Aikaisemmin raja oli 1 vuosi. Poikkeuksena on käytännössä vain lähetetyt työntekijät ja vaihto-opiskelijat. Eläkeläisenä tippuisit 6 kk:n jälkeen. Jos asut ulkomailla, et voi tulla leikkaukseen Suomeen, vaan sinun pitää mennä leikkaukseen siellä, missä asut.
Aika moni vain lähtee ja "unohtaa" tehdä muuttoilmoituksen. Jokaisella on velvollisuus tehdä muuttoilmoitus aina muuttaessaan. DVV poistaa näitä lähteneitä Suomen järjestelmistä 2 vuoden kuluttua. Eli jos ei tee muuttoilmoitusta, ei saa mitään rangaistusta, vaan 1,5 vuotta lisäaikaa.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/b16b7ee7-21eb-4614-ae67-62c3047ba346
Vierailija kirjoitti:
Niin kauan en muuta kun saan Kelasta 2000 euroa kuukaudessa elämiseen. Jos tuki loppuu voin harkita muuttoa.
Mikä maa sinut ottaisi?
Vierailija kirjoitti:
Joskus 30 vuotta sitten harkitsin asiaa. Ihan vaan paremman ilmaston perässä muuttaisin ulkomaille. Juurikaan muut asiat ei paina vaakakupissa.
30 vuotta mennyt,yhäkö olet täällä Suomen marraskuussa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin kauan en muuta kun saan Kelasta 2000 euroa kuukaudessa elämiseen. Jos tuki loppuu voin harkita muuttoa.
Mikä maa sinut ottaisi?
No tämä! Ulkomaille muuttoon pitää yleensä olla työviisumi, joka edellyttää työpaikkaa. Eläkeläisviisumeitakin on, mutta ne ovat kalliita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä maa sinut ottaisi?
No tämä! Ulkomaille muuttoon pitää yleensä olla työviisumi, joka edellyttää työpaikkaa. Eläkeläisviisumeitakin on, mutta ne ovat kalliita.
Ei vaadita eu:n sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä maa sinut ottaisi?
Kyllä EU-maissakin alun 6kk.n jälkeen oleskelulupaan tarvitaan todiste toimeentulosta.
Vierailija kirjoitti:
Itse käyn suomessa vain tekemässä tienestit, kirjoilla olen eräässä toisessa pohjoismaassa paremman ilmapiirin vuoksi ja terveyssyistä. Keskieuroopassa on myös kakkosasunto, johon siirryn aikanaan viettämään eläkevuodet. Suomi olisi hyvä maa, jos tosiaan kaikenlaista holhousta ynnä sossuvirkoja vähennettäisiin, ja ihmisille annettaisiin vapaus elää omannäköistä elämää. Itse äänestän hallituspuolueita näistä syistä, vaikken ole varakas.
Mikä toinen Pohjoismaa?
Palasin itse Tanskasta viisi vuotta siellä asuneena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä maa sinut ottaisi?
Kyllä EU-maissakin alun 6kk.n jälkeen oleskelulupaan tarvitaan todiste toimeentulosta.
Riippuu maasta. Joissain riittää kun itse vakuuttaa kirjallisesti, että on toimeentulo tai varat elämiseen. Ei EU-kansalaista potkita ulos EU-maasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi toki yksityisesti tulla potilaaksi, mutta sehän sitten maksaa.
Kyllä tähänkin on porsaanreikä 🤣😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä maa sinut ottaisi?
Ei vaadita VIISUMIA.
Vierailija kirjoitti:
Aina kun äänestät tulee ne holhoussossut. Koska sama systeemi ja sana porukka. Mikä logiikka siis.
Juuri näin.
Itse lähdimme, palasimme, ja lähdimme jälleen. Itse tuskin palaan, lapset takuulla eivät. Enkä vaihtaisi päivääkään pois.