Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko harkinnut muuttoa Suomesta ulkonaille?

Vierailija
23.11.2025 |

Mikä on syysi?

Itse etsin aktiivisesti töitä ulkomailta.

Tuntemani Suomen alasajo on sen verran pitkällä, että vaikka banaanivaltiossa välttämättä haluaisin asua, voin onneksi valita mukavamman ilmaston.

Kommentit (219)

Vierailija
61/219 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti lähtisin muttei onnistu kun ei saa töitä ulkomailtakaan noin vaan ja asunnon saanti vasta vaikeaa on. Tarjolla on kehitysmaatason elämää kun kilpailee kehitysmaalaisten kanssa entrylevelin duuneista. Ne on tottuneet asumaan jossain yksiössä 10 muun kanssa. Kaikkien maiden työmarkkinat on ylisaturoitu kehitysmaalaisilla. 

Vierailija
62/219 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kohta jään eläkkeelle ja muutan ulkomaille siellä jo asuvien korkeasti koulutettujen lapsien läheisyyteen. Suomeen tulen jos sellainen tilanne tulisi että vaatisi leikkausta tai muuta vastaavaa

Eli rusinat vaan pullasta. Hyi, miten itsekästä! 

Pitäisikö sinun kuten aika monen muunkin ottaa ihan kunnolla selvää, miten EU:ssa eri maiden välinen terveydenhuolto toimii. Siis jos eläkeläisenä muuttaa Suomesta toiseen EU-maahan. Ei siinä mitään rusinoita pullista noukita. Sitäpaitsi suomen kansalainen saa palata Suomeen koska huvittaa vaikka olisi ollut 50 vuotta muualla veronmaksaja. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/219 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kohta jään eläkkeelle ja muutan ulkomaille siellä jo asuvien korkeasti koulutettujen lapsien läheisyyteen. Suomeen tulen jos sellainen tilanne tulisi että vaatisi leikkausta tai muuta vastaavaa

Muista, ettet ole Suomen julkisen terveydenhuolloin piirissä jos asut muualla.

Aah, mutta julkisen terveydenhuollon ansiosta Suomessa myös yksityisten hinnat ovat alempana kuin siellä, missä free-at-the-point-of-delivery-julkista ei ole.

Olen asunut Suomessa, Briteissä, Saksassa, Ruotsissa, Australiassa ja Honkongissa ja ollut lyhyemmällä ex-pat komennuksella USAssa. Tällä hetkellä asun taas Suomessa.  Juuri nyt omalla alallani on paras tilanne nimenomaan Suomessa.  Olen kyllä valmis lähtemään taas jos saan paremman tarjouksen kuin nykyinen työni.

Menin yksityiselle ortopedille täällä Italiassa kun jumitti iskiashermo ja säryt olivat infernaaliset. Yksi kerta ja saan kaksi pistosta on 60 e. Olen kaksi kertaa jo käynyt ja kolma kerta on ensi kuussa. Kävin myös yksityisellä gynellä perustarkastuksessa ja lasku oli 80 e. Silmälääkäri tarkistus ajokortin uusimista varten yksityisellä oli 40 e. Ei odotusaikoja mitään viikkoja, kork. kaksi päivää. 

Vierailija
64/219 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen etsinyt töitä aktiivisesti alun toistakymmentä vuotta, mutta ei ole löytynyt pakko varmaan lähteä ulkomaille ei täällä persulandiassa pärjää.

Vierailija
65/219 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen etsinyt töitä aktiivisesti alun toistakymmentä vuotta, mutta ei ole löytynyt pakko varmaan lähteä ulkomaille ei täällä persulandiassa pärjää.

Ei niitä töitä ulkomailtakaan niin vaan löydä, ainakaan hyvä palkkaisia. Itse olen ulkomailla töissä ja palkkani on 1300e kuussa, mutta tähänkin paikkaan oli paljon hakijoita. 

Vierailija
66/219 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuin kolme vuotta ulkomailla ja palasin tämän vuoden kesällä Suomeen. Olen tässä muutaman kuukauden aikana huomannut millaiseksi paskapaikaksi tämä maa on muuttunut, joten tammikuussa auton nokka taas kohti etelää.

Tälleen ulkomaanpellenä kiinnostaisi kuulla, mikä erityisesti Suomessa on nyt huonommin kuin ennen? 

Vierailija
67/219 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niitä töitä ulkomailtakaan niin vaan löydä, ainakaan hyvä palkkaisia. Itse olen ulkomailla töissä ja palkkani on 1300e kuussa, mutta tähänkin paikkaan oli paljon hakijoita. 

Useissa maissa yrittäjyys on ainoa todellinen vaihtoehto. 

Muualla maailmassa on myös hyvä ymmärtää, että olet itse vastuussa itsestäsi. Korkea verenpaineesi on sinun ongelmasi, ei valtion. 

Vierailija
68/219 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli rusinat vaan pullasta. Hyi, miten itsekästä! 

Pitäisikö sinun kuten aika monen muunkin ottaa ihan kunnolla selvää, miten EU:ssa eri maiden välinen terveydenhuolto toimii. Siis jos eläkeläisenä muuttaa Suomesta toiseen EU-maahan. Ei siinä mitään rusinoita pullista noukita. Sitäpaitsi suomen kansalainen saa palata Suomeen koska huvittaa vaikka olisi ollut 50 vuotta muualla veronmaksaja. 

Paljon elintärkeämpää on muuttaa pois suomesta työikäiselle kun töitä eikä vapaita nuoria naisia ole. Eläkkeitä ei koskaan suunniteltu että niitä maksetaan kymmeniä vuosia ja että ne käytetään toisessa maassa. Ihan järkeviä asioita joita poliittinen älymystö ei koskaan hoksannut. Nyt sitten ainoa keino pitää kupletti pyörimässä on ottaa 40 miljardia lisää velkaa vuosittain. Korvata suomalaiset halpatyövoimalla ja jopa maksaa niiden palkka verorahoista palkkatukena ettei osakekurssit laske. Ja tietenkin työikäisiltä nostaa eläkeikä 100 vuoteen joille muutenkin työttömille eläkettä ei käytännössä makseta kun ei kerry. Eläkeyhtiöt päättää ja sotkee.

Vierailija
69/219 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, Italiaan heti kun mahdollista!!!

Vierailija
70/219 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin maahan muutat jossa ei löydy isänmallisia? Vaikkei persut edes sitä ole.

Vierailija
71/219 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asuin kolme vuotta ulkomailla ja palasin tämän vuoden kesällä Suomeen. Olen tässä muutaman kuukauden aikana huomannut millaiseksi paskapaikaksi tämä maa on muuttunut, joten tammikuussa auton nokka taas kohti etelää.

Tälleen ulkomaanpellenä kiinnostaisi kuulla, mikä erityisesti Suomessa on nyt huonommin kuin ennen? 

610 000 ulkomaanpelleä ja korrutoituneet poliitikot ja 700 000 virkarälssi noin alkuun. Ainiin eikä töitä.

Vierailija
72/219 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin Norjaan kolme vuotta sitten. En aio palata Suomeen koska on niin huonot palkat

Vierailija
73/219 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muualla maailmassa on myös hyvä ymmärtää, että olet itse vastuussa itsestäsi. Korkea verenpaineesi on sinun ongelmasi, ei valtion. 

Eipä niissä sitten hirveän hyvin voidakaan niissä paljonpuhutuissa muissa maissa. Vai kaivataanko tänne sitä 60-luvun Suomea jossa hirttäydyttiin kun ei pärjätty tai eleltiin muiden pultsarien kanssa kaatopaikalla? Koska sitähän jotkut Koreat ja Thaimaat on heti kun astut pääkadulta syrjään

Vierailija
74/219 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väärä palsta. Ulkomaille muuttoon tarvitaan kielitaitoa, osaamista, aktiivisuutta ja rahaakin. Kaikki asioita joita tämän palstan naisilta ei löydy.

Kysy mieluummin ohjeita miten selvitä kympillä viikon.

No kumoaisin kyllä tuon ensimmäisen kappaleen kokonaan, omalla kokemuksella.  Ainoa syy palstailla on katsella välillä, mistä nyt vouhkataan. Huvittavaa. Kielitaito pysyy vähän notkeampana.

Vierailija
75/219 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä niissä sitten hirveän hyvin voidakaan niissä paljonpuhutuissa muissa maissa. Vai kaivataanko tänne sitä 60-luvun Suomea jossa hirttäydyttiin kun ei pärjätty tai eleltiin mui

Kyllä poliitikot kaipaa ja ajaa, keväällä lähtee 590 euron minityöttömyyskorvaus keskiluokalta.

Vierailija
76/219 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nykyinen työni loppuisi, hyvin todennäköisesti muuttaisin. Nyt vielä tarpeeksi asioita pitää täällä.

Vierailija
77/219 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin yksityiselle ortopedille täällä Italiassa kun jumitti iskiashermo ja säryt olivat infernaaliset. Yksi kerta ja saan kaksi pistosta on 60 e. Olen kaksi kertaa jo käynyt ja kolma kerta on ensi kuussa. Kävin myös yksityisellä gynellä perustarkastuksessa ja lasku oli 80 e. Silmälääkäri tarkistus ajokortin uusimista varten yksityisellä oli 40 e. Ei odotusaikoja mitään viikkoja, kork. kaksi päivää. 

Ystävä kävi yksityisllä kardiologilla Ranskassa. Suomessa tutkimukset ja lääkäri olisi maksanut useita satoja euroja, Ranskassa 189e ja pääsi heti. Itse kävin yksityisellä keuhkoputken tulehduksen takia - 35e ja antibiootit ilmaiseksi. 

Vierailija
78/219 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi silkkaa tyhmyyttä tulla Suomeen leikattavaksi. Sitä paitsi niillä lapsilla on varaa maksaa se leikkaus siellä.

Vierailija
79/219 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä niissä sitten hirveän hyvin voidakaan niissä paljonpuhutuissa muissa maissa.

No se vähän riippuu. Suomessa saa kuitenkin hyvän koulutuksen halutessaan. Synnyinmaassa sillä ei välttämättä kuitenkaan saa töitä tai sille ei ole kysyntää. Muualla voit hyödyntää sitä paljon luovemmin. Tulot saattavat olla pienemmät, mutta kevyemmän verotuksen ja alhaisemman hintatason vuoksi käteen jää silti enemmön. 

Vierailija
80/219 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut muualla 14 vuotta. Ensin Euroopassa ja nyt Etelä-Amerikassa. Kun miettii muuttoa, niin on hyvä huomioida nämä:

Kun lähdet, et ehkä koskaan palaa. Sinä muutut muualla yhteen suuntaan ja Suomi samaan aikaan toiseen. Sitten olettekin jo niin toisistanne vieraantuneita, että paluu on mahdoton. Suomalaisuus ei silti lähde sinusta ja tietty vierauden tunne on alituinen seuralainen, vaikka elämä olisikin hyvää.

Päänsisäiset ongelmat eivät jää vanhaan maahan. Hoida itsesi kuntoon ennen lähtöä tai varaudu siihen, että etäisyys nostaa vanhat traumat pintaan. 

Lastesi lapsuudesta ja nuoruudesta tulee erilainen kuin sinun. He eivät ehkä jaa kiinnostusta asioihin, joilla on/oli sinulle merkitystä.

Sinulta odotetaan itsenäisempää otetta kuin vanhassa maassa. Tai kukaan ei varsinaisesti odota mitään, olet vain omillasi. Suomi on holhousyhteiskunta, johon tottuu. Muualla olet itse vastuussa toimeentulostasi, terveydestäsi, osaamisen ajantasaisuudesta ja omaisuudestasi. Toisaalta saat sellaisia onnistumisen kokemuksia, joista Suomessa voit vain haaveilla. Tappiot ovat sinun, mutta niin ovat myös voitot. 

Moni haaveilee lähdöstä, mutta tosipaikan tullen se myös kirpaisee. Se on osa elämää. Saadakseen jotain pitää päästää irti. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kuusi