Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko harkinnut muuttoa Suomesta ulkonaille?

Vierailija
23.11.2025 |

Mikä on syysi?

Itse etsin aktiivisesti töitä ulkomailta.

Tuntemani Suomen alasajo on sen verran pitkällä, että vaikka banaanivaltiossa välttämättä haluaisin asua, voin onneksi valita mukavamman ilmaston.

Kommentit (65)

Vierailija
41/65 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän ei ole mahdollisuutta, koska opiskelu maksaa ja ulkomailta rahoituksen saaminen on utopiaa.

Sen sijaan julkaisuilla on jotakin painoarvoa mihin itse pystyy vaikuttamaan, ja niitä voi onneksi tehdä kansainvälisessä porukassa.

Jatko-opintojen ohessa uudessa maassa työllistyminen on muutenkin aika paha rasti, vaikka resursseja olisi loputtomasti

En sitten tiedä miten omien ystäväperheiden lapset ovat rahoittaneet, vanhemmat eivät kuitenkaan ole niin rikkaita että voisivat maksaa elatuksen ja asunnot 2-3 lapselle?? Kuitenkin nämä ovat jo vuosia olleet ulkomailla ja heti valmistuttuaan työllistyneet. 

Omista lapsista yksi opiskeli jatko-opinnot ulkomailla ja sai kyllä opintotuen ja opintolainan siihen. Tosin se oli niin halpaa ettei rahoista mennyt kuin osa. 

Vierailija
42/65 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kohta jään eläkkeelle ja muutan ulkomaille siellä jo asuvien korkeasti koulutettujen lapsien läheisyyteen. Suomeen tulen jos sellainen tilanne tulisi että vaatisi leikkausta tai muuta vastaavaa

Muista, ettet ole Suomen julkisen terveydenhuolloin piirissä jos asut muualla.

Aah, mutta julkisen terveydenhuollon ansiosta Suomessa myös yksityisten hinnat ovat alempana kuin siellä, missä free-at-the-point-of-delivery-julkista ei ole.

Olen asunut Suomessa, Briteissä, Saksassa, Ruotsissa, Australiassa ja Honkongissa ja ollut lyhyemmällä ex-pat komennuksella USAssa. Tällä hetkellä asun taas Suomessa.  Juuri nyt omalla alallani on paras tilanne nimenomaan Suomessa.  Olen kyllä valmis lähtemään taas jos saan paremman tarjouksen kuin nykyinen työni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/65 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähän ei ole mahdollisuutta, koska opiskelu maksaa ja ulkomailta rahoituksen saaminen on utopiaa.

Sen sijaan julkaisuilla on jotakin painoarvoa mihin itse pystyy vaikuttamaan, ja niitä voi onneksi tehdä kansainvälisessä porukassa.

Jatko-opintojen ohessa uudessa maassa työllistyminen on muutenkin aika paha rasti, vaikka resursseja olisi loputtomasti

En sitten tiedä miten omien ystäväperheiden lapset ovat rahoittaneet, vanhemmat eivät kuitenkaan ole niin rikkaita että voisivat maksaa elatuksen ja asunnot 2-3 lapselle?? Kuitenkin nämä ovat jo vuosia olleet ulkomailla ja heti valmistuttuaan työllistyneet. 

Omista lapsista yksi opiskeli jatko-opinnot ulkomailla ja sai kyllä opintotuen ja opintolainan siihen. Tosin se oli niin halpaa ettei rahoista mennyt kuin osa. 

Jatko-opinnot on se avainkäsite tässä.

Vierailija
44/65 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on asunto Espanjassa, mutta ei me sinne jäädä. Vaihtoehdot on auki. Pitäkää vaan hulluina, mutta Yhdysvallat on yksi vahva vaihtoehto.

Vierailija
45/65 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen. Mutta tuskin elämä olisi niin ruusuista. Ainakin olisi pitänyt lähteä nuorena. Sitä paitsi Italia on pilattu, kaikki tietävät kyllä miten. 

Vierailija
46/65 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos vaikka todetaan rintasyöpä niin alatko ensin puuhata muuttoa Suomeen ennen leikkausta ja hoitoja? Ei se nyt ihan niin toimi, että soitat Floridasta ja varaat ajan Turkuun syöpäleikkausta ja sytostaattien aloitusta varten seuraavalle viikolle."

No juu, parempi on jättää elämättä ja käyttämättä mahdollisuuksia. Istutaan vaan kotona ja odotellaan, mikä diagnoosi sairausbingosta tulee.

-eri kuin ne kelle vastasit (pitkät lainaukset ei toimi, niin nappasin vain tuon kommentin)

Vierailija
47/65 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Jos vaikka todetaan rintasyöpä niin alatko ensin puuhata muuttoa Suomeen ennen leikkausta ja hoitoja? Ei se nyt ihan niin toimi, että soitat Floridasta ja varaat ajan Turkuun syöpäleikkausta ja sytostaattien aloitusta varten seuraavalle viikolle."

No juu, parempi on jättää elämättä ja käyttämättä mahdollisuuksia. Istutaan vaan kotona ja odotellaan, mikä diagnoosi sairausbingosta tulee.

-eri kuin ne kelle vastasit (pitkät lainaukset ei toimi, niin nappasin vain tuon kommentin)

En suinkaan tarkoittanut, etteikö ulkomaille voisi muuttaa, asun itsekin muualla. Pointti oli ettei sitten voi luottaa siihen, että saa terveydenhuoltoa Suomesta vaan hoito on uudessa kotimaassa. Täällä siis joku sanoi, että tulee takaisin Suomeen jos tarvitsee esim. leikkaushoitoa.

Vierailija
48/65 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohta jään eläkkeelle ja muutan ulkomaille siellä jo asuvien korkeasti koulutettujen lapsien läheisyyteen. Suomeen tulen jos sellainen tilanne tulisi että vaatisi leikkausta tai muuta vastaavaa

Eli rusinat vaan pullasta. Hyi, miten itsekästä! 

Vierailija
49/65 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harkitsin abivuonna vakavasti hakevani opiskelemaan Lundin yliopistoon. Kaduttaa vieläkin etten yrittänyt. Ensimmäisen lapsen syntymän jälkeen oli miehen kanssa puhetta, että yritettäisiin hakea töitä esimerkiksi Saksasta, mutta sekin sitten vain jäi. 

Edelleen kaipaan pois, mutta nyt koen jo vähän haastavammaksi lähteä, kun lapsella on oma elämänsä täällä. 

Vierailija
50/65 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki!

Monta vuotta olen asunut ja työskennellytkin.

Nyt on suunnitelmissa ostaa asunto jostain lämpimästä ja asua talvet ihmisarvoisessa ilmastossa.

Vierailija
51/65 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän kadun. Minulle tarjottiin 2 vuoden keikkaa ulkomailla esikoisen ollessa pieni ja mieskin olisi saanut organisoitua vapaan töistä. En uskaltanut tarttua. Olisi ollut helppoa pienen lapsen kanssa.

Ja kyllä, olen neuvonut lapsia hankkimaan kv-ammatin. Suomi on uppoava laiva ja ottaa täältä koulutuksen ja häipyy, jos näyttää huonolta. Ei tänne kannata jäädä, koska valtaosa kansasta haluaa vain toisten maksavan kaiken heille ja haukkuu päälle ahneeksi, kun ei anna enemmän ja enemmän työnsä tuloksista pankolla makailijalle.

Näköjään sullekin kelpaa rusinat pullasta. Olisitko vienyt ne lapsesi opiskelemaan muualle, vai halusitko toisten maksaman koulutuksen heille? Tulevatko Suomeen synnyttämään ja sairastamaan?

Vierailija
52/65 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme asuneet ulkomailla viimeiset 30 vuotta. Mieheni kanssa pakkasimme muuttokuorman vuonna 1993, olimme nuoria ja elämä oli edessä.

Kipeätä se teki jättää omaiset ( olemme molemmat vielä ainoita lapsia perheessä) mutta näin jälkiviisana voi sanoa:

Kyllä kannatti! Bon Voyage 👋 

Vierailija
53/65 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Thaimaa, Kiina tai Japani pian ennene ydinsotaa!

Vierailija
54/65 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse muutin ulkomaille ja minun persoonaan tämä sopii paremmin, joten uskon että tulen jäämään tänne loppu elämäksi. Mutta paikallisten mielestä tämä maa on uppoava laiva ja kaikki nuoret muuttavat täältä pois. Sanon vaan, että vaikka me valitetaan, että Suomessa on kaikki asiat huonosti niin sama tilanne se on lähes kaikissa muissakin maissa. Joten sillä mentaliteetilla ei kannata lähteä, että uudessa maassa kaikki asiat on paremmin sillä ei ne ole. Jotain on paremmin, mutta toinen asia on taas huonompi. Itseasiassa yllättävän monet asiat on Suomessa paremmin ja sen huomaa kuin on asunut ulkomailla hetken. Itselle kuitenkin tämä nykyinen kulttuuri sopii paremmin ja siksi haluan jäädä, vaikka uudellakin kotimaallani on isoja haasteita. 

Vierailija
55/65 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Thaimaa, Kiina tai Japani pian ennene ydinsotaa!

Siinähän istut & odotat kuuluisaa sotaa: meneehän se elämä noinkinohi! 

Vierailija
56/65 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Osaan vain Suomen kieltä ja Kainuun murretta. Niillä ei pitkälle pötkitä ulkomailla.

Vierailija
57/65 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse muutin ulkomaille ja minun persoonaan tämä sopii paremmin, joten uskon että tulen jäämään tänne loppu elämäksi. Mutta paikallisten mielestä tämä maa on uppoava laiva ja kaikki nuoret muuttavat täältä pois. Sanon vaan, että vaikka me valitetaan, että Suomessa on kaikki asiat huonosti niin sama tilanne se on lähes kaikissa muissakin maissa. Joten sillä mentaliteetilla ei kannata lähteä, että uudessa maassa kaikki asiat on paremmin sillä ei ne ole. Jotain on paremmin, mutta toinen asia on taas huonompi. Itseasiassa yllättävän monet asiat on Suomessa paremmin ja sen huomaa kuin on asunut ulkomailla hetken. Itselle kuitenkin tämä nykyinen kulttuuri sopii paremmin ja siksi haluan jäädä, vaikka uudellakin kotimaallani on isoja haasteita. 

Totta! Täällä palstalla on niiiin helppo valittaa kun Suomi on niiin p..ska maa asua: helppo valittaa kun mistään muussa maassa asumisesta EI ole kokemusta eikä tule: valitetaan vaan! Terv: Ulkosuomalainen 

Vierailija
58/65 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut, mutta muutin takaisin Suomeen. Koin Suomen paremmaksi paikaksi elää

Sama. Asuin neljässä eri maassa ja minulle suomi on paras maa. Onneksi löysin töitä myös.

Vierailija
59/65 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen harkinnut muuttoa vakavasti siitä lähtien kun Venäjä hyökkäsi Ukrainaan. Olen itse eläkkeellä, puoliso vielä työelämässä. Helpoin paikka suomalaiselle muuttaa olisi Kanada, koska ilmasto, kulttuuri, tavat ja yhteiskunta hyvin samankaltaisia. Itsellä eläkkeenmaksu jatkuisi Suomesta, eli en tarvitsisi Kanadassa työpaikkaa.

Puoliso ehdottanut myös Italiaa. Siellä olisi edullinen asuminen ja ruoka, upea korkeakulttuuri sekä ympäri vuoden leuto ilmasto. Ainoa ongelma olisi, ettei kummatkaan puhuta italiaa, mutta toisaalta onko sillä eläkeläiselle niin väliäkään. Ruokakaupassa ja pankissa pärjää kyllä englanniksikin.

Lähtöön vaikuttaa sodan uhan lisäksi myös Suomen muuttuminen oikeistolaisvetoiseksi kurjistusyhteiskunnaksi, jossa leikataan, poistetaan, riistetään ja estetään. Mitään porkkanaa ei kansalainen enää saa. Täällä on korkea verotus, terveydenhuoltoa ajetaan alas, laitoshoitoon pääseminen on tehty kokolailla mahdottomaksi. Aikuiset lapsemme lähtivät jo, koska ei täällä uskalla tehdä lapsia, ei saa töitä vaikka olisi korkeakoulutettu, eikä saa apua elämän karikoissa. Parempi elää muualla (tytär Yhdysvalloissa, poika Englannissa).

Vierailija
60/65 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen. Mutta tuskin elämä olisi niin ruusuista. Ainakin olisi pitänyt lähteä nuorena. Sitä paitsi Italia on pilattu, kaikki tietävät kyllä miten. 

Olen asunut italiassa ja se on tuhottu liiallisella maa han muutolla kehitysmaista. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kaksi