Selviytyminen ja seksi pettämisen jälkeen
Tilanne on se, että miehellä oli pitkä sivusuhde, josta jäi kiinni ja se on nyt ohi. Menin tästä ihan palasiksi ja asiaa on käyty paljon läpi. Meillä on ollut kuitenkin hyvä suhde ja sitä haluttais jatkaa.
Tässä mennyt nyt joitakin viikkoja, mutta tämä asia edelleen hallitsee mun ajatuksia suurimman osan päivää. Raskasta on! Etenkin seksuaalinen puoli on vaikea, koska epäsuorasti olen saanut kuulla, että seksi ollut parempaa toisen kanssa. Tämä toinen ollut estottomampi ja kiihko suurempaa. No, me oltu tosi pitkään yhdessä, joten suoraan ei pitäis varmaan verrata.
Auttaisko tähän joku pari- tai seksuaaliterapia vai mikä ihme? Haluan oikeasti päästä eteenpäin, mutta tämä pääjumi estää sen. En tiedä miten voisin nyt rentoutua seksissä ja luottaa siihen, että riitän? Tunne on aivan hirveä. Pelkään että toinen tehnyt kaiken paremmin.
Kommentit (120)
Jos sinulla on hyvä suhde - tai luulet sen olevan hyvä, ja kumppanisi tekee jotain, joka särkee luottamuksesi syvästi. Sitä ensimmäistä rakkautta hänen kanssaan, tuota viatonta ja luottamuksellista rakkautta, ei voi koskaan enää luoda uudelleen samalla tavalla.
Kun petät kumppanisi luottamuksen, sitä ei voi noin vain perua. Jos tahdot luoda luottamuksen kumppaniisi uudelleen, sinun on oltava todella rakastava häntä kohtaan, ja jatkuvasti ja johdonmukaisesti osoitettava hänelle, ettet aio koskaan tehdä niin uudelleen. Luottamuksen korjaantumiseen tarvitaan useita positiivisia kokemuksia.
Mutta silloinkaan se ei ole enää aivan sama, kuin suhteessa, jossa oli tuo ensirakkauden ja -luottamuksen tunne. Joten toisinaan, kun jotain tällaista tapahtuu, parasta on vain erota ja siirtyä eteenpäin.
Miehen sivusäätö heitti miehen pihalle ja nyt mies pillunpuutteessa tyytyy sinuun. Miksi sinun pitäisi tyytyä?
Ap sanoo, että on ollut hyvä suhde ja samalla toinen on pettänyt niin paljon kuin ehtii ja vieläpä pitkäaikaisen petturikumppanin kanssa. Mitä hyvää tuossa on? Vältteletkö ap käsittelemästä vaikeita asioita ja ikään kuin sivuutat sen, millainen kiero, epäluotettava lurjus miehesi on?
Ja tämän kanssa vielä pitäisi harrastaa seksiä. Miksi ihmeessä.
Vastaus ainakin siihen kysymykseen, että mite ap pääsee eteenpäin: kasvata itsellesi selkäranka, jätä se petturi ja mene terapiaan.
Repäise itsesi nyt heti irti suhteesta. Ihan oikeasti!
Muistuta itseäsi siitä, että sinä ansaitset miehen joka ei halua satuttaa sinua.
Vaikka ero sattuu nyt tosi paljon, niin pikkuhiljaa alat huomaamaan mikä lahja ero onkin. Nyt sinulla on tilaisuus löytää itsellesi joku, joka arvostaa sinua juuri sellaisena kuin olet, haluaa viettää kanssasi loppuelämänsä, eikä koskaan tahdo loukata sinua. Haluathan olla miehen kanssa, joka on aivan hulluna sinuun, haluaa tehdä sinusta maailman onnellisimman, eikä ole koskaan elämässään ollut mistään yhtä varma kuin sinusta? Jos vastasit kyllä, niin tämä sinun mies ei ole se oikea. Hän vain estää sinua tapaamasta sen miehen, jonka kanssa sinun oikeasti kuuluu olla. Muista myös, että et todenäköisesti edes rakasta tätä miestä - vaan jotain potentiaalia siitä mitä voisi olla.
Mutta ennen kuin mietitään mitään muita miehiä, niin nyt kaiken sinun rakkauden tulee kohdistua sinua itseäsi kohti. Käännä katse sisäänpäin, ja mitä enemmän työstät itseäsi ja omanarvontuntoasi, niin luonnollisesti se tähän mieheen kohdistuva rakkaus alkaakin haihtumaan. Tämä tapahtuu lopulta korkean omanarvontunnon kautta - eli kun sinun omanarvontunto on korkeammalla kuin sinun hetkelliset tunteet, valitset mielummin rakastaa itseäsi, kuin miestä joka petti sinua. Alat ymmärtää, että sinun rakkaus pitää ansaita, eikä sinun rakkaus edes halua rakastaa miestä, joka pettää sinua. Et edes halua antaa sinun tunteita ja energiaa miehelle, joka ei ansaitse sinua.
Mulla kävi niin, että en antanut koskaan anteeksi, mutta päätin silti jatkaa mieheni kanssa. Aloin myös itse pettää ja sillä tiellä olen edelleen. Koin että mies oli yksipuolisesti muuttanut suhteemme ehtoja. Päätin hyväksyä muutokset. Ennen tuota miehen sivusuhdetta en ollut koskaan pettänyt ketään, enkä olisi voinut kuvitella sellaista tekeväni.
Puoliso muuttui tavallaan vähemmän tärkeäksi, putosi jalustalta.
Et tule koskaan enää luottamaan mieheen. Särjet itsesi lopullisesti tuossa suhteessa. Jatkuva epäilys omasta arvostasi jäytää mieltäsi. On siis parempi erota NYT, kun olet vasta puoliksi särkynyt. Sinulla menee vähemmän aikaa korjata itsesi, kun aloitat prosessin nyt heti. Sen sijaan, jos jäät suhteeseen, sinusta ei ole enää mitään jäljellä vuoden kuluttua. Usko minua, kunpa olisin itsekin lähtenyt heti.
Japanilainen sanontakin sen sanoo:
Jos nouset väärään junaan, jää pois lähimmällä asemalla. Mitä kauemmin sinulla kestää nousta junasta, sitä kalliimmaksi paluumatka tulee."
Tämä väärä juna maksaa sinun henkesi.
Vierailija kirjoitti:
Eniten auttaisi se että naisilla olisi itsetunto kohdillaan. Sinua loukataan, ja sinä silti haluat jatkaa loukkaajasi kanssa. Mikä ihme mättää siinä omassa itsenäisessä elämässä, josta sinä päätät? No, paljon on naisia jotka eivät välitä itsestään, mutta ihan helvetin huolissaan ollaan siitä toiseta, siitä joka teki sulle pahaa. Ainut joka tarvitsee sitä terapiaa on se pettäjä. Hei hyvää jatkoa sulle:)
Lulöä aape tässä tarvitsee apua ja yulkes ja terapiaa. Hän tosiaan ei ymmärrä omaa arvoaan ja meme maton alle, eikä erota itseään puolisosta.
Aapeen olisi aika opetella arvostamaan itseään. Pettämisen käsittelyssä ja eron käsittelyssä menee varmaan ainakin useita kuukausia, että sirpaleista rakentaa itsensä.
Aapee: olet arvokas omana itsenäsi.
Kun joku on tehnyt sinulle pahaa ja nyt vielä vaatii palkintoa siitä, niin ainoa vaihtoehto on EI.
Hae itsellesi apua. Sinua on loukattu pahasti. Ymmärrä se. Et ole syyllinen.
Tuo mies pelaa rumaa peliä.
Sinulla on mahdollisuus oppia ja eheytyä.
Tee se itsenäsi. Älä liitä siihen tuota ihmistä, joka ln pettänyt välisenne luottamuksen ja rikkonut teidän suhteenne ja kohdellut sinua huonosti.
Suhde ei ole hyvä silloin, kun toinen hakee seksin muualta.
Se miten mies on puhunut: se toinen on parempi. Se on epätoivoista ja julmaa. Se osoittaa, että hän ei arvosta suhdettanne eikä halua sitä jatkaa.
Kun olet selkeä ja pakkaat laukkusi ja lähdet, niin se on siinä.
Mies tulee oletettavasti yrittämään sinua takaisin, mutta mieti jo ennakkoon ja tarkkaan, että haluatko rikkoa itseäsi enempää.
Anna itse itsellesi mahdollisuus. Olet arvokas. Sinille sopii sellainen kumppani, johon voit luottaa ja joka arvostaa ja rakastaa sinua.
Nyt ei ole uuden suhteen aika, vaan nyt on aika rauhassa eheytyä. Pidä hyvää huolta itsestäsi. Ihan perusjutut: ruoka, uni, rauhallinen liikunta. Onko sinulla ketään, kenen kanssa voisit puhua? Joku, joka kuuntelee?
Kasvata itsellesi selkäranka ja eroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kusipää pettäjä kehtaa vielä vertailla ja kehua sivusuhdettaan, yök. Kyllä tossa luottamus on mennyt ja parisuhde taputeltu. Etenkin kun miehellä ei ilmeisesti käynyt edes mielessä että olisi aihetta katua, pyytää anteeksi ja tehdä parhaansa luottamuksen rakentamiseksi. Ei, tämä sankari kehuskelee estottomalla panollaan.
Oikeasti yök, eikö sulla ole yhtään itsekunnioitusta?
Eikä kehu vain yhdellä estottomalla panolla, vaan kyseessä oli pitkä sivusuhde, jossa on jyystetty toista naista satoja kertoja ap:n selän takana.
Niinpä. YÄK.
Ei ole sellaista arvoa, että kannattaisi itsensä uhrata.
Aspee pelkää, ettei selviä itsenään ja itsekseen. Elämä yllättää. Aapee, olet paljon vahvempi kuin kuvittelet. Irti vaan. Etsi asunto ja kamat kasan ja menoks.
Mitä sinä tässä suhteessanne arvostat?
Tuollaiset vihjailut rikkovat. Siinäkö haluat kuunnella?
jos valitset jäädä tuohon, niin ei se vihjailuilla parane.
Siinä on kaikenlainen vihjailu lopetettava.
Ruoesin miettimään, että miten hirveän paljon siinä on työstettäväksi, kun toinen sen rikkoo peittämällä luottamuksen. Se vaatii TODELLA PALJON MOLEMMILTA. Siihen sitoudutaan. Sitoudutaan myllerrämään asiat auki. JOS haluatte hyvän suhteen.
Moni jää tuollaiseen, jossa on petety. Tuletko siitä hyvä? En tiedä.
Eihän lle pakko selvitellä ja jatkaa vaan.
Ihmiset valitsevat niin monella lailla.
Kuuntele aaoee itseäsi. Suojele itseäsi.
Kumppanisi ei sitä tee.
Kumppani ystävä.
Miten kohtelee itselle tägkrää ihmistä?
Pettää luottamuksen, vinoilee?
hmmm.
Meidän kohdalla suhteen pelastaminen miehen yhden illan jutun jälkeen onnistui, mutta se oli vaikeaa. Emme menneet parisuhdeterapiaan, mutta tilasin työkirjan jonka avulla käsiteltiin pettämistä ja parisuhdetta ylipäätään. Sen tekemiseen meni useampi kuukausi, tehtiin kerran viikossa. Kirja oli nimeltään Infidelity Recovery Workbook for Couples: Tools and Exercises to Rebuild Your Relationship, voin suositella vaikka joiltain kohdilta oli mielestäni vähän liian amerikkalainen.
Tunnistan tuon niin hyvin, että miehen sanomiset sivusuhdenaisesta jäävät piikkeinä omaan mieleen. Minun kohdallani piikki ei ollut seksi, vaan iloisuus. Sairastan itse masennusta ja minusta tuntuu vieläkin pahalta ajatella, miten mies selitti toisen naisen olleen iloinen, nauravainen ja hauska. Kerro miehelle, että hänen puheensa tuntuvat sinusta pahalta ja koet siksi vaikeaksi rentoutua seksin aikana. Ettet tunne itseäsi arvostetuksi ja halutuksi sellaisena kuin olet. Puhuminen on varmaan inhottavaa ja vaikeaa, mutta välttämätöntä jos haluat eteenpäin.
Alussa minulle asiat teki vaikeaksi se, että mies vastasi kyllä kysymyksiin mutta ei kertonut oma-aloitteisesti mitään, vaikka tunnusti pettämisen. Jouduin arvailemaan ja kyselemään ja se teki oloni vain pahemmaksi. Parantuminen lähti liikkeelle vasta, kun kuulin koko tarinan. Sittenkin se oli todella hidasta. Kirja auttoi siinä, että ajan kanssa fokus siirtyi pettämisestä meidän parisuhteeseen ja niihin ongelmiin, joiden takia oltiin ajauduttu erilleen.
Jos mies ei olisi kertonut itse, eikä hän olisi ollut valmis tekemään töitä parisuhteemme eteen ja todistanut sitä johdonmukaisesti teoilla eikä vain sanoilla, en olisi enää yhdessä hänen kanssaan. Luottamuksen palautumiseen meni reilut puoli vuotta, mutta se ei enää ole sellaista sinisilmäistä luottamusta kuin ennen pettämistä. Tiedän koko ajan, että hän pystyi valehtelemaan minulle ja satuttamaan pahasti. Samaan aikaan tiedän, että hän ajattelee ottaneensa virheestä opikseen ja haluaa aidosti korjata asioita. En tiedä, miten ajattelisin, jos sivusuhde olisi ollut kovin pitkä.
Ap, kerrothan mitä mieltä nyt olet? Olethan valmis päästämään irti miehestä, ja löytämään taas ihanan onnellisen itsesi?
Jep jep. Osoittaa suurta rakkautta ja kunnioitusta, että menee ja pettää ja kehuu sillä ja toivoo seksiä tämän pettämässä kanssa.
Irvokasta.
Rakkaus ja kunnioitus ovat ihan eri asia. Ne kannattaa nostaa omalle arvokkaalle paikalleen. Niitö kannattaa vaalia. Sitä tärkeää ihmistä ja hänen tunteitaan ja hyvinvointiaan kannattaa vaalia ja tukea. Hyvässä suhteessa sen tekee luonnostaan ja sen tekee myös tietoisesti.
En minä panis kumppania joka pannut toisia naisia. Miksi joku edes harkitsee. Sanoin miehelle että sen pitää muuttaa pois koska petti.
Anna itsellesi aikaa käsitellä tunteita. Mies on nyt se, jonka pitää todella tehdä työtä suhteen eteen. Toki sinunkin vähän, mutta miehen on nyt oltava mies.
Miettisin kuitenkin eroa, koska kyseessä oli sivusuhde, ei yksittäinen kännimokailu.
Itse annoin liian monta kertaa anteeksi. Olin aiemmin sanonut, että voin yhden kerran antaa anteeksi jos toinen hairahtuu. Mies vaati täyttä uskollisuutta kummaltakin ja oli lopulta se joka mokaili aina vaan uudestaan. Olin heikko ja pelkäsin eroa, joten annoin anteeksi. Tunteet kuitenkin lopulta kuolivat itseltäni.
Loppujen lopuksi olen ollut onnellisempi ilman häntä. Pärjäsinkin ihan hyvin. Turhaan pelkäsin "miten selviän yksin".
Sinussa ei ole vikaa. Jos miehesi hakee itsetunnolleen pönkitystä muualta, niin hänellä on ongelma.
Sängyssä taitava mies osaa villitä naisensa ja seksi on yhteispeliä.
Tästä saat ihan ilmaista terapiaa: Sun selviytyminen ja pääjumit alkavat aukeamaan kun jätät sen pettävän ukon.
Miehen sivusuhde ei välttämättä ole mihinkään päättynyt, mies vain jäi kiinni siitä. Noista kroonisista sivusuhteilijoista ei millään terapioilla ja ymmärtämisellä koulita uskollisia kumppaneita. Niillä tulee aina olemaan joku viritys meneillään.
Suotta tuhlaat aikaa ja voimavaroja tuohon.
Ei teillä kyllä hyvää suhdetta ole ollut.
Ja mitä tarkoitat "tästä on nyt muutamia viikkoja"?!
On kyllä heppoiset tunteet.
Vierailija kirjoitti:
Tästä saat ihan ilmaista terapiaa: Sun selviytyminen ja pääjumit alkavat aukeamaan kun jätät sen pettävän ukon.
Miehen sivusuhde ei välttämättä ole mihinkään päättynyt, mies vain jäi kiinni siitä. Noista kroonisista sivusuhteilijoista ei millään terapioilla ja ymmärtämisellä koulita uskollisia kumppaneita. Niillä tulee aina olemaan joku viritys meneillään.
Suotta tuhlaat aikaa ja voimavaroja tuohon.
Totta. Mies joko on valehteleva pettäjä tai ei ole. Nyt tiedät kumpi hän on, eikä hän tule muuttumaan.
No älä nyt tuohon jää itseäsi rikkomaan. Mikä hyvä suhde se muka on jossa toisella on sivusuhde?