Montako somalia tunnet?
Mitä työtä tekevät ja miksi muuttivat juuri Suomeen?
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Yhden hyvin ja sitten hänen perhettään etäisemmin.
Eli perheenäiti samassa paikassa kokkina. Hänen miehensä on bussikuski. Toinen poika aloitti lääkiksessä, toinen opiskelee opettajaksi, tytär on kotiäiti..
He tulivat Suomeen, kun Ruotsiin ei päässyt siitä erästä. Eivät olisi halunneet, koska kylmä maa. Ruotsissa on paljon sukulaisia. Jäivät tänne, kun työllistyivät suht nopeeta.
Tietävät kyllä olevansa niitä harvinaisia somaleja. Nämähän puhuvat jopa Suomea.
Taitaa olla ensimmäinen somppu joka joutui tänne vastoin tahtoaan. Ilmeisesti Suomi ei ole tarpeeksi kylmä maa.
Vierailija kirjoitti:
Olisimme konkurssissa ilman somppuja.
Suomen taksitoiminta pysähtyisi. Jos manneja ei olisi, Suomen raviveikkaustulot olis aika pienet.
Tarbitsemme jatkossakin osaajia. Suomi nousuun.
Olin kirjastonhoitajana todella kiperissä tilanteissa, kun nämä somppuisät hyökkäsivät vähän väliä aggressiivisesti kimppuuni, koska lapsi oli lukenut jo kaikki somppukirjat, eikä lisää oltu vielä keritty tilataamaan.
Heidän kanssaan oli niin paljon vaikeuksia.
Se oli pelottavaa aikaa. Onneksi pääsin viimein eläkkeelle 45 vuotta palvelleena.
Muutamia sairaanhoitajia ja laitoshuoltajia.
Vierailija kirjoitti:
Olin kirjastonhoitajana todella kiperissä tilanteissa, kun nämä somppuisät hyökkäsivät vähän väliä aggressiivisesti kimppuuni, koska lapsi oli lukenut jo kaikki somppukirjat, eikä lisää oltu vielä keritty tilataamaan.
Heidän kanssaan oli niin paljon vaikeuksia.
Se oli pelottavaa aikaa. Onneksi pääsin viimein eläkkeelle 45 vuotta palvelleena.
Selkeästi olette räsisstejä: kyllä palvelun pitäisi toimia paljon paremmin...
Paremman työllisyyden aikaan 55% somaleista oli työttömänä. Tänään luku lienee paljon suurempi.
Halonen heitä halusi ja toi maahan. Työvoimareserviksi.
Hän viittasi edelleen kirjaston maineeseen ja somaleihin maineen tahraajina.
Alin mukaan kyse ei ollut edes siitä, että lapset olisivat metelöineet häiritsevästi.
Ali kertoo kokeneensa aiemminkin tylyä kohtelua kirjastossa. Tällä kertaa hänen mittansa tuli kuitenkin täyteen ja hän halusi tuoda asian julkiseen keskusteluun.
Henkilökunta on tullut moittimaan minua jopa muiden somalilasten äänekkäästä käytöksestä.
Muiden asiakkaiden kärkkäät ja välillä asiattomat kommentit ovat Alin mukaan myös tuttu ilmiö. Varsinkin, jos hän on kirjastossa lastensa kanssa.
Viittaukset alkuperäämme leimaavat usein kommentteja lasten ääniin.
Kun olin yhteydessä aluejohtajaan, oli hänenkin suhtautumisensa nuivaa ja henkilökuntaa puolustavaa.
Vierailija kirjoitti:
Paremman työllisyyden aikaan 55% somaleista oli työttömänä. Tänään luku lienee paljon suurempi.
Halonen heitä halusi ja toi maahan. Työvoimareserviksi.
No reserviksi sopii tosiaan täydellisesti ja kaikkienhan ei tosiaan ole pakko tehdä töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Halonen heitä halusi ja toi maahan. Työvoimareserviksi.No reserviksi sopii tosiaan täydellisesti ja kaikkienhan ei tosiaan ole pakko tehdä töitä.
ikuinen reservi
Tunnen monia, vuosien varrella ollut työkaverina koulussa ja päiväkodissa. Kaikki olleet ahkeria ja hyvin suomea puhuvia, nuoremmat puhuvat suomea ihan täydellisesti.
Ei mitään pahaa sanottavaa.
Li on paitsi älykäs ja karismaattinen, niin erittäin soma.
Vierailija kirjoitti:
Hän viittasi edelleen kirjaston maineeseen ja somaleihin maineen tahraajina.
Alin mukaan kyse ei ollut edes siitä, että lapset olisivat metelöineet häiritsevästi.
Ali kertoo kokeneensa aiemminkin tylyä kohtelua kirjastossa. Tällä kertaa hänen mittansa tuli kuitenkin täyteen ja hän halusi tuoda asian julkiseen keskusteluun.
Henkilökunta on tullut moittimaan minua jopa muiden somalilasten äänekkäästä käytöksestä.
Muiden asiakkaiden kärkkäät ja välillä asiattomat kommentit ovat Alin mukaan myös tuttu ilmiö. Varsinkin, jos hän on kirjastossa lastensa kanssa.
Viittaukset alkuperäämme leimaavat usein kommentteja lasten ääniin.
Kun olin yhteydessä aluejohtajaan, oli hänenkin suhtautumisensa nuivaa ja henkilökuntaa puolustavaa.
Kammottavaa rässismiä. Tosin jos Ali painuisi takaisin Somppulandiaan, niin kaikki voittaisivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En yhtään, ja se on juuri sopiva määrä.
Rassisti 😲
Painu jo v****un!
Vierailija kirjoitti:
Taksin asiakkaana olen tuntenut montakin vaginassani.
1. Vagina on synnytyskanavana tunnoton (siksi nylkkyhommat kiinnostaa vain miehiä)
2. Sä oot raiskausrunkkaripasi
3. Tulijoiden työllisyysaste yli 70%, persujen alle 25%, sun työllisyysaste 0%
4. Kuole sukupuuttoon maajuntti
Ihailen mielikuvitustasi.