Millainen mielikuva ihmisistä jotka antavat lapsilleen vain rahaa ja lahjakortteja lahjaksi?
Nimenomaan siis vanhemmat omille lapsilleen, eikä jotkut mummot ja vaarit ja yms.
Kommentit (47)
Myönnän olevani tylsä vanhempi. Nuoreni olisi halunnut alkaa keräämään Iittalan astiasarjaa. Totesin kylmästi, mihin sä keräät niitä pölyttymään ja mitä jos Iittala ei enää miellytä kun muutat omaan kotiin ja nyt tylsästi kerätään sitä rahaa itsenäisyyteen ja aikuisuuteen.
Olisipa harmillista huomata että valitsemani lahja ei olisi mieleinen ja jäisi turhaksi romuksi. Kysyn aina lapsilta mitä haluavat, ja usein se on juurikin se lahjakortti valitsemaansa liikkeeseen. En usko että osaisin ostaa mieleisiä lahjoja ilman tarkkaa ohjetta. Enkä halua heittää rahaa hukkaan.
Tähän liittyvä mutta vähän ot - eli kun olen karsinut tavaraa kotoani niin olen huomannut että aika iso osa minulle tarpeettomista ja turhaan kaapeissa pyörivistä tavaroista on juurikin näitä pyytämättä lahjaksi saatuja. Karsimistyö olisi ollut huomattavasti helpompaa, jos olisin saanut aina vain pyytämiäni tai toivomiani lahjoja. Nyt en halua lahjoja enää ollenkaan tai sitten tyyliin kastelukannu rikki menneen tilalle.
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäisistä lapsista kyse? Lapseni yli 20 ja annan rahaa/lahjakortteja. En usko, että ovat tyytymättömiä.
Sama, lapset 19v ja 22v. Ostan kyllä jotain pientä, mistä tykkäävät tai aina tarvitsevat tyyliin suklaarasiat ja sukkia/yöpuvun/kosmetiikkaa ja loput rahana. Ovat tosi tyytyväisiä. Viime jouluna tyttö toivoi leivänpaahdinta ja vedenkeitintä, kun oli muuttamassa omaan kotiin. Tietysti ostin ne. Mutta muutoin ostavat itse mitä eniten tarvitsevat. Joulun jälkeen saavat rahalle enemmän vastinetta alennusmyynneistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsi ei muuta toivo kuin rahaa niin miksi ostaa jotain.
Tapakasvatus?
Kotikasvatus. Opin jo lapsuudessa, että ostetaan tarpeeseen, ei siksi että kalenterissa lukee joulu tai olet syntynyt päivänä x.
Vanhemmat eivät halua opettaa miten lahjoja annetaan tai miten lahjoja vastaanotetaan. Helpompi antaa lapselle rahaa kun kasvattaa lasta.
Käytännöllistä mutta vähän tylsää.
Omalla lapsella ei ollut 16v mitään toiveita niin pyysin valitsemaan astiasarjan, jotta olisi edes jotain paketoitavaa. Sen jälkeen olen jouluna aina sarjaa täydentänyt ja ostanut muutakin keittiövälinettä. Tänä jouluna paketissa veitsisarja.
Ja siis; me ei haluta kotiin yhtään ylimääräistä krääsää. Tai vaatteita, joita nuoret ei lopulta käytä. Pieni koti, ja mieluummin satsataan palveluihin ja tekemiseen. Olen ostanut myös esim. musikaalilippuja.