Mitä suomalaisuuteen liittyvää juttua "inhoat"?
Vaikkapa saunomista, marimekkoa, fazeria, juhla mokkaa, mökkeilyä, linnan juhlia, tuntematonta sotilasta jne... Minkä suosiota et ymmärrä? Itse inhoan mökkeilyä enkä ymmärrä sen suosiota yhtään. Kuka haluaa viettää aikaa jumalan seläntakana itikoiden syötävänä ;o
Kommentit (82)
Punikismia. Mutta se on historiamme taakkaa. Kansallista karmaa.
Kyräilykulttuuria. Kyläilykulttuurin puutetta.
Vierailija kirjoitti:
Metsästystä, jos se nyt on erityisen suomalaista. Monia maalaisjunttien juttuja, kuten oman paikkakunnan ylistystä, kummallisia murteita, lestoja ja helluhulluja ym. hörhöjä.
Mitä pahaa on oman paikkakunnan ylistämisessä? Kivahan se on jos kotipaikassaan viihtyy.
Töykeyttä, toisten huomiotta jättämistä.
Tasa-arvo -ongelman tekeminen mitä ihmeellisimmistä, normaalielämään kuuluvista asioista.
Yleistä isänmaallisuutta. Mun mielestä kansallisvaltion synty on ollut yksi suurimmista syistä ihmisten kurjuudelle, ja sitten tätä keksintöä pitäisi vielä jatkuvasti jotenkin muka juhlia ja arvostaakin.
Vierailija kirjoitti:
Tasa-arvo -ongelman tekeminen mitä ihmeellisimmistä, normaalielämään kuuluvista asioista.
Tämä liittynee kateuskulttuuriin. Maksetaan satanen, jotta naapuri ei saa viittäkymppiä.
Jos erehdyt juttelemaan jotain vieraalle ihmiselle vaikka bussipysäkillä, saat hullun maineen.
Talvi yllätti -uutiointia. Joka helevatan talvi. Joka talvi kun on tullut talvi. Ai mikä talvi? Millon se tulee?
Vierailija kirjoitti:
Jos erehdyt juttelemaan jotain vieraalle ihmiselle vaikka bussipysäkillä, saat hullun maineen.
Missä oikeasti on tällaista? Minä olen viimeisen viikon aikana jutellut muille koiranulkoiluttajille, samaan aikaan roskikselle sattuneelle naiselle sekä kadulla ohikulkeneelle vanhemmalle miehelle. Yhden kerran muistan jonkun menneen hiljaiseksi, kun aloin puhumaan hänelle bussipysäkillä. Kehuin laukkuaan hienoksi ja tämä vanhempi rouva mulkaisi minua.
Suomalaisten menestymisestä onnellisuusgallupissa on tullut jonkinlainen mantra, jota mm. suomalaiset poliitikot hokevat myös ulkomailla. Niin noloa.
Täysin syöpäinen alkoholikulttuuri ja raittiiden ihmisten mitätöiminen epäihmisiksi jotka tästä paska kännäämisestä haluavat kieltäytyä.
Eniten inhoan suomalaisen kulttuurin väheksymistä ja halveksimista.
Kumarrellaan muualle, ja samalla haukutaan ja väheksytään omaa kulttuuria ja perinteitä.
Vierailija kirjoitti:
Talvi yllätti -uutiointia. Joka helevatan talvi. Joka talvi kun on tullut talvi. Ai mikä talvi? Millon se tulee?
Tämähän on muuttunut jo hauskaksi lentäväksi lauseeksi.
Suomalainen small talk (lähes oksymoroni lause) liittyy vahvasti säästä puhumiseen. Jossain vaiheessa yritin muuttaa sitä, mutta huomasin, että on turha potkia tutkainta vastaan. Se sään ihmettely kumpuaa jostain syvältä neljän vuodenajan sielusta, sopii suomalaiseen suuhuun, ei tungettele henkilökohtaisuuksilla jne.
Suomalaisten rasismia. Hävettää juntit, jotka oikeasti luulevat olevansa parempia ja ansaitsevampia ihan sillä perusteella, että ovat sattuneet syntymään täällä ja ulisevat maahanmuuttajista.
HUONOT, ITSEKKÄÄT JA JUNTTIMAISET KÄYTÖSTAVAT.
Alkoholin haittojen vähättelyä. Oikein pyhä lehmä.
Rahan lappaaminen ilmaiseksi kaikille muille, paitsi omille kansalaisille.