Muita, joilla RAHAT ON OIKEASTI LOPPU(massa) ?
Jouduin lokakuussa työttömäksi. Takana 15 vuotta katkeamatonta (matalapalkkaista) työuraa. Mutta ura kuitenkin ja olen saanut halvan omistusasunnon hankittua kymmenen vuoden työn tekemisen ja sen turvin onnistuneen säästämisen myötä. Kaikki mitä omistan on tämä omistusasunto, tai noh, osa siitä, velkaa vielä maksettavaa 15t€. Laina- ja asumismenot, puhelinlasku, sähkö, vakuutukset yms. 880€/kk.
Ansiosidonnaisen määrä on nyt nettona 1100€/kk. Elän ja syön ihan ok. Porrastus astuu voimaan piakkoin ja laskin, että nyt alkaa meikäläistä heikottamaan, jos en saa mitään työtä - ja se jos mikä heikottaa. 100km säteeltä olen hakenut kymmeniä työpaikkoja (viimeksi tänään olen tehnyt 3 hyvin kohdennettua työhakemusta) vähän kaikkialta, mihin saattaisi rahkeet riittää. Kai sekin lohduttaa, että haastatteluihin olen sentään päässyt muutaman kerran. Mutta ymmärrettävästi paikan saa se, jolla on kokemusta alasta ennestään.
Laita asunto myyntiin, ne sanoo. Mielestäni se ei ole järkevää, koska jos ylipäätään kävisi niin tuuri, että joku haluaisi asuntoni, joutuisin vuokralle (minne? kun ei sitä työtäkään ole minkä perästä lähteä), ja pelkkä vuokra on monessa paikkaa enemmän kuin mitä minulla kaikki menot on. Niimpä joutuisin turvautumaan yhteiskunnan muihin tukiin (mikä on tragikoomista - en saa sitä omistusasunnon takia, mutta toisen omistamiin seiniin saisin mukisematta). Kukaan ei (ehkä onneksi?) halua vanhaa asuntoa muuttotappiokunnasta, joten voin nauttia edes osittain maksetuista seinistäni.
Totta puhuen.. Hirvittää, kun ei ole säästöjä, opiskelemaan ei ole varaa, töitä ei saa, mutta en minä porrastetullakaan ansiosidonnaisella pärjää. Eikä ole puolisoakaan, joka hinkuisi maksaa menojani. Eikä menoja, joita voisi karsia. Ei edes Netflixiä. Myytävääkään ei ole, kun ei mitään omista. Lähin leipäjonokin on 40km päässä nykyään. Mutta mitä sekään hyödyttää, kun tulot ei riitä enää edes niihin pakollisiin. Katkaisenkö sähköt, vakuutuksen? Sieltä saisin nipistettyä 150e kuussa.
Kommentit (41)
Ota avokki tai kämppis?
Aloita airbnb?
En ole idiootti (kai?). Muutosverokortti ok (tilattu jo ennen kuin ensimmäinen virallinen työttömyyspäivä oli), eipä tilanne montaa euroa parempaan muuttunut sen myötä. Porrastus kun astuu voimaan, niin se raha ei riitä enkä voi mitään hokkuspokustaikoja tehdä sen eteen, se on mitä on.
Toimeentulotukea en saa. Jään 50 euroa "plussan puolelle" joka kuukausi jopa porrastuksen jälkeen. Tämä laskettu ihan Kelassa, eikä ole itse keksitty. Voisin toki maksaa vain korkoja asuntolainasta, mutta kun korko ja lainaosuus on niin pieni summa (yht. 300€), niin sama lyhentää lainaa. Jääpähän optio, jos vielä huonommin menee. Muista pankeista en ole saanut asuntolainaa, asunto ei myöskään riitä vakuudeksi, arvo tippunut niin paljon lainanottohetkestä. Ja työttömyys on iso miinus muiden miinuksien päälle.
Lähin leipäjono on 40km päässä. Sinne ei julkisia kulje. Seurakunnasta saa vain tavaralahjoituksia, en tarvitse niitä. Eivät anna enää väärinkäytöksien (?) vuoksi ruokalahjakortteja tms.
Pointti oli siinä, että.. niin.. Totuus on, että monella ei ole käsitystä siitä, millaista on kädestä suuhun eläminen, vaikka kaikki laskettaisiin miten tarkasti. Toki minun tilanne ei ole kaikista huonoin, kun on omistusasunto josta seinät sentään maksettu.
Ei ole tarkoitus olla vastarannan kiiski - mielestäni olen tehnyt kuitenkin kaiken mahdollisen sen eteen, että pystyn näillä resursseilla maksamaan asumisen ja elää edes kädestä suuhun. Ehkä joku vielä keksii jotain, mitä en ole tullut ajateleleksi?
ap
Vierailija kirjoitti:
Myy seksiä tai ota joku mies joka maksaa puolet. Älä ole nirso.
Itse tein näin 90-luvulla.
Heikolta näyttää, jos ei muutosta tule raha-asioihin. Nykytienestit riittää nyt, mutta jos hallituksen toimenpiteet tulevat voimaan, ne saattavat pudota ensi vuonna.
Ap:llä on sentään se asunto, jota voi alkaa myymään vaikka heti, jos perikato muuten uhkaa.
Vierailija kirjoitti:
En ole idiootti (kai?). Muutosverokortti ok (tilattu jo ennen kuin ensimmäinen virallinen työttömyyspäivä oli), eipä tilanne montaa euroa parempaan muuttunut sen myötä. Porrastus kun astuu voimaan, niin se raha ei riitä enkä voi mitään hokkuspokustaikoja tehdä sen eteen, se on mitä on.
Toimeentulotukea en saa. Jään 50 euroa "plussan puolelle" joka kuukausi jopa porrastuksen jälkeen. Tämä laskettu ihan Kelassa, eikä ole itse keksitty. Voisin toki maksaa vain korkoja asuntolainasta, mutta kun korko ja lainaosuus on niin pieni summa (yht. 300€), niin sama lyhentää lainaa. Jääpähän optio, jos vielä huonommin menee. Muista pankeista en ole saanut asuntolainaa, asunto ei myöskään riitä vakuudeksi, arvo tippunut niin paljon lainanottohetkestä. Ja työttömyys on iso miinus muiden miinuksien päälle.
Lähin leipäjono on 40km päässä. Sinne ei julkisia kulje. Seurakunnasta saa vain tavaralahjoituksia, en tarvitse niitä. Eivät anna e
Kelassa ei tehdä ennakkopäätöksiä, joten ei voi olla "laskettu kelassa" mitään tulevaisuuden tilannetta. Ja sittenhän sulla on rahaa, jos et kerran ole oikeutettu toimeentulotukeen. Sehän on hyvä asia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hae muutosverokorttia ansiosidonnaiseen ja laita laina jäähylle tai yritä pankin kanssa sopia pienempi laina-aika. Esim haet uuden lainan toisesta pankista 20vuodem laina-ajalla ja näin saat taloutesi käyttöön enemmän rahaa.
Mä laskin just että jos saisin anssia koko vuoden, niin muutosverokortissa komeilisi 20% anssille. Että se siitä kivasta muutosverokortista.
Miten tämä liittyi siihen, että vuoden 2025 kahdelle viimeselle kuukaudelle kannattaa hankkia muutosverokortti. Jos tulotaso on alentunut, olet maksanut liikaa veroa koko alkuvuoden, ja muutosverokortin myötä voi olla, ettet joudu maksamaan kahdelta viimeiseltä kuukaudelta juuri lainkaan ennakonpidätystä.
Itselleni asia on ajankohtainen, koska oman yritykseni talousvaikeuksia takia en maksanut itselleni lainkaan palkkaa kolmelta kesäkuukaudel
Liittyi siihen, että hyvin moni, kuten itse, hankkii aina muutosverokortin kun tulot muuttuu. Näin verokortti on ajan tasalla koko ajan. Lisäksi tuissa on aina isompi vero, kuin palkassa.
pelkkä vuokra on monessa paikkaa enemmän kuin mitä minulla kaikki menot on. Niimpä joutuisin turvautumaan yhteiskunnan muihin tukiin (mikä on tragikoomista - en saa sitä omistusasunnon takia, mutta toisen omistamiin seiniin saisin mukisematta).
Niinpä. Hallitukselle eivät ole avautuneet faktat vähääkään.
Vierailija kirjoitti:
Heikolta näyttää, jos ei muutosta tule raha-asioihin. Nykytienestit riittää nyt, mutta jos hallituksen toimenpiteet tulevat voimaan, ne saattavat pudota ensi vuonna.
Ap:llä on sentään se asunto, jota voi alkaa myymään vaikka heti, jos perikato muuten uhkaa.
En ole ap, mutta tuo ap.n asuntohan on oikea riippakivi. Ei pienissä kunnissa ja kaupungeissa enää talot ja asunnot kaupaksi mene. Saa korkeintaan muutama tuhat euroa, jos edes saa myytyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähin leipäjono on 40km päässä. Sinne ei julkisia kulje. Seurakunnasta saa vain t
Hain jo toimeentulotukea, en saanut. Tässä laskelmat:
Näin arviosi on laskettu Tulot
1 100,00 e/kk
Hyväksytyt menot
887,55 e/kk
Tulojen ja menojen erotus
212,45 e/kk
80% porrastuksen jälkeen:
65,45 e/kk
75% porrastuksen jälkeen:
6,45 e/kk
ap
Itsellä nelikymppisenä tilanne se, että kun Purran ja Orpon tyrimisien takia talutetaan valtionjohto tarkkikselle, niistetään valtion ylläpitämistä instansseista kaikki, olen kohta itse kilometritehtaalla.
On vakiduuni, asuntolainat, perhettä, eli elämä rakennettu, ja alan jo henkisesti valmistaututa, että tämä oli kohta tässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ap, mutta tuo ap.n asuntohan on oikea riippakivi. Ei pienissä kunnissa ja kaupungeissa enää talot ja asunnot kaupaksi mene. Saa korkeintaan muutama tuhat euroa, jos edes saa myytyä.
Siksi sitä ei kannata myydäkään. Saa vaan velat niskaansa, eikä edes omista mitään.
Minulla ei ole ollut liiemmin rahaa koskaa, nyt tilillä 24€. Olen ollut työelämässä 13 vuotiaasta kesät ja 23-vuotiaasta kokoaikaisena 30 vuotta.
Pieni palkka, aluksi kalliskorkoinen asuntolaina 15% pahimmillaan, kaksi lasta ja 10 vuotta sairastellut puoliso. Viimeinen viikko ennen tiliä on yritetty selvitä rahattomana joten kuten. Luottokortilla 1000 euron saldo, joka pääsääntöisesti on tapissa. Yritän maksaa sen pois ja hävittää, niin ei olisi mielen päällä.
Mutta en syytä hallitusta, en edes edellisiä. Vanhemmilta ei jäänyt perittävää, itse piti jo nuorena leipänsä tienata. Omat huonot valinnat, olisi pitänyt lukea ammatti, jossa olisi tienannut paremmin. Säästöön olisi pitänyt saada vaikka väkisin rahaa, että olisi ollut puskuria, jos sairastuu tms.
Mutta ei me nälkää olla nähty. Perunat, porkkanat, kananmunat, puurot ovat olleet perusruokaa. Ei olla huvitteluissa käyty eikä ulkomailla. Onneksi lapsilla on työtä, ovat jo työikäisiä. Elävät omaa elämäänsä.
Vierailija kirjoitti:
Minulta on ja joudun myymään toisen omistusasunnostani. Rahaa mennyt elämiseen , en ole mitään tuhlaillut vaan sitä rahaa menee vaan. Saan asunnosta 110000 euroa ja mulle jää vielä toinen asunto jota vuokraan.
voi kauhea. on sinulla kohtalo. jaxuhali..rukoilen puolestasi.
Vierailija kirjoitti:
Ota alivuokralainen?
Alivuokralainen voisikin olla hyvä idea.. Täytyypä tutkia hieman, miten homma toimii. Joudunko maksamaan veroja? Meneekö hyöty siinä, vai saisiko alivuokralaisen maksamalla nimellisellä korvauksella voita leivän päälle.
ap
Kyllä ne hupenee kovaa vauhtia. Toivotaan että ensi vuoteen riittäisi.
Vierailija kirjoitti:
No eihän hyvinvointiyhteiskunta voi toimia niin, että ihmisen pitää myydä P3RS3TTÄ elääkseen!?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eihän hyvinvointiyhteiskunta voi toimia niin, että ihmisen pitää myydä P3RS3TTÄ elääkseen!?
Niin mä tein 90-luvulla kun oli tiukka paikka.
Vierailija kirjoitti:
MItes sen asunnon myynti?
Hae maksuvapautusta ammattiliiton jäsenmaksuun, sen saa työttömyyden perusteella, työttömyyskassan pienemmän maksun joudut siltyi maksamaan, se vähennetään saamastasi ansiosidonnaisesta automaattisesti.
Ota alivuokralainen?