Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ei hitto soikoon, että minä kyllä ihmettelen noita varattomina kuolleita ikäihmisiä

Vierailija
20.11.2025 |

Siis jotka on kuitenkin ihan työelämän läpikäyneitä. Kuollessaan ei meinaa varat riittää edes hautaan saattamiseen ja omaiset joutuu kattamaan kuluja omasta lompakostaan. Ainakin kolme tällaista tapausta on tullut itselleni tietoon suht lyhyen ajan sisään. Itse olen aina ollut alle keskituloinen ja maksoin osakekaksion velattomaksi ennen viittäkymmentä ikävuotta. Myöskin vanhemmillani on varsin huomattava varallisuus, vaikka molemmat loivat työuransa ihan tavisduuneissa.

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityinen hoitokoti vie rahat. Niillä on ihan lupa siihen.

Vierailija
2/41 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ihmettele yhtään. Yleensä ne ihmisen viimeiset elinvuodet ovat ne kalleimmat, lääkkeitä on enemmän kun sormia ja varpaita yhteensä, tarvitaan hoivapalveluita kotiin, ruoka tuodaan kotiin, joutuu palkkaamaan siivoojan, asiointiin joutuu käyttämään taksia jne, jne. Menot ylittävät tulot moninkertaisesti ja jos jotain puskuria on säästänyt, se kuluu ihan parissa vuodessa. Et ymmärrä vielä mikä kohtalosi on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta varmaan tulee tuollainen. Olen 51 v, keskituloa selvästi hyvätuloisempi. Sinkku. En ole ikinä hankkinut omistusasuntoa enkä säästänyt rahaa. Kaikki menee mikä tuleekin.

Vanhemmat on kasikymppisiä, jossain vaiheessa heidät luultavasti perin ellei aika jätä itsestä ensin. Sieltä varmaan tulee jotain, meitä on kaksi sisarusta jakamassa tosin. Talo heillä on ja sijoituksiakin jonkun verran, en tiedä paljonko. Mutta kaiken minkä saan, aion laittaa eläkkeellä haisemaan. Voisi vaikka lämpimämpään ilmastoon muuttaa täältä pakkasista ja pimeästä pois. Bailata ja nauttia. Lapsia mulla ei ole, joten perintöä ei tarvitse miettiä. Valtiolle menee mitä jää, jos mitään.

Vierailija
4/41 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hei, se raha ei katoa, on jonkun toisen taskussa. Onko porukka koskana laskenut, paljonko luottojen/lainojen hoitokuluihin ja lyhennyksiin on mennyt elämäsi aikana?

Älkää ottako mitään velkaa paitsi asunto. Säästyneet rahat kustannustehokkaaseen rahasto säästämiseen/arvopapereihin.

Vierailija
5/41 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ikinä löytänyt puolisoa enkä saanut lapsia, joten mitäpä varten sitä varallisuutta keräisin? Ei huvita yhtään valtiolle kerätä perintöpottia.

Vierailija
6/41 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tätä aina sanotaan, mutta jos eläke on nettona sanotaan nyt vaikkapa 1400€/kk, niin kyllä sillä kattaa yksityisen hoitkodinkin kustannukset.

Ap

Vierailija
7/41 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkyttävää, eikö ne tiedä, että kaikki massit saa mukaan tuonpuoleiseen?

Vierailija
8/41 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä taas keskiluollainen suomalainen esittelee sivistymättömyyttään oikein ylpeydellä. Pihalla kuin lumiukko.

Vierailija
9/41 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hautausmaalla rahaa tarvita ja hautaan pääsee halvallakin ja jos sekin on liikaa kuolinpesän voi hakea konkurssiin. Kenenkään ei ole pakko jättää jälkeensä varallisuutta eikä varattomana kuoleminen ole mikään häpeä vaan se voi olla hyvin suunniteltukin tapa lähteä täältä.

Vierailija
10/41 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ikinä löytänyt puolisoa enkä saanut lapsia, joten mitäpä varten sitä varallisuutta keräisin? Ei huvita yhtään valtiolle kerätä perintöpottia.

Ihan oikein teet...on aivan eri asia jos on lapsia! Jatkakaa, olkaa hyvä...

Vierailija
11/41 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tätä aina sanotaan, mutta jos eläke on nettona sanotaan nyt vaikkapa 1400€/kk, niin kyllä sillä kattaa yksityisen hoitkodinkin kustannukset.

Ap

Itsemaksavana ympärivuorokautinen hoivakoti maksaa luokkaa 4000 - 6000 e/kk. 

Vierailija
12/41 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vanhemmaksi olen tullut, sitä enemmän olen alkanut ajatella, että voisi oikeastaan olla ihan tavoiteltavaa, ettei jälkeeni jäisi perintöä kuin sen, mitä mahd.tarvitaan hautajaiskuluihin ja perunkirjoitukseen. Ymmärrän, että moni haluaa jättää perintöä. Mutta jos kulutan ja jaan lähes kaiken eläessäni, niin vien ajatustani loppuun: en halua olla kenellekkään taakaksi tai rasitteena ja tai riidan aiheuttajana. Niinbja eikö se ole aika ekologistakin, että putsaan jälkeni, enkä rasita varoillani ketään tai mitään enää kuolemani jälkeen

Vierailija
13/41 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Ihan törkeän kallista asua hoitokodissa.

Vierailija
14/41 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Yksityinen hoitokoti maksaa alkaen 5000e/kk. Kunnallinen 80% eläkkeestä.

Lääkkeissä on Kelan maksukatto jotain 700e/v ei niihin siis loputtomasti mene

Vierailija
15/41 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä aion hankkia itselleni käärinliinat, joissa on ainakin povitasku lompakkoa varten. 

Vierailija
16/41 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väitän, että suurimmalla osalla ihmisistä on vaikeuksia rahan kanssa. Harva saa säästöön juuri mitään. Tilataan ja matkustellaan ja ollaan persaukisia koko elämän. Asuntovelkaa maksellaan vielä eläkeiässä, koko elämä on ollut yhtä asuntovelkaisena olemista. Ja on ollut kuitenkin työelämässä koko ikänsä.

Vierailija
17/41 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Eihän tommonen summa riitä edes puolikkaaseen kuukauteen. Ne hinnat on oikeasti ihan uskomattomia.

Vierailija
18/41 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Eli kukaan sun tuttu ei ole asunut hoivakodissa, kun ei sulla ole mitään käryä hintatasosta. Sepä selittää, miksi et ymmärrä.

Vierailija
19/41 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten näitä eläkeläisiä ja heidän hurjia massejaan kadehditaan toisissa ketjuissa.

Vierailija
20/41 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, ja kaiken muunkin. Eräs hautausurakoitsija tosin väitti, ettei hän ole koskaan nähnyt ruumisauton perässä peräkärriä.