Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei kanssaihmiset! Miten olette leikanneet kulutustanne tämän hallituksen aikana?

Vierailija
20.11.2025 |

Itse olen leikannut karkin syönnistä ja harrastuksista.

Kommentit (169)

Vierailija
101/169 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pihi ollut aina, yksin asun omassa , yksin syön itse tekemää, eläkkeellä. En valita, minulle riittää pieni eläkkeeni, jää säästöönkin. En tiedä  mistä minun pitäisi kieltäytyä kun en ole oppinut tuhlaamaan. Ihan tyytyväisenä elelen. 

Vierailija
102/169 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saunotaan ja tehdään uuniruokia sekä pestään pyykit edullisina pörssisähkötunteina.

Pörssisähköpiruparkojen elämää 😂

Ja halvempaa kuin määristen sähkö. Vuodessa keskimäärin sähkön kWh tulee n. 5-6senttiä. Määriksillä se on aina yli 8 senttiä.

Säästäähän tuolla kerrostalossa ihan 40e vuodessa. Aamukahvit kannattaa keittää ennen kuutta, ennenkuin taas sähkön hinta pomppaa kaksinkertaiseksi määrikseen verrattuna 😂

Minä säästän vuodessa n. 850 euroa. Sillä rahalla maksan kotivakuutuksen.

Aamukahvit meillä keitellään ennen aamukuutta riippumatta sähkösopimuksesta. Joka aamu 365 aamuna vuodessa.👍

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/169 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En käy kampaajalla, en käytä siivoojaa, ylipäätään en käytä ylimääräisiä palveluita. Harrastan vain edullisia harrastuksia enkä osta mitään turhaa. En lomaile kalliissa kotimaassa vaan ulkomailla. Ruokaostoksien kanssa olen tarkempi. 

Muuten samoin paitsi en lomaile ollenkaan. En kotimaassa enkä ulkomailla. 

Vierailija
104/169 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulutan kuten ennenkin. Ostan mitä tarvitsen kun sitä tarvitsen. En seuraa hintoja kaupassa.

tk eläkeläinen m42

Vierailija
105/169 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole käynyt kampaajalla, peruin lehtitilaukset, vaihdoin sähkösopimusta ja seuraavan tarkasti sähkön hintoja. En osta enää kuin välttämättömän. Kesällä jätettiin kesälomareissut tekemättä muualle Suomeen, eikä ensi kesällekään ole mitään luvassa. Ylen laskurin mukaan emme elä ihmisarvoista elämää, mutta minkäs teet. Hallitus on sitä mieltä ettei tarvitsekaan.

Vierailija
106/169 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On pitänyt pidempään jo vaihtaa auto, mutta en ole saanut aikaiseksi. Nykyinen tilanne on sellainen, että yhä enemmän olen alkanut kääntyä sille kannalle, että enpäs vaihdakaan vaan ajan tuon suosiolla loppuun. Onneksi olen pääasiassa etänä eli kilsoja tulee nykyään aika vähän.

15 v. 280000 ajettu Corolla on ihan hyvä auto vakitössä olevalle akateemisesti koulutetulle ammattilaiselle 20 v. työkokemuksella, kun ei taida olla enää mitään turvaa sen suhteen, että työpaikka säilyy, ja vielä vähemmän että uusi työ löytyy tarvittaessa.

Minun piti vaihtaa VW autoa uudempaan mutta en viitsi vaihtaa nykyhallituksen takia. Auto on hyvässä kunnossa enkä sitä nyt vaihda

Vierailija
107/169 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelin liittymät. -30 kk

Vakuutukset - 250 vuosi

Suoratoisto -13 kk

Lehti viikonloppu ja digi -22 kk

Ruoka -230 kk

Ulkonasyömiset yms. -27 kk

Karkit, sipsit limut. - 25 kk

Olut - 10 kk (lopetin saunakaljat, muuta en juo)

Kaikissa näissä on hinta noussut tai laskenut vähän niiden lopettamisen jälkeen. Joten loppusummaan voidaan heittää kymppi lisää.

Eli 377 euroa kuukausi. Plus se kymppi.

Vierailija
108/169 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravintolakäynnit lopetettiin, ennen käytiin joka viikko vähintään pikaruokapaikoissa. Ei vaihdeta 15 vuotta vanhaa romua uuteen autoon kuten ennen oltaisiin tehty. Kaupasta halvinta mitä saadaan ja punalappuisten kanssa odotellaan lisäaletta. Lopetin rakkaan harrastuksen, säästö 2000 euroa vuodessa. Kaikki kaukolomat ja etelänmatkat jätetty tekemättä, ei ole enää varaa. Ennen olisin myös ostanut kaupasta uuden tietokoneen vanhan hajotessa, nyt tunkannut 8 vuotta vanhaa romua käytetyillä osilla. Uikuttaa ettei ole Windows 11 yhteensopiva mutta nämä aina kikkailemalla ohitetaan. Tulot perheellä ennen 110000 euroa vuodessa, nykyään ehkä 30% tuosta. Lainoihin menee mm 1200 euroa kuukaudessa.

Vierailija
109/169 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy vaan missä ei ole säästetty. Just ja just saadaan kaikki maksettua, säästöjen tie on käyty täysin loppuun. Jätetään jo lääkkeitäkin ostamatta. Aikalailla samanlaista kituuttamista tämä on kuin 90-luvun laman aikoihin mutta nyt ollaan 50+ vuotiaita ja rekrytoinneissa kelvottomia kehäraakkeja. Onneksi otin suuren henkivakuutuksen vielä hyvinä aikoina. Sitä en katkaise. Jos kuolen tämän loputtoman stressin seurauksena sydänkohtaukseen, niin ainakin vaimo pääsee velattomaksi ja aloittamaan uuden elämän vaikka Espanjassa. 

Vierailija
110/169 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saunotaan ja tehdään uuniruokia sekä pestään pyykit edullisina pörssisähkötunteina.

Pörssisähköpiruparkojen elämää 😂

Ja halvempaa kuin määristen sähkö. Vuodessa keskimäärin sähkön kWh tulee n. 5-6senttiä. Määriksillä se on aina yli 8 senttiä.

Säästäähän tuolla kerrostalossa ihan 40e vuodessa. Aamukahvit kannattaa keittää ennen kuutta, ennenkuin taas sähkön hinta pomppaa kaksinkertaiseksi määrikseen verrattuna 😂

Pyykkituvalla kun pesee pyykit. Säästetään 8 pikkukoneellisen verran sähköä.

Sillä säästöllä on varaa nakata vaikka karjalanpaisti 30 sentin hinnalla uuniin. Kahvit voi keittää milloin haluaa. Mut toki herätään jo ennen viittä. Kun on tottunut töihin lähtemään.

Vierailija
111/169 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En mitenkään. Ei mun tulot ole muuta kuin kasvaneet tämän hallituksen aikana. T. keskituloinen 

Et ole keskituloinen. Keskituloisilla veronkorotukset ovat syöneet palkankorotukset.

Mun bruttopalkka on ~4350€. Mielestäni olen keskituloinen. 

Olet pienituloinen, ehkä ihan keskituloisen alarajalla, jos oikein tiristetään.

Jaa. Mikähän minä olen 3200 euron palkalla? Mikrotuloinen? Joskus se oli olevinaan hyvä palkka.

Vierailija
112/169 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole säästänyt mistään. Miksi pitäisi?

Vierailija
113/169 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan halvempia juttuja kalliiden sijaan, esimerkiksi sadan euron vaatteen sijaan jotain muutaman kympin rytkyjä. Ruoan ym perusmenojen kohdalla en juuri katso hintoja aiempaa enemmän. Tulot tippuneet hieman ja tulevaisuus pelottaa joten säästän aiempaa enemmän.

Vierailija
114/169 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi olisin kun käteen jäävä nettopalkka kasvanut reilusti?

Sama. eli en mistään vaan ostin uuden veneen.

Minä jouduin myymään oman neljän tonnin veneeni pois rahapulassa. Samalla päättyi rakas harrastus vesillä liikkumisessa. Kiitos hallitus.

Vierailija
115/169 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään purra saisi pösästä hyvät tilit veroina, mutta otin ihan piruuttani sulakkeet irti, koska pörssisähkö.

Vierailija
116/169 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä ole ennenkään törsännyt ja nyt sysipaskan perskokkare hallituksen toimien takia kaikesta on viilattu vähän.

Vierailija
117/169 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ostanut uutta telkkaria, kun ei vanha tekniikka enää toiminut juhannuksen jälkeen. Keleen yle vero viedään kuitenkin! Kännykällä  mennään.

Onneksi voi ostaa kirpparilta vaikka Apple-Tv palikan, niin saa vanhastakin telkkarista äly-tv:n parilla kympillä. Tai laittamalla digiboksin. Ostaa sitten uuden telkkarin kun nykyinen riistohallitus on historiaa.

Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin kulutuksen vähentämisen jo edellisen hallituksen aikana. Ensin halusin vain kokeilla, millaista on elää tulevien eläkepäivieni elintasolla. Kun totesin, että ihan mukavasti pärjään, aloin ensin tehdä 4-päiväistä työviikkoa ja sitten 3-päiväistä työviikkoa. Viime kesänä totesin, että turhaanhan mä tässä enää töitä teen ollenkaan. Ensi elokuussa tulee jo eläke ja eläkekertymäni oli jo ihan riittävän hyvä, niin kesällä sitten irtisanoin itseni. Elelen nyt niillä rahoilla, mitkä säästyi ylimääräistä. 

Voisin edelleenkin elää säästäväisemmin ja varmaan tammikuussa vähennän vielä entisestään kulutustani. Ravintoloissa syöminen on vähentynyt ihan merkittävästi. Erilaisiin tapahtumiin ei huvita mennä. Ei niinkään rahan takia vaan siksi, ettei kiinnosta sen paremmin matkustaa taksilla - kiitos Berner - kuin julkisillakaan. Varsinkaan iltaisin. Ostin mä tällä viikolla itselleni farkut, mutta noin muuten en tarvitse muuta kuin ruokaa, pesuaineita yms. Ruopkaostoksissani en pihistele, mutta voisihan sitäkin ruveta tekemään. 

Vierailija
119/169 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään vaikutusta.

Vierailija
120/169 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin olen pyrkinyt lisäämään kulutustani kaikin tavoin niin kuin kunnon kansalaisen kuuluukin näinä vaikeina aikoina tehdä jotta raha lähtisi kiertämään ja kaupankäynti, ravintolatoiminta ja muutkin alat alkaisivat menestyä paremmin jotta voisivat tarjota ihmisille enemmän töitä jolloin työttyömyys vähenisi ja ja ihmisten hyvin vointi ja taloudellinen tilane kohenisi.  

Sulla on varmaan velaton omistusasunto, ei kotona olevia lapsia ja massiiviset säästöt?

En omista yhtään mitään eikä säästötilillä ole kuin muutama tonni. Olen eläkkeellä ja eläkkeeni on bruttona mutaman satasen naisten keskimääräistä eläkettä parempi. Asun vuokralla ja käytän rahani elävään elämään enkä hilloa niitä muille perinnöksi ja hautaankin ajattelin mennä halvimmalla mahdollisella tavalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kuusi