Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei kanssaihmiset! Miten olette leikanneet kulutustanne tämän hallituksen aikana?

Vierailija
20.11.2025 |

Itse olen leikannut karkin syönnistä ja harrastuksista.

Kommentit (169)

Näytä aiemmat lainaukset

Nro 139: "Aaa, ok, meillä on lattiakaivo märkätilassa olevan pyykkikoneen vieressä ja apk alla kaukalo sekä sen etäisyys sänkyyn ja sohvaan sama. Toisaalta mitenkäs noista kumpikaan vesivahinkoevakkoa naapureille lupaisi kun toinen on talon päädyssä ja toinen asuntoni keskellä, eikä alla asu ketään.."

On  mullakin tietysti kylppärissä lattiakaivo, mutta keittiössä ei ole. Ja astianpesukoneen alla on toki se kaukalo, mutta ei se sellaisenaan vesivanhinkoa estä, jos vettä alkaa tulvia suoraan putkesta. Tässä taloyhtiössä tapahtui muutama vuosi sitten aika iso tulipalo ihan vaan päälle jätetystä laitteesta, kun asukkaat lähtivät pois kotoa. Ihan sama, vaikka vakuutus korvaisi, mutta en halua toista kertaa evakkoon. Oli sen verran veemäistä nukkua 8 viikkoa patjalla systerin lattialla. Oli viikko aikaa tyhjentää asuntoni alakerta ja häipyä täältä kissan ja koiran kanssa. Ilman noita lemmikkejä olisikin ollut helppo mennä vaikka hotelliin (vakuutushan olisi korvannut sen), mutta karvakorvien vuoksi ei ollut. Joten ei, en mieti, milloin voin käyttää sähköä ja milloin en. Maksan ihan mielelläni enemmän siitä, että voin elää oman vuorokausirytmini mukaisesti ja käyttää sähköä silloin, kun haluan. 

Vierailija
142/169 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa vain pakolliset - asuminen ja ruoka.

Kaiken muun säästän ulkomailla käytettäväksi

Mitä se ulkomaa on sitten tehnyt hyväksesi kun selkeästi haluat näin boikotoida itsellesi jonkinlaisen pettymyksen tuottanutta kotimaata?

Ulkomailla on toinen koti ja elintaso huomattavasti parempi. Ei suomalaisella työeläkkeellä selviä kuluista Suomessa. 

Suomessa vain lapset ja lastenlapset, siksi yhteyttä ei voi täysin katkaista. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mitenkään. Päinvastoin, runsaasti kasvaneet pääomatulot ovat mahdollistaneet kulutuksen lisäämisen.  Kiitos hallitus.

Ja näinhän sen hallitusohjelman mukaan pitää mennäkin. Ensi vuonna tulee suurituloisille vielä messevät veronalennukset, joten talous lähtee huimaan nousuun. Loppuu se ekonomistien ja muiden kitinä siitä, että suomalaiset säästää eikä kuluta. Ei muiden kuulukaan kuluttaa kuin niiden, joiden elämästä hallitus teki aiempaa mukavampaa ja turvallisempaa ( = ei pelkoa työttömyydestä eikä sairastumisista)  . Mun elämääni hallituksen päätökset eivät ole vaikuttaneet suuntaan eikä toiseen, koska vielä toistaiseksi olen ihan tyytyväinen terveyskeskuksen omalääkäriin ja jos tulee jotain akuutimpaa, mutta ei kuitenkaan henkeä uhkavaa, voin käydä yksityiselläkin. Ja jos ei henkeä uhkaavissa tilanteissakaan hoitoa saa, niin se on sitten soronoo ja lapseni perivät mut.  En vaan tarvitse oikeastaan yhtään mitään. Ainakaan sellaista, mitä myytäisiin Suomessa. Paitsi päivittäistavarat. Viime vuosina olen tehnyt muita ostoksia Ruotsista, USAsta, Saksasta, Hollannista, Puolasta ja Italiasta. Jos haluan steampunk-henkisen pöydän, en todellakaan osta  sen tilalle mitään Artekin pöytää. Olen syntynyt 1961 ja elänyt ajan, jolloin suomalainen kauppias päätti, miten pukeudun, miten sisustan kotini, millaisista astioista syön ruokani jne. Olen iloinen siitä, että nyt voin päättää itse. 

Vierailija
144/169 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Nro 127: "Niinpä. Korkea hintahan kertoo liikakysynnästä tuotantoon nähden, eli sähköä korkean hinnan aikana säästelevä on itseasiassa se altruisti, joka huolehtii omalta osaltaan että energiaa on esim välttämättömään lämmittämiseen myös heille, jotka eivät itse maksa sähkölaskuaan ja näin ollen välitä kulutuspiikeistä."

Totta. Kaikilla ei ole mahdollisuutta touhuta öisin ja nukkua päivisin. Ei mun isälläkään ollut vielä silloin, kun äiti vielä eli. Mutta nyt hänellä on ja pörssisähkön seuraaminen pitää hänen mielensäkin virkeänä. 

No, itsekin päivät töissä, mutta mitäpä minä esim aamun ja iltapäivän korkeina hintajaksoina säästäisinkään? 

Pyykkikone tai astianpesukone menee meillä päälle nukkumaan mennessä ja pyykit ripustetaan aamulla. En käytä kuivausrumpua koska ilmasto. Uuniruokaa ei

Teidän vesiputkethan ne tykkäävätkin tuosta jatkuvasta virrankatkaisusta. Siinä vaiheessa, kun uusit niitä putkiasi paljon aiemmin kuin alunperin olisi pitänyt, saattaa itseltäsi päästä muutamakin kirosana oman tyhmyytesi takia.

Vierailija
145/169 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaiken mitä on voinut. Säästetään muuttoon Espanjaan. 

Vierailija
146/169 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osta joululahjoja muuta kuin lapselle yhden. En syö ulkona, en tilaa kotiin, herkkujen syömisen lopetin jo 7 kk sitten. Kaikki ruoka tehdään alusta asti itse ja lähes aina tarjoustuotteista. Jos tuotteen hinta on noussut liikaa, jätän ostamatta. En sauno enää ollenkaan. En käy kampaajalla. Harrastuksia on ne mitä kotona voi ilmaiseksi tehdä. Lopetin lottoamisenkin. En osta edes kynttilöitä jouluksi, en tee joulutorttuja enkä pipareita, en osta kinkkua ennen joulua, ehkä joulun jälkeen jos on hyvä ale. En osta suklaarasioita yhtään, aiemmin ostin vähintään viisi. Ei edes Black Friday tarjouksia tule luettua, en aio maksaa postikuluja. Kaikki kulutus mahdollisimman vähiin. Vaatteita ja kenkiä ostin tammikuun alesta, riittää vuosiksi. Tätä kun on haluttu niin sitä myös saavat.

Vierailija
147/169 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei minulla näin palkansaajana ole mitkään muut tulot muuttuneet kuin että jotkut yleiset elämisen kulut hieman nousseet, mutta niin hölmö en ole että syyttäisin siitä hallitusta, ainakaan parhaillaan vallassa olevaa. 

Ootko koskaan ajatellut, että sinä saattaisit jäädä työttömäksi tai sairastua tai loukkaantua vakavasti? Ja jos olet niin oletko laskenut mitä se tarkoittaisi kohdallasi? 

En ole sama mutta tottakai olen!

Siksi en ole haalinut omaisuutta ja velkaa, vaan säästänyt, nimenomaan asumisessa ja tavarassa. Ihmisen pitää ottaa vastuuta itsestään, ainakin niin kauan kuin pystyy. Säästämiselläni tavoittelen tilannetta jossa voin auttaa paitsi itseäni, myös tarvittaessa aikuistuvaa lastani.

No, mutta tästä syystä varmaan kaikki säästävät. Ja nyt nykyhallituksen myötä paljon enemmän, koska ennen näissä yllättävissä tapahtumissa on yhteiskunta ollut ennemmän tukena. Lisäksi nykyhallituksen aika työttömyys on kasvanut eikä työpaikkoja ole. Ja työttömänä ei saa edes välttämättä opintoihin mitään rahallista tukea. 

Vierailija
148/169 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aijai. Säästän kunnolla rahaa kun ostan kaiken tarvitsemani tavaran kirpputoreilta tai muualta käytettynä. Ei mene alvejakaan. Blakc Friday:kin oli kauppiaiden kannalta sysimusta: en ostanut mitään. Näki sensijaan mainonnasta jälleen kerran että hinnoissa on reilusti ilmaa. Tuote jota myydään puoleen hintaan jättää vieläkin myyjäliikkeelle reilun katteen. Koska tuo kuluttajien vedätys loppuu?

Vierailija
149/169 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaiken kulutuksen olen laittanut minimiin. Käyn säännöllisesti Tallinnassa ostoksilla. Vaikka siellä on hinnat nousseet, ei niin kallista kuin Suomessa. Köyhällä ei ole varaa tukea Suomea. Ennen tätä hallitusta kävin kampaajalla, reissasin kotimaassa ja tein ostoksia. Tämän hallituskauden aikana jäin työttömäksi ja kaikki rahani kannan rajojen ulkopuolelle, ihan periaatteestakin.

Vierailija
150/169 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten jonkun ilmalämpöpumpun asennus voi maksaa 800e ??? Jos liike laskuttaisi 80e/h suht simppelistä hommasta, siihen saisi mennä 10 tuntia! Kyse on kuitenkin yleensä rutiinihommasta mihin mene pari-kolme tuntia! Eli liike vetää muhkeaa katetta helposta rutiinihommasta. Asentaja saa palkkaa alle 20e/h, joten ilmaa on ja rajusti. Tämä pätee vähän kaikkeen rakennuksiin liittyvään. Mutta vieläkään ala ei sukella niin syvällä, että hintoja suhteutettaisi kysyntään. Joku hiton terassilautakin maksaa kuin se olisi jotain eben puuta. Rakennusalalla häämöttää ahneen p*skanen loppu.

Vierailija
151/169 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vähentänyt yhtään. Eipä paljoa ole mistä vähentäis.

Vierailija
152/169 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten jonkun ilmalämpöpumpun asennus voi maksaa 800e ??? Jos liike laskuttaisi 80e/h suht simppelistä hommasta, siihen saisi mennä 10 tuntia! Kyse on kuitenkin yleensä rutiinihommasta mihin mene pari-kolme tuntia! Eli liike vetää muhkeaa katetta helposta rutiinihommasta. Asentaja saa palkkaa alle 20e/h, joten ilmaa on ja rajusti. Tämä pätee vähän kaikkeen rakennuksiin liittyvään. Mutta vieläkään ala ei sukella niin syvällä, että hintoja suhteutettaisi kysyntään. Joku hiton terassilautakin maksaa kuin se olisi jotain eben puuta. Rakennusalalla häämöttää ahneen p*skanen loppu.

Tuota ei ole ryssineet poliitikot vaan rakennusala ahneuksissaan ja sysip*skan laatunsa kanssa ihan itse.

Vierailija
153/169 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitenkään, päinvastoin. Nautin nyt kun saa elää ja kuluttaa toisin kuin vasemmistovallan alla.

Vierailija
154/169 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syömällä itseni pyöreäksi. Näin minussa ei ole teräviä kulmia, jotka kuluttaisivat vaatteitani tai kenkiäni.

Vierailija
155/169 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihdoin lihan soijarouheeseen.

Kävin viimeksi eilen kaupassa, ja katsoin tukka pystyssä, että kilo jauhelihaa 10 euroa. Ei. Mieluummin säästän siihen, että ostan jouluksi kunnon kinkun.

Yleensäkin on hyödyllisempää ostaa kokolihaa. Possunliha sekä naudanpaistit ovat edlullisempia kokolihana kuin jauhettuna, yliarvostettua möhnää koko jauhis.

Miten niin? Jauhelihan kilohinta ainakin halvempi.

Vierailija
156/169 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuota ei ole ryssineet poliitikot vaan rakennusala ahneuksissaan ja sysip*skan laatunsa kanssa ihan itse.

Ei ihme että asunnot jää gryndereille käteen. Rakennetaan jotain sijoitusghettoja 75% yhtiölainalla. 50neliön kolmioita joissa ahtauden vuoksi vessanpönttö on tungettu keittiöön, kuten juuri sai lehdestå lukea. Hintalapussa velaton hinta kolmesataatonnia. Betonikuutio joka on purkuvalmis jo valmistuttuaan kun kukaan ei noita tarvitse.

Vierailija
157/169 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kellään tuttavalle enään mitään uutta autoa kuten takavuosina saattoi sitten vielä olla.

Vierailija
158/169 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitenkään ja olen innolla mukana maksamassa turkulaisille neljän miljardin junarataa, että pääsevät shoppailemaan Stadiin 10 min nopeammin.

Vierailija
159/169 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olla leikattu kulutusta. Palattiin juuri 5 viikon kaukomatkalta ja nyt voi sopivasti alkaa laittaa joulua.

Vierailija
160/169 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mitenkään, päinvastoin. Nautin nyt kun saa elää ja kuluttaa toisin kuin vasemmistovallan alla.

Ei minua estänyt silloinkaan mikään kuluttamasta, päinvastoin. Mutta nyt jätän joka tilistä sen liikenevän pari tonnia odottamaan parempia aikoja pankkitililleni.

t: perskokkareisiin uskonsa menettänyt kokkare

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kuusi