Hei kanssaihmiset! Miten olette leikanneet kulutustanne tämän hallituksen aikana?
Itse olen leikannut karkin syönnistä ja harrastuksista.
Kommentit (169)
Vierailija kirjoitti:
Ruoka-asioissa.
Ei tilata kotiin valmiita aterioita.
Tehdään isot satsit kerralla.
Saunotaan ja tehdään uuniruokia sekä pestään pyykit edullisina pörssisähkötunteina.
En ymmärrä tätä pörssisähköä. Miksi ei voi ottaa kohtuuhintaista määräaikaista ja tehdä asioita silloin kun niihin on tarvetta tai huvittaa? Varsinkin nyt, kun siirryttiin varttihinnoitteluun, näyttää koko ajan olevan aikasten kallista sähköä.
enemmän mulla rahaa on kuin kaksi vuotta sitten. Pienet palkankorotukset, vaikka olenkin taantuvalla alalla, ja veronkorotuksilta välttyminen.
Kaikenmaailman roinan kuluttamisen, ja kulutuspäätöksistäni rahallisesti merkittävimmän, eli rivariin "tyytymisen" tein jo 2023 kun oli nähtävissä velkaanetuneiden kotitalouksien haavoittuvuus. Tämä on osoittautunut myös elämänlaadun kannalta parhaaksi päätökseksi. Ei stressiä, ei jatkuvaa omaisuuden "hoitamista". Pieni asunto jossa turvana taloyhtiö ja vähäisesti vaivaa, sekä rakas vaatimaton kesämökki.
Kulutan palveluihin tosin surutta ja työllistän, enimmäkseen suomalaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruoka-asioissa.
Saunotaan ja tehdään uuniruokia sekä pestään pyykit edullisina pörssisähkötunteina.
En ymmärrä tätä pörssisähköä. Miksi ei voi ottaa kohtuuhintaista määräaikaista ja tehdä asioita silloin kun niihin on tarvetta tai huvittaa? Varsinkin nyt, kun siirryttiin varttihinnoitteluun, näyttää koko ajan olevan aikasten kallista sähköä.
Pörssisähkö voi olla myös harrastus. Mun kohta 96v isäni, jolla kyllä olisi varaa maksaa sähköstä vaikka euro per kilowattitunti, ensimmäisenä herättyään katsoo pörssisähkkn hinnan ja suunnittelee päiväohjelmansa sen mukaisesti. Saattaa saunoa vaikka kolmen aikaan yöllä ja sitten päivällä, jos sähkön hinta on korkealla, ottaa päiväunet. On aina ihan innoissaan, miten paljon on tänäänkin säästänyt sähkössä.
Vierailija kirjoitti:
Ei minulla näin palkansaajana ole mitkään muut tulot muuttuneet kuin että jotkut yleiset elämisen kulut hieman nousseet, mutta niin hölmö en ole että syyttäisin siitä hallitusta, ainakaan parhaillaan vallassa olevaa.
Ootko koskaan ajatellut, että sinä saattaisit jäädä työttömäksi tai sairastua tai loukkaantua vakavasti? Ja jos olet niin oletko laskenut mitä se tarkoittaisi kohdallasi?
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruoka-asioissa.
Pörssisähkö voi olla myös harrastus. Mun kohta 96v isäni, jolla kyllä olisi varaa maksaa sähköstä vaikka euro per kilowattitunti, ensimmäisenä herättyään katsoo pörssisähkkn hinnan ja suunnittelee päiväohjelmansa sen mukaisesti. Saattaa saunoa vaikka kolmen aikaan yöllä ja sitten päivällä, jos sähkön hinta on korkealla, ottaa päi
Niinpä. Korkea hintahan kertoo liikakysynnästä tuotantoon nähden, eli sähköä korkean hinnan aikana säästelevä on itseasiassa se altruisti, joka huolehtii omalta osaltaan että energiaa on esim välttämättömään lämmittämiseen myös heille, jotka eivät itse maksa sähkölaskuaan ja näin ollen välitä kulutuspiikeistä.
Nro 127: "Niinpä. Korkea hintahan kertoo liikakysynnästä tuotantoon nähden, eli sähköä korkean hinnan aikana säästelevä on itseasiassa se altruisti, joka huolehtii omalta osaltaan että energiaa on esim välttämättömään lämmittämiseen myös heille, jotka eivät itse maksa sähkölaskuaan ja näin ollen välitä kulutuspiikeistä."
Totta. Kaikilla ei ole mahdollisuutta touhuta öisin ja nukkua päivisin. Ei mun isälläkään ollut vielä silloin, kun äiti vielä eli. Mutta nyt hänellä on ja pörssisähkön seuraaminen pitää hänen mielensäkin virkeänä.
Värjään itse hiukseni. Käytän vaatteet loppuun. Ostan vain sitä mitä tarvitsen.
Nro 127: "Niinpä. Korkea hintahan kertoo liikakysynnästä tuotantoon nähden, eli sähköä korkean hinnan aikana säästelevä on itseasiassa se altruisti, joka huolehtii omalta osaltaan että energiaa on esim välttämättömään lämmittämiseen myös heille, jotka eivät itse maksa sähkölaskuaan ja näin ollen välitä kulutuspiikeistä."
Totta. Kaikilla ei ole mahdollisuutta touhuta öisin ja nukkua päivisin. Ei mun isälläkään ollut vielä silloin, kun äiti vielä eli. Mutta nyt hänellä on ja pörssisähkön seuraaminen pitää hänen mielensäkin virkeänä.
No, itsekin päivät töissä, mutta mitäpä minä esim aamun ja iltapäivän korkeina hintajaksoina säästäisinkään?
Pyykkikone tai astianpesukone menee meillä päälle nukkumaan mennessä ja pyykit ripustetaan aamulla. En käytä kuivausrumpua koska ilmasto. Uuniruokaa ei valmisteta, eikä saunota kovina sähkönkulutuspiikkeinä. Lämminvesivaraaja lämmittää öisin. Kun sähkön hinta on korkealla laitetaan sähkölämmitystä pienemmälle ja lämmitetään takkaa. Keskihinta ostamallemme sähköenergialle on vuoden seuranta-ajalla noin 7 senttiä kwh. Olennaisempaa on kuitenkin se mitä tuo hyvin vähän arkea häiritsevä suunnittelu säästää meidän yhteistä sähkövarantoa kulutuspiikeissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minulla näin palkansaajana ole mitkään muut tulot muuttuneet kuin että jotkut yleiset elämisen kulut hieman nousseet, mutta niin hölmö en ole että syyttäisin siitä hallitusta, ainakaan parhaillaan vallassa olevaa.
Ootko koskaan ajatellut, että sinä saattaisit jäädä työttömäksi tai sairastua tai loukkaantua vakavasti? Ja jos olet niin oletko laskenut mitä se tarkoittaisi kohdallasi?
En ole sama mutta tottakai olen!
Siksi en ole haalinut omaisuutta ja velkaa, vaan säästänyt, nimenomaan asumisessa ja tavarassa. Ihmisen pitää ottaa vastuuta itsestään, ainakin niin kauan kuin pystyy. Säästämiselläni tavoittelen tilannetta jossa voin auttaa paitsi itseäni, myös tarvittaessa aikuistuvaa lastani.
Suomessa vain pakolliset - asuminen ja ruoka.
Kaiken muun säästän ulkomailla käytettäväksi
Vierailija kirjoitti:
Suomessa vain pakolliset - asuminen ja ruoka.
Kaiken muun säästän ulkomailla käytettäväksi
Mitä se ulkomaa on sitten tehnyt hyväksesi kun selkeästi haluat näin boikotoida itsellesi jonkinlaisen pettymyksen tuottanutta kotimaata?
Vierailija kirjoitti:
Totta. Kaikilla ei ole mahdollisuutta touhuta öisin ja nukkua päivisin. Ei mun isälläkään ollut vielä silloin, kun äiti vielä eli. Mutta nyt hänellä on ja pörssisähkön seuraaminen pitää hänen mielensäkin virkeänä.No, itsekin päivät töissä, mutta mitäpä minä esim aamun ja iltapäivän korkeina hintajaksoina säästäisinkään?
Pyykkikone tai astianpesukone menee meillä päälle nukkumaan mennessä ja pyykit ripustetaan aamulla. En käytä kuivausrumpua koska ilmasto. Uuniruokaa ei
Ymmärrän. Mä asun rivarissa, jossa kaukolämpö. Sähkönkulutukseni on muutenkin aika pieni verrattuna sähkölämmitteiseen asuntoon. Mulla on myös tässä asunnossa 2 vuotta sitten sattunut melko mittava vesivahinko, jossa syypää en ollut onneksi minä vaan taloyhtiö, mutta 8 viikkoa vesivahinkoevakossa kissan ja koiran kanssa riitti. En jätä tiskikonetta tai pesukonetta päälle silloin, kun menen nukkumaan tai poistun kotoa. Muutenkin laitan ruokaa silloin, kun haluan. Tosin olenkin nk määris ja maksan sähköstäni kokonaisuudessaan enemmän kuin pörssisähköläiset. Maksan ihan mielelläni enemmän, jotta voin käyttää sähköä silloin, kun itse haluan.
Olen hyvästä suomen tulevaisuuden valoisammaksi tehneistä päätöksistä innostuneena lopettanut kokonaan ulkomailla tuotettujen asioiden oston tai pyrin ainakin aktiivisesti etsimään vastaavan kotimaisen tuotteen.
Lisäksi olen tehnyt paljon aiempaa enemmän töitä sekä sijoittanut pitkästä aikaa pääasiassa vain suomalaisiin osakeyhtiöihin 💪
Jouduin leikkaamaan kulutusta jo 2022-2023 kun asuntolainan korot ja sähkön ja ruuan hinnat nousi. Onneksi maksan ensi vuonna 3000 vähemmän veroja.
Ei muutosta. Rahaa jää tarpeeksi ja ei ole loppu ennen tilipäivää.
Kaiken. En harrasta mitään, en edes leivo enää, en kulje julkisilla kuin pakon edessä, koska maksaa. Muuten kävelen. Olen haaveillut esimerkiksi olohuoneen matosta sekä kattolampusta makuuhuoneeseen( siellä ei ole valoa ollenkaan), seinäpeilistä ja kunnollisista talvikengistä, mutta ei. Läppäriä tai telkkaria en omista ollenkaan. Puhelin on jo rikki. Mihinkään muhun ei ole varaa kuin hengissä pysymiseen ja siihen, että kerran kuukaudessa uhraan 30€ viiniaineksiin, jotta voi pysytellä kännissä noin 10 päivää. Kuka tätä paskaa muuten jaksaisi.
Vierailija kirjoitti:
Totta. Kaikilla ei ole mahdollisuutta touhuta öisin ja nukkua päivisin. Ei mun isälläkään ollut vielä silloin, kun äiti vielä eli. Mutta nyt hänellä on ja pörssisähkön seuraaminen pitää hänen mielensäkin virkeänä.No, itsekin päivät töissä, mutta mitäpä minä esim aamun ja iltapäivän korkeina hintajaksoina säästäisinkään?
Pyykkikone tai astianpesukone menee meillä päälle nukkumaan mennessä ja pyykit ripustetaan aamulla. E
"Mulla on myös tässä asunnossa 2 vuotta sitten sattunut melko mittava vesivahinko, jossa syypää en ollut onneksi minä vaan taloyhtiö, mutta 8 viikkoa vesivahinkoevakossa kissan ja koiran kanssa riitti. En jätä tiskikonetta tai pesukonetta päälle silloin, kun menen nukkumaan tai poistun kotoa"
Aaa, ok, meillä on lattiakaivo märkätilassa olevan pyykkikoneen vieressä ja apk alla kaukalo sekä sen etäisyys sänkyyn ja sohvaan sama. Toisaalta mitenkäs noista kumpikaan vesivahinkoevakkoa naapureille lupaisi kun toinen on talon päädyssä ja toinen asuntoni keskellä, eikä alla asu ketään..
En mitenkään. Päinvastoin, runsaasti kasvaneet pääomatulot ovat mahdollistaneet kulutuksen lisäämisen. Kiitos hallitus.
Ei vaikutusta kulutukseen.