Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hei kanssaihmiset! Miten olette leikanneet kulutustanne tämän hallituksen aikana?

Vierailija
20.11.2025 |

Itse olen leikannut karkin syönnistä ja harrastuksista.

Kommentit (101)

Vierailija
81/101 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon leikannu sen verran kulutusta, mitä multa lähti tukia.

Lähti työttömän omistuskerrostaloasujan asumistuki 300 euroa (vastike on kova), kahden alaikäisen lapsen takia korotettuna saatu työttömyystuki yhteensä 200 euroa poistettiin myös. Eli 500 euroa leikattiin ja 500 euron verran piti leikata arkielämän kuluista.

Ainut tuloni ja tukeni on 595 e plus elarit.

En saa pienien säästöjen takia toimeentulotukeakaan.

Vierailija
82/101 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse otan kengät pois eteisessä. Ei parketti kulu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/101 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lopettanut Suomessa matkailun, uusien vaatteiden ostamisen ja vähentänyt palveluiden käyttöä. Tilaan tarvitsemani tuotteet ulkomailta edullisemmin, ostan vaatteet ym. käytettyinä ja reissaan vain ulkomailla, joissa hotelliyö ei maksa 150-200 €/yö.

Sama täällä. Pystyn ostamaan tuotteeni ulkomailta siten ettei Suomi saa niistäkään alvit. En osta suomalaisia elintarvikkeitakaan. 

Vierailija
84/101 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saunotaan ja tehdään uuniruokia sekä pestään pyykit edullisina pörssisähkötunteina.

Pörssisähköpiruparkojen elämää 😂

Ja halvempaa kuin määristen sähkö. Vuodessa keskimäärin sähkön kWh tulee n. 5-6senttiä. Määriksillä se on aina yli 8 senttiä.

Säästäähän tuolla kerrostalossa ihan 40e vuodessa. Aamukahvit kannattaa keittää ennen kuutta, ennenkuin taas sähkön hinta pomppaa kaksinkertaiseksi määrikseen verrattuna 😂

Vierailija
85/101 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen lopettanut Suomessa matkailun, uusien vaatteiden ostamisen ja vähentänyt palveluiden käyttöä. Tilaan tarvitsemani tuotteet ulkomailta edullisemmin, ostan vaatteet ym. käytettyinä ja reissaan vain ulkomailla, joissa hotelliyö ei maksa 150-200 €/yö.

Sama täällä. Pystyn ostamaan tuotteeni ulkomailta siten ettei Suomi saa niistäkään alvit. En osta suomalaisia elintarvikkeitakaan. 

Mikäs idea tässä on? Eikö olisi parempi ostaa kotimaista silloin kun se on mahdollista?

Vierailija
86/101 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmeen itsesääliä taas? Keskivertosuomalaiselta ei ole leikattu tämän hallituksen aikana yhtään mitään. 

Vierailija
87/101 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikäs idea tässä on? Eikö olisi parempi ostaa kotimaista silloin kun se on mahdollista?

Ulkomailla on hinta/laatusuhde kohdillaan toisin kuin suomessa. Kiitos nykyhallitukselle

Vierailija
88/101 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On pitänyt pidempään jo vaihtaa auto, mutta en ole saanut aikaiseksi. Nykyinen tilanne on sellainen, että yhä enemmän olen alkanut kääntyä sille kannalle, että enpäs vaihdakaan vaan ajan tuon suosiolla loppuun. Onneksi olen pääasiassa etänä eli kilsoja tulee nykyään aika vähän.

15 v. 280000 ajettu Corolla on ihan hyvä auto vakitössä olevalle akateemisesti koulutetulle ammattilaiselle 20 v. työkokemuksella, kun ei taida olla enää mitään turvaa sen suhteen, että työpaikka säilyy, ja vielä vähemmän että uusi työ löytyy tarvittaessa.

Vierailija
89/101 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä boikotoin kaikkea kulutusta millä tulee verotuloja riistohallituksen kassaan. Jääpähän pari tonnia pakollisten menojen jälkeen pankkiiin joka kuukausi säästöön.

Vierailija
90/101 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmeen itsesääliä taas? Keskivertosuomalaiselta ei ole leikattu tämän hallituksen aikana yhtään mitään. 

Sitä sanotaan solidaarisuudeksi niitä köyhiä kohtaan joita purra ja orpo säästötoimillaan riistää.

Vierailija
91/101 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käy kampaajalla, en käytä siivoojaa, ylipäätään en käytä ylimääräisiä palveluita. Harrastan vain edullisia harrastuksia enkä osta mitään turhaa. En lomaile kalliissa kotimaassa vaan ulkomailla. Ruokaostoksien kanssa olen tarkempi. 

Vierailija
92/101 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostan aletuotteita. Just yks päivä oli wc paperi 6.99 32 rullan paketti tarjouksessa. Ostin 6 pakettia. 8 rullaa maksaa yleensä 4 euroa nykyään joten säästin rahaa ja mulla on nyt ainakin 6 kuukauden wc paperit.

Miten sait nämä kuljetettua kassalle? Ei kuusi 32 rullan pakkausta mahdu edes yhteen ostoskärryyn. Vai teitkö monta keikkaa? Varmaan autokin käytössä siis? Tuijottiko kukaan sua?

Vierailija
93/101 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahneen sukupolven edustajana minun ei ole tarvinnut leikata kulutustani mitenkään.

Vierailija
94/101 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mitenkään. Ei mun tulot ole muuta kuin kasvaneet tämän hallituksen aikana. T. keskituloinen 

Samma här. Kun katson ympärilleni, niin ei kenelläkään mene huonommin. Koko ajan huudetaan näitä, kuinka kaikilla menee nyt huonosti ja leikattu sitä ja tätä. Valtaosa ihmisistä on töissä ja eivät saa mitään tukia tai eläkkeellä. Koko keskustelu on vääristynyt. 

Vierailija
95/101 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsotaan tilannetta uudestaan 1,5 vuoden kuluttua, siihen asti ulkomailta ostaminen nr. 1 

Vierailija
96/101 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä enää leivän päällä mitään (juustoa tai kinkkua). Karkki vähennetty lähes kokonaan. Kahvi tavoitteena lopettaa myös. T M33v (10+v pitkäaikaistyötön)

Vierailija
97/101 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitenkään. Kulutukseni on ollut minimiä koko elämäni ajan.

Vierailija
98/101 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytiin aikaisemmin joka viikko tasokkaassa ravintolassa illastamassa ja taksilla kotiin. Nyt vain pari kertaa kuussa sama keikka,säästetään n 500e per/ kk.

Vierailija
99/101 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On leikattu, mm. luottamus siihen että hallitus tietäisi mitä tekee

t.eri

Vierailija
100/101 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikeastaan mitenkään. Sattumaa, että suuremmat hankinnat osuivat edelliselle hallituskaudelle. Esimerkiksi auto vaihdettiin kaksi vuotta sitten ilman rahoitusta. Emme törsäile vain sen vuoksi, että rahaa on kuten Marin & hengenheimolaisensa.