Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi ihmiset hermostuu, jos joku osaa ja pystyy säästämään pienistä tuloista?

Vierailija
20.11.2025 |

Kun se vaatii opettelua ja valintoja

Kommentit (131)

Vierailija
61/131 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ne ihmiset, joita todella vaivaa, ovat puolison keskiluokkaiset sisarukset, joita jollain lailla häiritse tämä boheemielämän cheat code, jossa tehdään vain varsin vähän töitä ja reissataan mikä keretään. Se pieni ero on siinä, ettei meillä ole enää lapsia eikä asuntolainaa. Aloitettiin aikaisin ja lopetettiin aikaisin.

Vierailija
62/131 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtään ei haittaa se, mitä muut tekee. Sen sijaan se, että joku alkaa oman kokemuksen perusteella neuvoa muita, miten näiden pitää tehdä, vaikka elämäntilanteet ovat aivan erilaiset, se nyppii.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/131 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhtään ei haittaa se, mitä muut tekee. Sen sijaan se, että joku alkaa oman kokemuksen perusteella neuvoa muita, miten näiden pitää tehdä, vaikka elämäntilanteet ovat aivan erilaiset, se nyppii.

En ainakaan itse ole neuvonut

Vierailija
64/131 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai tuo suuttuminen riippuu kuka tuo ja millaiseen sävyyn tuo esille oman taitonsa tai kykynsä säästää. 

Esimerkkinä vaikka Kokoomus kansanedustaja ja ministeriksin edenneen  Sari Sarkomasn julkilausuma  kuinka yksinäinen ihminen hankkii monen viikon ruoat oli joko puhdasta tietämättömyyttä, tai täysin harkitsematon aivopieru mutta oli kumoi tahansa niin laununto, joka ymmärrettävästi ärsytti monia. 

Klassikko ärsytyksen aihe on kinata siitä, onko Suomessa " oikeuta köyhiä" vai ei, kun joidenkin mielestä suomessa elävä köyhä ei saisi valittaa tai pitää  itseään"oikeasti köyhänä" kun hän on kuitenkin saattanut saada syödä tai juoda jotain viimeisen vuoden aikana ja tänä aikana on voinut mahd käydä pesullakin, eikä luultavast bhänen ole tarvinnut pelätä hengenlähtöä luotisateessa tai asua ja elää maakuopan alla. 

Uskovainen mies

Vierailija
65/131 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, ne ihmiset, joita todella vaivaa, ovat puolison keskiluokkaiset sisarukset, joita jollain lailla häiritse tämä boheemielämän cheat code, jossa tehdään vain varsin vähän töitä ja reissataan mikä keretään. Se pieni ero on siinä, ettei meillä ole enää lapsia eikä asuntolainaa. Aloitettiin aikaisin ja lopetettiin aikaisin.

No sehän on ihan sama, että jotkut nauttii heti ne palkkarahat, mutta jotkut haluaa säästää ne.

Vierailija
66/131 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos joku hermostuu, siihen liittyy sitten esimerkiksi sellaista, että teonkuvaukseen kuuluu vähättelyä toisten tilannetta kohtaan tai väite siitä, että kaikki pystyy samaan. Eli sellaista humble bragia. Jos kysyt vilpittömästi. 

Jep. Sama kun laihdutuksessa ja masennuksesta toipumisessa ja muussa, mitkä on monille vaikeita. Kun MINÄ pystyin, niin kaikkien muidenkin pitäisi tai ootte huonompia ihmisiä. 

Todennäköisesti sullakin ap on juttuja, on sulle vaikeita ja hankalia, ja jotka menis ihon alle kun joku tulis vastaavalla tavalla vaatimattomasti leveilemään. 

Vierailija
67/131 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähiöissä jotkut venäjää puhuvat varastaa toisten ruokia ja vaatteita asunnoista kuin arabit ikään.  

Vierailija
68/131 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan koetaan kritiikkinä omaa toimintaa kohtaan. Minullakin säästyy toimeentulotuesta jarkuvasti rahaa, mutta suurin selittäjä lienee anoreksiani, jonka takia syön aivan liian vähän ja ravintoköyhää paskaa kuukaudesta toiseen. 

Mäkin säästin ennen ruokamenoista. Sitten sain syövän ja nyt en enää säästä, ainakaan samalla lailla. Toki säästeliäästi elän edelleen. 

Vierailija
69/131 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos joku hermostuu, siihen liittyy sitten esimerkiksi sellaista, että teonkuvaukseen kuuluu vähättelyä toisten tilannetta kohtaan tai väite siitä, että kaikki pystyy samaan. Eli sellaista humble bragia. Jos kysyt vilpittömästi. 

Jep. Sama kun laihdutuksessa ja masennuksesta toipumisessa ja muussa, mitkä on monille vaikeita. Kun MINÄ pystyin, niin kaikkien muidenkin pitäisi tai ootte huonompia ihmisiä. 

Todennäköisesti sullakin ap on juttuja, on sulle vaikeita ja hankalia, ja jotka menis ihon alle kun joku tulis vastaavalla tavalla vaatimattomasti leveilemään. 

Kyllä mutta olisin myös halukas opettelemaan että elämä helpottuisi

Vierailija
70/131 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin? mähän sanoin et sekin on valinta että missä asuu ja miten haluaa asua. esim yksiö.

Mä olen aikuinen ihminen yli 40v ihminen enkä todellakaan halua asua missään yksiössä. Olisi ahdistavaa asua noin pienessä asunnossa. Nautin asumisesta omakotitalossa. Tulot tällä hetkellä n.1450€, mutta pärjään jotenkin. Säästöön ei jää mitään, mutta eipä tarvitse kärvistellä yksiössä.

No minulle asunto ei ole "elämä". vaan se mitä asunnon ulkopuolella tapahtuu.  Mutta tämä vaan minun mielipide

No mulle on koti tärkeä ja se, että saan asua tilavasti. Joku yksiö ei vastaa sitä mitä mä haluan asumiseltani. Ei tämä talo silti ainoa tärkeä asia ole mun elämässä. Teit nyt typerän oletuksen, että mä vain könnään kotona.

Vierailija
71/131 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska sosialistia joita suomalaisista suurin osa on tulee horror kun käsi eksyy toisen taskuun ja siellä ei olekaan mitään kun rahat on sukanvarressa

Vierailija
72/131 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä kutsunut ketään huonoksi ihmiseksi sen takia. Sen sijaan minut on haukuttu täällä kun kerroin kerran että säästin palkasta ison summman ja lähdin sen jälkeen näillä OMILLA ansaituilla rahoillani pitkään reissuun. 

Vierailija
73/131 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska silloin tajuaa, että itse tekee jotain väärin, kun ei itse pysty säästämään, mutta toinen pystyy ja sillä toisella pienemmät tulotkin. On varmasti kauheaa tajuta ettei vaan itse osaa tai että ei itse viitsi ryhtyä toimeen. 

Muutos on ihmiselle aina vaikeaa, koska sitä tehdessä joutuu tekemäänkin jotain, muuttamaan tapojaan ja ajatteluaan ja se koetaan todella rasittavaksi  

Vierailija
74/131 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin? mähän sanoin et sekin on valinta että missä asuu ja miten haluaa asua. esim yksiö.

Mä olen aikuinen ihminen yli 40v ihminen enkä todellakaan halua asua missään yksiössä. Olisi ahdistavaa asua noin pienessä asunnossa. Nautin asumisesta omakotitalossa. Tulot tällä hetkellä n.1450€, mutta pärjään jotenkin. Säästöön ei jää mitään, mutta eipä tarvitse kärvistellä yksiössä.

No minulle asunto ei ole "elämä". vaan se mitä asunnon ulkopuolella tapahtuu.  Mutta tämä vaan minun mielipide

No mulle on koti tärkeä ja se, että saan asua tilavasti. Joku yksiö ei vastaa sitä mitä mä haluan asumiseltani. Ei tämä talo silti ainoa tärkeä asia ole mun elämässä. Teit nyt typerän oletuksen, että mä vain könnään kotona.

En tehnyt, kyllä mä itsekin tykkään olla kotona, mutta tykkään mieluummin sitten säästää rahaa elämyksiin kuin että ostaisin materiaa

Vierailija
75/131 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sehän on ihan sama, että jotkut nauttii heti ne palkkarahat, mutta jotkut haluaa säästää ne.

Näitä kyllä enemmänkin syö se, että teen vain osan vuodesta töitä ja senkin osa-aikaisena, puoliso ei lainkaan. Elämä on joiltain osin valintoja, mun oli onneksi mahdollista sopeuttaa niihin osiin, jotka eivät ole.

Vierailija
76/131 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

koska silloin tajuaa, että itse tekee jotain väärin, kun ei itse pysty säästämään, mutta toinen pystyy ja sillä toisella pienemmät tulotkin. On varmasti kauheaa tajuta ettei vaan itse osaa tai että ei itse viitsi ryhtyä toimeen. 

Muutos on ihmiselle aina vaikeaa, koska sitä tehdessä joutuu tekemäänkin jotain, muuttamaan tapojaan ja ajatteluaan ja se koetaan todella rasittavaksi  

Ei siinä mitään väärää ole, jos haluaa kuluttaa esim oman palkkansa heti. Jokainen elää tyylillään! Olen mä itsekin elänyt noin ja ei haitannut vaikka ei ollut säästöjä. Tajunnut vain myöhemmin että mieluummin koen elämyksiä kuin ostan tavaroita yms.

Vierailija
77/131 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin mähän sanoin et se on oma valinta? Itse pystyn siihen ja ei oo hankalaa ja tykkään jopa.

Oma valinta ei ole, että esim. mitä tarvii ja pystyy peruselämään. Jos pystyy elämään vähällä, niin hyvä, joku toinen ei pysty eikä se aina ole valinta. Esim. toi että tuleeko hulluksi pikkuyksiössä ja tarviiko omakotitalon, niin ei se ole valinta. Mä oon 40+ ja viihdyn loistavasti mun kaupunkiyksiössä. Tulisin hulluksi ok-talossa maalla. 

Vastaavasti jollekin lemmikki on elämän perusasia, toiselle että pääsee talvella etelään, ja monille noi on juttuja, joita ilman pärjää hyvin ja joita on helppo pitää jonain luksuksena. 

Näin me ollaan erilaisia, eikä se ole aina valinta tai jotain mistä olis helppo tai vois oppia pois. 

Samoin toi kaikki järjestelmällisyys... Olkaa iloisia, jos se luonnistuu teiltä helposti. Monella se on tosi kovan työn takana, koska erilaiset aivot/kasvuympäristö/muut tekijät. 

Vierailija
78/131 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko on se pieni tulo?  Ja paljonko on pakolliset menot eriteltynä?

No esim itse säästin kerran 10 kuukaudessa 5000e 1400 nettopalkasta

NE MENOT?

ruoka

vuokra

sähkö

jne.

jotain 500-700e yhteensä, jäi helposti säästöön. 

Noin pienillä menoilla, etenkin vuokralla, onkin helppo säästää. 

Asuminen ei ole aina oma valinta. Mä asun siellä mistä kaupunki antoi asunnon. Osatyökyvyttömänä ja autottomana mulla pitää olla palvelut lähellä ja hyvä julkinen liikenne.

Vierailija
79/131 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin mähän sanoin et se on oma valinta? Itse pystyn siihen ja ei oo hankalaa ja tykkään jopa.

Oma valinta ei ole, että esim. mitä tarvii ja pystyy peruselämään. Jos pystyy elämään vähällä, niin hyvä, joku toinen ei pysty eikä se aina ole valinta. Esim. toi että tuleeko hulluksi pikkuyksiössä ja tarviiko omakotitalon, niin ei se ole valinta. Mä oon 40+ ja viihdyn loistavasti

Ei nyt liity aiheeseen, mutta jos tulisin hulluksi, niin yrittäisin käsitellä asiaa että miksi minua ahdistaa oma itseni

Vierailija
80/131 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mulle on koti tärkeä ja se, että saan asua tilavasti. Joku yksiö ei vastaa sitä mitä mä haluan asumiseltani. Ei tämä talo silti ainoa tärkeä asia ole mun elämässä. Teit nyt typerän oletuksen, että mä vain

Nyt sitten oletat, että mä ostan materiaa. Huoh.