Miksi ihmiset hermostuu, jos joku osaa ja pystyy säästämään pienistä tuloista?
Kommentit (131)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, ne ihmiset, joita todella vaivaa, ovat puolison keskiluokkaiset sisarukset, joita jollain lailla häiritse tämä boheemielämän cheat code, jossa tehdään vain varsin vähän töitä ja reissataan mikä keretään. Se pieni ero on siinä, ettei meillä ole enää lapsia eikä asuntolainaa. Aloitettiin aikaisin ja lopetettiin aikaisin.
No sehän on ihan sama, että jotkut nauttii heti ne palkkarahat, mutta jotkut haluaa säästää ne.
Sitten on niitä joilla rahat menee ihan peruselämiseen eikä pahemmin nautita tai säästetä.
ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, ne ihmiset, joita todella vaivaa, ovat puolison keskiluokkaiset sisarukset, joita jollain lailla häiritse tämä boheemielämän cheat code, jossa tehdään vain varsin vähän töitä ja reissataan mikä keretään. Se pieni ero on siinä, ettei meillä ole enää lapsia eikä asuntolainaa. Aloitettiin aikaisin ja lopetettiin aikaisin.
No sehän on ihan sama, että jotkut nauttii heti ne palkkarahat, mutta jotkut haluaa säästää ne.
Sitten on niitä joilla rahat menee ihan peruselämiseen eikä pahemmin nautita tai säästetä.
ok.
Olipa ääliömäinen vastaus sulta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ok.
Olipa ääliömäinen vastaus sulta.
Täällä mut haukuttiin lyttyyn niin enpä jaksa enää kirjoitella
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kun vasemmistokommaridemarit puuttuu aina toisten henkilökohtaisiin asioihin
Tulihan se sieltä taas.
Mikähän tuli ja mistä tuli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, peruseläminen voi olla erilaista kaikille. Ei siinäkään väärää.
Vierailija kirjoitti:
Ne jotka itse eivät osaa budjetoida ja ovat aina persaukisia ovat tietysti kateellisia niille jotka osaavat.
Minäkin säästin aikanaan 1700 e palkasta kun yksin asuin yksiössä. Nyt en pysty kauheasti säästämään 2800 bruttotuloista kun asun omistusasunnossa ja lainan korot on nousseet sekä korjauksia tehty taloyhtiöön. Minulla on myös lapsi, jolla harrastus. Joka kuukaudelle on budjetti. Siksi se ärsyttää kun ei ymmärretä, että on erilaisia elämäntilanteita. Jos asuu koko ikänsä yksin vuokralla niin tottakai pystyy säästämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku hermostuu, siihen liittyy sitten esimerkiksi sellaista, että teonkuvaukseen kuuluu vähättelyä toisten tilannetta kohtaan tai väite siitä, että kaikki pystyy samaan. Eli sellaista humble bragia. Jos kysyt vilpittömästi.
Jep. Sama kun laihdutuksessa ja masennuksesta toipumisessa ja muussa, mitkä on monille vaikeita. Kun MINÄ pystyin, niin kaikkien muidenkin pitäisi tai ootte huonompia ihmisiä.
Todennäköisesti sullakin ap on juttuja, on sulle vaikeita ja hankalia, ja jotka menis ihon alle kun joku tulis vastaavalla tavalla vaatimattomasti leveilemään.
Kyllä mutta olisin myös halukas opettelemaan että elämä helpottuisi
Yleensä ne, joille joku asia on vaikeeta on eri puusta veistettyjä kuin ne, joille se on helppoa. Moni "teet vaan näin, niin elämä helpottuu" on just sellainen oppi, jota ei noin vaan opita, koska jutut menee syvälle persoonallisuuteen/luonteeseen/ihmisen perusolemuksen, joka ei ole päätettävissä.
Onko vaikee nousta aamulla? No kuule nouset vaan ja lähdet heti aamusta lenkille, niin helpottaa kun keho tottuu siihen! Joo, joillain toi toimii, toisille naurettava toimimaton neuvo ja pitää vaan hyväksyä, että on iltarytmisempi.
Ootko ujo? Sen kun vaan alat puhua ihmisille!!! Joillekin toi on varmaan toiminut, yleensä tarvii vähän hienotunteisempaa apua esim. mennä sos. tilanteisiin, joissa ei tarvii olla niin esillä ja totutella vähitellen.
Jne.
Yleensä paras opettaja onkin se, joka on itse selvinnyt samanlaisista vaikeuksista. Esim. ollut tavattomasti rahaan liittyvää angstia ja lapsuuden traumoja, mutta sitten saanut itselleen opetettua paremmat tavat suhtautua rahaan. Tai sottapytty, joka on keksinyt miten pitää kämppänsä siistinä. Silloin löytyy se käytännön ja empatian ymmärrys, että mikä oikeasti on vikana ja mitä vois tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Yhtään ei haittaa se, mitä muut tekee. Sen sijaan se, että joku alkaa oman kokemuksen perusteella neuvoa muita, miten näiden pitää tehdä, vaikka elämäntilanteet ovat aivan erilaiset, se nyppii.
Toisinaan taloustaitamattomuus näkyy ulospäin. Esimerkiksi entisessä asuinpaikassani oli kolme omasta mielestään köyhää ihmistä, joilla raha ei vaan riitä, vaikka kaikki säästöt on tehty. tapaus yksi tuhlasi rahansa kolikkopeleihin, alkoholiin ja tupakkaan. Tapaus kaksi raahasi kotiinsa lähiräkälästä alkoholisoituneita miehiä ja tuhlasi rahansa näiden miesten hoitamiseen (eli alkoholin ostamiseen). tapaus kolme sitten tuhlasi rahansa rakennekynsiin ja bilettämiseen. Kaikki saivat toimeentuotukea ja kaikilla oli sitten joku kaveri tai tuttu, joka silloin tällöin maksoi heidän laskujaan ja näin mahdollisti heille sen ettei tarvinnut tehdä mitään muutoksia.
ainiin: tapaus neljä: kolme lasta ja vanhemmat tomeentulotuella. vanhemmilla pakkomielle siitä, että pitää näyttää menestyneeltä ja se näytettiin sitten sillä, että voi ajella mersulla. kaikki rahat meni sitten sen mersun huoltoon ja neljännesvuosittain uusittavaan sisutukseen.
Siksi. Kun eivät itse osaa. Kitisevät miten 4000 ei riitä mihinkään.
Ja osa maksaa siitä kaiken ja elää tyytyväisenä säästäen ja sijoittaen.
Kaikki ei vain osaa käyttää rahaa.
Otetaan ihan pieni esimerkki. Kotona 200M netti. Puhelimessa 600M netti.
200 M netillå pyöritetään viittä asiaa. Puhelimen netillä vain puhelinta kun ei olla kotona. Hinta yht 60 euroa.
Kotona 200 M netti puhelimessa 100M hinta 30 euroa.
Toinen esimerkki. Käytiin kavereiden kanssa levillä juhlimassa hinta 1600. Käytiin kavereiden kanssa hiihtämässä levillä hinta 400.
Vierailija kirjoitti:
Jos joku hermostuu, siihen liittyy sitten esimerkiksi sellaista, että teonkuvaukseen kuuluu vähättelyä toisten tilannetta kohtaan tai väite siitä, että kaikki pystyy samaan. Eli sellaista humble bragia. Jos kysyt vilpittömästi.
Mutta tehhän sanoitte, jo että ootte parempia ihmisiä, kun ette asu yksiössä aikuisena? Joten kuka nyt humble bragaa? Teillä on hienot kalliit omakotitalot ja lemmikit yms.
Vierailija kirjoitti:
Siksi. Kun eivät itse osaa. Kitisevät miten 4000 ei riitä mihinkään.
Ja osa maksaa siitä kaiken ja elää tyytyväisenä säästäen ja sijoittaen.
Kaikki ei vain osaa käyttää rahaa.
Otetaan ihan pieni esimerkki. Kotona 200M netti. Puhelimessa 600M netti.
200 M netillå pyöritetään viittä asiaa. Puhelimen netillä vain puhelinta kun ei olla kotona. Hinta yht 60 euroa.
Kotona 200 M netti puhelimessa 100M hinta 30 euroa.
Toinen esimerkki. Käytiin kavereiden kanssa levillä juhlimassa hinta 1600. Käytiin kavereiden kanssa hiihtämässä levillä hinta 400.
No minusta tuollainen elämä on ihan jees. Itse vain tykkää kituttaa silloin kun esim saan töitä ja yrittää säästää siitä palkasta ettei esim tarvitse sitten kun työt joskus loppuu nostaa toimeentulotukea. Nykyään kun vaikeaa saada vakituista työpaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta tehhän sanoitte, jo että ootte parempia ihmisiä, kun ette asu yksiössä aikuisena? Joten kuka nyt humble bragaa? Teillä on hienot kalliit omakotitalot ja lemmikit yms.
Erilainen. Ei parempi. Joku tarvii lemmikin, joku ok-talon, joku kaupunkielämän (joku ne kaikki 3). Yleensä jos oma elämä on riittävän hyvällä tolalla, niin ei haittaa jonkun toisen humble bragit. On vaan että eipä tuokaan tajua, että ihmiset on erilaisia. Tai että jollekin se itsetunto tulee yhdestä asiasta ja toiselle toisesta.
Asun tuilla ja olen huomannut että uusi pesukone tai televisio ovat joissain aiheuttaneet närkästystä. Ihan niin kuin se tulisi halvemmaksi tai muiden kannalta helpommaksi koko ajan vaivata ihmisiä hajonneiden pesukoneiden huoltamiseen ja kärräämiseen edes takaisin.
Toiset ihmiset ostaa jatkuvasti kalleimpia mahdollisia ruoka/juoma/herkkuja joita tekee mieli, ja tilaa woltista ym. kun itse syön eväitä. Se ei kovin montaa ravintolakäyntiä tai -tilausta ole toivottavasti 10+ vuotta kestävän kodinkoneen hinta.
Ymmärrän että säästää ei voi jos tulee yllättäviä sairaskuluja tai on lapsia huollettavana tai tuista pitää vielä maksaa vanhojen velkojen lyhennyksiä jos on aiemmin jostain syystä mennyt talous pialle, mutta tyhmää tuollainen pienituloisten tai tuilla elävien kadehtiminen, jos ovat järkeviä rahan käytössään.
Vierailija kirjoitti:
Asun tuilla ja olen huomannut että uusi pesukone tai televisio ovat joissain aiheuttaneet närkästystä. Ihan niin kuin se tulisi halvemmaksi tai muiden kannalta helpommaksi koko ajan vaivata ihmisiä hajonneiden pesukoneiden huoltamiseen ja kärräämiseen edes takaisin.
Toiset ihmiset ostaa jatkuvasti kalleimpia mahdollisia ruoka/juoma/herkkuja joita tekee mieli, ja tilaa woltista ym. kun itse syön eväitä. Se ei kovin montaa ravintolakäyntiä tai -tilausta ole toivottavasti 10+ vuotta kestävän kodinkoneen hinta.
Ymmärrän että säästää ei voi jos tulee yllättäviä sairaskuluja tai on lapsia huollettavana tai tuista pitää vielä maksaa vanhojen velkojen lyhennyksiä jos on aiemmin jostain syystä mennyt talous pialle, mutta tyhmää tuollainen pienituloisten tai tuilla elävien kadehtiminen, jos ovat järkeviä rahan käytössään.
Niin mäkin ymmärrän jos on sairauskuluja, että ei voii säästää ja en itsekään silloin edes yrittäisi säästää vaan käyttäisin rahaa että pysyn mahd. terveenä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erilainen. Ei parempi. Joku tarvii lemmikin, joku ok-talon, joku kaupunkielämän (joku ne kaikki 3). Yleensä jos oma elämä on riittävän hyvällä tolalla, niin ei haittaa jonkun toisen humble bragit. On vaan että eipä tuokaan tajua, että ihmiset on erilaisia. Tai että jollekin se itsetunto tulee yhdestä asiasta ja toiselle toisesta.
Lemmikissä se ongelma että sitten ei voi oikeen lähteä minnekään ja pitää aina miettiä hoitajaa :/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en kyllä missään kirjoittanut olevani parempi. Mä en vain enää yli 40-vuotiaana haluaisi asua yksiössä. Se olisi mulle aivan kamalaa. Inhoan asua kerros- ja rivitalossa. Ei ole kallista omakotitaloa mulla vaan yli 70 vuotta vanha talo. Miten lemmikit tähän liittyi? Mulla oli rakas kissa, mutta se piti lopettaa. Luuletko, että tuntuu kivalta?!?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No se on sun päänsärky. Ei ole mulle ollut ongelma matkustella lemmikistä huolimatta. Lemmikki myös antaa paljon ja ne on rakkaita.
Olisiko kateus. Ei ehkä sitä säästettyä rahaa kohtaan, vaan sitä tekoa. Kun joku pystyy, ja itse ei. Kun toisella on itsekuria, ja itsellä menee rahat pikaruokaan, wolttiin, maksukanaviin, temuostoksiin, pilveen, energiajuomaan, kaljaan.röökiin. Kyllähän se kiukuttaa.