Miesten hiljaisuus kasvava ongelma
Terapeutti ja kirjailija Björn Rudman kuvaa todellisuutta, jossa monet miehet välttelevät puhumista siitä, mitä sisällä tapahtuu. Hänen mukaansa kansainvälinen miesten päivä on siksi tärkeä: se luo tilaa puhua mielenterveydestä.
Toksiset miesihanteet estävät miehiä hakemasta apua ja ne vahingoittavat myös. Jos joutuu pilkan kohteeksi ja tuntuu nössöltä ja nörttimäiseltä, kun avaa tunteitaan ystävänsä edessä ryhmässä, silloin ei tee sitä. Tämä estää miehiä voimaan hyvin. Meidän täytyy puhua jonkun kanssa, hän sanoo TV4 Nyheterna mukaan.Miesihanteet ovat muuttuneet sohjuksi
Yrittäjä ja kirjoittaja Jan Emanuel näkee toisenlaista kehitystä. Hän katsoo, että monet nuoret miehet tuntevat epävarmuutta siitä, mitä miehisyys edes tarkoittaa.
Uskon, että nuorten miesten olemassa oleva eksyksissä olo liittyy pitkälti siihen, että perinteiset miesihanteet ovat jossain määrin rumistuneet ja muuttuneet eräänlaiseksi sohjuksi, jossa sanotaan, että pojat ja tytöt ovat samanlaisia. Tietenkin olemme monin tavoin samanlaisia, mutta siinä olemme vähätelleet eroja ja tehneet niistä jotain huonoa sen sijaan, että ne yhdistäisivät ihmisiä, hän sanoo TV4 Nyheterille.
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
No ainakaan se hiljaisuus ei näy somessa. Sinne suolletaan omalla naamalla ja nimellä kaikkien nähtäville ties mitä törkyä. Eikä kuulemma edes hävetä eikä kaduta.
Sekö on pahempaa kuin katuväkivalta tai muu fyysinen aggressio joka oli yleisempää aiemmin
Silti vihaa ei saisi ilmaista. Sitä ei saisi ilmaista MITENKÄÄN - ai niin se sota 🤔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: Miehet eivät suostu puhumaan edes toisilleen, ja sitten syyttävät asiasta naisia.
Tämäpä juuri. Olen mies ja olin kirjaimellisesti juuri tekemässä itsemurhan, kun myös miespuoleinen kaverini soitti ja kysyi missä mene ja ehtisinkö jeesaamaan häntä veneen talviteloille laittamisessa. Lähdin auttamaan. Koko tuon ajan puhuimme lähinnä siitä veneestä. Hän ei kysynyt minulta mitä minulle kuuluu, enkä minä häneltä. Enkä todellakaan maininnut mitään siitä, että jos olisi soittanut vartin myöhemmin, en olisi ollut enää vastaamassa.
Sanoisin tähän ettei ole mikään itsestäänselvyys että naisten suhteet olisivat tuon läheisempiä.
Juuri päästin irti naistuttavasta jolle kulissi tuntui tärkeämmältä kuin rehellinen puhe. Tunsin hänet vuosikymmeniä eikä suhde syventynyt. Hän vaivaantui aina kun avauduin jostain. Eli jokin naisten välinen maaginen sisaruus on paskapuhetta. Ehkä toiset ovat tässä onnekkaita, itse olen jatkuvasti pettynyt naisten pinnalliseen typeryyteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Feminismi on tappanut aidon miehen.
Ei vaan ajanut sen marginaaliin ja leimannut sen epäilyttäväksi. Tarkkailtavaksi.
Niinkuin valkoiset heteromiehet tekivät/tekevät ennen ja nyt kaikille muille ihmisryhmille?
Jännä, miten valkoiset heteromiehet eivät edes pieninä annoksina kestä sitä kohtelua, mitä muihin kohdistavat. Enää he eivät ole arvostelun ulkopuolella.Tasa-arvo tuntuu heistä sorrolta?
Älä nyt jaksa taas aloittaa. Valkoiset heteromiehet on miljardin ihmisen joukko. Miten tunnet heidät kaikki?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enemmän tässä ongelma tuntuu olevan se, että somen seurauksena miehet ovat saaneet äänensä kuuluviin
a) Jälleen yleistetään näkemys koskemaan kaikkia miehiä. Koko ajan "miehet" tekevät kaikkea väärää kuten kiusaavat naisia uimahalleissa jne.
Kun kyse on kuitenkin hyvin marginaalisesta joukosta, mutta uutisointi puhuu aina "miehistä". Sinäkin olisit voinut kirjoittaa täsmällisemmin "jotkut huonokäytöksiset/ sekavat/ aggressiiviset/ mielenterveysongelmaiset miehet ovat saaneet äänensä kuuluviin".
b) Miten niin vasta somen tultua "miehet" ovat saaneet äänensä kuuluviin? Kun uusfeministit ovat toitottaneet monta vuotta, että miehet ovat ns. "patriarkaatissa" saaneet aina äänensä kuuluviin ja naiset on vaiennettu. Onko siis sittenkin miehet vaiennettu ennen somea? t. nainen 69 v.
Valitat, kun yleistetään miehet
Valitat, kun yleistetään miehet, ja sitten itse yleistät kaikk tiettyyn ryhmään kuuluvat, kuten "uusfeministit" kaikki samaan kastiin.
Muiden pitäisi toimia kuin sinä, mutta sinun niin ei tarvitse tehdä.
Minähän juuri määrittelen täsmällisesti sen ryhmän, johon viittaan: "uusfeministit". En puhu yleisesti feministeistä, vaan otan esiin yhden alaryhmän, uuden sukupolven feministit, joilla tarkoitan intersektionaaleja feministejä.
Uskoisin sitäpaitsi, että useimmat "uusfeministit" ovat opinkappaleistaan samaa mieltä, eli heidät voi siinä mielessä lukea samaan kastiin. Mutta "miehillä" ei ole yhteistä teoriaa, joka yhdistäisi kaikkia heitä.
En tarkoittanut, että mitään yleisiä käsitteitä ei voisi käyttää, vaan pitää katsoa, missä määrin yleistää. "Uusfeministit" on paljon kapeampi otos ihmisiä kuin "miehet".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloin miehet olivat puheliaita ja kertoivat ongelmistaan? Sodan jälkeen? 60-luvulla? Kasarilla?
Tommy Tabermann sdp-runoilija lanseerasi pehmomiehen käsitteen ysärillä. Joka puhuisi ja pussaisi. Miehen feminiinistäminen on vähintään tuolta asti jatkunut kestohanke: nainen kertoo millainen miehen kuuluu olla mutta ei koskaan toisinpäin.
Tasa-arvo. Uskokaa nyt.
Loputtomiin naisille kerrotaan, millaisia heidän tulisi olla. Nyt katse pois omasta navasta!
Ero on siinä, että naisille sanotaan, että sinun pitäisi olla nainen, mutta miehille sanotaan, että sinun pitäisi olla nainen.
Kyllä miehet puhuu. Katsokaa Miesten Vuoro-dokumenttielokuva.
Olen ollut kolmesti avoliitossa ja olen oppinut niiden johdosta, että kaikkia sanomaani voidaan käyttää minua vastaan ja käytetäänkin. Mitä vähemmän puhuu ja kertoo itsestään naiselle, sitä turvallisempi olo on itsellä.
Miksi miehen pitäisi muuttua ulkoisen paineen takia? Puhua, mutta miksi ja kenelle? Helpompi jättää muutosta haluavat rauhaan ja keskittyä itsensä kehittämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan ajanut sen marginaaliin ja leimannut sen epäilyttäväksi. Tarkkailtavaksi.
Niinkuin valkoiset heteromiehet tekivät/tekevät ennen ja nyt kaikille muille ihmisryhmille?
Jännä, miten valkoiset heteromiehet eivät edes pieninä annoksina kestä sitä kohtelua, mitä muihin kohdistavat. Enää he eivät ole arvostelun ulkopuolella.Tasa-arvo tuntuu heistä sorrolta?
Älä nyt jaksa taas aloittaa. Valkoiset heteromiehet on miljardin ihmisen joukko. Miten tunnet heidät kaikki?
Naiset hakeutuvat itse rikkaiden ja sikamaisten miesten seuraan. Valkoiset heteromiehet ovat maailman aliarvostetuin ja haukutuin joukkio vain siksi että kourallinen valkoisia heteromiehiä omistaa paljon rahaa ja saa naisten ihailun, vaikka juuri heitä vastaan naisten pitäisi puhua. Naiset jostain syystä luulee, että haukkumalla sitä köyhää ja yksinäistä miestä kapitalismi kaatuisi.
Olen tukenut ja auttanut vaimoani kymmeni vuosia, myös tunneasioissa.
Kun ensimmäisen ja ainoan kerran sanoin, että en nyt jaksa tässä tilanteessa ja pyysin apua, ei mennyt montaa viikkoa kun ero tuli puheeksi.
Naiset haluavat, että miehet puhuvat tunteista - nimittäin naisten tunteista. Miehelle ei ole niin väliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kaikkea mitä sanot voidaan käyttää sinua vastaan"
Kaikkea mitä mies sanoo, tullaan käyttämään häntä vastaan. Uudestaan ja uudestaan. Ikuisesti. Usein vieläpä oman puolison toimesta.
Juuri tämän vuoksi miehet vaikenevat.
Asiat käsitellään joko yksin tai suljettujen ovien takana 1-2 luotetun mieskaverin kanssa.
Itsetuhoisuutta on hankala "parantaa", kun se kumpuaa biologiasta ja ikivanhasta kulttuurista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet varmaan itse ei-valkoinen nainen kun heittelet tällaisia rasistisia kommentteja?
Ei miehillä ole ollut ihmisarvoa 1000 vuoteen ainakaan Suomessa .
Esimerkiksi uskonnot ovat käytännössä 100% miesten luomuksia, koska niiden ainoa funktio on aina ollut vallankäyttö. Jumala ei luonut maailmaa, vaan mies loi Jumalan.
Minun kohdallani liika vähäjärkinen äänekkyys on johtanut ahdistukseen ja huonouden tunteen lisääntymiseen. Voisipa vaan olla asosiaalinen, mutta tulla silti hyväksytyksi, kohdatuksi ja nähdyksi kumppanina.
❤️ Ujo, arka, herkkä, hyväsydäminen, kiltti välttelevä, hyper-esteettinen, asosiaalinen, introvertti, tulkitsematon, puhelias luonne. Ajattele, että olen kuin siili 🦔❤️
Vierailija kirjoitti:
Kyllä miehet puhuu. Katsokaa Miesten Vuoro-dokumenttielokuva.
Niin? Onko tämän tarkoitus väittää..mitä?
Että eräät miehet kykevät muodostamaan lauseita ja ääntämäänkin ne?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kaikkea mitä sanot voidaan käyttää sinua vastaan"
Kaikkea mitä mies sanoo, tullaan käyttämään häntä vastaan. Uudestaan ja uudestaan. Ikuisesti. Usein vieläpä oman puolison toimesta.
Juuri tämän vuoksi miehet vaikenevat.
Asiat käsitellään joko yksin tai suljettujen ovien takana 1-2 luotetun mieskaverin kanssa.
Kuitenkin monen naisen läheisin ihmissuhde on mies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehille syy on vissiin aina jossain muussa kuin itsessä?
Minä naisena sen kirjoitin.
Kuten naisillekin?