Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miesten hiljaisuus kasvava ongelma

Vierailija
20.11.2025 |

Terapeutti ja kirjailija Björn Rudman kuvaa todellisuutta, jossa monet miehet välttelevät puhumista siitä, mitä sisällä tapahtuu. Hänen mukaansa kansainvälinen miesten päivä on siksi tärkeä: se luo tilaa puhua mielenterveydestä.

Toksiset miesihanteet estävät miehiä hakemasta apua ja ne vahingoittavat myös. Jos joutuu pilkan kohteeksi ja tuntuu nössöltä ja nörttimäiseltä, kun avaa tunteitaan ystävänsä edessä ryhmässä, silloin ei tee sitä. Tämä estää miehiä voimaan hyvin. Meidän täytyy puhua jonkun kanssa, hän sanoo TV4 Nyheterna mukaan.Miesihanteet ovat muuttuneet sohjuksi

Yrittäjä ja kirjoittaja Jan Emanuel näkee toisenlaista kehitystä. Hän katsoo, että monet nuoret miehet tuntevat epävarmuutta siitä, mitä miehisyys edes tarkoittaa.

Uskon, että nuorten miesten olemassa oleva eksyksissä olo liittyy pitkälti siihen, että perinteiset miesihanteet ovat jossain määrin rumistuneet ja muuttuneet eräänlaiseksi sohjuksi, jossa sanotaan, että pojat ja tytöt ovat samanlaisia. Tietenkin olemme monin tavoin samanlaisia, mutta siinä olemme vähätelleet eroja ja tehneet niistä jotain huonoa sen sijaan, että ne yhdistäisivät ihmisiä, hän sanoo TV4 Nyheterille.

Kommentit (97)

Vierailija
81/97 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä miesten puhumattomuudesta ja siihen liittyvästä kulttuurista on nyt puhuttu jo aika monta vuotta, varmaan parikytä. Miten te miehet ette saa sille tehtyä yhtään mitään? Paitsi syytellä naisia. 

Kun naiset alkoivat parantaa asemaansa kohti tasa-arvoisempaa yhteiskuntaa, he tekivät sen itse, eivätkä syytelleet miehiä kaikesta. 

Naisethan lässyttävät miesten siitä ja tästä: että nämä ovat ovat kiinnostuneita vääristä asioista/tyypeistä, syövät vääriä asioita, haluavat vääriä asioita,  eivät puhu/luota (naisiin), eivät suostu siihen tai tähän mitä nainen milloinkin keksii vaatia.

Sitten ihmetellään suurieleisesti kun miehet mykistyvät ja häipyvät. Ja muistetaan kiljaista: se syyllisti minua siitäkin!!

Vierailija
82/97 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miesten pitäisi alkaa puhumaan naisten mieliksi ellei jopa käskystä..? Tottelevaisimmat palkitaan herkuilla 😛

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/97 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut kolmesti avoliitossa ja olen oppinut niiden johdosta, että kaikkia sanomaani voidaan käyttää minua vastaan ja käytetäänkin. Mitä vähemmän puhuu ja kertoo itsestään naiselle, sitä turvallisempi olo on itsellä.

En edes ole ollut parisuhteessa.

Silti tiedän tämän siitä, miten kaverini ovat kohdelleet minua. Miten vanhempani kohtelevat toisiaan. Miten äitini jakaa tiedon, jonka sisko on kertonut hänelle luottamuksella, koko perheelle. Sanomattakin selvää, että äidille ei kannata kertoa MITÄÄN, mistä et halua koko muun perheen tietävän. Näin on ollut aina.

En luota.

En keneenkään.

Ja nainen olen, koska joku saattaisi toisin ajatella.

Vierailija
84/97 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska naiset oikein lopettavat näiden miesvihaketjujen kirjoittamisen?

Ei ikinä. Naisen mielestä on tasa-arvoa levittää miesvihaa, mutta miehen naisiin kohdistama viha onkin sitten sovinismia ja tasa-arvon vastaista.

Vierailija
85/97 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olin nuorena aikuisena niin huono lukemaan ihmisten tarkoitusperiä, että meni niin flirtti kuin tsemppausyrityksetkin ohi. Mulla oli varmaan jotain masennusta silloin.

Mulla taas päin vastoin. Luin (ja hyvin pitkälle edelleen luen) muita ihmisiä hemmetin hyvin. Siksi käytännössä kaikki pelkäävät mua.

Vierailija
86/97 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut kolmesti avoliitossa ja olen oppinut niiden johdosta, että kaikkia sanomaani voidaan käyttää minua vastaan ja käytetäänkin. Mitä vähemmän puhuu ja kertoo itsestään naiselle, sitä turvallisempi olo on itsellä.

En edes ole ollut parisuhteessa.

Silti tiedän tämän siitä, miten kaverini ovat kohdelleet minua. Miten vanhempani kohtelevat toisiaan. Miten äitini jakaa tiedon, jonka sisko on kertonut hänelle luottamuksella, koko perheelle. Sanomattakin selvää, että äidille ei kannata kertoa MITÄÄN, mistä et halua koko muun perheen tietävän. Näin on ollut aina.

En luota.

En keneenkään.

Ja nainen olen, koska joku saattaisi toisin ajatella.

Allekirjoitan jokaisen lauseen

-mies

ps. paitti tietty ton vikan...koska oon mies...ainakin toistaiseksi...

Vierailija
87/97 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei puhuminen kannata, tulee vaan ongelmia.

Vierailija
88/97 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiljaisuus vai mykkäkoulu? 

Vierailija
89/97 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hiljaisuus vai mykkäkoulu? 

Yksi ja sama. Naisten mielestä.

Vierailija
90/97 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisten kasvava nalkutus on valtava ongelma. 

Vierailija
91/97 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitus on täyttä paskaa sillä nuoret pojat puhuvat nykyään niin paljon kaikenlaista lässytystä kun verrataan on 50-luvun miehiin jotka olivat tuppisuita koska sotamuistot. 

Vierailija
92/97 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on siinä että naisenakin on äärimmäisen vaikeaa kritisoida toista naista. Vihaan tätä aikaa kulttuuria. N37

Vieläkö te jaksatte? Väännetään nyt tässäkin ketjussa. Ilman mun entistä kaveripiiriä mua ja mun eksää ei olisi tullut. Olisin viihtynyt sinkkuna.Oireilin kulissiliiton takia. Asun parhaillaan yksin. Matiashan lähti käräjille toisen naisen takia, josta siltikin jaksatte syyttää mua. Ootte raivona, koska puhun ääneen kulissiliitoista.

Vierailija
93/97 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kaikkea mitä sanot voidaan käyttää sinua vastaan"

Juuri näin, eli ei missään nimessä kannata antaa ä m m i l l e  lyömäaseita käsiin. 

Vierailija
94/97 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisten kasvava nalkutus on valtava ongelma. 

Tarvitaan lakimuutos, joka pakottaa naisille suukapulat pakollisiksi pidettäviksi aikavälillä 06.00-24.00. Pois saa tuona aikana ottaa vain ruokailun ja kahvitaukojen ajaksi, ja että sitä valvottaisi minuutilleen!

Vierailija
95/97 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ruikuttaminen ole miehekästä, vaan on neitien hommaa.

Ruikuttaminen on luotaantyöntävää niin miehillä kuin naisilla, mutta sen sijaan tunteistaan puhuminen ja vastuun ottaminen ei ole ruikutusta. Jos ahdistaa tai pelottaa tai itkettää ei siinä ole mitään pahaa, että hyvälle ystävälle tai puolisolle voi tuoda ne tunteet sopivassa tilanteessa esille. 

Se mihin itse olen ainakin omassa ex-avomiehessä ja sivusta seuraten oman isän ja veljen valituksissa törmännyt on se, että he avautuvat jostain tunteistaan vaikka sitten sille tyttikselle tai vaimolle ja jos toinen ei pidäkään kaikesta kuulemastaan, uhriutuu mies että no niin ei kannata naiseen luottaa?? 

Esimerkiksi oma ex oli sellainen että valehteli, mielisteli, välttelevä kiintymystyyli... Ja kun lopulta sitten kertoi oikeat tunteensa, ei hän hyväksynyt että minulla oli mitään tunteita niihin liittyen vaikka hän olisi töppäillyt asioissa ja valehdellut. Tunteet olisi pitänyt ottaa vastaan kuin uhmaikäisen ÄITI. Lempeästi, ehdoitta rakastaen, hellästi, vahvana. Kaikki muu oli petturuutta ja syy huutaa että no niin naisiin ei voi luottaa. 

Luulen että monella näennäisesti ihan hyvästäkin perheestä olevalla on huono itsetunto ja jonkinlainen kiintymyssuhdehaava, ettei aikuisenakaan osata itse tunnesäädellä. Osa sitten tukahduttaa kaiken kunnes kuohuu yli, osa sekoilee ja itkee ja ulisee jatkuvasti. Ja miehillä kai kulttuurillisesti ja biologisesti on helpompi nojata sinne tukahduttamisen puoleen. Kunnes kuohuu yli tai ainoaksi vaihtoehdoksi jää kävellä pois asioita selvittämättä kun niitä ei voi kohdata. 

Vierailija
96/97 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet ei oo ikinä puhunu ongelmistaa, kyl me parempaa suuntaa ollaa menossa kokoaja, nykyään ei sentään joka toinen mies juo itteää hengiltä näiden asioiden takia. Se ei todellakaan ole heikkoutta että avautuu, mutta edelleen ruikuttaminen ja uhriutuminen ei kulje käsi kädessä terveen rakentavan kanssakäymisen kanssa. Suomalaiset menee jotenkin lukkoo jos yrittää vähänki raapasta pintaa syvemmälle asiassa ku asiassa, sen takii suurin osa onki vähä pihalla kaikesta, ei ole pahalla sanottu vaan tsemppaus siihen että tosimieskin kyllä voi mennä sinne missä on kipeetä ja itseasiassa se on paras asia mitä se mies voi itselleen tehdä myös. Jos naisille tai toisille miehille asioiden ymmärtäminen ja puhuminen on ongelma niin sitten te olette väärässä seurassa

Vierailija
97/97 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehet ei oo ikinä puhunu ongelmistaa, kyl me parempaa suuntaa ollaa menossa kokoaja, nykyään ei sentään joka toinen mies juo itteää hengiltä näiden asioiden takia. Se ei todellakaan ole heikkoutta että avautuu, mutta edelleen ruikuttaminen ja uhriutuminen ei kulje käsi kädessä terveen rakentavan kanssakäymisen kanssa. Suomalaiset menee jotenkin lukkoo jos yrittää vähänki raapasta pintaa syvemmälle asiassa ku asiassa, sen takii suurin osa onki vähä pihalla kaikesta, ei ole pahalla sanottu vaan tsemppaus siihen että tosimieskin kyllä voi mennä sinne missä on kipeetä ja itseasiassa se on paras asia mitä se mies voi itselleen tehdä myös. Jos naisille tai toisille miehille asioiden ymmärtäminen ja puhuminen on ongelma niin sitten te olette väärässä seurassa

Silti pienikin vastaan sanominen mieheltä (tai "heikkouden" merkki) tulkitaan edelleen ruikutukseksi, uhriutumiseksi tai pahemmaksi. Joo, parempaan suuntaan ollaan menossa ainakin alkoholin käytön osalta, mutta yhteiskunta suhtautuu edelleen vihamielisesti "perinteisten" roolien murtamiseen. Eli mies ei saisi valittaa. Miehen pitäisi "tehdä työnsä ja olla hiljaa". Paitsi silloin kun nainen haluaa jotain, niin silloin pitäisi olla jotain muuta. Kaikkea muuta. Kaikkea, mitä naisella mieleen nyt tuleekaan. Kaikkea paitsi sitä, mitä on. Eikä se nainen itsekään tiedä, mitä oikeasti haluaa.

Tuosta viimeisestä lauseestasi pieni huomio. Se seura, mikä omassa elämässäni on ollut ylipäätään saatavilla, oli melkeinpä pahinta mahdollista. Kilpailua siitä, kuka on "kovin", eikä hetkenkään heikkoutta voinut näyttää. Ja ne aikuiset ympärillä? Välinpitämättömiä. Osa täysin alkoholisoitunut.

Yritä tuossa sitten kasvaa tasapainoiseksi aikuiseksi.