Vanha talo ja mies
Tilanne on että talossa on tunkkainen ilma ja mies ei suostu siihen että laittaisimme korvausilma venttiilejä. Meillä on pieni lapsi jonka terveydestä olen huolissaan koska taloon ilma tulee rakenteista ja toki omasta terveydestä myös. Taloon tulee ilmaa myös poistoilman kautta. Mitä ihmettä voin tilanteelle jotta mies suostuisi asentamaan räppänät. Olen kaikki ostanut valmiiksi, yli tuhat euroa meni rahaa. Onko tämä normaalia että ei haluta korvausilmaa taloon? Kellari on homeessa kun sielläkään ei ole mitään ilmareikiä
Kommentit (175)
Oon niin väsynyt tappelemaan näistä yksinkertaisista asioista että tuntuu jo ajatus erosta helpottavalta
Öö.. Tunkkaanen ilma ei tarkoota homeista ilmaa.
No kyllä siinä tunkkasessa ilmassakin on jotain itiöitä aina
Vierailija kirjoitti:
Sanoin miehelle että nyt päättää joko laitetaan venttiilit tai mää muutan lapsen kaa. Eipä tässä oo vaihtoehtoja, enkä anna enään alistaa ja haukkua tyhmäksi
Ei susta ole muuttamaan. Millä tuloilla muuttaisit?
Vierailija kirjoitti:
Öö palkkatuloilla?
Uskomatonta, jos käyt töissä. Vaikutat niin avuttomalta.
Parisuhdeväkivalta alkaa tyypillisesti silloin, kun sitoutumisen aste nousee, kuten että lapsi syntyy. Silloin se väkivaltainen puoliso nostaa kierroksia, koska olettaa toisen olevan nalkissa, että hän ei enää pysty lähtemään. Siltä tuo nyt kuulostaa.
Toivottavasti lähdet pois tuolta lapsen kanssa. Hometalo sairastuttaa ja tuo mies kuulostaa muutenkin pimeältä. Se että hän uhkaili noin, että 'muuta pois', tarkoittaa juurikin, että hän ei usko sinun kykenevän enää lähtemään.
Eikö tuo "muuta pois" ole enemmänki että on kyllästynyt ja haluaa että toinen häipyy?
Kyllä, olen avuton ja pettynyt tilanteeseen
Vanhan talon toimiva ilmanvaihto ei ole ihan eka diy-juttu tehdä. Toki omiin seiniin saa porailla omistajat mitä lystää mutta se että siitä on oikeasti apua vaatii tietoa ja osaamista.
Kannattaisi jo palkata oikea asiantuntija edes opastamaan mitä teette talon ilmanvaihdolle.
Hyvä että et ostanut ilmalämpöpumppua, se on sähkölämmitin/kylmäkone, mutta en vannoisi sen vaihtavan koko ok-talon sisäilmaa kuin LTO tekee ja pitää lämpöhukan pienenä silti.
Vierailija kirjoitti:
No kyllä siinä tunkkasessa ilmassakin on jotain itiöitä aina
Vanha talo voi haista myös lastulevyn liimalle joka on se tuttu haju. Samoin vanhan ajan öljymaalit haisee aina hieman bensiinin tapaisesti. Kuiva puu ei homehdu eikä haise. Sisätäyttö on voitu tehdä tosi huonolla maa-aineksella joka haisee ikuisuuden jos haju pääsee nousemaan jostain raosta sisätiloihin.
Vierailija kirjoitti:
Onko muilla miehet vastustanut tervettä sisäilmaa?
vanhat jäärät sieltä öljykriisin ajoilta ovat sitä mieltä, että talon pitää olla tiivis ja ilmaa ei saa tulla mistään sisään. säästetään kaikki tunkkainen ilma ja pierut
joillain ihmisillä on sellainen mt-ongelma, että he valittavat vedosta. ilmaa saa kyllä mennä ulos puhaltimella tai takanpoltossa piipusta, mutta mistään ei saa päästää ilmaa sisään, kun "vetää"
Vierailija kirjoitti:
Mies vakuutti silloin että talo on terve ja näin sen kuuluu toimia. En hölmönä nuorena kyseenalaistanut tätä. Sittemmin olen aiheesti lukenut ja huolestunut. Mies ei anna tilata ketään tänne laittamaan. Mitkä on mulla asukkaana oikeudet tässä asiassa? Normaalisti vuokralla asuessakin on oikeus vaatia ilmanvaihto kuntoon, mutta mikä on kanta kin talon omistaa oma kumppani?
Ainakin sinulla on oikeus muuttaa pois
Tilaa kunnan rakennustarkastaja paikalle, hän voi laittaa talon asumiskieltoon kunnes home on pois ja ilmanvaihto on hoidettu asianmukaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Se on inhottava tilanne kun asuu toisen omistamassa talossa ilman vuokra sopimusta niin ei ole mitään oikeuksia. Luulen että joudun muuttamaan pois täältä ja rikkomaan perheen. En ymmärrä miksi edes oman lapsen terveys ei kiinnosta. Mies oli alkuun hyvinki nuorekas eikä tommonen jurnuttaja. Oli innoissaan remonteista jne. Nyt vuoden sisällä muuttunut
Eli talon omistaja on mies. Sinä olet siellä vain asukkaana ilman päätäntävaltaa. Ei hyvä asetelma tuollainen, koska yhteisestä kodista kuitenkin kyse.
Ehkä home on tehnyt thetävänsa miehen aivoissa? Kutsuisin sen rakennustarkastajan. Sen voit tehdä vaikka olisit vain asukas.
Tosiaan nyt juteltiin ennekun mies meni töihin ja mies tuumasi että mielummin muutan pois kun laittaa ilmanvaihtoa asuntoon. Eli alkoi mulla nyt asunnon katselu! Miehen myös pitää nyt ennen aikojaan jäädä vanhempainvapaata pitämään ja mulla mennä töihin. Tarkoitus oli vasta keväällä mennä. Vaadin kuulemma liikaa mieheltä ja nyt minä olen se joka rikkoo tämän perheen. Kysyin terveystarkastajalta onko tälläinen ilmanvaihto hyvä terveydelle ja sieltä tuli vastaus että on terveydelle haittallinen ja sanoin tämän miehelle joka tuumasi että jaan p*rsettä terveystarkastajalle... Ei tosiaan ole provo vaan ihan ihka oikea kertomus tämä
Vierailija kirjoitti:
Nopein ja halvin tuloilmaratkaisu on poistaa ikkunoiden ylireunasta pätkiä tiivisteistä. Voit tehdä silloin, kun ukko ei ole kotona.
TÄMÄ. Asunnossa on luultavasti vanhat ikkunat. Ulkokarmissa ei ole tiivistettä. Peset muka iloisena ikkunat kun mies on muualla, ja otat samalla sisäkarmin tiivisteestä 20cm pätkän pois yläreunasta keskeltä. Mies tuskin on ikinä ikkunoita pessyt, joten ei tiedä miten tiivisteet on ja jos pyyhit samalla myös karmista pölyt, edes pölyjälki ei kerro koska tiivistettä on muokattu.
Jos tiivisteen liimat on hapertuneet ja tiiviste irtoaa, laitat hännät kiinni lyömällä tiivisteen päälle nitojalla niitin.
Vierailija kirjoitti:
Tosiaan nyt juteltiin ennekun mies meni töihin ja mies tuumasi että mielummin muutan pois kun laittaa ilmanvaihtoa asuntoon. Eli alkoi mulla nyt asunnon katselu! Miehen myös pitää nyt ennen aikojaan jäädä vanhempainvapaata pitämään ja mulla mennä töihin. Tarkoitus oli vasta keväällä mennä. Vaadin kuulemma liikaa mieheltä ja nyt minä olen se joka rikkoo tämän perheen. Kysyin terveystarkastajalta onko tälläinen ilmanvaihto hyvä terveydelle ja sieltä tuli vastaus että on terveydelle haittallinen ja sanoin tämän miehelle joka tuumasi että jaan p*rsettä terveystarkastajalle... Ei tosiaan ole provo vaan ihan ihka oikea kertomus tämä
Joo nyt vaan lähdet. Jos miehelle on asunnon paska sisäilma tärkeämpi kuin perhe, niin antaa hautua yksin omissa hajuissaan.
Penikselläkö ne venttiilit asennetaan?
Minä ymmärrän. Tekosyy sille et haluaa vieraisiin ja palatessaan voi siirtää puheen ilmanvaihtoon jolloin pettämispuheet jäävät mieheltä taka-alalle.