Vanha talo ja mies
Tilanne on että talossa on tunkkainen ilma ja mies ei suostu siihen että laittaisimme korvausilma venttiilejä. Meillä on pieni lapsi jonka terveydestä olen huolissaan koska taloon ilma tulee rakenteista ja toki omasta terveydestä myös. Taloon tulee ilmaa myös poistoilman kautta. Mitä ihmettä voin tilanteelle jotta mies suostuisi asentamaan räppänät. Olen kaikki ostanut valmiiksi, yli tuhat euroa meni rahaa. Onko tämä normaalia että ei haluta korvausilmaa taloon? Kellari on homeessa kun sielläkään ei ole mitään ilmareikiä
Kommentit (175)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosiaan nyt juteltiin ennekun mies meni töihin ja mies tuumasi että mielummin muutan pois kun laittaa ilmanvaihtoa asuntoon. Eli alkoi mulla nyt asunnon katselu! Miehen myös pitää nyt ennen aikojaan jäädä vanhempainvapaata pitämään ja mulla mennä töihin. Tarkoitus oli vasta keväällä mennä. Vaadin kuulemma liikaa mieheltä ja nyt minä olen se joka rikkoo tämän perheen. Kysyin terveystarkastajalta onko tälläinen ilmanvaihto hyvä terveydelle ja sieltä tuli vastaus että on terveydelle haittallinen ja sanoin tämän miehelle joka tuumasi että jaan p*rsettä terveystarkastajalle... Ei tosiaan ole provo vaan ihan ihka oikea kertomus tämä
Joo nyt vaan lähdet. Jos miehelle on asunnon paska sisäilma tärkeämpi kuin perhe, niin antaa hautua yksin omissa hajuissaan.
Äläkä päästä pientä lasta sinne myöskään.
Mikähän helvetti sitä ukkoa hiertää, en ole taas vähään aikaan tyhmemmästä kaverista kuullut.
Onko se haiseva mies sun isä vai sun pappa?
Tunkekaa se lapsi sinne röörin niin on 2 asiaa kerralla ratkaistu
No kuulemma vaadin liikaa mieheltä ja vissiin kiusallaan pyydän parannuksia? Näin hän näkee asia. Kuulemma aina vanhoissa taloissa otetaan rakenteista korvausilma....
Vierailija kirjoitti:
Huh hyviä vastauksia tullut! Sinä joka lähdit miehen talosta rintamamirstaloon: asensitko heti räppänät vai oliko ne valmiina?
Kyllä tässä on vaihtoehdot vähissä ja mies todellaki haluaa musta eroon kun aiheutan vaivaa ja ongelmaa koska talo on toiminut 70 vuotta ja minä aiheutan nyt ongelman. Miehellä on jo terveys mennyt kun on jatkuvaa köhää, päänsärkyä, väsymys, pari perussairauttakin puhjennut tässä asuessa
En asentanut lisää räppänöitä. Venttiileitä oli laitettu 2010 tehdyssä kattoremontissa makuuhuoneisiin ja hormin kautta vaihtuu ilma. Alakerrassa ikkunapuitteet valskaavat luvan kanssa, kun alla hohkaa vesikiertopatterit.
Korvausilman ei koskaan pidä tulla rakenteiden kautta, se on juuri se epäpuhdas ilma ongelmineen.
Tässäkin talossa oli edellinen omistaja pihiyttään tukkinut räppänöitä ja teipannut ikkunapuitteita. Alakerran wc:ssä on ilmareikä jossa ristikko säätelee paineen mukaan aukioloaan. Se vaikuttaa toimivan hyvin kun ei kerää huurretta mistään kohtaan, siitä en ole varma meneekö katolle vai muurin kautta. Olen asunut tässä rintamamiestalossa kohta 3 vuotta ja nauttinut raikkaasta sisäilmasta. Ainoastaan yksi yläkerran makuuhuone on liian tiivis kun ei ole omaa ilmanvaihtoa, siellä asuu teini ja joskus tunnen tunkkaisen ilman. Kellarissakin vetää, mutta sielä on lämmityspannu ja varaaja ja mukavan raikasta. Ei saa olla liian tiivistä. Varmasti vähempikin ilmanvaihto riittäisi, mutta jäi niin kova kammo edellisestä kodista... Miehesi on itsekäs jääräpää, olen pahoillani.
Edelliselle: millainen ilmanvaihto oli siinä miehen vanhassa talossa?
Vierailija kirjoitti:
Älkää ikinä muuttako toisen omistamaan taloon
Miksipäs ei, jos on varaa sitten muuttaa omaan asuntoon, jos toisen talossa asuminen ei onnistu. Meillä tapeltiin kans homejutuista. Mieskin haistoi sen, mutta oli sitä mieltä, että ei se haju haittaa. Taloyhtiön muista asunnoista oli rempattu homekohtia, mutta omasta kämpästä mies ei olisi halunnut ilmoittaa, koska lasku olisi kasvanut entisestään. Taipui lopulta, kun aloin tosissaan etsimään omaa asuntoa.
Vierailija kirjoitti:
Edelliselle: millainen ilmanvaihto oli siinä miehen vanhassa talossa?
Ei oikein minkäänlaista. Ainoastaan saunassa oli kunnollinen reikä, mutta muut eivät kai johtaneet mihinkään kun paperilla kokeilin ilmavirtaa. Tosi tunkkaista ja sen lisäksi ongelmia lattiarakenteissa ja todennäköisesti välikatolla. Joskus oli katto vuotanut kun oli vaihdettu muutama kattolevy. Isoimmat ongelmat olivat varmaan lattialla, oli muovimattoa muovimaton päällä ja betoni ilman lämmitystä alla. Haistoin jonkun tosi pistävän, ehkä kastunut liima. Homettakin koira merkkasi eteisessä ja pesuhuoneessa. Myös yhdessä aulassa haistoin homeen...
Onpa tyhmä ja vastenmielinen ukko! Sanoisin äijälle, että joko ne korvausilmaventtiilit laitetaan tai vaihtuu äijä ja lapsen isä sun elämässä. Kyllä terveys on tärkeä asia! Ei lapsen keuhkoja saa hometalossa pilata, niihin ei ole varaosia.
Ei korvausilman kuulu tulla rakenteiden läpi.
Meillä on perinnöksi tullut 40-luvun rt-talo, jossa on ongelmia. Se on meillä mökkikäytössä, on semmoisella seudulla että ei oikein kauppa käy. Talon alla on korkea kellari. Se vaan on märkä keväällä. Salaojat puuttuu mutta talo on rinteessä. Maa on hiekkaista. Timanttipora vuokrattiin ja sillä on lisätty yksi kissanluukku kellariin, lisäksi on viety sinne iso jalalla seisova tuuletin, joka pyörii ajastimella muutaman tunnin päivässä. Se on auttanut kummasti kellarin kosteusongelmaan. Seuraava operaatio on kaivaa laidat auki ja tehdä salaojat, sitten asennetaan rännit ja johdetaan vesi pois, avataan ulkoverhoilu ja katsoa missä tilassa seinien sisukset on. Epäilemme että ainakin kahdelta laidalta on märät, koska mitään rännejä ei ole ja verhouksen alalaudat on lahot. Katto on onneksi uusi eikä vuoda. Talveksi on jätetty sisällä pellit raolleen että ilma kiertää ja makkarissa, vessassa ja yhdessä komerossa on ilmanvaihtoräppänät lisäksi.
Vaatteet yhä haisee mökiltä tullessa hiukan kellarille, mutta haju on selkeästi vähentynyt muutaman vuoden takaisesta.
Ihme tapahtui ja mies suostuu laittaan venttiilit! Sanoi että on ollut viimeaikoina niin kipeä(selkä) ettei ole jaksanut edes miettiä..
Ei ole normaalia mieheltä. Minkälainen mies ei ajattele lapsen parasta ja naisen. Elää kai itsekästä elämää vai ei rahaa? Sulle kulut? Mikä perustelu oli.
Näköjään vaan saamaton.. ja kun muut papat myös sanoo että rakenteista tulee tulla ilmaa...
Meidän naapuritalossa oli hometta keittiön kohdalla välikatossa ja yläpohjassa, ja se laitettiin asumiskieltoon. Kunnan viranomaiset siis laittoivat. Perheestä oli jo äiti ja lapset muuttaneet, ja isäntä vain jäänyt sinne hometaloon, ja lapset kävivät vuoroviikoin isänsä luona siellä. Äiti ei kestänyt katsella sitä tilannetta että lasten vaatteet haisivat homeelta ja oireilivat jatkuvasti, niin soitti sinne tarkastajat. Viranomaisten päätöksen jälkeen lasten ei enää tarvinnut käydä siellä hometalossa, eikä siellä saanut siis asua ollenkaan.
Vaikka viranomaisiin yhteydotto voi tuntua kovalta keinolta, niin se on ennen kaikkea välittämistä. Vie lapsi pois sieltä ja pidä huoli, ettei hän myöskään joudu käymään isänsä luona terveydelle vaarallisessa ympäristössä.