Vanha talo ja mies
Tilanne on että talossa on tunkkainen ilma ja mies ei suostu siihen että laittaisimme korvausilma venttiilejä. Meillä on pieni lapsi jonka terveydestä olen huolissaan koska taloon ilma tulee rakenteista ja toki omasta terveydestä myös. Taloon tulee ilmaa myös poistoilman kautta. Mitä ihmettä voin tilanteelle jotta mies suostuisi asentamaan räppänät. Olen kaikki ostanut valmiiksi, yli tuhat euroa meni rahaa. Onko tämä normaalia että ei haluta korvausilmaa taloon? Kellari on homeessa kun sielläkään ei ole mitään ilmareikiä
Kommentit (175)
Mies on tosiaan kivenkovaa väittänyt mulle että on ok etttä ilma tulee rakenteista ja poistorööreistä ja olen kyllä kyseenalaistanut tämän. Oon tullut siihen tulokseen että mies ei vaan ymmärrä näitä ja on hieman tyhmä näissä asioissa. 70 luvun lapsena, sen ajan opit ovat tiukassa.
Vierailija kirjoitti:
Mies on tosiaan kivenkovaa väittänyt mulle että on ok etttä ilma tulee rakenteista ja poistorööreistä ja olen kyllä kyseenalaistanut tämän. Oon tullut siihen tulokseen että mies ei vaan ymmärrä näitä ja on hieman tyhmä näissä asioissa. 70 luvun lapsena, sen ajan opit ovat tiukassa. Ei jaksa tätä sun provoa.
Kun ei ole provo usko jo! Ihan oikeasti on tällänen tilanne täällä. Vai etkö usko että joku mies väittää noin? Siis että ilma taloon tulee rakenteista ja poistohormista?
Vierailija kirjoitti:
Kun ei ole provo usko jo! Ihan oikeasti on tällänen tilanne täällä. Vai etkö usko että joku mies väittää noin? Siis että ilma taloon tulee rakenteista ja poistohormista?
No kun sun miehesi ei halua kunnostaa taloa, niin hän ei halua. Silloin joko jäät, etkä narise tai sitten lähdet.
Soita miehen äidille että laittaa poikansa ojennukseen.
Vierailija kirjoitti:
No ei siinä sitten voi mitään jos mikään ei käy. Tuollahan oli jo neuvo, jätä se!
ootte te ihme tyyppejä,olkoon mikä tahansa ongelma, heti - erooooo, luiskaan. nykyajan käsite myötä- ja vastoinkäymisissä. ongelmanratkaisukykyä. lyhytpinna.
Mites olisi 50 v avioliitot. Toki tietty raja, päihteet, väkivalta, toinen on rikollinen, holtiton muu käytös, monimuotoinen väkivalta. Mutta nuo ovatkin marginaalia.
Jos sinulla on varaa , pyydä kuntotarkastaja, homekoira. Muista on kaikenlaisia muka kuntotarkastajia, selvitä laatumääräykset täyttävä. Teetätä. Voitte / voit käyttää homekoiraa joka on ihan ylivoimainen noissa asioissa.
Tuloksien mukaan-asiakirjojen myötä-otat yhteyden kunnan terveystarkastajaan. Hänellä laajuudet ja valtuudet jopa määrät talo ns asuinkelvottomaksi ja määrätä pakkomuutto tilapäisasuntoon jonka itse etsitten. Talo voidaan määrät asuinkelvottomaksi. Silloin on pakko muuttaa pois-Kunnes asianmukaiset korjaukset on tehty. Remontit voivat aolla jopa jo saneraustasosia ja kallista- Purku? Korjaus saneeraus? Vai kaikki onkin ok, mutta vaatii parannuksia joiltain osin.
Tämä asiasi on sangen mielenkiintoinen ja olisi kiva kuulla asioiden edistyminen. Huomioithan (sanon sinä) kun näemmä selvitystahtoa on vain sinulle ei teillä -- niin ns itse tehdyt muka oletan tällä ja tällä asia tuleekin korjatuksi. Vaikka taloudellisesti kirpaisee, voi tulla isompi paukku jos ns te se itse hommina vedät- vedättte.
Moni pilannut vanhoissa taloissa hometaloksi -ilmalämpöpumpuilla, väärintehdyillä remonteilla. Vanhoissa taloissa omat pelisäännöt ja korjausvaateet. On myös huomioitava ajalleen tyypillinen rakennustapa ja sen vaatimat korjaustapa myöskin.
Mutta terveys edellä, se voi maksaa. Jos myytte nämä seikat tulevat esille ja voi johtaa oikeuteenkin.
Onko terveysongelmia jo esiintynyt. Myös sellaisia ongelmia,joita ei osaa edes yhdistää talovanhuksen tuottaman.
Pyydä jotakuta hnekilö joka ei ujostele sanoa suoraan: Miltä minä tai lapseni haistaan? Home haisee ja oma nenä turtuu. Onneksi päiväkodeissa ollaan valveutuneita ja ihan rohkeasti ilmoittavat ongelman. Lapselle vaaditaan jopa erillisvaatteet hoitoyksikköön .
Tämä foorumi ei ole oikea paikka selvitystyölle. Ns vastaukset ovat usein jopa sairasmielisen tuottamaa ja sinulle tulee vain paha olo.
Sangen hankala tilanne, mutta vaadin, että alat/ tte selvitystyöhön. Muista homekoiran käyttö. Rakenteiden avausta jne. vakava asia. Hienoa, että olet selvittämässä ongelmaa.
Hyvää ja tunnelmallista Joulun odotusta kuitenkin teidän perheelle. Saaka nyt yhteisymmärrys ja sopu. Terveystarkastajat auttavat!
Vierailija kirjoitti:
Asutte sitten homotalossa. Pistä nyt ainakin vanukkaat piiloon!
ootsäää menossa kohta töihin- vaativiin asiantuntijatehtäviin, väitöskirjakin tulossa
Mies on asunut 15v tässä talossa ja sillä on jatkuvaa nuhaa ja kurkkukipua ja yskää. Luulen että johtuu talosta. Itsellä päänsärkyä ja silmien kuivuutta
Poistoilmaventtiilien laittaminen voi hyvinkin olla perusteltua ja tarpeellista, voihan olla että taloonne on vaihdettu ikkunat (tiiviimmiksi) ja sen vuoksi korvausilmaa ei enää tule ikkunoiden raosta siten kuin talossa alunperin tuli. Mutta muuten vanhan talon remontoinnissa on omia riskejä. Energiaremonteilla on pilattu monta taloa, etenkin jos on alettu eristämään seiniä ymmärtämättä mitä on tekemässä. Etenkin sisäpuolinen eristäminen on iso riski, samoin ylipaineinen ilmanvaihto (siis jos laitetaan koneellinen ilmanvaihto) kuten myös ilmanlämpöpumput jos niiden kondenssivedestä ei ole osattu huolehtia.
Voisitko käydä miehesti kanssa läpi tätä remonttiasiaa ja yrittää selvittää miksi hän ei haluaisi laittaa noita ilmanvaihtoventtiilejä. Ehkäpä löydätte molempia tyydyttävän tavan hoitaa asian. Koita tehdä tämä ilman tunnekuohuja, tuon ikäisissä miehissä on nimittäin paljon sellaisia joiden näkökulmasta tunne ja järki ovat toinen toisensa poissulkevia eli jos hermostut ja korotat ääntäsi, uskottavuutesi on mennetty tuossa asiassa.
Onko talon ikkunat sisäpuolelta huurussa, märkänä? Se ainakin osoittaa riittämättömän ilmanvaihdon.
Korvausilmaa ei halua kun pelkää että talo jäähtyy.
Ikkunat ovat vaihdettu, ei ole alkuperäiset.
Ikkunat ovat joskus huurussa sisältä
Vierailija kirjoitti:
Korvausilmaa ei halua kun pelkää että talo jäähtyy.
Ikkunat ovat vaihdettu, ei ole alkuperäiset.
Ikkunat ovat joskus huurussa sisältä
Tuo vastaus riitti, kyllä kannattaa laittaa korvausilmaventtiilit. Uudet ikkunat ovat niin tiiviit että korvausilman ei riitä ja siksi kosteus ei poistu riittävän tehokkaasti, ikkunoiden huurtuminen sisältä kertoo tämän ja tuo on jo iso riski rakenteille. Niitä korvausilmaventtiilejä voi toki tarvittaessa pienentää vaikkapa kaikkein kovimpien pakkasien ajaksi (ja taas suurentaa myöhemmin). Pystyttekö hallitsemaan lämmityskustannuksia vaikkapa käyttämällä tulisijaa kovimmilla pakkasilla?
Eihän sun pitäisi myyntimieheksi joutua mutta tuo asia esiin siinä sävyssä että tuo liika kosteus saattaa vaurioittaa talonne rakenteita ja sellaisen ongelman korjaaminen jälkikäteen on paljon kalliimpaa kuin hoitaa asia kuntoon nyt. Kyse on kuitenkin kodistanne ja luultavasti kaikkein hintavimmasta omaisuudesta mitä teillä on.
Tuleeko korvausilma venttiileillä liian kylmä rintamamiestaloon? Kellään kokemusta
Olenko tyhmä kun vaadin nuo venttiilit? Mies sanoo tyhmäksi. Juuri keskusteltiin ja mies tokaisi "muuta pois"
"Meillä on pieni lapsi jonka terveydestä olen huolissaan koska taloon ilma tulee rakenteista ja toki omasta terveydestä myös"
Miten sitä ilmaa tulee taloon teidän terveydestä?
Pierettekö niin paljon? Syökää kuituja.
T. Rakennusinsinööri