Vanha talo ja mies
Tilanne on että talossa on tunkkainen ilma ja mies ei suostu siihen että laittaisimme korvausilma venttiilejä. Meillä on pieni lapsi jonka terveydestä olen huolissaan koska taloon ilma tulee rakenteista ja toki omasta terveydestä myös. Taloon tulee ilmaa myös poistoilman kautta. Mitä ihmettä voin tilanteelle jotta mies suostuisi asentamaan räppänät. Olen kaikki ostanut valmiiksi, yli tuhat euroa meni rahaa. Onko tämä normaalia että ei haluta korvausilmaa taloon? Kellari on homeessa kun sielläkään ei ole mitään ilmareikiä
Kommentit (175)
Näin on. Aijemmin olen tosiaan vaatinut uusia huonekaluja (itse olen ne maksanut), koska vanhat lahosi alle ja oli epäkäytännölliset meille, tästä myös sanoo ettå vaadin liikaa ja vingun jatkuvasti jostakin (öö viimeksi huomautin kellarin oven tiivistämisestä ettei tulisi sitä home paska hajua tänne) niin tästäkin raivo että oon vaativa!!! Aina muka vaan vaadin vaikka nää on ihan perusjuttuja? Nyt ymmärrän miksi hänen ex ei tänne ostanut edes suihkupäätä hajonneen homeisen tilalle, eihän miestä saa rasittaa !!
Ja ei, peniksellä ei asenneta venttiilejä, mutta en voi toisen taloon tehdä reikiä luvatta!
Vierailija kirjoitti:
Näin on. Aijemmin olen tosiaan vaatinut uusia huonekaluja (itse olen ne maksanut), koska vanhat lahosi alle ja oli epäkäytännölliset meille, tästä myös sanoo ettå vaadin liikaa ja vingun jatkuvasti jostakin (öö viimeksi huomautin kellarin oven tiivistämisestä ettei tulisi sitä home paska hajua tänne) niin tästäkin raivo että oon vaativa!!! Aina muka vaan vaadin vaikka nää on ihan perusjuttuja? Nyt ymmärrän miksi hänen ex ei tänne ostanut edes suihkupäätä hajonneen homeisen tilalle, eihän miestä saa rasittaa !!
Minkä ikäinen se teidän mukula on?
Vierailija kirjoitti:
Eilen mies sanoi, kun huomasin poistoilma räppänästä ilmaa tulevan että se on ihan hyvä asia että sieltä ilmaa tulee(?!?!??!?!!) ONKO TOSI
Eikö se ole korvausilma räppänä se. Poisoilma poistuu huippuimurilla ja korvausilma tulee luukuista
1v lapsi.
Painovoimaisessa talossa ei ole huippuimuria. Poisto toimii tulona jos talo repii sieltä ilmat kun ei muualta saa
Meillä oli vastaavanlainen tilanne, paitsi että tyhmyyttäni jäin lasten kanssa pitemmäksi aikaa sairastelemaan taloon. Mies lupasi alunperin että hänen kotitalonsa on vain väliaikainen asunto ja rakennamme oman tai ostamme yhteisen. Talo huonokuntoinen ja miehen enon sinnepäin remontoima umpisokkelitalo.
Aikaa kului ja lapset syntyivät, alkoi sairastelukierre ja pientä remonttia tehtiin. Rukoilin miestä avaamaan rakenteita kunnolla että näkisimme mitä siellä on. Itse ei oireillut ja siskonsa oli sitä mieltä että olen vain hysteerinen. Jopa päiväkodin yksi hoitaja sanoi että lapsen vaatteet haisevat homeelle. Tällöin maksoin homekoiran, koska mies ei suostunut kuntotarkastuksen tekoon. Olisin maksanut senkin. No mies teki muka remonttia ja vaihtoi seinälevyjä (no mitä se auttaa kun ongelma on rakenteissa). Jne. Oireilimme jo pahasti ja esikoisella puhjennut astma, kahden muun korvatulehduskierre yms. Itse sain kuumepiikkejä ja päänsärkykohtauksia. Mies eleli tyytyväisenä kun kävi kotona nukkumassa töistä ja oli mökillä vapaansa kalastelemassa.
Voisin kirjoittaa romaanin turhautumisestani. Viimein sain tarpeeksi ja hain vuokra-asuntoa, mies ei estänyt lähtemästä. Alkoi valittaa vain että miten maksaa yksin kaikki kulut. Just joo... Lasten terveys...? Muutin pois ja kas, niin loppui sairastelu. Nyt asumme omassa vanhassa talossa, jossa on painovoimainen ilmanvaihto ja sukat pyörii jaloissa ja puuta kuluu lämitykseen. Mutta ilma on raikas!
Lapset käyvät kyllä isällään, mutta isommat teinit enää harvoin kun saavat oireita edelleen. Nuorin on tukkoinen ja vaatteet haisee pistävälle, kun tulee takaisin. Olen kertonut rehellisesti lapsille, mikä on tilanne ja miksi erosimme. En kanna enää kaunaa, mutta kovasti ihmettelen kuinka talon rahjus voi mennä omien lasten edelle?!
Eli lyhyesti. Lähde pois. Kadun kun en lähtenyt aiemmin, pelkään lasten saaneen pysyvää terveyshaittaa. Itse tiedän altistuneeni pahoin, useampi autoimmuunitauti puhkesi sairastellessani niin paljon. Luulen että elimistö joutui koville. Nyt tilanne on onneksi hyvä ja lääkityksellä pysyn työkuntoisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eilen mies sanoi, kun huomasin poistoilma räppänästä ilmaa tulevan että se on ihan hyvä asia että sieltä ilmaa tulee(?!?!??!?!!) ONKO TOSI
Eikö se ole korvausilma räppänä se. Poisoilma poistuu huippuimurilla ja korvausilma tulee luukuista
Painovoimaisessa ilmanvaihdossa ei ole huippuimuria, vaan ilma poistuu yleensä talon muuratussa keskihormissa olevista kanavista katolle painovoimaisesti (lämmin ilma on kevyempää ja kohoaa ylös). Korvausilma (viileä ilma) tulee talon ulkoseiniltä olevista korvausilma-aukoista.
Jos näistä keskimuurin poistoilma-aukoista tulee ilmaa sisäänpäin talon alemmissa kerroksissa, on talon korvausilmatasapaino TODELLA vinksallaan. Ei, niistä ei pitäisi tulla ilmaa sisään päin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakait olen töissä ollut vuosia ja on vakituinen työpaikka
Ok. Kuulostat ihan heikkolahjaiselta.
Onko sinulle kukaan koskaan opettanut käytöstapoja? Vaikuttaa siltä, että ei. Käytöstapoja voi opetella vielä aikuisenakin!
Vierailija kirjoitti:
Mies vakuutti silloin että talo on terve ja näin sen kuuluu toimia. En hölmönä nuorena kyseenalaistanut tätä. Sittemmin olen aiheesti lukenut ja huolestunut. Mies ei anna tilata ketään tänne laittamaan. Mitkä on mulla asukkaana oikeudet tässä asiassa? Normaalisti vuokralla asuessakin on oikeus vaatia ilmanvaihto kuntoon, mutta mikä on kanta kin talon omistaa oma kumppani?
Sinuna ilmoittaisin miehelle, että jos ei 1.1.2026 mennessä ole ilmanvaihtoröörit kunnossa, niin sitten sitten sinä allekirjoitat vuokrasopparin läheiseltä asuinalueelta ja että joulukuun käytät siihen, että käyt katsomassa sopivia asuntoja. Sitten vielä hänen läsnäollessa ensi viikolla soittelet jollekin vuokravälittäjälle.
Jos kellari on jo oikeasti homeessa, niin pakkohan on pois muuttaa. Tulee astmaa ja muita tauteja. Astmakaan ei ole mikä pikkusairaus, vaan oikeasti elämää rapauttava sairaus. Melkein veikkaan, että mies tietää talon olevan homeessa, jolloin ei kannata mitään räppänöitä edes asennella, vaan pitäisi tehdä laajamittainen homekorjaus. Joka sekään ei välttämättä ole kannattavaa vaan pitäisi purkaa koko talo. Miehestä tämä tuntuu tosi ankealta ja denial on hänellä vahvana nyt. Auta häntä kohtaamaan asia. Jos hän ei sitä kohtaa, varmista ainakin oma ja lapsesi terveys.
Huh hyviä vastauksia tullut! Sinä joka lähdit miehen talosta rintamamirstaloon: asensitko heti räppänät vai oliko ne valmiina?
Kyllä tässä on vaihtoehdot vähissä ja mies todellaki haluaa musta eroon kun aiheutan vaivaa ja ongelmaa koska talo on toiminut 70 vuotta ja minä aiheutan nyt ongelman. Miehellä on jo terveys mennyt kun on jatkuvaa köhää, päänsärkyä, väsymys, pari perussairauttakin puhjennut tässä asuessa
Kellarissa tosiaan haisee ummehtunut, lievä home. En tiedä tuliko haju vanhasta puisesta perunalaatikosta jota mies lähes hengellään hillosi siellä. Purin sen ja nakkasin pihalle, oli todella homeessa ja mulla meni pää tukkoon pariksi päivää siitä. Mies ei sitäkään suostunut hävittään vaikkasanoin
Tämä on provo. Hähää menitte provoon.
Ei ole provo. Olisiki.
Se on jännä ku mies tuumi että häntähän ei kiristetä kun ilmoitin että joko ilmaa taloon tai mää lähen. Eikös muakin nyt kiristetä kun annetaan vaihtoehdot: sairastu huonossa sisäilmassa tai lähe?
Älkää ikinä muuttako toisen omistamaan taloon
Vierailija kirjoitti:
No mitäpä jos pyytäisit ihan asiantuntijan (esim kuntotarkastaja) käymään ja kertomaan miten kyseisen ilman kuuluisi vaihtua sekä tekemään raportin talon kunnosta ja ilman vaihtumisesta - näissä tosiaan on eroja eikä kaikkiin edes sovi mitkään kaupan lisäräppänät.
Olisin käyttänyt tuon tonnin siihen kuntotarkastajakäyntiin, enkä olisi ostellut mitään räppänöitä jonkun muun omistamaan taloon.
Voi olla, että miehesi tietää enemmän talon rakenteista ja miten sen ilmanvaihdon kuuluu toimia, mutta miksi hän ei sitten ole perustellut asiaa sinulle jos tietoa olisi?
No, tuskin tietää, jos poistoilma-aukoista tulee sisällepäin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko tosiaan vanhoissa taloissa olevan mitään huippuimuria ?.😁🙄
Ne painovoimaan perustuvat ilmanvaihtohormit voi muuten nuohota kanssa.
Painovoimainen ilmanvaihto toimii ainoastaan jos tulisijoissa polttaa puuta lämmittääkseen.
Mikäli korvausilman saanti ei ole kunnossa kellarista tulee silloin homeinen korvausilma, joka on epäterveellistä.
Kellarin ei kuulu haista homeelle. Oikein tehty kellari toimii kellarina ja on raikas.
Itseasiassa pyysin nuohoojaa viimeksi nuohoamaan ilmahormit piipusta mutta ei suostunut kun kuulemma ei yleensä niitä tarvitse nuohota.
Poistin ikkunatiivisteitä kuten neuvottiin.
Kellarissa ei ole kuin yksi ilmareikä joten ilma ei siellä vaihdu. Sinnekkin toinen pitäisi saada ja puhaltimella avustaa
Laitoin myös ikkunaan suodatinkankaan johon tein sen tiivisteraon, nyt pitäisi kohtuu puhdasta ilmaa tulla
Sukulaisilla oli samanlainen tilanne kuin ap:lla. Miehen mukaan kaikki oli kunnossa, vaimo kitisee tyhjää.
Lopulta vaimo kyllästyi, muutti vuokraosakkeeseen ja otti avioeron. Paljastui, että talo oli sokkelista puoleen seinään märkä ja homeessa. Nyt mies on asunut siellä homemörskässä vuosikausia pikkuhiljaa remontoiden.