Voiko joutua edunvalvontaan
Vaikka maksaa vuokran, laskut, lääkkeet ja ruuan+muut kodintarvikkeet?
Minulle sosiaalityöntekijä toi esiin kyseisen asian ja olin kuin puulla päähän lyöty.
Minulla on ollut sosiaalityöntekijä äitini kuoleman jälkeen, jolloin sain tukea rahallista siis hautajaisiin. Sitten olen muutaman kerran saanut maksusitoumuksen bussikorttiin. Nyt tulen toimeen hyvin ja en saa esim. tuota bussikorttia enään vaan maksan sen omasta eläkkeestäni. En tiedä vaikuttaa taustalla kaksi psykoosia vaikka niistä on aikaa.
No saa nähdä mitä ehdottaa. Mutta jos rupeaa edunvalvontaa ehdottamaan niin minä menein oikeusaputoimistoon ja lääkärin juttusille hankkien todistukset siitä miten olen järjissään oleva ihminen.
Kommentit (14)
Edunvalvontaa ei määrätä tietämättäsi. Viranomainen pyytää sen lääkärinlausunnon tarpeesta. Ja pyytää sinulta tietoa mielipiteestäsi.
Älä siis vielä keuli mihinkään.
Ykai lapsena orvoksi jäänyt tuttu joutui aikuisena edunvalvontaan. Ei katsottu että on kykenevä mihinkään ilman sosiaaliviranomaisten apua.
En enää pitäsisi tätäkään mahdottomana. Virkamiehet saavat Suomessa mellastaa niin kauan, kunnes tapauksia vedetään oikeuteen. Mene oikeasti lakimiehen juttusille. Jos soitat lyhyesti maksulliseen lakineuvontaan, noin 50 eurolla varmaan saat alustavat suuntaviivat, mitä kaikkea lakeja sosiaaliviranomainen on aikeissa rikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Nyt et kerro ihan kaikkea.
Kerroin kaiken. Siksi ihmettelen sosiaalityöntekijän sanomaa.
T: ap
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tapauksessasi edunvalvonta on aiheellinen.
Kuinka niin? Tiedän ihmisiä, joilla on vuokrat maksamatta hyvinvointialue maksaa niitä rästejä pois. Silti ihminen ei ole edunvalvonnassa.
Edusvalvontapäätös edellyttää eläkepäätöstä lain mukaan. Ilman jonkin lajin eläkettä et edunvavontaan pääse tai joudu.
Vierailija kirjoitti:
Edunvalvontaa ei määrätä tietämättäsi. Viranomainen pyytää sen lääkärinlausunnon tarpeesta. Ja pyytää sinulta tietoa mielipiteestäsi.
Älä siis vielä keuli mihinkään.
Edunvalvontapäätös edellyttää että on myönnetty joko työkyvyttömyys tai työeläke. Ilman eläkettä edunvalvontaan ei voi määrätä lain mukaan.
Ehdottaa siksi, että saat eläkettä. Silloin edunvalvontapäätös on mahdollinen.
Minulla ei psykôôsi-dg-historiaa
tai Ap:n kuvailemia tilanteita.
En ole eläkkeellä. Hautajaiset
omaisille omista,
ilman Hva-tukea. Ehkä 85-vna,
jos Alzheimer iskee. E
Suhtaudun hyvin varauksellisesti
Itä-Suomen byrokraatteihin,
kaikessa on outo aikuiskiusaamisen
ja egovaltapelin epäterve sävy. E
Onko tämä jotain kóstohommaa
ryhmäseksi-/oviepisodi-/kôprofiili-
skeneistä? Ajattelin vain. 🤔E
'Bussikorttiin' en ole tukea saanut
enkä koskaan hakenut. Lisäys. E
Kyllä tapauksessasi edunvalvonta on aiheellinen.