Takan sytyttäminen. Päältä vai alta?
Ajankohtainen asia.
Itse sytytän takan / uunit ja saunanpesät aina päältä. Huomattavasti vähemmän savua / ei juuri ollankaan näkyvää savua. Naapureiden piippuja joskus kauhulla katsellut, kun höyry/ savuverho valtaa koko asuinalueen.
Jos sytytät alta, niin miksi? jos kuivia puita / syttypuita on saatavilla käden ulottuvilla?
Märkä nuotio metsässä on eri asia. Silloin tehdään siten miten tuli vain saadaan tehtyä. Ja siitä on suorastaan hyötyä, jos alapuolelta tuleva liekki höyrystää päällä olevista puista kosteutta pois. Savusta viis... Jos siis on pakko sytyttää puut kosteina / hätätilanteessa.
Kuivilla puilla nuotiokin syttyy päältä ihan hienosti yhdellä raapaisulla.
Kuivat puut ja hyvät sytykkeet on se juttu. Tai vaikka ihan kuivat puut ja puukko. Se riittää. Sillä saa minuutissa hyvät sytykkeet. Paljon mukavampi lopputulos itselle, uunille ja naapureille. Eikä mee puun lämmöt savun mukana harakoille.
Kommentit (107)
"Jos sytytät polttopuut alapuolelta, kaikki puut palavat yhtä aikaa. Tällöin palaminen ei saa riittävästi ilmaa, minkä vuoksi syntyy paljon savua."
Kyllä oikein suunniteltu tulisija saa riittävästi happea myös jos kaikki puut palavat yhtä aikaa. Sehän on se aika normitilanne sen jälkeen kun ne puut ovat syttyneet oikein kunnolla. Paitsi tietenkin jos sen on tunkenut aivan täyteen puita joka ei tietenkään ole oikea tapa polttoo puuta.
"Ei korillista. Kourallinen sytykkeitä ja kourallinen pilkkeitä riittää. Siihen puiden päälle."
Eli siis tässä ei sytytetäkään vain sytykkeillä vaan mukana pitää olla myös reippaasti isompaa pilkettä. Tämä muuttaa asian aika totaalisesti.
Vierailija kirjoitti:
Kaasutoholla suoraan mistä kohtaa vaan. Sytykkeisen kanssa pelaaminen on turhaa.
Käy niinkin. Vähemmän sotkua ja roskaa Pilkkeitä silti käyttäisin klapien päällä. Koska lähtee mukavammin leviimään alaspäin niistä isompiin puihin.
Vierailija kirjoitti:
"Ei korillista. Kourallinen sytykkeitä ja kourallinen pilkkeitä riittää. Siihen puiden päälle."
Eli siis tässä ei sytytetäkään vain sytykkeillä vaan mukana pitää olla myös reippaasti isompaa pilkettä. Tämä muuttaa asian aika totaalisesti.
Niin. Yleensä kun teen klapeja, niin teen niistä valmiiksi vähän erikokoisia. Isoja ja pieniä. Silleen fitisixti. Asia on siis jo huomiotu tekovaiheessa. Jolloin pilkkeiden teko erikseen ei ole kovin iso murhe. Ja niitä tosiaan on helppo tehdä valmiiksi samalla laatikkollinen kun klapejakin. Niin riittää pitkäksi aikaa.
Ja mä olen siis tavallinen taajama okt lämmittelijä. En usko että toimintaperiaate on kovinkaan erilainen vaikka kyseessä olisi keskuskattila tai leivinuuni tms. Keskuskattilasta on kokemusta. Senkin sai päältä ihan helposti tulille samalla kaavalla. Leivinuunia en oo koskaan omistanut.
Ja ei. Tämä ei ole mulle ympäristökysymys. Jos se nyt joillain karvoja nostaa pystyyn.
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni tähän ketjuun kirjoittanut on oikeasti sytyttänyt takkaa, saunanuunia tai nuotiota metsässä räntäsateessa?
Minä olen, ja aina sytytän alta.
Se takka ja saunanuuni ei käytännössä koskaan ole räntäsateessa ja metsässä, joten en nää kovin suurta syy-yhteyttä noiden asioiden välillä?
AP
Eli et ole itse sytyttänyt. Jos olisit, tietäisit ihan samalla tavalla tulen toimivan niin metsässä kuin kotona takassa: nousee alhaalta ylöspäin. Siinä se syy-yhteys. Paljon puuta polttavilla voi puutkin olla aivan samoja. Varsinkin metsähommissa ruokatauon aikana on tärkeää saada tuli mahdollisimman nopeasti palamaan niin hyvin, että pääsee paistamaan makkaraa ja syömään. Takassa taas ei tarvitse pitää niin pitkään peltiä auki, kun saa heti syttymään kunnolla.
Oman kokemukseni mukaan ne tulisijat joita olen sytyttänyt, syttyvät joka tapauksessa ihan kunnon liekkiin minuuteissa. Ellei ole esim kylmästä hormista johtuvaa veto-ongelmaa. Eli ei se odottelukaan ole mielestäni ongelma. Moni altasyttäjäkin varmaan pienentää arinan alta tulevaa ilmamäärää esim laittamalla tuhkaluukun kiinni kun tuli on kunnolla syttynyt. Ihan samalla tapaa se toimiii päältäkin sytyttäessä.
Kun ketjua lukee, niin yksi mikä varmaan selittää altasytyksen suosiota, että moni polttaa vähän kosteaa puuta. Inhimillistä, mutta Ei pitäisi. Eli kyse ei ole siitä, ettei päältä sytytys toimisi.
Bensaa takkaan ja tikku perään. Ei tarvi etenkään kuivilla puilla edes katsoa, mihin se tuli tarttuu.
Minä en taas koskaan laittaisi mihinkään tulipesään steariinia enkä sanomalehteä.
Toivottavasti ap haluaa harrastaa pätemistä ainoastaan anonyyminä nettipalstalla eikä oikeassa elämässä kyläpaikassa. Meiltä saisi kaupunkilainen lähdöt ja kovaa jos alkaisi neuvomaan tulen sytyttämisessä.
Vierailija kirjoitti:
Kiva että ap on löytänyt itselleen pätemisen aiheen.
En huomaa päteväni? Keskustelua vain. Argumentteja ja vasta-argumentteja. jne. Asiat saa riidellä ei ihmiset...
Vierailija kirjoitti:
Kun ketjua lukee, niin yksi mikä varmaan selittää altasytyksen suosiota, että moni polttaa vähän kosteaa puuta. Inhimillistä, mutta Ei pitäisi. Eli kyse ei ole siitä, ettei päältä sytytys toimisi.
Tuupa puhaltelemaan nuo puut kuiviksi.
Tulee mukava tunnelma, kun liikun ulkona ja savu haju tulee naapureista, kun on tulet uuneissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En. Mutta joku ratkaisu olisi hyvä keksiä, ettei tarvisi märkiä polttaa.
Usein se ratkaisu on esim parempi liiteri ja polttopuiden teko oikeaan vuodenaikaan / riittävän ajoissa. Mutta kuten sanoin. Inhimillistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usein se ratkaisu on esim parempi liiteri ja polttopuiden teko oikeaan vuodenaikaan / riittävän ajoissa. Mutta kuten sanoin. Inhimillistä.
Ulkonahan ne puut pidetään eikä missään liiterissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puussa on aina kosteutta. Itse ymmärsin tuon sarkasmina ihmiseltä joka tietää että puu ei voi olla koskaan rutikuivaa.
-ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puussa on aina kosteutta. Itse ymmärsin tuon sarkasmina ihmiseltä joka tietää että puu ei voi olla koskaan rutikuivaa.
-ohis
Ei ole rakettitiedettä tämä. Mutta jos puu ei pala kunnolla kosteuden vuoksi, se on liian kosteaa. Jos se palaa hyvin niin se on riittävän kuivaa. Jotkut sanoo että voisi olla liiankin kuivaa puuta, mutta se on harvemmin näissä ulkona säilytetyissä pino / liiteripuissa ongelmana. Ilmankosteus ja lämpötilan vaihtelut pitää siitä huolen.
Ja jos puut eivät tahdo syttyä päältä sytyttäessä vaikka muut tekijät on kunnossa, niin jäljelle voi jäädä tuo kostea puu vaihtoehto. Se ei pidemmän päälle ole järkevää toimintaa.
AP
Vierailija kirjoitti:
Minä en taas koskaan laittaisi mihinkään tulipesään steariinia enkä sanomalehteä.
Toivottavasti ap haluaa harrastaa pätemistä ainoastaan anonyyminä nettipalstalla eikä oikeassa elämässä kyläpaikassa. Meiltä saisi kaupunkilainen lähdöt ja kovaa jos alkaisi neuvomaan tulen sytyttämisessä.
En itsekkään käytä sanomalehteä sytytykseen. Noi kynttilät nyt oli tollanen kokeilu joka toimii ihan kivasti. Ja en niitä muuhun käytä. ei sentin/ parin pätkä kynttilää takkaani nokea tai pilaa.
Mikä steariinissa on pahaksi tulisijalle? pienessä määrin
AP
"Jotkut sanoo että voisi olla liiankin kuivaa puuta, mutta se on harvemmin näissä ulkona säilytetyissä pino / liiteripuissa ongelmana. Ilmankosteus ja lämpötilan vaihtelut pitää siitä huolen."
Liian kuiva puu ei oikeastaan tarkoita puuhun ilmankosteuden mukana siirtynyttä kosteutta vaan sitä että puun sisäiset öljyt ja hartsit yms. ovat vähitelleen liian vanhasta puusta haihtuneet. Sellainen puu palaa nopeasti ja sen lämpöarvo on huono. Sellaisen tunnistaa myös siitä että se tuntuu tuoreempaa puuta selvästi kevyemmältä.
Tästä syystä puuta ei ole syytä varastoida liian montaa vuotta.
Minä kiipeän katolle ja sytytän takkatulen piipun kautta liekinheittäjällä!