Takan sytyttäminen. Päältä vai alta?
Ajankohtainen asia.
Itse sytytän takan / uunit ja saunanpesät aina päältä. Huomattavasti vähemmän savua / ei juuri ollankaan näkyvää savua. Naapureiden piippuja joskus kauhulla katsellut, kun höyry/ savuverho valtaa koko asuinalueen.
Jos sytytät alta, niin miksi? jos kuivia puita / syttypuita on saatavilla käden ulottuvilla?
Märkä nuotio metsässä on eri asia. Silloin tehdään siten miten tuli vain saadaan tehtyä. Ja siitä on suorastaan hyötyä, jos alapuolelta tuleva liekki höyrystää päällä olevista puista kosteutta pois. Savusta viis... Jos siis on pakko sytyttää puut kosteina / hätätilanteessa.
Kuivilla puilla nuotiokin syttyy päältä ihan hienosti yhdellä raapaisulla.
Kuivat puut ja hyvät sytykkeet on se juttu. Tai vaikka ihan kuivat puut ja puukko. Se riittää. Sillä saa minuutissa hyvät sytykkeet. Paljon mukavampi lopputulos itselle, uunille ja naapureille. Eikä mee puun lämmöt savun mukana harakoille.
Kommentit (107)
Mitä helvatan päältä sytyttämistä se on jos laitetaan siihen tuohisten päälle pilkkeitä? Se on alta sytyttämistä, prkl..
Vierailija kirjoitti:
Mitä helvatan päältä sytyttämistä se on jos laitetaan siihen tuohisten päälle pilkkeitä? Se on alta sytyttämistä, prkl..
Ei niitä pilkkeitä päälle laiteta. Vaan sytykkeet pilkkeiden päälle. Sitten asteittain puut pienimmästä isoimpaan. Isot alle.
Vierailija kirjoitti:
Te laitatte liian vähän sytykkeitä, jos ette saa puita syttymään päältä! Siinä pitää olla reilusti pienempää puusälää joka palaa hetken tovin. Jos jollain yhdellä kuorenpalasella yrittää sytyttää niin ei ihme ettei syty. Päältä sytyttämällä palaa puhtaammin. Kannattaa asiaan perehtyä, ette varmaan halua että koko puun poltto kielletään kun ette osaa lämmittää oikeaoppisesti?
No eikö se nyt ole ihan sama, sytyttääkö päältä sylillisellä sytykkeitä, vai alta pienellä tuohenpalalla?
Minä sytytän takan, kiukaan ja paljun kamiinan alta. Laitan muutaman pienen klapin ilmavasti ja alle palan tuohta, jonka tuikkaan nurkasta tuleen. Syttyy joka kerta helposti. En todellakaan ala pilkkomaan mitään laatikollisia syttyjä tai polttamaan kaikkia tuohia yhden pesällisen takia. Puhtaammin tai tehokkaamin palamisella ei ole mitään merkitystä minulle.
Sytyttäisin ne takkaan ladotut puut ennemmin kuin takan.
Päältä. Ei ole sen vaikeampaa kuin altakaan. Joten miksi ei jos paremmin palaa niin?
Eikä ole kyse luonnonsuojelusta vaan ihan omasta mukavuudenhalusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu. Meilläkin tupa lämpenee sähköllä + ILP:illä. Mutta silti mulla on pari takkaa ja paljon puita niihin. Jos mä haluun lisälämpöä. Niin se tulee takasta. Ja on tossa takkatulen ääressä kiva istua korituolissa ja lukea vaikka kirjaa..
AP
Samoin, ilp, lattialämmitys yöllä pörssisähköllä, takka isossa olohuoneessa. Omia puita vaikka kuinka
Jaa, siellä on näköjään pörssisähköpelle vauhdissa.
Vituttaako määristä maksaa enemmän ?
t. Vuoden keskihinta 5,3 cent
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä pilkkeitä päälle laiteta. Vaan sytykkeet pilkkeiden päälle. Sitten asteittain puut pienimmästä isoimpaan. Isot alle.
Pelleilyä ! 😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän ne puut siitä päältä syty. Sytykkeet vain palavat, alla olevat puut vähän mustuvat ja sammuvat sitten.
Et vain osaa. Itse sytytän aina päältä, eikä mitään vaikeuksia.
No en todellakaan osaa, mutta näillä mennään. Ladon puut sytykkeiden päällä ja useimmiten syttyy. Paitsi mökin vuolukiviuuni, joka tunkee mustan savun sisälle.
Luulisi että tämä kansa osaisi tulet sytyttää mutta ei näköjään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te laitatte liian vähän sytykkeitä, jos ette saa puita syttymään päältä! Siinä pitää olla reilusti pienempää puusälää joka palaa hetken tovin. Jos jollain yhdellä kuorenpalasella yrittää sytyttää niin ei ihme ettei syty. Päältä sytyttämällä palaa puhtaammin. Kannattaa asiaan perehtyä, ette varmaan halua että koko puun poltto kielletään kun ette osaa lämmittää oikeaoppisesti?
No eikö se nyt ole ihan sama, sytyttääkö päältä sylillisellä sytykkeitä, vai alta pienellä tuohenpalalla?
Minä sytytän takan, kiukaan ja paljun kamiinan alta. Laitan muutaman pienen klapin ilmavasti ja alle palan tuohta, jonka tuikkaan nurkasta tuleen. Syttyy joka kerta helposti. En todellakaan ala pilkkomaan mitään laatikollisia syttyjä tai polttamaan kaikkia tuohia yhden pesällisen takia. Puhtaammin tai tehokkaamin palamisella ei ole mitään merkitystä minulle. <
Ei tarvii liioitella. En ole huomannut suurta eroa siinä kuinka paljon sytykkeitä tarvitaan. Jos puut on muuten ladottu oikein sinne tulipesään. Eikä tuo ole edes hitaampaa. Se nyt on vaan kätevää jos Niitä sytykkitä ja pilkkeitä on laatikollinen valmiina. Niitä ei laiteta pesään kerralla, vaan kourallinen riittää. Ja se pari kiehistä ja tuohen palaa siihen päälle
Sysytän alta, eikä ole koskaan muuta kuin väritöntä savua ja värinää. Talossa 3 puulla lämpiävää uunia ja pihasaunassa puilla lämpiävä vesipata ja kiuas, puuta menee vuodessa noin 20 kuutiota, joten uskallan väittää että jos tulee mustat savut piipun päästä, niin vika ei ole siinä että sytyttää alta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikenmaailman pusseja ihmiset näköjään heittelee takkaansa, tai tohottelevat. Ettekö osaa tikulla tai tai raudalla sytyttää?
Pussin toisaalta ymmärrän. Helppo / siisti. Vaikka maksaa jotankin. Itse en käytä koska mulla on puukko ja puita. Lisäksi tänä syksynä löysin jotkut 15v sitten työpaikalta saadut kynttilät. Ne oon pätkinyt tollasiksi sentin/ parin pätkiksi. Sellainen ajaa ihan saman asian kuin sytytyspussi jos haluaa varmistaa että lähtee.
Paperia en käytä käytännössä ollenkaan. Ellen nyt ihan ensimmäisillä kerroilla nokiluukusta vedon aikaan saamiseksi. Mutta harvoin silloinkaan. Koska nokeaa / tuhkaa pirusti. Ja sytyttää aika huonosti.
AP
Sytytyspussit / palat savuttavat vähemmän kun kynttilät. Toki hyvä tapa hyödyntää pätkät
Vierailija kirjoitti:
Päältä. Monella taajama-asujalla voi olla ongelma kun klapit ostetaan, niin mukana ei ole sopivaa pilkettä valmiina.
Ongelma on tosin helppo ratkaista ostamalla kirves ja tekemällä niitä pilkkeitä valmiiksi vaikka lihalaatikkollisen verran. Riittää pitkäksi aikaa. Ja niistä voi vuoleskella kiehisiä halutessaan pilkkeen päälle sytykkeeksi jos ei halua käyttää esim tuohta tai sytytyspusseja. Tai vaikka niitä kynttilän pätkiä.
Sytytyspalat ovat halpoja ja parempia kuin pussit. usein tarjous 3 kpl kympillä. Riittää kuukausiksi, jopa koko talveksi
Syttymistä autaa että puut ovat lämpiämässä sisällä vähintään edellisestä päivästä alkaen
Minä laitan tulen sinne tulipesän sisälle.
Kerran yritin sytyttää uunin päältä, mutta tarvittiin sitten palokunta hätiin.
En ole alta sytytystä kokeillut, miten sinne uunin alle pääsee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän ne puut siitä päältä syty. Sytykkeet vain palavat, alla olevat puut vähän mustuvat ja sammuvat sitten.
Väärät sytykkeet / asettelu puissa. Ei ole ollut mitään ongelmaa syttymisessä ikinä päältä. Jos kuivat puut. Alle isot, keskelle keskikokoiset ja päälle pienimmät + sytykkeet. Vetoa sytyttäessä isommalle, ja pienentää sitten kun liekki on parin nyrkin kokoisella alueella. Lähtee yhdellä raapasulla käytännössä aina.
AP
Tuo on sellaanen rutikuivaa puuta keino joka syttyy heleposti vaikka millä. Mettässä aina alta.
Vierailija kirjoitti:
Minä laitan tulen sinne tulipesän sisälle.
Kerran yritin sytyttää uunin päältä, mutta tarvittiin sitten palokunta hätiin.
En ole alta sytytystä kokeillut, miten sinne uunin alle pääsee?
Meillä on korvausilmaputki uunin alla olevassa kolossa. Sinne voi halutessaan laittaa tulet. Mutta ideana se on aika paska. Samaa tasoa kuin siihen päälle sytyttäminenkin.
Kyllä te kaikki tiedätte, miksi kuivatkin puut sytytetään alta tai keskeltä.
Tiedoksi niille, jotka eivät tiedä: lämmin ilman ja tuli nousee aina ylöspäin.
Vierailija kirjoitti:
Syttymistä autaa että puut ovat lämpiämässä sisällä vähintään edellisestä päivästä alkaen
Tämä. Sytytän aina alta, mutta pidän huolen että puut on sellaisia jotka ovat olleet vähintään pari päivää sisällä. Savusaunan ensimmäisen pesällisen puita vien myös sisältä, loput voi ottaa liiteristä. Savusaunan sytytän joka puolelta, siinä on tärkeää että varmasti syttyy kunnolla.
Ei varaavaan takkaan tarvii yleensä kuin yhden pesällisen. Jos on oikein kylmä, niin toisen voi polttaa illalla jos toisen on polttanut aamulla. Ei tarvii miettiä. Tottakai jos on sellainen uuni / takka, että siihen tarvii lisätä puita niin silloin ne lisätään. Savua tulee hetken, mutta palo on siinä vaiheessa jo niin reipasta, että ei se kestä kauaa. Se ei silti estä sytyttämästä päältä.
Mutta harvemmin varaavaan takkaan tarvii siis lisätä puita ollenkaan. Lämmitetään kerran. Pelti kiinni ja nautitaan lämmöstä x tuntia ennen uutta lämmitystä.
Esim. Saunanpesään toki lisäilen mitä lisäilen. Koska se vaatii sitä.
Tässä ei ole kyse mistään ympäristöteosta itselläni vaan lähinnä siitä että en pidä järkevänä polttaa epätaloudellisesti puita ja levittää pihaan / tupaan turhaa savua. Kun sitä aina jonkin verran kulkeutuu myös sisälle niin miksi sitä ei minimoisi, kun se on helppoa?
AP