Takan sytyttäminen. Päältä vai alta?
Ajankohtainen asia.
Itse sytytän takan / uunit ja saunanpesät aina päältä. Huomattavasti vähemmän savua / ei juuri ollankaan näkyvää savua. Naapureiden piippuja joskus kauhulla katsellut, kun höyry/ savuverho valtaa koko asuinalueen.
Jos sytytät alta, niin miksi? jos kuivia puita / syttypuita on saatavilla käden ulottuvilla?
Märkä nuotio metsässä on eri asia. Silloin tehdään siten miten tuli vain saadaan tehtyä. Ja siitä on suorastaan hyötyä, jos alapuolelta tuleva liekki höyrystää päällä olevista puista kosteutta pois. Savusta viis... Jos siis on pakko sytyttää puut kosteina / hätätilanteessa.
Kuivilla puilla nuotiokin syttyy päältä ihan hienosti yhdellä raapaisulla.
Kuivat puut ja hyvät sytykkeet on se juttu. Tai vaikka ihan kuivat puut ja puukko. Se riittää. Sillä saa minuutissa hyvät sytykkeet. Paljon mukavampi lopputulos itselle, uunille ja naapureille. Eikä mee puun lämmöt savun mukana harakoille.
Kommentit (107)
Sytytän kiukaan ja leivinuunin välistä, päällä yksi kerros puuta. Päältä sytyttäessä kituu ja käryää, vaikka puu on taatusti kuivaa ja huoneenlämpöistäkin. Tuosta yhden puukerroksen alta roihahtaa nopeasti täyteen paloon. Meidän takassa puut poltetaan pystyssä ja siinäkin ujutan sytyt väliin.
Mutta sinäkin saat tehdä kuinka sun uuneissa toimii parhaiten.
Alta, koska syttyy paremmin. En tiennyt että savuttaa enemmän, onko kyse isostakin erosta?
Lapsesta asti (60v) tottunut sytyttämään alta.
Se on mun dna:ssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän ne puut siitä päältä syty. Sytykkeet vain palavat, alla olevat puut vähän mustuvat ja sammuvat sitten.
Väärät sytykkeet / asettelu puissa. Ei ole ollut mitään ongelmaa syttymisessä ikinä päältä. Jos kuivat puut. Alle isot, keskelle keskikokoiset ja päälle pienimmät + sytykkeet. Vetoa sytyttäessä isommalle, ja pienentää sitten kun liekki on parin nyrkin kokoisella alueella. Lähtee yhdellä raapasulla käytännössä aina.
AP
Tuo on sellaanen rutikuivaa puuta keino joka syttyy heleposti vaikka millä. Mettässä aina alta.
Riippuu toki metsässäkin siitä onko puu jostain nuotiopaikan liiteristä olevaa semi kuivaa puuta. Sekin syttyy ihan mukavasti päältä / savuttaa vähemmän niin sytytettynä.
Mutta joo. Nuotiossa nyt tolla ole kovin isoa merkitystä. Ja jos on oikeasti kosteaa puuta niin se alta sytytys on oikein hyvä tohon nuotion sytytykseen. Pikkuhiljaa risuja lisäillen kunnon lämpö ja siihen niitä puita lisäilee kun palaa hyvin. Testattu juttu. Ihan luonnon puilla ja hangessa. Vaati toki hetken puuhailua.
AP
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni tähän ketjuun kirjoittanut on oikeasti sytyttänyt takkaa, saunanuunia tai nuotiota metsässä räntäsateessa?
Minä olen, ja aina sytytän alta.
Se takka ja saunanuuni ei käytännössä koskaan ole räntäsateessa ja metsässä, joten en nää kovin suurta syy-yhteyttä noiden asioiden välillä?
AP
Tapoja on yhtä monta kuin pyllyjäkin!
Meillä ilp pitää talossa kevyen peruslämmön, keittiössä puuhellaa käytetään ruoan tekoon talvisin pari kertaa viikossa ja käyttövesi lämpiää puilla varaajaan n 3-4 päivän välein. Eli tulee siis jonkin verran sytyteltyä puita.
Itselläni on tapana käyttää kuivia puita, ladata pesä melko tiiviisti puita täyteen, 10cm pitää jäädä ylhäälle tilaa. Pilke/sytykkeet päällimmäiseksi. Ja toholla syttyy ongelmitta.
Pesä vetää hyvin puiden etureunasta.
Palaa puhtaasti ja pidempään joten lämpöarvoa ja hyötysuhdetta saadaan korkeammalle.
Mökillä sitten takkatulen ja nuotiotulen saa sytyttää siten miltä tuntuu, onko kyse lämmityksestä vai fiilistelystä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä laitan tulen sinne tulipesän sisälle.
Kerran yritin sytyttää uunin päältä, mutta tarvittiin sitten palokunta hätiin.
En ole alta sytytystä kokeillut, miten sinne uunin alle pääsee?
Meillä on korvausilmaputki uunin alla olevassa kolossa. Sinne voi halutessaan laittaa tulet. Mutta ideana se on aika paska. Samaa tasoa kuin siihen päälle sytyttäminenkin.
Minulla kerran paloi se korvausilmaputki pannuhuoneesta, kun putosi kekäle sinne reikään. Liian lähelle lämmityskattilaanoli tuotu pvc-putki.
Normi puulämmittäjällä on aina kuivia puita ja silloin on sama miten takan sytyttää alta vai päältä. Itse tottunut sytyttämään alta.
Uusavuttomat Suomessa eivät osaa ja siksi pätevät hifistelyillään ja päästömääkinällään.
Miksi sytyttäisin päältä?
Poltossa puu kaasuuntuu, ja kaasut palavat palamisilman avulla.
Jos sytytät polttopuut alapuolelta, kaikki puut palavat yhtä aikaa. Tällöin palaminen ei saa riittävästi ilmaa, minkä vuoksi syntyy paljon savua. Lisäksi puista vapautuvat kaasut karkaavat palamattomina hormiin eikä lämpöä saada talteen.
Jos sytytät puut päältä, palaminen etenee ylhäältä alaspäin. Paloilmaa riittää hyvin, ja päästöt ovat pienemmät.
Sille on ihan perustellut syyt, miksi puut pitää sytyttää päältä!
hyppäisitkö ehkä sytykkeeksi (huomaa konditionaali)? ei takkatulessa enää lämmitellä. haudassa voi levätä.
vaikka on onglemia vaimokkeen kanssa, muille ei knanata mesota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni tähän ketjuun kirjoittanut on oikeasti sytyttänyt takkaa, saunanuunia tai nuotiota metsässä räntäsateessa?
Se takka ja saunanuuni ei käytännössä koskaan ole räntäsateessa ja metsässä, joten en nää kovin suurta syy-yhteyttä noiden asioiden välillä?
AP
Ei sitä tiedä.
Näin sanoo serkkuni, kun tajuaa olevansa 100% väärässä.
- Miksi ammuit pöllön?
- Luulin sitä sorsaksi
- Eihän sorsa istu puussa!
- Ei sitä tiedä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Eli et ole itse sytyttänyt. Jos olisit, tietäisit ihan samalla tavalla tulen toimivan niin metsässä kuin kotona takassa: nousee alhaalta ylöspäin. Siinä se syy-yhteys. Paljon puuta polttavilla voi puutkin olla aivan samoja. Varsinkin metsähommissa ruokatauon aikana on tärkeää saada tuli mahdollisimman nopeasti palamaan niin hyvin, että pääsee paistamaan makkaraa ja syömään. Takassa taas ei tarvitse pitää niin pitkään peltiä auki, kun saa heti syttymään kunnolla.
Kiva että ap on löytänyt itselleen pätemisen aiheen.
Vierailija kirjoitti:
Jos sytytät polttopuut alapuolelta, kaikki puut palavat yhtä aikaa. Tällöin palaminen ei saa riittävästi ilmaa, minkä vuoksi syntyy paljon savua. Lisäksi puista vapautuvat kaasut karkaavat palamattomina hormiin eikä lämpöä saada talteen.
Jos sytytät puut päältä, palaminen etenee ylhäältä alaspäin. Paloilmaa riittää hyvin, ja päästöt ovat pienemmät.
Siis nimenomaan siksi sytytän alta, että KAIKKI PUUT PALAVAT YHTÄAIKAA. Kuinka kurjat takat , rikkinäiset arinat, täydet tuhkaluukut ja korvausilman tulo teillä on, joitten tuli ei saa tarpeeksi korvausilmaa? Ei tarvitse tuntitolkulla kytätä, milloin on alkanut palaa tarpeeksi hyvin ja voi lisätä. Kitutuli savuttaa hormiakin enemmän kuin kunnon roihu.
En yhtään ihmettele, että ihmiskunta tuhoaa lopulta itsensä. "Minä teen näin, kun on aina tehty ja isänikin minulle näin opetti!" Omia toimintatapoja ei haluta tarkastella, eikä varsinkaan myönnetä että olisi joku parempi ja ympäristöystävällisempi tapa tehdä joku asia. Tulisijojen valmistajatkaan eivät varmasti tiedä mistään mitään, kun hekin suosittelevat päältä sytyttämistä jo ihan käyttöohjeissakin. "Ei voi pitää paikkaansa, kun minä tiedän paremmin!"
Alta sytytän, tietenkin. Kuivat puut ei oikeasti savuta juuri yhtään kunhan sytykettä on tarpeeksi ja tuli syttyy ripeästi. Naapureitakaan ei ole niin lähellä että mitkään savut leviäisi sinne saakka. Meillä on takka, leivinuuni, puukiuas, savusauna, puugrilli, kotakeittiö ja nuotiopaikka laavulla, eli tulia tulee sytyteltyä varsin usein. Ainiin, onhan mökillä myös kamina, mutta sitä ei juurikaan tule käytettyä kun ei käydä talvella.
Ei ole kyllä koskaan tllut mieleenikään alkaa neuvomaan nettipalstalla muita tulen sytyttämisestä, koska jokainen tulipesä on erilainen ja kaikkiin on omat niksinsä.
"Ei varaavaan takkaan tarvii yleensä kuin yhden pesällisen. "
Varaavuus perustuu lämmitettävään massaan joten varaava tulisija tarvitsee enemmän lämmittämistä kuin ei-vaaraava jos siitä aikoo saada kaiken hyödyn.
Vierailija kirjoitti:
No tämä. Ja käytännössä se ei ole sen hankalampaa kuivilla ja sopivan kokoisilla puilla. Joten miksi sitä ei tekisi? Ja oon pari kertaa testannut niin jopa pystyyn ladotut / liian pitkät puut sai syttymään aika helposti päältä. Toki toi tuli levisi koko kekoon suhteellisen nopeasti sen jälkeen kun tuli oli kunnolla syttynyt mutta silti. Uskallan väittää että savutti vähemmän niin.
AP
Kaasutoholla suoraan mistä kohtaa vaan. Sytykkeisen kanssa pelaaminen on turhaa.