Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muutimme, enkä viihdy

Vierailija
19.11.2025 |

Hei,

onko kenellekään käynyt samoin, että muutit tai muutitte toiselle paikkakunnalle, eikä elämä olekaan asettunut toivotusti?

Lapsemme (alakoulussa) ei ole tässä vajaassa puolessa vuodessa saanut kavereita (paitsi yhden, mutta tapaa vain harvakseltaan koulun ulkopuolella). Itsekään en ole saanut kavereita, koska kaikissa ns. äitikerhoissa äidit ovat pientrn lasten äitejä olleet, ja kun olen yrittänyt tutustua lapsemme luokkalaisten vanhempiin, he ovat olleet kohteliaita kyllä muttei antaneet numeroaan tai pyytäneet mukaan kahville tms. Täällä tuntuu kaikilla olevan samat kaverit jo olleet päiväkodista asti.

Tämä on mieheni lapsuuden ja nuoruuden paikkakunta, joten hän viihtyy erinomaisesti. Hänellä on täällä esikoislapsensa sekä sukunsa. Olemme yhä pitäneet aiemmalla asuinpaikkakunnalla kerrostaloasuntomme, jossa käymme ajoittain. Aina kaipauksen itku pääsee sieltä lähtiessä sekä lapselta että minulta. Siellä tunnemme naapurit perheineen ja nauramme, iloitsemme elämästä. 

Harmittaa, että vaihdoimme kesken alakoulun lapsemme paikkakuntaa. Oli kiva koulu ja hän kuului luokkayhteisöön ja vapaa-ajallakin oli kavereita sekä hänellä että minulla.

Kokemuksia tai ajatuksia? Kiitos.

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselle lähdin eron uhalla kaupunkiin asumaan maalta joskus takavuosina. Se oli aivan kamalaa. Vihasin joka ainoaa päivää siellä, naapurit olivat aivan kummallisia eikä kavereita missään. Onneksi muija tajusi lähteä, palasin takaisin lähelle kaupunkia asumaan omakotitaloon enkä enää elävänä kerrostaloon tai rivitaloon mene asumaan.

M50

Vierailija
22/36 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

virhe pitää vanhakin asunto.

me palasimme vanhaan asuntoon, mutta nyt asumme jo muualla eikä vanhaan kaipuuta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kahdella paikkakunnalla asuvia oteta vastaan, koska sellainen järjestely viestii muille, ettei ko. henkilö halua asua ko. paikkakunnalla samoin kuin ne muut haluavat, koska hän asuu toisinaan myös muualla. Olette siis vain puoliksi sen paikkakunnan asukkaita muiden silmissä. Puolituttuja tai puoliventovieraita.

Tämä. Lapsi kertoo koulussa, että käytiin kotona - siis siellä vanhassa asunnossa. Miksi kukaan ottaisi mukaan porukoihin ketään, joka on koko ajan lähdössä pois? Ihmisten itsesuojeluvaisto on sellainen, ei pelkkään kävijään kannata tutustua, hän on koko ajan palaamassa entiseen.

Ja tuo kahvittelu on outo odotus. Minulla on kolme lasta koulussa, kertaakaan en ole kahvitellut luokkakavereiden vanhempien kanssa. Harrastuksista ja kahvittelukaverit on löytyneet, siis sieltä, missä en ole Maijan äiti vaan lukioaikana lentopalloa pelannut Liisa, joka nyt palaa harrastuksen pariin. 

Vierailija
24/36 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puoli vuotta on lyhyt aika. 

Vierailija
25/36 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kahdella paikkakunnalla asuvia oteta vastaan, koska sellainen järjestely viestii muille, ettei ko. henkilö halua asua ko. paikkakunnalla samoin kuin ne muut haluavat, koska hän asuu toisinaan myös muualla. Olette siis vain puoliksi sen paikkakunnan asukkaita muiden silmissä. Puolituttuja tai puoliventovieraita.

Pöh. Jo on taas tulkintaa ja värikynää. Ap:n lapsi käy koulua paikkakunnalla. Onhan monilla mökkikin tms. asunto, jossa vietetään myös aikaa normiasunnon ohella. Ei sellainen ole mitään "petturuutta". Ilmeisesti maksatte verotkin sinne uuteen kuntaan?

Suomalaiset on mitä on. Pikkusieluisia kyräilijöitä ja oma kupla on perusturvallisuuden elinehto.

Minä olen luonteeltani utelias (en utelija), ja innostun kaikesta uudesta ja erilaisesta. Siksipä minullakaan ei ole lähempiä tuttuja näistä kantapeikoista. Ylitän jotenkin heidän rajansa olemalla minä itse, joka poikkeaa heidän standardeistaan.

Vierailija
26/36 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, osallistu harrastusryhmiin, joissa (ehkä) tapaat omaa ikäryhmääsi. Siellä voi olla koululaisten äitejäkin. Tätä kautta tuttavuuksia voi löytyä lisää.

Vierailija
27/36 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harkitsimme muuttoa, mutta lapsi vastusti. Hänen kaikki kaverinsa ja koko elämänsä on täällä. Joten katsellaan uudestaan, kun hän on muuttanut kotoa. Itse kaipaisimme vähän isompaan kaupunkiin.

Vierailija
28/36 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pöh. Jo on taas tulkintaa ja värikynää. Ap:n lapsi käy koulua paikkakunnalla. Onhan monilla mökkikin tms. asunto, jossa vietetään myös aikaa normiasunnon ohella. Ei sellainen ole mitään "petturuutta". Ilmeisesti maksatte verotkin sinne uuteen kuntaan?

Suomalaiset on mitä on. Pikkusieluisia kyräilijöitä ja oma kupla on perusturvallisuuden elinehto.

Minä olen luonteeltani utelias (en utelija), ja innostun kaikesta uudesta ja erilaisesta. Siksipä minullakaan ei ole lähempiä tuttuja näistä kantapeikoista. Ylitän jotenkin heidän rajansa o

Oletko koskaan tutustunut viikko-viikko -lapseen, joka asuu kahdella paikkakunnalla? Aika harvoin heillä on kavereita kahdessa paikassa. Samoin harva mökkiläinen on mukana mökkikunnan asioissa, kirkolla käydään kahvilla ja muuten mökkiläiset on keskenään.

Vierailija
29/36 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikesta päätellen et ole töissä, jos olet mukana äitikerhoissa, jotka on tarkoitettu pienten lasten vanhemmille.

Kummallista, että miehesi kavereitten puolisoista ei ole löytynyt minkäänlaista seuraa. Yleensä kun paluumuuttajan vanhat ystävät muodostavat mukavan verkoston, jonne puolisokin otetaan ilolla vastaan. Paits silloin, kun tämä katselee nenänvartta pitkin porukkaa ilmoittaen samalla vakavana, että onneksi me jätettiin kaupunkikoti, on joku paikka minne palata, kun täällä on tylsää.

Vaikuttaa siltä, että et edes halua elää uudella paikkakunnalla, vaan keksit kaikki tekosyyt sille, miksi ennen oli paremmin. Pärjäätkö yksinhuoltajana vanhassa kodissa, onko sinulla siihen varaa? 

Vierailija
30/36 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet aika kärsimätön, ap. Me olemme asuneet nyt 8, pian 9 vuotta uudella paikkakunnalla. Nyt minulla alkaa olla ystäviä joita tapaan säännöllisesti, lapsilla on kaveripiirit sekä koulusta että harrastuksista että naapurustosta, minulla on useampia lounastuttuja töistä ja ollaan löydetty mieleisiä paikkoja ja harrastuksia. Aikuisiällä asiat vievät aikaa ja kavereita ja ystäviä tarttuu mukaan ehkä yksi vuodessa parissa. Samoin kun pikkulapsivaiheessa tutustuu mammakerhoissa niin eiväthän ne pysy. Tai harvoin pysyvät. Minulla on ollut äikkärin kahvittelukavereita ja nyt meillä kaikilla jo omat ympyrät kun elämäntilanne eri. Elämässä kaikki on väliaikaista.

Vierailija
31/36 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian vähän aikaa on kulunut muutosta! Kärsivällisyyttä tarvitaan. Ei kaikki käy aina kädenkäänteessä. Ystäviä saa harrastuksista, vaoaaehtoistyöstä ym. 

Vierailija
32/36 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile kuluttaa, tai jopa tuottaa itse aikuisviihdettä. Ehkä se piristää näin pimeänä vuodenaikana.  

Vierailija
33/36 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Oletko koskaan tutustunut viikko-viikko -lapseen, joka asuu kahdella paikkakunnalla? Aika harvoin heillä on kavereita kahdessa paikassa. Samoin harva mökkiläinen on mukana mökkikunnan asioissa, kirkolla käydään kahvilla ja muuten mökkiläiset on keskenään."

Periaatteessa vastustan lasten vuoroviikkoasumista, jos ne kaksi kotia ovat kaukana toisistaan. Mutta onhan lapsen piirit siellä, missä käy koulua ja harrastaa. Kyllä ap:n lapsikin saa kavereita pikku hiljaa, kun liittyy samoihin harrastusryhmiin, missä muutkin käyvät. Kyse ei ilmeisesti ole ihan maaseutupaikkakunnasta?

Ja kyllä minä ainakin olen mökkiseudun ja yksityistiekunnan asioissa mukana. Kyläyhdistys toimii myös janon avoin mökkiläisillekin. Samoin srk:n toiminnot. Toki mökkini ei ole missään "mökkirysässä", vaan wanha torppa, entinen asuinrakennus. Muut mökkiläiset elävät kuplassaan tai miten tykkäävät, ei ole pakko osallistua.

Vierailija
34/36 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko paikkakunta muuten mitenkään kiva ja viihtyisä? Jos ei, palatkaa vanhalle paikkakunnalle. Mitäpä sitä kärsimään. 

Vierailija
35/36 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olisi muuttanut, ihan sama mitä mies olisi sanonut. Jos lapsella hyvä koulu, luokka, opettaja ja on kavereita niin en ihan helpolla sellaisesta luopuisi. Onko mahdollista muuttaa vanhalle asuinpaikkakunnalle? Jos ei niin laita lapsi johonkin harrastukseen mistä voisi saada kaverin.

Vierailija
36/36 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei, pieni paikkakunta? Siellä tulet aina olemaan se joka tulit jostain muualta. Ja kaikki ovat tosiaan sukua toisilleen tai lapsuudenkavereita.

Minä siis muutin 2019 pois pieneltä kotipaikkakunnaltani, mutta hengaan täällä yli 100 000 asukkaan kaupungissakin lähinnä samalta paikkakunnalta muuttaneiden kanssa. Pitkä yhteinen historia niin ihmissuhde on ihan eri tapaa läheinen kuin muualla kasvaneiden kanssa. Muiden lähestymiseen on myös korkeampi kynnys, koska ei minulla ole kenestäkään mitään taustatietoja tai ennakkokäsitystä.

Paljon tsemppiä sinulle ja varsinkin lapselle. Minä en uskalla vaihtaa paikkakuntaa enää, kun pelkään vetää lasta irti tutuista kuvioista. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi yksi