Kertokaapa miksi ne tuet ei muka riitä?
Yksinasuva ihminen saa Kelan maksamana asunnon, jos se Helsingissä on alle 715€/kk. Sähköt, vakuutukset, reseptilääkkeet tulevat Kelasta. Käteen jää kuussa 593€ rahaa, jolla maksetaan ruoka, vaatteet, puhelin jne. Miten se ei voi riittää? Harvalla työssäkäyvälläkään jää kuuttasataa kuussa pelkästään ruokakauppaan per nuppi.
Kommentit (252)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo hae minä teen töitä.
Nainen voi ottaa vaikka varakkaan miehen jos haluaa ????
Kuka vitunn mies tollaista laiskaa kela pummia riesaksi ottaa ei kukaan.
nopeasti panee ja sanoo painu helvettiin pummi.
Ite oot p----mmi!
Vierailija kirjoitti:
Joo olen persaukinen. Elän tällä hetkellä tuilla. Haistaka paksa!
Ole vaan ei haittaa mua yhtään.toivottavasti hinnat nousee kovasti.
"Mutta jos ei hae toimeentulotukea, tolla työmarkkinatuella mahdoton elää. 400e jäisi ja siitä ruoka, läääkeet laskut yms. Miksi on tehty niin, että jos jää työttömäksi ei voi saada sellaista rahaa millä pärjää ilman että tarvitsee hakea toimeentlotukea?"
Oletko katsonut, mitä nykyinen hallitus on tehnyt? Ja miettinyt, miksi se tekee niin kuin tekee?
Siksi ei anneta sellaisia rahoja, millä pärjää, jotta ihmiset menisivät töihin.
Se on se motiivi. Että ihmiset menisivät töihin, ansaitsemaan omalla työllään ne rahat, jotka tarvitsevat elämiseensä.
Se, että tätä suururakkaa yritetään 30+ vuoden jälkeen tehdä mahdollisimman paskassa suhdanteessa, on toinen asia.
Ja huomautan, että en nyt enkä koskaan äänestäisi (ehkä RKP:tä lukuun ottamatta) yhtäkään nyt hallituksessa olevaa puoluetta. Mutta joskus kannattaa vääntää ja kääntää aivojaan niin, että yrittää ymmärtää, miksi yksittäiset ihmiset ja/tai tässä tapauksessa poliittiset puolueet toimivat niin kuin toimivat. Vaikka olisi itse eri mieltä sekä motiiveista että toimien toteutustavoista.
Kannustimet ovat Suomessa olleet 30+ vuotta täysin päin persettä. Sen sanon näin "vihervasemmistolaiseksi" haukuttuna (ilmeisesti sitten kuitenkaan en ole vasemmistolainen). Työttömyys- ja muut tuet ovat kuin saavutettu etu, joiden poistamisesta tai sen yrittämisestäkin tulee kamala huuto. Mutta "jonkun tarttee tehdä jotakin". Noin puolet suomalaisista halusi tämän nykyisen poliittisen johdon. Toinen puoli ei halunnut (enkä itsekään halunnut).
Nyt ainakin yritetään tehdä jotakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo hae minä teen töitä.
Nainen voi ottaa vaikka varakkaan miehen jos haluaa ????
Ite oot p----mmi!
Onko kelan hilut loppu kun kiukuttaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
minä ainakin ostan 3 kpl fazerin konvehteja ja maitosuklaata ja juhlamokka 4 pakettia. Vitutttaako??? T. Kaunis nainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska kaikki eivät saa samaa ja tuet liian pienet. Osalla ikileikkuri. Ja erityistarpeita on enemmän kotona kuin nuo, keski-iässä viimeistään. Ei kaikki elä pelkällä saippualla ja puurolla. Laskuttajat vievät kaikki ensin.
Mitkä laskuttajat? Älä tilaa netflixiä ja osta osamaksuilla, jos sulla ei ole niihin varaa.
Netflix ja SkyShowTIme on pakollisia, yritäpä olla kotona koko päivä ilman mitään tekemistä.
Niinpä. Penäsin jo aiemmin näihin keskusteluihin tietoa siitä, mitä ne mystiset "laskut" ovat. Sitten alkaa selvitä.
Ikään kuin vaihtoehtoja ei olisi, maksulliset viihteet ne olla pitää.
Jos itse olisin työtön eikä olisi mitään tekemistä, hakeutuisin kirjastoon ja lataisin ilmaisen version Duolingosta ja opettelisin uuden kielen. Olisi ainakin jotakin sanoa seuraavassa työhakemuksessa.
s**tanan juntit aina haukkumassa
Kyllä ne ovat aika pienet. Itse pärjään sen takia etten omista autoa ja elän melko läävässä vuokramurjussa jossa saa olla tyytyväinen jos yön saa nukuttua ilman häiriöitä.
Olen toki tuntenut niitä joilla on jatkuvasti rahat lopussa ja tukalaa, mutta talouteen silti ilmestyy pelikonsoleita ja muuta härpäkettä eikä omien rahojen seuraaminen kiinnosta tilille katsomista lukuunottamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
minä ainakin ostan 3 kpl fazerin konvehteja ja maitosuklaata ja juhlamokka 4 pakettia. Vitutttaako??? T. Kaunis nainen
Ime munaa homo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska kaikki eivät saa samaa ja tuet liian pienet. Osalla ikileikkuri. Ja erityistarpeita on enemmän kotona kuin nuo, keski-iässä viimeistään. Ei kaikki elä pelkällä saippualla ja puurolla. Laskuttajat vievät kaikki ensin.
Mitkä laskuttajat? Älä tilaa netflixiä ja osta osamaksuilla, jos sulla ei ole niihin varaa.
Netflix ja SkyShowTIme on pakollisia, yritäpä olla kotona koko päivä ilman mitään tekemistä.
Työ on hyvä harrastus.
Ja niinä hetkinä, jolloin ei ole työtä, harrastuksen pitää olla tavalla tai toisella kehittävä.
Youtubestakin löytyy monenlaisia oppimiseen kannustavia videoita, ihan ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne ovat aika pienet. Itse pärjään sen takia etten omista autoa ja elän melko läävässä vuokramurjussa jossa saa olla tyytyväinen jos yön saa nukuttua ilman häiriöitä.
Olen toki tuntenut niitä joilla on jatkuvasti rahat lopussa ja tukalaa, mutta talouteen silti ilmestyy pelikonsoleita ja muuta härpäkettä eikä omien rahojen seuraaminen kiinnosta tilille katsomista lukuunottamatta.
Et ole töihin ajatellut mennä?
Turpa kii töihin hutelijat ette tiedä mistää mitään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuserit saa tonnin kotona makaamisesta ja ikänsä matalapalkka-alalla työtä tehnyt saa alle tonnin.
Onpas reilua.
Ja miksi se koko ikänsä matalapalkka-alalla ei ole hakenut toimeentulotukea?
Tai kouluttautunut paremmin ja etsinyt parempaa työtä?
Mutta jos ei hae toimeentulotukea, tolla työmarkkinatuella mahdoton elää. 400e jäisi ja siitä ruoka, läääkeet laskut yms. Miksi on tehty niin, että jos jää työttömäksi ei voi saada sellaista rahaa millä pärjää ilman että tarvitsee hakea toimeentlotukea?
Toimeentulotuenhakijoilta saadaan tilitiedot ja muitakin tietoja. Eikä saa säästää. Vaikuttaisiko se?
Jokainen ansaitseee suuren kunnioituksen ja arvostuksen, jos jollakin riittää alle 600€ ruokaan, vaatteisiin, hygeniaa , parturiin, hammahuoltoon, liikuntaan jne. kuukaudessa
Vaatii todella osaamista, suunnittelua ja energiaa.
Itselläni menee jo viikonlopun ruokiin jo yli 100€, 4vk välein kampaajalle 150-200€. hygeniaan ja meikkeihin jne.
Vierailija kirjoitti:
Turpa kii töihin hutelijat ette tiedä mistää mitään
Turpakiinni laiska paska ja mene töihin tai tyydy valtion almuihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riittähään ne jos ei käy missään tai tee mitään. En sitten tiedä onko se ihmisarvoista elämää?
No jos haluat lisää rahaa niin on noustava sohvalta ja mentävä töihin.
kyllä on saatana ihme asenne ja mielikuva että valtion eli työtätekevien pitäisi maksaa sulle sellaiset tuet millä kiva makailla kotona koko elämä ja rahaa olisi.
No missä niitä työpaikkoja on? Ihan todistetusti työnhakijoita on enemmän kuin työpaikkoja joten ihan höpöä puhut. Ja hae joka kuukausi työpaikkoja joten puheesi on ihan hölnypölyä. Taidat olla jossain 50 luvulla syntynyt kalevi tai marjatta joka kuvittelee että nykyään vain töihin "kävellään"
Olen eri, ja edelleen totean, että pitäisi selkeästi erotella ne ihmiset, jotka oikeasti haluavat töihin ja tekevät niitä työhakemuksia joka ikinen arkipäivä - niistä, jotka tuota eivät tee.
Nyt on kehitelty lait ja säädökset, joilla noita kahta "ihmisryhmää" yritetään erotella toisistaan, mutta nykyinen järjestelmäkään ei toimi, kun osa työttömistä vetää homman lekkeriksi ja jättää "pakkohakemuksia", jotka tukkivat työpaikkojen HR-palvelut.
Lisäksi aidosti työkyvyttömät, esim. pitkäaikaissairaat ym. pitäisi viimein saada pois työttömyystilastoista (ns. yhteiskunnan kannalta tärkeä teko, jotta tiedetään konkreettisesti, mistä tilastoista puhutaan ja mikä on reaalitilanne) ja sairaseläkkeelle, mikä olisi yksilön kannalta paras asia.
Todettakoon, että jos suurempi osa nykyisistä työttömistä olisi palkkatöissä, olisi myös varaa maksaa parempia tukia niille ihmisille, jotka oikeasti tukia tarvitsevat, esim. juuri sairaseläkeläiset.
Nyt tolkuton määrä veronmaksajien rahaa menee siihen, että työkykyiset ja terveet ihmiset viettävät päivänsä tekemättä mitään, ja tosiaan vain osa tuosta väestä oikeasti yrittää parantaa omaa työmarkkinatilannettaan aktiivisilla toimillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riittähään ne jos ei käy missään tai tee mitään. En sitten tiedä onko se ihmisarvoista elämää?
Jos viihdykkeitä ei kustanneta muiden rahoilla. Piste.
Kuule, se on tämän yhteiskunnan v ika jos ei ole tarjota työtä.
Mikähän se on se yhteiskunta, joka on syyllinen? Olisko sinä ja minä? Vai mitä tarkoitat kommentillasi? Onko yrityksen liian varovaisia investoimaan? Ovatko kansalaiset liian laiskoja hyödyntämään verovaroilla maksettuja koulutusmahdollisuuksia? Ovatko ammattijärjestöt jättäneet hommansa hoitamatta? Vai virkamiehet? Vai olemmeko demokraattisesti luoneet yhteiskunnan, joka ei motivoi hakemaan töitä tai yrittämään? Syyllinen esiin!
Erittäin hyvä kommentti, jota jokaisen soisi miettivän vähintään kerran päivässä. Etenkin niiden, joiden pitää tilata Netflix ja jokumuu, kun päivisin on tylsää.
Kirjastot ovat yhteiskunnallisia kysymyksiä käsitteleviä tietokirjoja täynnä, eikä maksa senttiäkään työttömälle lainata niitä kirjoja ja lukea niitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos viihdykkeitä ei kustanneta muiden rahoilla. Piste.
Kuule, se on tämän yhteiskunnan v ika jos ei ole tarjota työtä.
Mikähän se on se yhteiskunta, joka on syyllinen? Olisko sinä ja minä? Vai mitä tarkoitat kommentillasi? Onko yrityksen liian varovaisia investoimaan? Ovatko kansalaiset liian laiskoja hyödyntämään verovaroilla maksettuja koulutusmahdollisuuksia? Ovatko ammattijärjestöt jättäneet hommansa hoitamatta? Vai virkamiehet? Vai olemmeko demokraattisesti luoneet yhteiskunnan, joka ei motivoi hakemaan töitä tai yrittämään? Syyllinen esiin!
"Sitä että jos jatkuvasti hakee töihin niin ei anneta edes mahdollisuutta."
Pitääkin miettiä, kuten aiempi kommentoija ehdotti, syvempiä kysymyksiä. Miksi näin on? Kuka siihen on syyllinen?