Kertokaapa miksi ne tuet ei muka riitä?
Yksinasuva ihminen saa Kelan maksamana asunnon, jos se Helsingissä on alle 715€/kk. Sähköt, vakuutukset, reseptilääkkeet tulevat Kelasta. Käteen jää kuussa 593€ rahaa, jolla maksetaan ruoka, vaatteet, puhelin jne. Miten se ei voi riittää? Harvalla työssäkäyvälläkään jää kuuttasataa kuussa pelkästään ruokakauppaan per nuppi.
Kommentit (253)
Vierailija kirjoitti:
Tuet ovat liian hyvät ja demotivoivat työnhakua.
Näin valitettavasti on ja on ollut jo pitkään. Nyt tulee sitten omanlaistaan shokkiterapiaa. Suuntaukset ovat oikeanlaiset, mutta niitä alettiin tehdä väärässä suhdannekohdassa, mikä pahentaa tilannetta entisestään työmarkkinoiden osalta. Valitettavasti.
Lisäksi 1990-luvulta asti on tehty se ongelma, että ihmiset on jätetty tukineen ns. oman onnensa nojaan. Olisi pitänyt ehdottomasti olla jonkunlainen konkreettinen, pysyvä tuki ihmisille, jotka ovat jääneet työmarkkinoiden ulkopuolelle. Se, mitä on tapahtunut, on se, että ihmiset on jätetty "komeroitumaan" eli syrjäytymään, ja heidän lapsensa ja nyt jo lastenlapsensa oireilevat todella pahasti yhteiskunnassa. Ei olisi pitänyt antaa rahaa ilman seurantaa. Paradoksaalisesti kaiken yhteiskunnallisen sosiaalipalvelun totaalikarsiminen 1990-luvulla johti juuri tähän tilanteeseen. Nykyisessä taantumassa niin ikään karsitaan sosiaalipalveluista, kun juuri niihin pitäisi panostaa.
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä ei ole noin halpoja asuntoja, eikä asumista makseta kokonaan.
Tälläkin hetkellä satoja asuntoja vapaana joissa vuokra alle 715€/kk, ja kyllä maksetaan kokonaan jos saat toimeentulotukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riittähään ne jos ei käy missään tai tee mitään. En sitten tiedä onko se ihmisarvoista elämää?
Jos viihdykkeitä ei kustanneta muiden rahoilla. Piste.
Kuule, se on tämän yhteiskunnan v ika jos ei ole tarjota työtä.
Mikähän se on se yhteiskunta, joka on syyllinen? Olisko sinä ja minä? Vai mitä tarkoitat kommentillasi? Onko yrityksen liian varovaisia investoimaan? Ovatko kansalaiset liian laiskoja hyödyntämään verovaroilla maksettuja koulutusmahdollisuuksia? Ovatko ammattijärjestöt jättäneet hommansa hoitamatta? Vai virkamiehet? Vai olemmeko demokraattisesti luoneet yhteiskunnan, joka ei motivoi hakemaan töitä tai yrittämään? Syyllinen esiin!
Sitä että jos jatkuvasti hakee töihin niin ei anneta edes mahdollisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riittähään ne jos ei käy missään tai tee mitään. En sitten tiedä onko se ihmisarvoista elämää?
No jos haluat lisää rahaa niin on noustava sohvalta ja mentävä töihin.
kyllä on saatana ihme asenne ja mielikuva että valtion eli työtätekevien pitäisi maksaa sulle sellaiset tuet millä kiva makailla kotona koko elämä ja rahaa olisi.
No missä niitä työpaikkoja on? Ihan todistetusti työnhakijoita on enemmän kuin työpaikkoja joten ihan höpöä puhut. Ja hae joka kuukausi työpaikkoja joten puheesi on ihan hölnypölyä. Taidat olla jossain 50 luvulla syntynyt kalevi tai marjatta joka kuvittelee että nykyään vain töihin "kävellään"
Joo jatka vaa itkemistä ja tuilla makaamista.aikuisille vauvoille pitäisi ihan etsiä se työpaikka voi saatana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä ei ole noin halpoja asuntoja, eikä asumista makseta kokonaan.
Tälläkin hetkellä satoja asuntoja vapaana joissa vuokra alle 715€/kk, ja kyllä maksetaan kokonaan jos saat toimeentulotukea.
Vantaaltakin löytyy yksiöitä 600e/kk. Kyllä niitä normit alittavia on PK-seudulla.
Vierailija kirjoitti:
Tämä just. 600€/kk kuulostaa paljolta, mutta ei se ole. Ei, kun kovasti haluaisit vaikka leivänpaahtimen. Ei ole rahaa siihen kun kaikki on koko ajan kuitenkin loppu. Pyykinpesuaine, hammastahna, höylät, tiskiaine, tamponit, spagetti ja lisänä jotain hajoaa. Ikinä ei ole varaa tehdä mitään kivaa. Sitä haaveilee jostain keilailusta, en onnistu kun se on viidesosa koko kuukauden rahoista. Entäpä sitten kun tarvitset uudet kengät? Aina näillä työssäkäyvillä onnekkailla on sama löpinä; miksei ne rahat riitä? Kun se on aivan liian vähän edes ihmisarvoiseen elämään!!! Siksi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kyllä on saatana ihme asenne ja mielikuva että valtion eli työtätekevien pitäisi maksaa sulle sellaiset tuet millä kiva makailla kotona koko elämä ja rahaa olisi.
No missä niitä työpaikkoja on? Ihan todistetusti työnhakijoita on enemmän kuin työpaikkoja joten ihan höpöä puhut. Ja hae joka kuukausi työpaikkoja joten puheesi on ihan hölnypölyä. Taidat olla jossain 50 luvulla syntynyt kalevi tai marjatta joka kuvittelee että nykyään vain töihin "kävellään"
Joo jatka vaa itkemistä ja tuilla makaamista.aikuisille vauvoille pitäisi ihan
Olet itse aikuisvauva joka ei ymmärrä nykypäivän maailmaa
Varmaan jotkut saakin tukea tarpeeksi. Minä saan sen 595e ja joudun elämään avomiehen siivellä. Tai voin toki muuttaa pois ja moninkertaistaa saamani tuet. En vaan ymmärrä miksei minun osuuttani vuokrasta ja kuluista voida laskea kelassa ihan omiksi menoikseni ja tukia myönnetä sen perusteella? Ehei, vaan puolison, jolla ei ole mitään elatusvelvollisuutta, pitää kustantaa elämääni. Jos muutan omaan kämppään, saan siis paljon enemmän rahaa valtiolta myös itselleni. Ja aivan varmasti useimmat tekevät tilanteen pitkittyessä niin, että vuokraavat sen oman kämpän vaikka asuisivatkin vielä yhdessä avopuolison kanssa. Sen yksiön voi vaikka ite vuokrata eteenpäin (vaikka air bnb). Sitten saa asumistuet, tt-tuet. Mutta kun jos tukea saisi avopuolisosta huolimatta niin tuen määrä olisi vähäisempi koska menotkin pienemmät.
Vierailija kirjoitti:
Se 600 on ihan kelpo summa elämiseen. Jos syö 200 Eurolla, jää melkein 400 Euroa kaikkeen muuhun. Huom, lääkkeet yms. saa erikseen vielä päälle kuten sähkön ja veden.
Ja kuinka leveästi sitä pitäisi sossurahoilla elää? Ei niillä kuulukaan leveästi elää. Onhan tämä outoa, että kehdataan kitistä vielä tuostakin summasta. Summa on ihan riittävä ihmisarvoiseen elämään ja siitä jää pieniin ekstroihinkin elämässä, jos vähän katsoo, mihin rahat menee. Monet nuukat ihmiset elää paljon tuota halvemmalla ja ovat onnellisia elämässään.
Olen miettinyt, mikä on se ahneus ja itsekkyys, että kehtaa koko ajan vaatia toisilta lisää itselleen. Sairasta itsekyyttä. Minä, minä, minä haluan. Mikään ei ole itsekkäämpi kuin tuilla elävä kitisijä.
Olen samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä höpötät? Justhan mä sanoin että haen jatkuvasti töitä. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on yhteisomistuksessa pohjois-karjalan korvesta peritty talo jota ei saa myytyä, ollut pilkkahintaan myynnissä 4 vuotta muttei mene kaupaksi. Asun itse talon yläkerrassa ja veljeni alakerrassa. En saa asumistukea koska omistusasunto, enkä toimeentulotukea koska talo lasketaan omaisuudeksi. Näin ollen en myöskään voi hankkia vuokra-asuntoa tai muuttaa mihinkään missä työllistyisi kun sellaiseen ei yksinkertaisesti ole rahaa Muutin tähän aikanaan hoitamaan sairasta äitiäni hänen loppu ajakseen. Ei toivoakaan päästä täältä pois ennen kun pääsemme rötisköstä eroon. Kuukausi tuloni ovat 595.36€ ja kesät säästellään joka sentti mikä irtoaa, jotta talvella voidaan lämmittää. Puu lämmityksen lisäksi, kovimmilla pakkasilla on pakko aukoa pattereita, sähkö ja vesi maksaa. Siitä voi jokainen päätellä että miksiköhän ei riitä tu
Mitä luulet olenko yrittänyt hakea toimeentulo tukea ja saanut siitä hylätyn päätöksen? Kyllä olen, useamman kerran. En ole millään tavalla jälkeen jäänyt tai moni vammainen etten osaisi hakea tukia kuten kaikki normaalilla älyllä varustetut ihmiset. Osaan kyllä ja kerroin mielestäni täysin päivän selvästi etten sellaisia saa. Kun en saa niin en saa, siihen ei laskurit auta. Uskoisin tietäväni omat tuki asiani sinua paremmin joten nuo "pitäisi", "kuuluisi" jne höpinät voi jättää pois. En ole sellaiseen oikeutettu ja kerroin sen jo ensimmäisessä viestissäni mielestäni ihan selvällä Suomen kielellä.
Niistä päätöksistä voi ja kannattaa valittaa. Toki, jos talo on oikeasti arvokas, ei se auta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos noin katkeroituu niin en kyllä töihin mene. T. Kaunis nainen
Vierailija kirjoitti:
Joo hae minä teen töitä.
Nainen voi ottaa vaikka varakkaan miehen jos haluaa ????
noita tukia saa vain vuokralaiset
joku b---meri tuli haukkumaan minut T. Kaunis nainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo jatka vaa itkemistä ja t
Älä mene! ole perseauki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sivusta. Ethän itsekään tee muuta kuin länkytä täällä palstalla.
Joo olen persaukinen. Elän tällä hetkellä tuilla. Haistaka paksa!
Näin on uitebkin toimittu aina - tuhansia ja tuhansia vuosia, mutta ei nyt.