Paastoaako laihat aina herkuttelun jälkeen?
Yhdessä lihavuutta käsittelevässä ketjussa mainittiin täällä, että laihat söisi aina vähemmän herkuttelua seuraavina päivänä tai paastoaisi, ja kalorinsaanti olisi normaaleina päivinä max. 1400 kaloria. Pitääkö tämä paikkaansa, ja onko tämä syy siihen miksi hoikat pysyy hoikkina?
Kommentit (79)
En ole koskaan paastonnut. Syön ilmeisesti sen mitä kulutan, liikun ja harrastan kun 3n koskaan ole ollut ylipainoinen, mitten koskaan myöskään mitään kaloreita laskeskellut. Herkuttelukin mahtuu kyllä ruokavalioon vaan aika harvoin mitään herkkuja mieli tekee. Joskus tulee leivottua. Niistä riittää pikäksi aikaa esim. Pakkaseen ja tarjottavaksi. Ei tule itse syötyä herkkuja edes joka viikko, ei vaan maistu.
Ilmeisesti kroppa osaa itse säädellä sopivan kalorimäärän, koska herkkuja ei pysty paljoa syömään kerralla tai tulee huono olo. Tai jos on syönyt vaikka sipsejä illalla niin eipä silloin tee mieli syödä enää normi iltapalaa siihen päälle. En ajattele mitään kaloreita koskaan, syön kun nälättää ja lopetan heti kun nälkä loppuu. Herkuttelen ihan vapautuneesti, mutta huomaan kyllä heti jos mahaan alkaa tulla ylimääräistä niin silloin vähennän heti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en paastoa ikinä. En myöskään herkuttele syömällä tolkuttomia määriä kuraa kerralla. Jäätelöä saatan syödä sentin siivun kerran viikossa ja max. 3-4 palaa suklaalevyä päivässä. Muutoin syön Puskan opein. Ylipainoinen en ole ollut koskaan. Ikää 63 v.
Miksi vastaat kun et herkuttelekaan?
Kyllä jäätelöä viikottain ja suklaata päivittäin kuulostaa minusta herkuttelulta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en paastoa ikinä. En myöskään herkuttele syömällä tolkuttomia määriä kuraa kerralla. Jäätelöä saatan syödä sentin siivun kerran viikossa ja max. 3-4 palaa suklaalevyä päivässä. Muutoin syön Puskan opein. Ylipainoinen en ole ollut koskaan. Ikää 63 v.
Kyllä jäätelöä viikottain ja suklaata päivittäin kuulostaa minusta herkuttelulta
Juu varmaan elimistö ihan sekasin! Vaikuttaa varmaan vielä toi normaaliaikaan siirtyminenkin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap pohdiskeli mahdollista paastoamisen tarvetta herkuttelun jälkeen - muutaman suklaapalan syönti ei varmaan ole sellaista herkuttelua mitä hän tarkoitti.
Kyllä. Enkä edes herkuttele enää kuten nuorempana. Mutta jos selvästi syön ahneemmin ja vapaammin kaikkea lihottavaa, niin 3-5 päivää täytyy perään olla todella pienellä. On tämä hankalaa tässä 50+. Kilot vaan jää heti, jos ei koko ajan hysteerisesti vahdi ja ole valmis päivien kitkutukseen yhden vauhdikkaamman illan jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä "paastoan" tai siis vähennän kaloreita etukäteen. Nuorena ei tarvinnut tehdä mitään, jotenkin sitä vaan automaattisesti pysyi laihana. Mutta 35 v iän paikkeilla alkoi kalorit tarttumaan eri tavalla, ja tajusin että jotain pitäisi tehdä ellen halua koko ajan lihoa. Aloin tehdä niin, että jos vaikka perjantaina on tarkoitus juhlia ja on oletettavissa että illan aikana menee 4000 kcal syömisinä ja juomisina, niin syön neljänä edeltävänä päivänä 500-800 kcal tavanomaista vähemmän, jotta ylijäämä tulee kuitattua. Normaalisti syön noin 1600-1700 kcal päivässä, olen nainen 48 v, 167 cm ja 53 kg.
Tämä kuulostaa hyvältä tavalta. Mä olen yrittänyt jälkikäteen, mutta aina sitä ei tule sitten kuitenkaan tehtyä. Varsinkin jos oli alkoholin juomista mukana niin krapulapäivänä ei nappaakaan paastoamin
Itse aloitan keventämisen jo päiviä ennen hippaloita. Jos on tarkoitus nauttia alkoholia, niin mun pitää kyllä syödä riittävästi samana päivänä, ettei sitten heti kilahda hattuun.
Enpä ole kuullutkaan. Itse syön mitä lystää ja en lihoa. Kolesterolin takia jouduin muuttaa vähän ruokavaliota, mutta ihan millon vaan saatan mennä hampurilaiselle/pizzalle ja leffan kanssa viikonloppuna menee sipsipussi ja karkkia. Thx hyvät geenit. Tai emt ehkä kulutan enemmän kuin syön. Ruumillinen työ ja kuntosaliharrastus.
Kyllä. Syön seuraavana päivänä vähemmän. En pakolla vaan siksi ettei minun tee mieli.
Minä syön noin 1400-1500 kcal pitääkseni painoni. Käyn kävelyllä useimpina päivinä ja kävelen 2-5km. Useimmiten yli 3km. Töissä askeleita tulee noin 5000 päivässä plus sitten muut päälle ja kävelylenkit. Jos syön 2000, olen läski hetkessä. Ja kyllä, 20-30 -vuotiaana pystyi syömään tuon 2000 kcal ja silti piti painonsa. Yksittäinen mässytys laskeutui päivässä, kun nyt se ei riitä. Muistan, kun 25-vuotiaana olin viikon Karibian risteilyllä ja söin kuin porsas. Viikko kotona salaattilinjalla riitti tasaamaan sen painon. Nyt kun olen viikon vastaavalla matkalla, syön paljon pidättyvämmin ja kestää 2-3 viikkoa nälkäkuuria saada paino takaisin.
paastoan ainakin 3h sen jälkeen, kun olen syönyt itseni täyteen
Mikä nyt lasketaan paastoksi ja mikä ei, mutta välillä ei tee mieli syödä tai unohdan syödä. Voi olla vaikka intensiivinen päivä töissä ja hyvä flow-tila, ja ei tunne nälkää. Iso määrä sokeria saa vain huonon olon. Paras olo tulee raikkaasta ruoasta, esim. salaatti. Mielestäni hyvät juustot ja marjatkin on herkuttelua. Ja hyvä mausteinen pääruoka on yleensä 100x paremman makuista kuin esim. mikään karkki.
Vierailija kirjoitti:
Minä syön noin 1400-1500 kcal pitääkseni painoni. Käyn kävelyllä useimpina päivinä ja kävelen 2-5km. Useimmiten yli 3km. Töissä askeleita tulee noin 5000 päivässä plus sitten muut päälle ja kävelylenkit. Jos syön 2000, olen läski hetkessä. Ja kyllä, 20-30 -vuotiaana pystyi syömään tuon 2000 kcal ja silti piti painonsa. Yksittäinen mässytys laskeutui päivässä, kun nyt se ei riitä. Muistan, kun 25-vuotiaana olin viikon Karibian risteilyllä ja söin kuin porsas. Viikko kotona salaattilinjalla riitti tasaamaan sen painon. Nyt kun olen viikon vastaavalla matkalla, syön paljon pidättyvämmin ja kestää 2-3 viikkoa nälkäkuuria saada paino takaisin.
Ite syön 2000-3000 päivässä. 180/75. Lomamatkoilta tulee aina 3-7kg lisää mutta ne häviää viikossa ihan normaalilla syömisellä ja olemisella. 40v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap pohdiskeli mahdollista paastoamisen tarvetta herkuttelun jälkeen - muutaman suklaapalan syönti ei varmaan ole sellaista herkuttelua mitä hän tarkoitti.
Herkkuttelua se silti on. Väittäähän jotkut, etteivät nauti alkoholia ollenkaan (paitsi yhden tai kaksi viinilasia joka ilta netflixin ääressä)
En paastoa, ja syön jotain herkkua joka päivä, esim. suklaata. Mutta jos syön liikaa kulutukseeni nähden, minun ei tee seuraavana päivänä mieli syödä kovin paljon. Minulle on tärkeää pysyä hoikkana, tulee masentava olo jos syön liikaa monta päivää peräkkäin.
Nyt ennen joulukuuta olen laihduttanut kaksi kiloa etukäteen, koska aion leipoa ja syödä erityisen hyviä ruokia ja haluan nauttia niistä huoletta tietäen että minulla on varaa saada ne pari kiloa.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herkkuttelua se silti on. Väittäähän jotkut, etteivät nauti alkoholia ollenkaan (paitsi yhden tai kaksi viini
Jankutijankutijankuti. Palstajankkaaja koettaa taas saada itsensä esille...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herkkuttelua se silti on. Väittäähän jotkut, etteivät nau
Itsestäsi puhut kenties?
Nuorempana kun käytti lääkkeitä niin lihoi. Nyt en käytä, olen hoikka (m).
Jos tahtoo laihtua niin pitää etenkin liikkua ja syödä vähemmän. Paasto voi olla hyvä laihdutuksen tuki, muistaa syö varovasti kun lopettaa pidemmän paaston.
Voi olla totta? Ihmisillä on erilaiset suolistobakteerit ja elämäntavat. Olen ollut koko ikäni hoikka (raskausaikoja lukuun ottamatta). Syön melko terveellisesti, kasvispainotteisesti. Herkkuja syön aina, kun mieli tekee. Annoskoko aina pieni, harrastan paljon hyötyliikuntaa.