Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paastoaako laihat aina herkuttelun jälkeen?

Vierailija
19.11.2025 |

Yhdessä lihavuutta käsittelevässä ketjussa mainittiin täällä, että laihat söisi aina vähemmän herkuttelua seuraavina päivänä tai paastoaisi, ja kalorinsaanti olisi normaaleina päivinä max. 1400 kaloria. Pitääkö tämä paikkaansa, ja onko tämä syy siihen miksi hoikat pysyy hoikkina?

Kommentit (79)

Vierailija
21/79 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikun sen verran paljon ja herkuttelen sen verran harvoin, että ei tarvitse juurikaan miettiä tuollaista.

Vierailija
22/79 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipainoisen herkuttelu on sitä, että vedetään tunnissa se, mitä normaalipainoinen syö kaksi viikkoa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/79 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en paastoa ikinä. En myöskään herkuttele syömällä tolkuttomia määriä kuraa kerralla. Jäätelöä saatan syödä sentin siivun kerran viikossa ja max. 3-4 palaa suklaalevyä päivässä. Muutoin syön Puskan opein. Ylipainoinen en ole ollut koskaan. Ikää 63 v.

Miksi vastaat kun et herkuttelekaan? 

Vierailija
24/79 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaan syön herkkuja kohtuudella

Vierailija
25/79 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En paastoa. Herkuttelen kohtuudella, en joka päivä enkä syö itseäni ähkyyn. Liikun säännöllisesti, erityisesti juoksu pitää painon hyvin kurissa, ei tarvitse miettiä, mikä syö. Erikoinen ajatus, että ihmisen pitäisi syödä ihan valtavia määriä jotain lihottavaa, miksei kohtuus riitä?

Vierailija
26/79 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en paastoa ikinä. En myöskään herkuttele syömällä tolkuttomia määriä kuraa kerralla. Jäätelöä saatan syödä sentin siivun kerran viikossa ja max. 3-4 palaa suklaalevyä päivässä. Muutoin syön Puskan opein. Ylipainoinen en ole ollut koskaan. Ikää 63 v.

Koska se on järkevä lähestyminen ap:n idioottimaiseen aloitukseen.

Vierailija
27/79 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin. Itse ainakin aktiiviliikkujana suhteutan vaan ravinnon määrän kulutukseen, kaloreita sen tarkemmin laskematta. Jos on edellisenä päivänä tehnyt lihaskuntotreenin, voi ottaa proteiinia vähän enemmän aterioihin, jos käynyt/käymässä pitkällä lenkillä, voi energiaa tankata vaikka vähän herkkujenkin muodossa jne. Laiskottelupäivinä harvemmin on edes nälkä.

Vierailija
28/79 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös tää oo ihan tutkittu juttu että kaikki eivät liho yhtä helposti? Että kun laitettiin sama ihminen syömään samoja ruokia, niin toinen lihoi enemmän

Vierailija
29/79 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön herkkuja joka päivä, en tiedä miksi pysyn laihana, en edes liiku paljoa, käyn kävelyllä. Geenit? Ruoka-annosten määrä? Kohtuus?

Vierailija
30/79 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu herkkujen määrästä.

Jos syön vaikka 2 joulutorttua yhtenä päivänä, niin vähennän samana päivänä ns. perusruuan määrää saman verran. Käytännössä vaihdan vaikka raskaan lämpimän lounaan kevyeen, mutta proteiinipiroiseen kanasalaattiin. 

Vaatii vähän päässä laskeskelua, mutta näin tiedän, että energiat about ok.

Mulla ei toimi nälkä-kylläisyyshormonit normaalisti, niin on pakko laskea kaikki mitä syön. Muuten lihon.

Jos taas on ollut jotkut "mättöjuhlat", niin usein seuraavana päivänä ei vaan tee mieli ruokaa kuin tyyliin joskus klo 16 päivällä. Tulee automaattisesti syötyä tällöin vähemmän. Mainittakoon, että mättöjuhlissa otan berberiiniä (lisäravinne) muutaman napin. Muuten mulla menee kroppa (insuliini-verensokerit?) sekasin ja aamulla hiilakrapulaolo.

T. N39

Vierailija
31/79 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun herkuttelu on tyyliin (viikona aikana)

-2 kakkupalaa

- 1 jäätelö

-100g suklaata

Sitten syön normaalisti muuten 2 lämmintä ateriaa päivässä (kotiruokaa). Myös aika pajon leipää/puuroa.

Vierailija
32/79 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voihan herkuttelu olla hyvää ruokaakin. Onko äidinkielesi suomi?

Vierailija
33/79 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös tää oo ihan tutkittu juttu että kaikki eivät liho yhtä helposti? Että kun laitettiin sama ihminen syömään samoja ruokia, niin toinen lihoi enemmän

Juurikin näin.

Lisäks kun ikänsä hoikalle ihmiselle tai hiirelle tehdään ulosteensiirto lihavalta, mutta muuten terveeltä lajitoverilta, alkaa ennen hoikka yksilö lihomaan, jos syö ruokaa saman verran kuin aiemmin.

Vierailija
34/79 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisilla on taipumus lihoa helpommin, mutta läheltä seuranneena ylipainoiset ihmiset myös syövät todella paljon ja epäterveellisesti ja napostelevat aterioiden välillä. Kyllä siinä olisi reilusti varaa vähentää. En usko hetkeäkään, että joku todella ylipainoinen on syönyt vain hyvin kohtuudella ja terveellisesti, mutta silti - simsalabim - paisunut valtavaksi.

Vierailija
35/79 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä ainakaan paastoa mutta palaan herkkuhetken jälkeen takaisin normaalin ateriarytmiin ja ruokavalioon. 

Olen ollut suunnilleen samanpainoinen koko aikuisikäni, paino vaihteelee kuukautiskierron mukaan noin kolmen kilon säteellä. 

BMI 23, N54

Vierailija
36/79 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ma, ti, ke ja to syön tosi terveellisesti, lähinnä kasvisruokaa. Pe, la ja su syön ja juon mitä huvittaa. Olen ollut koko aikuisiän lähes saman painoinen eli 50kg.

Vierailija
37/79 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen on laiha joko siksi, että hän sairastaa jotain, tai on vielä nuori ja entsyymitoiminta hoitaa vielä lievän ylensyömisen niin ettei ylimääräinen vielä kerry kroppaan, tai siksi, että ihminen syö liian vähän tai kuntoilee rankasti.

Vierailija
38/79 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. En ole paastonnut koskaan.

Vierailija
39/79 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse mietin enemmänkin viikkotasolla; jonain päivinä voi mennä vähän alle tavoitteen ja joinain voi sitten herkutella. näin ei tunnu siltä, että yhtenä päivänä on pakko paastota kokonaisen aterian verran, että toisena voi syödä saman kalorimäärän suklaata. Eli jos tiedän, että vaikka lauantaille on tiedossa herkuttelua, niin pidän pitkin viikkoa annoskokoja vähän pienempinä tai välipalat vähemmällä.

Vierailija
40/79 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun minä olin nuorena Ikuisena kokoa 34 ja 36, en todellakaan syönyt tuohon aikaan normaalisti, vaan liian vähän ja hyvin vähäkalorista ruokaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi yhdeksän