Paastoaako laihat aina herkuttelun jälkeen?
Yhdessä lihavuutta käsittelevässä ketjussa mainittiin täällä, että laihat söisi aina vähemmän herkuttelua seuraavina päivänä tai paastoaisi, ja kalorinsaanti olisi normaaleina päivinä max. 1400 kaloria. Pitääkö tämä paikkaansa, ja onko tämä syy siihen miksi hoikat pysyy hoikkina?
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en paastoa ikinä. En myöskään herkuttele syömällä tolkuttomia määriä kuraa kerralla. Jäätelöä saatan syödä sentin siivun kerran viikossa ja max. 3-4 palaa suklaalevyä päivässä. Muutoin syön Puskan opein. Ylipainoinen en ole ollut koskaan. Ikää 63 v.
Miksi vastaat kun et herkuttelekaan?
Koska se on järkevä lähestyminen ap:n idioottimaiseen aloitukseen.
Jos noin yleisesti palstan keskusteluja katsoo niin onhan tää nyt järkevämmästä päästä.
Hmm mä oon luonnostaan hoikka, oon 33v ja mahdun edelleen samoihin housuihin, jotka ostin 21v.
Mä syön joka päivä melkeinpä leipää ja pastaa eikä mulla oo mitään ihmeempiä herkkupäiviä ja juhliessa menee olutta/viiniä. Ehkä juttu onkin se, että mun annoskoot on maltilliset ja harrastan paljon liikuntaa.
Sallin itseni syödä vaikka joka päivä sokeria jälkiruoan muodossa tai jos tekee oikein mieli sokeria niin syön vaikka karkkipussillisen. Mutta kun ei ne herkut silleen mun ruokavalioon kuulu (limsat, mehut, pullat, jäätelöt, karkit, piparit, sipsit jne). Mulla on esim sellainen iso tobleronepötkö ollut nyt avattuna kotona jo kuukauden, ei vaan tuu syötyä sitä loppuun vaikka onhan se ihan namia
Aika iso määrä kyllä 4000 kcal herkkupäivänä. Mulla taitaa parin vuoden ruokapäiväkirjassa maksimi olla 3000 kcal/vrk. Yli 40-v. olen todennut, että ruokapäiväkirja on hyvä keino pysyä hoikkana. Yritän aina kuun loppuun mennessä tasata kalorit. Eli herkkupäiviä voi olla vaikka 2 - 4/kk ja sitten niitä paastopäiviäkin täytyy olla.
Vierailija kirjoitti:
Ihminen on laiha joko siksi, että hän sairastaa jotain, tai on vielä nuori ja entsyymitoiminta hoitaa vielä lievän ylensyömisen niin ettei ylimääräinen vielä kerry kroppaan, tai siksi, että ihminen syö liian vähän tai kuntoilee rankasti.
Höpö höpö. Muhun ei osu mikään noista.
Vierailija kirjoitti:
Ihminen on laiha joko siksi, että hän sairastaa jotain, tai on vielä nuori ja entsyymitoiminta hoitaa vielä lievän ylensyömisen niin ettei ylimääräinen vielä kerry kroppaan, tai siksi, että ihminen syö liian vähän tai kuntoilee rankasti.
Höpö höpö........
Selittämätön painonnousu voi olla merkki taustalla olevasta sairaudesta.
Mm. kilpirauhasen vajaatoiminta on sairaus, joka voi lihottaa, koska se hidastaa aineenvaihduntaa ja vaikeuttaa rasvan käyttämistä energiaksi. Muita sairauksia ja tiloja, jotka voivat aiheuttaa painonnousua tai turvotusta, ovat metabolinen oireyhtymä, uniapnea (kortisolin tuotannon lisääntymisen vuoksi), jotkin lääkitykset (kuten ehkäisy- ja masennuslääkkeet sekä kortisoni) ja nesteen kertyminen kehoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös tää oo ihan tutkittu juttu että kaikki eivät liho yhtä helposti? Että kun laitettiin sama ihminen syömään samoja ruokia, niin toinen lihoi enemmän
Toisilla on taipumus lihoa helpommin, mutta läheltä seuranneena ylipainoiset ihmiset myös syövät todella paljon ja epäterveellisesti ja napostelevat aterioiden välillä. Kyllä siinä olisi reilusti varaa vähentää. En usko hetkeäkään, että joku todella ylipainoinen on syönyt vain hyvin kohtuudella ja terveellisesti, mutta silti - simsalabim - paisunut valtavaksi.
On niitä aineenvaihduntaan liittyviä ongelmia ja sairauksia, joissa lihoo, vaikka ei ylensöisi. Ja jotkut lääkehoidot, esimerkiksi kortisonihoito, lihottaa.
Lihavat keksivät aina tekosyitä.
Aloin tehdä tuota nyt keski-ikäisenä, kun huomasin, että paino nousee kilo per vuosi tahtia. Eihän se äkkiseltään kuulosta paljolta, mutta olisi eläkkeelle mennessä jo 20kg lisää, ja varmasti vaikeampi pudottaa kuin estää kertyminen alunperin.
Eli joo, yleensä syön 1500-2000kcal riippuen päivän aktiviteeteista, mutta jos tulee vedettyä vaikka 2500kcal, niin seuraava päivä niin minimillä kuin mahdollista. Onneksi kestän nälkää helposti.
Oon aika adhd, niin mulle on oikeastaan parempi, että voin mennä aika fiiliksen mukaan ja sitten tarvittaessa tehdä nopean ryhtiliikkeen. En jaksaisi mitään useita päiviä kestävää kalorien laskemista. Samoin ahdistaisi, jos ei koskaan saisi herkutella. Ja noi paastopäivät kestää hyvin helposti kun tietää että se on vain sen yhden päivän.
173/59
No kuten voit kuvitella, maailmassa on miljardeittain hoikkia ihmisiä. Ei voi tehdä kaikenkattavaa yleistystä heistä. Osa paastoaa, osalle se itse herkku on jotain pientä eikä virtahevon annos, osa riuhtoo salilla herkuttelun vastapainoksi, osalla voi jotain vähemmän mairittelevaa olla taustalla (bulimia). Ja niin edelleen ja niin edelleen.
Olin nuorena usein erään lihavan ystäväni luona kylässä. Ruokapöydässä hän sanoi minulle toistuvasti: "Sinähän voit syödä mitä vain, kun olet niin laiha." (= normaalipainoinen). Hän myös tuputti minulle ruokaa ja ihmetteli, miksi syön niin vähän.
Lopulta totesin, että olisin lihava, jos söisin yhtä paljon kuin hän syö. Siihen loppui syömisteni kommentointi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös tää oo ihan tutkittu juttu että kaikki eivät liho yhtä helposti? Että kun laitettiin sama ihminen syömään samoja ruokia, niin toinen lihoi enemmän
Toisilla on taipumus lihoa helpommin, mutta läheltä seuranneena ylipainoiset ihmiset myös syövät todella paljon ja epäterveellisesti ja napostelevat aterioiden välillä. Kyllä siinä olisi reilusti varaa vähentää. En usko hetkeäkään, että joku todella ylipainoinen on syönyt vain hyvin kohtuudella ja terveellisesti, mutta silti - simsalabim - paisunut valtavaksi.
On niitä aineenvaihduntaan liittyviä ongelmia ja sairauksia, joissa lihoo, vaikka ei ylensöisi. Ja jotkut lääkehoidot, esimerkiksi kortisonihoito, lihottaa.
Juu, mutta veikkaan, että suurimmalla osalla näitä syitä ei ole taustalla, vaan ihan vain liikaa syöminen.
On nämä norsut hauskoja.Yksi kyseli onko normaalipainoisilla koko ajan nälkä.
Vierailija kirjoitti:
Olin nuorena usein erään lihavan ystäväni luona kylässä. Ruokapöydässä hän sanoi minulle toistuvasti: "Sinähän voit syödä mitä vain, kun olet niin laiha." (= normaalipainoinen). Hän myös tuputti minulle ruokaa ja ihmetteli, miksi syön niin vähän.
Lopulta totesin, että olisin lihava, jos söisin yhtä paljon kuin hän syö. Siihen loppui syömisteni kommentointi.
Mulla aina toi sama,e t kun oon jossain kylässä ihmetellään miten paljon syön. Ilmeisesti ihmiset luulee, että laihat syö jotain linnun annoksia? Itse esim voin syödä koko normaalikokoisen pizzan kerralla
Niin mäkin! Riippuu paljon "herkuttelee"...harvinaista herkkua mulle nykyään ihan terveyden kannalta.
Pitihän ne jo muinaisessa Roomassa "ruokaorgioita". Jonka jälkeen tyhjentäityivät... Bulimiaksi jotkut kutsuvat mutta mun mielestä se on vaan luonnollista oksentaa, jos tulee paha olo
En paastoa. Jos tulee herkuteltua, niin ei ole sen jälkeen niin kova nälkä eli siksi tulee syötyä vähemmän. Esim. jos syön päivällä pizzan, iltapala on tavallista kevyempi. Poikkeuksia on, kuten alkoholi. Jos herkuttelu sisältää alkoholia, alkaa lihominen helposti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla aina toi sama,e t kun oon jossain kylässä ihmetellään miten paljon syön. Ilmeisesti ihmiset luulee, että laihat syö jotain linnun annoksia? Itse esim voin syödä koko normaalikokoisen pizzan kerralla
Tämäpä juuri. Normaalipainoisen/hoikan syömisiä "saa" kommentoida, kritisoida ja jopa pilkata, mutta sanopa yhtään mitään ylipainoisen/lihavan syömisistä, olet suorastaan rikollinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse saan myös kuulla työpaikkalounaalla, että kylläpäs syön paljon, vaikka olen hoikka. Mutta puolet lautasesta on kasviksia, enkä napostele aterioiden välillä. Syön kaikkea ruokaa, en harrasta dieettejä enkä paastoja.
N53 BMI 20
Jos syön raskaasti niin seuraava päivä on kevennnyspäivä, eli salaatti ateria. Ja kerran viikossa tukevampi hetki salaatti ateria, mm lisänä avokadoa, keitetty muna, pähkinöitä ym.. Mä olen teini iästä asti tehnyt niin kun tanssin vielä kilpaa silloin, ja Helena (ahti-hallberg) ohjeisti. Hän toimii vieläkin samoin. Eipä ole paino noussut, olen kyllä muutenkin siroluinen ja pieni mutta ruoalla turpoaisin äkkiä. Pienet ateriat & välipalat parin kolmen tunnin välein ja juon vettä tarpeeksi, pysyy ihokin hyvänä ja vatsa toimii. Se näkyy kasvoista jos ei juo tarpeeksi vettä, iho on kuiva koko kropasta ja juonteet erottuvat selvemmin..
Jos en syö tavallista vähemmän, ei tee mieli herkutella.
Jos herkuttelen, ei tee mieli syödä.
En ole kokenut tarpeelliseksi opetella syömään ilman ruokahalua.