Syitä, miksi 40-50 vuotiaita syrjitään työelämässä?
En keksi järkeviä syitä.
Heillä yleensä vähemmän poissaoloja töistä, harva jää enää vanhempainvapaalle tai on poissa lapsen sairastamisen takia. Väärä luulo on, että he itse sairastavat paljon. Tuon ikäinen on monesti parempikuntoinen kuin nykyajan parikymppinen ja töistä ei olla pois pelkän ahdistuksen takia. Työmoraali ja motivaatio on kunnossa.
Elämän- ja työkokemus tuo pakostikin perspektiiviä työhön ja siitä selviytymiseen. Tuskin on huonompi kuin vastavalmistunut tai alan opiskelija, vaikka koulutus olisikin vanhempi.
Joo, keski-ikäisen palkkaaminen on hieman kalliimpaa, mutta tämä tasoittuu vähillä poissaoloilla. Vanhakin voi oppia uutta, tämäkin pelkkä stereotypia. Työntekijän palkkaaminen on aina riski, tämä ei liity mitenkään ikään. Keski-ikäinen todennäköisesti arvostaa pysyvyyttä eikä vaihda lennossa työpaikkaa. Hänellä on aikaa keskittyä nimenomaan töihin, kun ruuhkavuodet on takana.
Silti työnantajat ei edes harkitse palkkaavansa. Ymmärrän, että nuoret toki tarvitsee työkokemusta, mutta työpaikoilla tarvittaisiin monenikäisiä ja erilaisia persoonia. Nykyään töihin halutaan ihmisiä, jotka on samasta muotista. Halutaan halpaa työvoimaa, työn jäljellä ja tuloksella ei ole mitään väliä.
Kommentit (55)
Ei kai siinä muuta syytä ole kuin että rekrytoijat on päättäneet ettei tietyn ikäisiä palkata ja siinä kaikki. Yleensä rekrybimboilla on kunnon asenneongelma "setämiehiä" kohtaan joita onkin sitten suurin osa kortistossa. Ruskeaihoinen kieltäosaamaton osaamaton menee ohi osaavan suomalaisen miehen ohi koska pillu.
Suomi on ikäsyrjinnän mallimaa. Sellainen työvoimapula.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010658418.html
Ikääntyneet työnhakijat pääsevät työhaastatteluun selvästi harvemmin kuin nuoremmat. Lisäksi heillä on haastatteluhetkellä selvästi harvemmin tiedossa uusi työpaikka kuin nuoremmilla.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/ministeri-tuula-haatainen-lahtee-in…
Itse olin aikoinaan osatyökyvyttömyys eläkkeellä. En toki voinut jatkaa enää entisessä työssäni ja pääsinkin haastatteluihin.
Haastattelija oli aina innoissaan, kunnes kysyi miksi en jatkanut entisessä työssäni. Kerroin onnettomuudesta ja osaeläkkeestäni. Välittömästi alkoi selittelyt, kuinka oikeastaan tarvitsevat kokoaikaisen työntekijän, joka mielellään tekee vielä ylitöitä.
Silti palstoilla luki, kuinka vain osatöitä on tarjolla??
En kyllä allekirjoita tuota syrjintäväitettä. Olen 44-v akateeminen nainen ja jatkuvasti tulee yhteydenottoja rekrytoijilta vaikka olen vakituisessa työsuhteessa. Vaihdoin työpaikkaa 2 v sitten kun tarjottiin työtä missä palkkani nousi 1200 € /kk ja muutenkin loistavat edut.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä allekirjoita tuota syrjintäväitettä. Olen 44-v akateeminen nainen ja jatkuvasti tulee yhteydenottoja rekrytoijilta vaikka olen vakituisessa työsuhteessa. Vaihdoin työpaikkaa 2 v sitten kun tarjottiin työtä missä palkkani nousi 1200 € /kk ja muutenkin loistavat edut.
Niin: sinä olet vakituisessa työsuhteessa. Jos samanikäinen ihminen on joutunut työttömäksi ja varsinkin hetken jo ollut työttömänä on tilanne aivan eri. Älä allekirjoita mutta voisit koettaa opetella ajattelemaan että sinun subjektiivinen kokemuksesi ei ole mikään kaikkia koskeva/yleinen totuus.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi olkoon ja iloitse siitä että sinun on käynyt noin hyvin. Monella, monella muulla ei todellakaan ole.
Vierailija kirjoitti:
Sinä juuri todistit että samanikäisiä työttömiä syrjitään. Rekrytoijat&työnantajat eivät välitä työttömistä työnhakijoista vaan ottavat spontaanisti yhteyttä jo työelämässä oleviin.
Vierailija kirjoitti:
Itse olin aikoinaan osatyökyvyttömyys eläkkeellä. En toki voinut jatkaa enää entisessä työssäni ja pääsinkin haastatteluihin.
Haastattelija oli aina innoissaan, kunnes kysyi miksi en jatkanut entisessä työssäni. Kerroin onnettomuudesta ja osaeläkkeestäni. Välittömästi alkoi selittelyt, kuinka oikeastaan tarvitsevat kokoaikaisen työntekijän, joka mielellään tekee vielä ylitöitä.
Varmaan tuumasi että eläkettä nauttivan on parempi olla eläkkeellä ja sanoikin että voi olla tarvetta kokoaikaiselle. Mikä meni väärin. Suurin osa kortistossa on ihan oikeasti työttömiä ja työkykyisiä.
Vierailija kirjoitti:
Akateemisuus ei ilmeisesti ole antanut kykyä ajattelemaan kokonaisuuksia eikä vain omaa pientä kuplaansa. Kuvitteletko että koska oma tilanteesi on tuollainen ei mulla voi olla toisenlaista todellisuutta?
Vierailija kirjoitti:
Naiset ainakin jo luuskantuneet siinä iässä. Ei siinä halut herää. Sitäpaitti nuoret järjestävät nannaa rekry-tilaisuudessa, jatkossakin saadakseen pitää duuninsa...
Puhutko omasta puolestasi, kokemuksesta vaiko sekä että?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan tuumasi että eläkettä nauttivan on parempi olla eläkkeellä ja sanoikin että voi olla tarvetta kokoaikaiselle. Mikä meni väärin. Suurin osa kortistossa on ihan oikeasti työttömiä ja työkykyisiä.
Niin. Sain siis puolikasta eläkettä ja sen päälle yleistä asumistukea. Ei siis mitään huoletonta elämää.
Ei kaikki hakeneet kokoaikaista, ennen kuin kerroin onnettomuudestani. Nykyään olen täydellä eläkkeellä. Onneksi olen, koska edes terveet eivät saa töitä.
Koska lapsia ei ole laitettu siihen marginaaliin mihin he kuuluvat
Poliitikkojen mielestä on taloudelle parempi roudaa ruskea perheineen kelan piiriin ja järkätä sille iisit duunit kuin päästää suomalainen mies töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä juuri todistit että samanikäisiä työttömiä syrjitään. Rekrytoijat&työnantajat eivät välitä työttömistä työnhakijoista vaan ottavat spontaanisti yhteyttä jo työelämässä oleviin.
Työttömänä koulutettuna vähän sellainen haisu ettei työnantajat ollenkaan hyväksy kun ei edes haastatteluun pääse. Se on se keski-ikä ja työttömyys joka on sama kuin olisi linnakundi.
Ainakaan 30v sinkut eivät keskity töihin vaan kaikkeen lirkutteluun ja pikkulauantaiden järjestelyyn ja muuhun ja sitten on sitä draamaa ja ongelmia joita työaikana puidaan ja tapellaan, huh huh.
Minun ainakin piti vaihtaa alaa 55 vuotiaana kun tuli yt-ssä potkut, joten kaikki kokemuslisät ja muut nollautuivat, joten ei ole senttiäkään kalliimpaa palkata kuin työelämässä aloittava.
Tämän halusin tuohon hyvään aloitukseen korjata, sama tilanne nykyään monella muulla, mikäli haluaa koskaan työelämään takaisin, kun melkein kaikki nuo yt-t läpi käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole syrjintää jos haluaa palkata todistettavasti työssä menestyneen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin: sinä olet vakituisessa työsuhteessa. Jos samanikäinen ihminen on joutunut työttömäksi ja varsinkin hetken jo ollut työttömänä on tilanne aivan eri. Älä allekirjoita mutta voisit koettaa opetella ajattelemaan että sinun subjektiivinen kokemuksesi ei ole mikään kaikkia koskeva/yleinen totuus.
Opettelepas lukemaan, en kirjoittanut mistään yleisestä totuudesta. Aloittaja sen sijaan teki näin ja oli väärässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Akateemisuus ei ilmeisesti ole antanut kykyä ajattelemaan kokonaisuuksia eikä vain omaa pientä kuplaansa. Kuvitteletko että koska oma tilanteesi on tuollainen ei mulla voi olla toisenlaista todellisuutta?
En, oletko joku ajatuksenlukija kun niin väität? Ilmeisesti et ainakaan akateeminen.
400 000 on maakunnissa konttoristeina etätöissä