Syitä, miksi 40-50 vuotiaita syrjitään työelämässä?
En keksi järkeviä syitä.
Heillä yleensä vähemmän poissaoloja töistä, harva jää enää vanhempainvapaalle tai on poissa lapsen sairastamisen takia. Väärä luulo on, että he itse sairastavat paljon. Tuon ikäinen on monesti parempikuntoinen kuin nykyajan parikymppinen ja töistä ei olla pois pelkän ahdistuksen takia. Työmoraali ja motivaatio on kunnossa.
Elämän- ja työkokemus tuo pakostikin perspektiiviä työhön ja siitä selviytymiseen. Tuskin on huonompi kuin vastavalmistunut tai alan opiskelija, vaikka koulutus olisikin vanhempi.
Joo, keski-ikäisen palkkaaminen on hieman kalliimpaa, mutta tämä tasoittuu vähillä poissaoloilla. Vanhakin voi oppia uutta, tämäkin pelkkä stereotypia. Työntekijän palkkaaminen on aina riski, tämä ei liity mitenkään ikään. Keski-ikäinen todennäköisesti arvostaa pysyvyyttä eikä vaihda lennossa työpaikkaa. Hänellä on aikaa keskittyä nimenomaan töihin, kun ruuhkavuodet on takana.
Silti työnantajat ei edes harkitse palkkaavansa. Ymmärrän, että nuoret toki tarvitsee työkokemusta, mutta työpaikoilla tarvittaisiin monenikäisiä ja erilaisia persoonia. Nykyään töihin halutaan ihmisiä, jotka on samasta muotista. Halutaan halpaa työvoimaa, työn jäljellä ja tuloksella ei ole mitään väliä.
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä allekirjoita tuota syrjintäväitettä. Olen 44-v akateeminen nainen ja jatkuvasti tulee yhteydenottoja rekrytoijilta vaikka olen vakituisessa työsuhteessa. Vaihdoin työpaikkaa 2 v sitten kun tarjottiin työtä missä palkkani nousi 1200 € /kk ja muutenkin loistavat edut.
Niin: sinä olet vakituisessa työsuhteessa. Jos samanikäinen ihminen on joutunut työttömäksi ja varsinkin hetken jo ollut työttömänä on tilanne aivan eri. Älä allekirjoita mutta voisit koettaa opetella ajattelemaan että sinun subjektiivinen kokemuksesi ei ole mikään kaikkia koskeva/yleinen totuus.
Opettelepas lukemaan, en kirjoittanut mistään yleisestä totuudesta. Aloittaja sen sijaan teki näin ja oli väärässä.
Älähän nyt. Tosiasia on että ap:n toteamus on valitettavan yleinen ja sinun tilanteesi poikkeus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä allekirjoita tuota syrjintäväitettä. Olen 44-v akateeminen nainen ja jatkuvasti tulee yhteydenottoja rekrytoijilta vaikka olen vakituisessa työsuhteessa. Vaihdoin työpaikkaa 2 v sitten kun tarjottiin työtä missä palkkani nousi 1200 € /kk ja muutenkin loistavat edut.
Akateemisuus ei ilmeisesti ole antanut kykyä ajattelemaan kokonaisuuksia eikä vain omaa pientä kuplaansa. Kuvitteletko että koska oma tilanteesi on tuollainen ei mulla voi olla toisenlaista todellisuutta?
En, oletko joku ajatuksenlukija kun niin väität? Ilmeisesti et ainakaan akateeminen.
Sinä et esittänyt asiaasi mitenkään akateemisesti tai fiksusti vaan käytit itseäsi esimerkkinä ja perusteluna että asia ei ole kuten ap kirjoitti. Yksinkertaisen, kouluttamattoman ihmisen tavoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Akateemisuus ei ilmeisesti ole antanut kykyä ajattelemaan kokonaisuuksia eikä vain omaa pientä kuplaansa. Kuvitteletko että koska oma tilanteesi on tuollainen ei mulla voi olla toisenlaista todellisuutta?
En, oletko joku ajatuksenlukija kun niin väität? Ilmeisesti et ainakaan akateeminen.
Sinä et esittänyt asiaasi mitenkään akateemisesti tai fiksusti vaan käytit itseäsi esimerkkinä ja perusteluna että asia ei ole kuten ap kirjoitti. Yksinkertaisen,
Eivät kaikki opi yliopistossakaan ajattelemaan. Paperit kouraan minimipanoksella ja sitten suhteilla työpaikasta toiseen.
Ei todellakaan ole näin. Nimenomaan kyseinen ikäluokka ovat ne jotka saavat työpaikat ja pieni osa heistä ei saa.
Pienessä kaupungissa missä monet tuntevat toisensa, kun sähköposti tulee kuka valittiin tehtävään, niin tunnistan kaikkien nimet ja valitut eivät todellakaan ole nuoria aikuisia tai 30+.
Jokaisessa valinta päätöksessä, jonka olen työttömyyteni aikana työpaikkoja hakiessa saanut, on aina perusteluina pitkä kokemus alalta ja tehtävistä, mikä näillä 40-50 vuotialla on aina.
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan ole näin. Nimenomaan kyseinen ikäluokka ovat ne jotka saavat työpaikat ja pieni osa heistä ei saa.
Pienessä kaupungissa missä monet tuntevat toisensa, kun sähköposti tulee kuka valittiin tehtävään, niin tunnistan kaikkien nimet ja valitut eivät todellakaan ole nuoria aikuisia tai 30+.
Jokaisessa valinta päätöksessä, jonka olen työttömyyteni aikana työpaikkoja hakiessa saanut, on aina perusteluina pitkä kokemus alalta ja tehtävistä, mikä näillä 40-50 vuotialla on aina.
Onko näissä kyse jostain kaupungin hommista tms, kun kerran sähköpostia tulee? julkishallinnon (kunnat, valtion virastot) puolella ikäsyrjintä ei ole samalla lailla ongelma kuin yksityisellä.
"Heillä yleensä vähemmän poissaoloja töistä, harva jää enää vanhempainvapaalle tai on poissa lapsen sairastamisen takia. Väärä luulo on, että he itse sairastavat paljon. Tuon ikäinen on monesti parempikuntoinen kuin nykyajan parikymppinen ja töistä ei olla pois pelkän ahdistuksen takia. Työmoraali ja motivaatio on kunnossa."
Onko sinulla tutkimustietoa näistä, vai onko pelkkää mutuilua ja haavetta? Aika moni 40-50-vuotias hyödynsi vuorotteluvapaita, koska nimenomaan työmotivaatio alkoi olla nollassa, varsinkin jos olivat jo puurtaneet sen 20 vuotta työelämässä.
Jos keski-ikäiset olisivat järjestään parempikuntoisia kuin 2-kymppiset, he voittaisivat monessa urheilulajissa nuorempansa. Näin ei kuitenkaan ole. Äläkä nyt tule sanomaan, että kyse ei ole urheilijoista. Kyllähän se pitäisi urheilijoissakin näkyä, jos 5-kymppinen oletusarvoisesti päihittää 30 vuotta nuoremman.
Koska olisi tarjota varma työ 40 vuodeksi...
Hehehehhhhehhheeeee 😁😁😁
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin mielenkiinnosta tietää alapeukuttajien perustelut, mksi olet eri mieltä?
Mä yläpeukutin, mutta oon silti hyvin ahdistunut millenniaali 42vee jolla on paljon poissaoloja ollut töistä ja tulee psykiatrin mukaan aina olemaan.
Täytyy sanoa sekä omasta että puolisoni puolesta, että tehokkaimpia ja osaavimpia olemme olleet päälle viisikymppisinä.
Tässä on vaan se ero, että miehellä riittää edelleen töitä kuusikymppisenä, minulla vähän nuorempana enää ei. Kummallakin sama koulutus ja alan kokemusta olemme kumpikin keränneet kosolti.
Nuorempien pillu kiinnostaa enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin: sinä olet vakituisessa työsuhteessa. Jos samanikäinen ihminen on joutunut työttömäksi ja varsinkin hetken jo ollut työttömänä on tilanne aivan eri. Älä allekirjoita mutta voisit koettaa opetella ajattelemaan että sinun subjektiivinen kokemuksesi ei ole mikään kaikkia koskeva/yleinen totuus.
Opettelepas lukemaan, en kirjoittanut mistään yleisestä totuudesta. Aloittaja sen sijaan teki näin ja oli väärässä.
Sinun kommenttisi on ihan yhtä tyhmä kuin jos väittäisi, että koska joku johtaja saa palkkaa 20 000 euroa kuussa, ei saisi sanoa, että yleisimmin ihmiset saavat vain noin 3000 euroa kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko näissä kyse jostain kaupungin hommista tms, kun kerran sähköpostia tulee? julkishallinnon (kunnat, valtion virastot) puolella ikäsyrjintä ei ole samalla lailla ongelma kuin yksityisellä.
Ei. Kaupungille en ole koskaan hakenut, koska tiedän, että paikat annetaan sisäpiirin kautta kuin ulkopuolisille ja siksi on turha hakemusta laittaa.
En tiedä mitä työpaikkoja toiset hakevat, mutta jokaisesta työpaikasta jolla on avoin haku on aina laittanut kaikille hakijoille tiedon, että valinta ei osunut sinuun ja valittu henkilö sekä perustelut. Ei ole vielä sattunut työpaikkaa tai alaa, joka ei lähettäisi hakijoille tiedon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä juuri todistit että samanikäisiä työttömiä syrjitään. Rekrytoijat&työnantajat eivät välitä työttömistä työnhakijoista vaan ottavat spontaanisti yhteyttä jo työelämässä oleviin.
Ei se ole syrjintää jos haluaa palkata todistettavasti työssä menestyneen.
Monilla työttömillä on työkokemusta ja nuorilla ei ollenkaan. Kummasti se kaikki osaaminen ja kokemus katoaa työnantajan rekrybimbon silmissä kun hakija on työtön tai herranjumala keski-ikäinen mies!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä juuri todistit että samanikäisiä työttömiä syrjitään. Rekrytoijat&työnantajat eivät välitä työttömistä työnhakijoista vaan ottavat spontaanisti yhteyttä jo työelämässä oleviin.
Ei se ole syrjintää jos haluaa palkata todistettavasti työssä menestyneen.
Monilla työttömillä on työkokemusta ja nuorilla ei ollenkaan. Kummasti se kaikki osaaminen ja kokemus katoaa työnantajan rekrybimbon silmissä kun hakija on työtön tai herra
Työpaikkoja ei anneta työttömille vaan työpaikan vaihtajille. Olihan se joku, oliko oikotie, vai mikä joka mainosti "kun on aika vaihtaa työpaikkaa". Työpaikallani myös haussa suosittiin vaihtajia kuin työttömiä vaikka työttömällä olisikin ollut koulutus ja kokemusta alalta. Työpaikkoja kyllä löytyy, mutta ei niille jotka tarvitsevat.
Ei se työsuhteessa yhä oleva ole välttämättä yhtä tai ollenkaan niin menestynyt kuin irtisanotuksi ilman omaa syytään joutunut. Syrjintää ja ennekkoluuloa se on, tuollainen toiminta. Yleensä en ole vahingoniloinen mutta voi kuinka nautin jos/kun nämä omahyväiset, erinomaisuudestaan (tai sen kuvitelmasta) sokaistuneet huomaavatkin yhtäkkiä olevansa työtä vailla ja kenellekään ei enää kelpaa kun on "epäonnistunut" ja epäluotettava rekryn&työnantajien silmissä. Siinä voi pudota korkealta ja kovaa ja silmät avautua mutta vähän liian myöhään.