Kirkon tulevaisuus
Millaiseksi arvelette Suomen kansankirkon kehittyvän, kun pian alle puolet väestöstä on jäseniä? Eikä lasku siihen jää, vaan pikemminkin kiihtyy.
Mikä on siis kansankirkon kohtalo? Kuolee sukupuuttoon koko Suomen ev.lut. haara?
Kommentit (421)
Vierailija kirjoitti:
Ainakin hautajaisiin moni haluaa edelleen mukaan papin ja kanttorin. Jostain syystä eivät halua järjestää tilaisuutta ilman.
Lisäksi halutaan, että tilaisuus toimitetaan kirkossa tai seurakunnan omistamassa siunauskappelissa, tämä siitäkin huolimatta, että vainaja on kirkkoon kuulumaton.
Hautaustoimi onkin se kirkon viimeinen linnake ja tiukasti koittavat pitää siitä kiinni (kaste ja avioliitto ovat jo häviämässä). Hautauksessa hankalaa on se, että siihen liittyy kaikenlaisia lakeja, eikä ketään saa haudata minne vaan, eikä sitä ruumistakaan saa kuskata joka paikkaan. Tosin juurihan joku pappi oli kovin huolissaan, kun hautajaistenkin järjestäminen on vähentymässä eli tämäkin linnake tulee kaatumaan. Mitään lukuja tästä ei ole esitetty, joten mahdotonta sanoa kuinka yleisiä ne kirkkoon kuulumattomien pappihautaukset on.
Vierailija kirjoitti:
Mitä Jeesus sanoikaan tekojen merkityksestä? Katsotaan mitä Raamatussa lukee:
"Tulee aika, jolloin kaikki, jotka lepäävät haudoissaan, kuulevat hänen äänensä. He nousevat haudoistaan -- hyvää tehneet elämän ylösnousemukseen, pahaa tehneet tuomion ylösnousemukseen." (Joh. 5:28-29)
Tuossa ei puhuta sanaakaan uskosta. Voisiko olla niin, että hyvää tekevät ihmiset ovat Jeesuksen seuraajia, vaikkeivät tietäisi sitä itse? Raamatusta löytyy nämäkin Paavalin sanat: "Kun kiertelin kaupungilla ja katselin teidän pyhiä paikkojanne, löysin sellaisenkin alttarin, jossa oli kirjoitus: 'Tuntemattomalle jumalalle.' Juuri sitä, mitä te tuntemattanne palvotte, minä teille julistan."
"Tulee aika, jolloin kaikki, jotka lepäävät haudoissaan, kuulevat hänen äänensä. He nousevat haudoistaan -- hyvää tehneet elämän ylösnousemukseen, pahaa tehneet tuomion ylösnousemukseen." (Joh. 5:28-29)
Eri
Juuri näin. On kuitenkin tärkeää ymmärtää, että hyvät teot on tehtävä Jumalan vuoksi eli oikeamielisyyden vuoksi.
Esimerkki hyvästä teosta, jota ei ole tehty Jumalan vuoksi:
Lahjoitan rahaa lastensairaalalle, koska sitten minun nimeni painetaan laattaan, ja ihmiset pitävät minua hyväntekijänä.
Esimerkki hyvästä teosta, joka on tehty Jumalan vuoksi:
Huolehdin omasta lapsestani hyvin, vaikken saisi siitä arvostusta eikä siitä olisi minulle itselleni mitään hyötyä, koska se on oikein.
Vierailija kirjoitti:
Kirkon tulevaisuus on mitä ilmeisemmin se, että se liittyy tulevaisuudessa ns. maailmankirkkoon eli porttokirkkoon, johon kaikki ihmisten erilaiset uskonkäsitykset ja uskonnot on sulautettu yhdeksi suureksi sekametelisopaksi. Ja itse uskon, että tämän mätäuskonnon keskuspaikka tulee olemaan Jerusalemin uudelleen rakennettu temppelirakennus. Sinne virtaavat kaikki kansat kumartamaan kukin omia jumaliaan. Niin kuin kuulemma nyt jo tehdään joidenkin väitteiden mukaan YK:n salaisessa palvontahuoneessa jonkun mustan kiven edessä.
Tuo musta paasi YK:n päämajassa kuulostaa ihan folioteorialta, mutta totta se on:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa ei puhuta sanaakaan uskosta. Voisiko olla niin, että hyvää tekevät ihmiset ovat Jeesuksen seuraajia, vaikkeivät tietäisi sitä itse? Raamatusta löytyy nämäkin Paavalin sanat: "Kun kiertelin kaupungilla ja katselin teidän pyhiä paikkojanne, löysin sellaisenkin alttarin, jossa oli kirjoitus: 'Tuntemattomalle jumalalle.' Juuri sitä, mitä te tuntemattanne palvotte, minä teille julistan."
Tämä asia on monimutkaisempi. Sellainen ihminen, joka toimii vain oman omatuntonsa perusteella oikein ilman mahdollisuutta kuulla Jeesuksen opetuksista, ei pysty kehittämään ymmärrystään.
Eksynyt ja nykyisin myös varjoisaa kasvustoa ja opinvastaisuutta levittävän kansankirkon _tulee_ hajota ja tuhoutua. Tietysti.
Vierailija kirjoitti:
Eksynyt ja nykyisin myös varjoisaa kasvustoa ja opinvastaisuutta levittävän kansankirkon _tulee_ hajota ja tuhoutua. Tietysti.
Sinulla on oikeus mielipiteeseesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki Raamatun kirjoitukset ovat pohjimmiltaan Jumalan kirjoittamia, ei niiden nimellisten kirjoittajien. Niitä kaikkia pitää noudattaa. Tietysti tulkiten muiden Raamatun tekstien kontekstissa.
Olen pahoillani, mutta olet käsittänyt väärin.
Nimeän tämän jankuttajan "väärinkäsittäjähulluksi".
Raamatusta:
22Mutta minä sanon teille: jokainen, joka on vihoissaan veljelleen, on ansainnut oikeuden tuomion. Samoin jokainen, joka sanoo veljelleen: Senkin hölmö, on ansainnut Suuren neuvoston tuomion, ja se, joka sanoo: Sinä hullu, on ansainnut helvetin tulen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Vrt Sodoma ja Gomorra.
Suomen nykyisellä ns. "kirkolla" ei saisi enää olla verotusoikeutta
Koko pulju on lähes kokonaan enää lähinnä vitsi.
Laittakaa ovet lukkoon. Säilyisi edes jonkinlainen kunniallinen kulttuurihistoriallinen muisto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä asia on monimutkaisempi. Sellainen ihminen, joka toimii vain oman omatuntonsa perusteella oikein ilman mahdollisuutta kuulla Jeesuksen opetuksista, ei pysty kehittämään ymmärrystään.
Miten ymmärryksen kehittyminen liittyy pelastumiseen? Sanotaanko Raamatussa, että Jeesus tuli pelastamaan vain viisaat ja ymmärtäväiset, vai voiko myös kehitysvammaiset, pikkulapset ja muut ymmärrykseltään keskimääräistä heikommat ihmiset päästä taivaaseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä asia on monimutkaisempi. Sellainen ihminen, joka toimii vain oman omatuntonsa perusteella oikein ilman mahdollisuutta kuulla Jeesuksen opetuksista, ei pysty kehittämään ymmärrystään.Miten ymmärryksen kehittyminen liittyy pelastumiseen? Sanotaanko Raamatussa, että Jeesus tuli pelastamaan vain viisaat ja ymmärtäväiset, vai voiko myös kehitysvammaiset, pikkulapset ja muut ymmärrykseltään kesk
Mainitsemasi ryhmät ovat pyyteettömiä ja heikkoudessaan armon alla. Kristus kehoitti ihmisiä tulemaan lasten kaltaisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä asia on monimutkaisempi. Sellainen ihminen, joka toimii vain oman omatuntonsa perusteella oikein ilman mahdollisuutta kuulla Jeesuksen opetuksista, ei pysty kehittämään ymmärrystään.Miten ymmärryksen kehittyminen liittyy pelastumiseen? Sanotaanko Raamatussa, että Jeesus tuli pelastamaan vain viisaat ja ymmärtäväiset, vai voiko myös kehitysvammaiset, pikkulapset ja muut ymmärrykseltään kesk
Ilmestyskirjasta:
12Ja minä näin kuolleet, suuret ja pienet, seisomassa valtaistuimen edessä, ja kirjat avattiin; ja avattiin toinen kirja, joka on elämän kirja; ja kuolleet tuomittiin sen perusteella, mitä kirjoihin oli kirjoitettu, tekojensa mukaan. 13Ja meri antoi ne kuolleet, jotka siinä olivat, ja Kuolema ja Tuonela antoivat ne kuolleet, jotka niissä olivat, ja heidät tuomittiin, kukin tekojensa mukaan. 14Ja Kuolema ja Tuonela heitettiin tuliseen järveen. Tämä on toinen kuolema, tulinen järvi. 15Ja joka ei ollut elämän kirjaan kirjoitettu, se heitettiin tuliseen järveen.
6Ja hän sanoi minulle: "Se on tapahtunut. Minä olen A ja O, alku ja loppu. Minä annan janoavalle elämän veden lähteestä lahjaksi. 7Joka voittaa, on tämän perivä, ja minä olen oleva hänen Jumalansa, ja hän on oleva minun poikani. 8Mutta pelkurien ja epäuskoisten ja saastaisten ja murhaajien ja huorintekijäin ja velhojen ja epäjumalanpalvelijain ja kaikkien valhettelijain osa on oleva siinä järvessä, joka tulta ja tulikiveä palaa; tämä on toinen kuolema."
27Eikä sinne ole pääsevä mitään epäpyhää eikä ketään kauhistusten tekijää eikä valhettelijaa, vaan ainoastaan ne, jotka ovat kirjoitetut Karitsan elämänkirjaan.
3Eikä mitään kirousta ole enää oleva. Ja Jumalan ja Karitsan valtaistuin on siellä oleva, ja hänen palvelijansa palvelevat häntä 4ja näkevät hänen kasvonsa, ja hänen nimensä on heidän otsissansa. 5Eikä yötä ole enää oleva, eivätkä he tarvitse lampun valoa eikä auringon valoa, sillä Herra Jumala on valaiseva heitä, ja he hallitsevat aina ja iankaikkisesti.
Mainitsemasi ryhmät ovat pyyteettömiä ja heikkoudessaan armon alla. Kristus kehoitti ihmisiä tulemaan lasten kaltaisiksi.
Raamatusta:
Totisesti minä sanon teille: ellette käänny ja tule lasten kaltaisiksi, ette pääse taivasten valtakuntaan. 4Sentähden, joka nöyrtyy tämän lapsen kaltaiseksi, se on suurin taivasten valtakunnassa.
Haha, ortodoksikirkko on myäs kansankirkko -valitettavasti. Olen työni puolesta joutunut sen tilasuuksiin osallistumaan, ja ainakaaan yhtään sallivampi tai avaramielisempi se ei ole luterilaiseen kirkloon verrattuna. Päin vastoin.
Ja lisäksi hyvin r y s s ä mielinen.
Vierailija kirjoitti:
Haha, ortodoksikirkko on myäs kansankirkko -valitettavasti. Olen työni puolesta joutunut sen tilasuuksiin osallistumaan, ja ainakaaan yhtään sallivampi tai avaramielisempi se ei ole luterilaiseen kirkloon verrattuna. Päin vastoin.
Ja lisäksi hyvin r y s s ä mielinen.
Höpö höpö. Ja jumalan kiitos ettei ole *tavara levällään* kuten lutikkakirkko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä asia on monimutkaisempi. Sellainen ihminen, joka toimii vain oman omatuntonsa perusteella oikein ilman mahdollisuutta kuulla Jeesuksen opetuksista, ei pysty kehittämään ymmärrystään.Miten ymmärryksen kehittyminen liittyy pelastumiseen? Sanotaanko Raamatussa, että Jeesus tuli pelastamaan vain viisaat ja ymmärtäväiset, vai voiko myös kehitysva
Eli hyvää tekevät ihmiset voi seurata Jeesusta tietämättään, vaikkeivät he olisi kristittyjä. Ymmärtämättömyys ei ole synti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä asia on monimutkaisempi. Sellainen ihminen, joka toimii vain oman omatuntonsa perusteella oikein ilman mahdollisuutta kuulla Jeesuksen opetuksista, ei pysty kehittämään ymmärrystään.Miten ymmärryksen kehittyminen liittyy pelastumiseen? Sanotaanko Raamatussa, että Jeesus tuli pelastamaan vain viisaat ja ymmärtäväiset, vai voiko myös kehitysva
Eli hyvää tekevät ihmiset voi seurata Jeesusta tietämättään, vaikkeivät he olisi kristittyjä. Ymmärtämättömyys ei ole synti.
Eri
Riippuu tilanteesta.
Ilmestyskirjasta:
8Mutta pelkurien ja epäuskoisten ja saastaisten ja murhaajien ja huorintekijäin ja velhojen ja epäjumalanpalvelijain ja kaikkien valhettelijain osa on oleva siinä järvessä, joka tulta ja tulikiveä palaa; tämä on toinen kuolema."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Er
Tiedostavalla synninteolla ja katumattomuudella tuomitsee itse itsensä. Tämä(kin) on valinta. Tie on kapea.
Olen pahoillani, mutta olet käsittänyt väärin.