Kirkon tulevaisuus
Millaiseksi arvelette Suomen kansankirkon kehittyvän, kun pian alle puolet väestöstä on jäseniä? Eikä lasku siihen jää, vaan pikemminkin kiihtyy.
Mikä on siis kansankirkon kohtalo? Kuolee sukupuuttoon koko Suomen ev.lut. haara?
Kommentit (421)
Kirjoitin kommenttini miettien kovastikin asiaa. Sitä en tiedä, mitä sinä kuvittelet siinä näkemäsi (siis sinä joka käskit minua miettimään omaa kommenttiani)
On kummallista, jos annetaan paljon painoarvoa sellaisen henkilön näkemyksille, joka on aiemmin ollut kristittyjen vainooja. Lisäksi minun on helppo arvioida hänen näkemyksiään kriittisesti, koska minä tiedän, että jotkin Paavalin näkemykset eivät perustu kovin kehittyneeseen ymmärrykseen.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki Raamatun kirjoitukset ovat pohjimmiltaan Jumalan kirjoittamia, ei niiden nimellisten kirjoittajien. Niitä kaikkia pitää noudattaa. Tietysti tulkiten muiden Raamatun tekstien kontekstissa.
Olen pahoillani, mutta olet käsittänyt väärin.
Ehei, olen käsittänyt juuri oikein. Jos Raamattu olisi vain ihmisten mielipiteitä ja sepitelmiä, se olisi yhtä hyödyllinen tutkittava kuin Kalevala. Mutta nyt se antaa elämän, ikuisen elämän Jumalan luona kaikille jotka sen sanomaan turvaavat ja luottavat. Et tietenkään halua uskoa sitä. Olen pahoillani puolestasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kilvoittelu tulee Paavalin kielenkäytöstä. Hän käytti juoksukilpailua vertauskuvana siitä, että kristityn pitää antaa kaikkensa, jotta saapuisi lopulta perille taivaaseen.
Vai niin. No, onnea matkaan.
Kiitos, kiitos. Perille tässä ollaankin pian saapumassa.
Toivottavasti päädyt sinne, minne haluat päätyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki Raamatun kirjoitukset ovat pohjimmiltaan Jumalan kirjoittamia, ei niiden nimellisten kirjoittajien. Niitä kaikkia pitää noudattaa. Tietysti tulkiten muiden Raamatun tekstien kontekstissa.
Ehei, olen käsittänyt juuri oikein. Jos Raamattu olisi vain ihmisten mielipiteitä ja sepitelmiä, se olisi yhtä hyödyllinen tutkittava kuin Kalevala. Mutta nyt se antaa elämän, ikuisen elämän Jumalan luona kaikille jotka sen sanomaan turvaavat ja luottavat. Et tietenkään halua uskoa sitä. Olen pahoillani puolestasi.
Voi sinua. Miksi teet oletuksia minusta?
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitin kommenttini miettien kovastikin asiaa. Sitä en tiedä, mitä sinä kuvittelet siinä näkemäsi (siis sinä joka käskit minua miettimään omaa kommenttiani)
On kummallista, jos annetaan paljon painoarvoa sellaisen henkilön näkemyksille, joka on aiemmin ollut kristittyjen vainooja. Lisäksi minun on helppo arvioida hänen näkemyksiään kriittisesti, koska minä tiedän, että jotkin Paavalin näkemykset eivät perustu kovin kehittyneeseen ymmärrykseen.
Tilanne on todiste siitä, että Paavali ei valinnut kristinuskoa joidenkin omien etujensa vuoksi, vaan siksi että Jumala todella tarttui häneen. Kaikki Paavalin kirjoitukset ilmentävät Jumalan tahtoa. Jos sinulla on mielestäsi kehittyneempi ymmärrys, halveksit myös Jumalaa alempiarvoisena kuin itse olet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilanne on todiste siitä, että Paavali ei valinnut kristinuskoa joidenkin omien etujensa vuoksi, vaan siksi että Jumala todella tarttui häneen. Kaikki Paavalin kirjoitukset ilmentävät Jumalan tahtoa. Jos sinulla on mielestäsi kehittyneempi ymmärrys, halveksit myös Jumalaa alempiarvoisena kuin itse olet.
Vaikuttaa siltä, että selkeä ajattelu ei ole vahvuutesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi sinua. Miksi teet oletuksia minusta?
Itse koko ajan osoitat, että et tunne Raamatun kielenkäyttöä, erottelet sieltä osia joihin ei tarvitse uskoa, koska et pidä kirjoittajasta, etkä halua ymmärtää Raamatun Jumalallista luonnetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi sinua. Miksi teet oletuksia minusta?Itse koko ajan osoitat, että et tunne Raamatun kielenkäyttöä, erottelet sieltä osia joihin e
Jälleen oletuksia.
Vierailija kirjoitti:
Ne, jotka ovat tyytymättömiä kansankirkkoon, voivat liittyä ortodoksiseen kirkkoon.
Se on myös kansankirkko, ihan yhtä lailla.
Ajatteluni on täysin loogista
A) Jos Jumala oikeasti halusi pelastaa ihmiset sillä, että hän antoi poikansa uhriksi ja vaatii uskoa siihen, hänen täytyi jättää myös jokin dokumentti asiasta
B) Muuta dokumenttia kuin Raamattu ei ole.
Johtopäätös: Raamatun täytyy olla tämä dokumentti ja Jumalallinen ilmoitus
Et voi väittää oletuksiksi sellaisia asioita, joista on mustaa valkoisella. Jos olet kirjoittanut niin epäselvästi, että todellisista ajatuksistasi ei saa tolkkua, niin korjaathan tilanteen.
Vierailija kirjoitti:
Ajatteluni on täysin loogista
A) Jos Jumala oikeasti halusi pelastaa ihmiset sillä, että hän antoi poikansa uhriksi ja vaatii uskoa siihen, hänen täytyi jättää myös jokin dokumentti asiasta
B) Muuta dokumenttia kuin Raamattu ei ole.
Johtopäätös: Raamatun täytyy olla tämä dokumentti ja Jumalallinen ilmoitus
Tähän kommenttiin minulla ei ole vastaväitteitä.
Vierailija kirjoitti:
Et voi väittää oletuksiksi sellaisia asioita, joista on mustaa valkoisella. Jos olet kirjoittanut niin epäselvästi, että todellisista ajatuksistasi ei saa tolkkua, niin korjaathan tilanteen.
Ei minulla ole velvollisuutta korjata sinun väärinkäsityksiäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minulla ole velvollisuutta korjata sinun väärinkäsityksiäsi.
Kyllä se on ainoastaan viestin lähettäjä, joka voi vaikuttaa viestin selkeyteen. Mutta eiköhän nyt ole jo nukkumaanmenoaika.
Vierailija kirjoitti:
Uskonnot kuolevat pois kiihtyvällä vauhdilla kaikkialla maailmassa ihmisten koulutustason noustessa ja ymmärtäessä että uskonnot ovat kaikki taikauskoja ilman todellisuuspohjaa. Tämän kehityksen voi pysäyttää vain kulttuurimme romahdus ja siitä seuraava ihmisten tiedon vähentyminen.
Itku se tulee sinullekin, kun sota alkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minulla ole velvollisuutta korjata sinun väärinkäsityksiäsi.Kyllä se on ainoastaan viestin lähettäjä, joka voi vaikuttaa viestin selkeyteen. Mutta eiköhän nyt ole jo nukkumaanmenoaika.
Minä olen omasta mielestäni ollut hyvinkin selkeä.
Kirkot tekevät itsensä tarpeettomiksi. Visio. Ihmiset sivistyvät. Ja kun verotuloja ei ole, viihdelaitos ajaa itsensä alas. Niin päättyy mm Kustaa Vaasan 1500:luvulla ottama kirkko. Ja ortodoksit siinä sivussa.
Vierailija kirjoitti:
Kirkot tekevät itsensä tarpeettomiksi. Visio. Ihmiset sivistyvät. Ja kun verotuloja ei ole, viihdelaitos ajaa itsensä alas. Niin päättyy mm Kustaa Vaasan 1500:luvulla ottama kirkko. Ja ortodoksit siinä sivussa.
Pahoin pelkään että kansan sovitustao ei tästä enää nouse.
Ainakin hautajaisiin moni haluaa edelleen mukaan papin ja kanttorin. Jostain syystä eivät halua järjestää tilaisuutta ilman.
Lisäksi halutaan, että tilaisuus toimitetaan kirkossa tai seurakunnan omistamassa siunauskappelissa, tämä siitäkin huolimatta, että vainaja on kirkkoon kuulumaton.
Kiitos, kiitos. Perille tässä ollaankin pian saapumassa.