Kirkon tulevaisuus
Millaiseksi arvelette Suomen kansankirkon kehittyvän, kun pian alle puolet väestöstä on jäseniä? Eikä lasku siihen jää, vaan pikemminkin kiihtyy.
Mikä on siis kansankirkon kohtalo? Kuolee sukupuuttoon koko Suomen ev.lut. haara?
Kommentit (421)
Vierailija kirjoitti:
Taikausko väistyy tiedon tieltä, enää ei tarvitse selittää kaikkea muinaisten paimentolaisten tarustoilla.
Näinhän sitä joku sokea, kuuro ja ymmärtämätön voi luulla.
Vierailija kirjoitti:
1.Taistelua syntiä ja omaa itsekkyyttä vastaan Kristitty pyrkii elämään Jumalan tahdon mukaan ja hylkäämään sen, mikä vie pois Hänestä.
- Jeesus: Matteuksen evankeliumin 5. luku
- Ensimmäiset kristityt: 1 Tim 6: 11-21
Tuo ensimmäinen on Vuorisaarnasta. Siinä ei ole kyse kilvoittelusta, vaan ohjeiden mukaan tekemisestä. Ohjeiden noudattamisesta kerrotaan näin:
Jokainen, joka kuulee nämä sanani ja tekee niiden mukaan, on kuin järkevä mies, joka rakensi talonsa kalliolle. 25Alkoi sataa, tulvavesi virtasi ja myrskytuuli pieksi taloa, mutta se ei sortunut, sillä se oli rakennettu kallioperustalle.
26Jokainen, joka kuulee nämä sanani mutta ei tee niiden mukaan, on kuin tyhmä mies, joka rakensi talonsa hiekalle. 27Alkoi sataa, tulvavesi virtasi ja myrskytuuli pieksi taloa, ja se sortui, maan tasalle saakka.
Toinen on Paavalin kirjoittamasta kirjeestä.
Kilvoittelu on juuri sitä, että pyrkii tekemään ohjeiden mukaan. Koska kaikki Jumalan ohjeiden vastainen on syntiä ja kilvoittelu on syntiä vastaan taistelemista.
3. Hengen hedelmien kasvattamista elämässä. Rakkaus, ilo, rauha, kärsivällisyys (Gal. 5:2223) eivät synny pakottamalla, vaan Pyhän Hengen vaikutuksesta.
Tuossahan onkin jo tuo Gal 5: 22-23
Jeesus: Joh 15: 1-8
Tuossa toisessa olennaista on Kristuksessa pysyminen. Sitä Jeesus tarkentaa näin: Jos te minua rakastatte, niin te pidätte minun käskyni. Jälleen olennaista on ohjeiden noudattaminen. Ei kilvoittelu.
Paavalin näkemyksiä en jaksa kommentoida.
Vierailija kirjoitti:
Miten ihminen sitten on kirjoittanut Raamatun tekstit? HENGEN JOHDATUKSESSA
"Mutta te älkää antako kutsua itseänne rabbiksi, sillä yksi on teidän opettajanne, ja te olette kaikki veljiä."
JUMALA SIIS; JUMALAN HENKI
"Mutta Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä on lähettävä minun nimessäni, hän opettaa teille kaikki ja muistuttaa teitä kaikesta, minkä minä olen teille sanonut."
HENKI TULI JA OPETTI: JA IHMISET KIRJOITTIVAT RAAMATUN
Jos Henki on ihmisessä, miten Raamattu voisi opettaa? HENKI EI OLE VAIN IHMISESSÄ: HENKI ON SIELLÄ MISSÄ JUMALA ON: JUMALA OPETTAA RAAMATUN KAUTTA.
"Te kyllä tutkitte kirjoituksia, koska luulette niistä löytävänne ikuisen elämän." TÄSSÄ ON PUHE JUUTALAISISTA KIRJOITUKSISTA
"Ja minä olen rukoileva Isää, ja hän antaa teille toisen Puolustajan olemaan teidän kanssanne iankaikkisesti
Haukotus. Perustelet ihmisten kirjoitusten Jumalallisuutta niillä kirjoituksilla itsellään.
Vierailija kirjoitti:
2. Päivittäistä parannusta ja Jumalan puoleen kääntymistä. Kilvoittelu on sydämen asenne: palaamista Jumalan luo yhä uudelleen.
Jeesus: Luuk 9: 23
Paavali: Room 6: 12-23
Tuo ensimmäinen on ohje. Sen noudattaminen on ohjeen noudattamista, ei kilvoittelua.
23Jeesus sanoi kaikille: Jos joku tahtoo kulkea minun jäljessäni, hän kieltäköön itsensä, ottakoon joka päivä ristinsä ja seuratkoon minua.
Huvittavaa, että pyydät "viitteitä" Raamatusta ja sitten et arvosta Paavalia. Paavali on kuitenkin sitä alkuperäisintä kristinuskoa, vanhinta Raamatun tekstiä. Jeesuksen toiminnasta kertovat tekstit ovat ainakin eksegeettien mielestä myöhäisempiä, eivätkä he edes usko, että ne olisivat silminnäkijäkertomuksia. Miten siis Paavalin voisi ohittaa?
Vierailija kirjoitti:
Yhtesikunnan segregaatio ilmenee kaililla elämän osa-alueilla. Tulevaisuuden kristityt löytyvät vapaan suuntauksen seurakunnista. Luterilainen kirkko tulee olemaan tällä menolla vain kristillisyydestä vieraantunut pieni naminami kiiltokuvainstituutio
Segregaatiokehitys on jo pitkälti pysähtynyt, mutta valtiokirkon rinnalle on tullut uusia hengellisyyden muotoja, jotka vetävät puoleensa ihmisiä. Sama määrä uskoa jakautuu moneen eri kohteeseen, ja luterilaisuus hiipuu.
Vierailija kirjoitti:
3. Hengen hedelmien kasvattamista elämässä. Rakkaus, ilo, rauha, kärsivällisyys (Gal. 5:2223) eivät synny pakottamalla, vaan Pyhän Hengen vaikutuksesta.
Tuossa toisessa olennaista on Kristuksessa pysyminen. Sitä Jeesus tarkentaa näin: Jos te minua rakastatte, niin te pidätte minun käskyni. Jälleen olennaista on ohjeiden noudattaminen. Ei kilvoittelu.
Määritelmän mukaisesti Kristillinen kilvoittelu on kristillisten arvojen ja opetusten toteuttamista omassa elämässä, elikkäs juurikin ohjeiden noudattamista. Mitä kummaa kuvittelet sen olevan?
4. Kestämistä koetuksissa.Kristityn elämään kuuluu kärsivällistä luottamusta Jumalaan vaikeuksien keskellä.
Ensimmäiset kristityt: 4: 12-13
Jeesus: Matt 10:22
Kummassakaan näistä ei puhuta kilvoittelusta. Mistä tuo kilvoittelu siis on peräisin? Jos sillä tarkoitetaan ohjeiden noudattamiseen pyrkimistä, niin hieman harhaanjohtavan sanan olette valinneet.
Tuo toinen on lupaus ja menee näin: 22Kaikki tulevat vihaamaan teitä minun nimeni tähden, mutta se, joka kestää loppuun asti, pelastuu.
Ensimmäinen kohta neuvoo oikeaa suhtautumista kärsimykseen, ja menee näin: 12Rakkaat ystävät, älkää oudoksuko sitä tulta ja hehkua, jossa teitä koetellaan, ikään kuin teille tapahtuisi jotakin outoa. 13Iloitkaa päinvastoin sitä enemmän, mitä enemmän pääsette osallisiksi Kristuksen kärsimyksistä, jotta saisitte iloita ja riemuita myös silloin, kun hänen kirkkautensa ilmestyy.
Vierailija kirjoitti:
"Minulla on kehittyneempi ymmärrys kuin Paavalilla. Sinulle toivotan onnea matkaan."
Paavali sai ymmärryksensä Jeesukselta itseltään. Ja sinä? Samalta tyypiltä, joka joskus ennenkin on kysellyt että "Onko Jumala todellakin sanonut...?"
Paavali on siis ilmeisesti väittänyt saaneensa ymmärryksensä Jeesukselta itseltään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2. Päivittäistä parannusta ja Jumalan puoleen kääntymistä. Kilvoittelu on sydämen asenne: palaamista Jumalan luo yhä uudelleen.
Tuo ensimmäinen on ohje. Sen noudattaminen on ohjeen noudattamista, ei kilvoittelua.
23Jeesus sanoi kaikille: Jos joku tahtoo kulkea minun jäljessäni, hän kieltäköön itsensä, ottakoon joka päivä ristinsä ja seuratkoon minua.
Huvittavaa, että pyydät "viitteitä" Raamatusta ja sitten et arvosta Paavalia. Paavali on kuitenkin sitä alkuperäisintä kristinuskoa, vanhinta Raamatun tekstiä. Jeesuksen toiminnasta kertovat tekstit ovat ainakin eksegeettien mielestä myöhäisempiä, eivätkä he edes usko, että ne olisivat silminnäkijäkertomuksia. Miten siis Paavalin vois
Jos tuo on sinusta huvittavaa, niin sinulla on aika erikoinen huumorintaju. Harmillista, jos olette perustaneet uskontonne Paavalin varaan. Siis teille harmillista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Määritelmän mukaisesti Kristillinen kilvoittelu on kristillisten arvojen ja opetusten toteuttamista omassa elämässä, elikkäs juurikin ohjeiden noudattamista. Mitä kummaa kuvittelet sen olevan?
Miksi käytätte noin harhaanjohtavaa sanaa? Miksi ette puhu Jeesuksen opetusten noudattamisesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Minulla on kehittyneempi ymmärrys kuin Paavalilla. Sinulle toivotan onnea matkaan."
Paavali sai ymmärryksensä Jeesukselta itseltään. Ja sinä? Samalta tyypiltä, joka joskus ennenkin on kysellyt että "Onko Jumala todellakin sanonut...?"
Paavali on siis ilmeisesti väittänyt saaneensa ymmärryksensä Jeesukselta itseltään.
Paavali oli kristittyjen vainoaja, fanaattinen juutalainen, joka yhtäkkiä sai "salamasta päähän" ja vaihtoi lennossa kristityksi. Hän selitti takinkääntöään juurikin tällä että Jeesus tarttui häneen kovalla kädellä, eikä ollut muuta vaihtoehtoa kuin seurata Jeesusta sen jälkeen. Keksitkö kenties paremman motiivin tyypille, joka sai päätöksensä seurauksena kärsiä paljon ja lopulta menetti henkensä? Kaikki kristinuskon sanoman tähden?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä niistä opetuksista ja kenen ihmisen kirjoittamista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paavali on siis ilmeisesti väittänyt saaneensa ymmärryksensä Jeesukselta itseltään.Paavali oli kristittyjen vainoaja, fanaattinen juutalainen, joka yhtäkkiä sai "salamasta päähän" ja vaihtoi lennossa kristityksi. Hän selitti takinkääntöään juurikin tällä että Jeesus tarttui häneen kovalla kädellä, eikä ollut muuta vaihtoehtoa kuin seurata Jeesusta sen jälkeen. Keksitkö kenties paremman motiivin tyypille, joka sai päätöksensä seurauksena kärsiä paljon ja lopulta menetti henkensä? Kaikki kristinuskon s
Ehdotan, että luet oman kommenttisi ja mietit asiaa hieman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi käytätte noin harhaanjoht
Kilvoittelu tulee Paavalin kielenkäytöstä. Hän käytti juoksukilpailua vertauskuvana siitä, että kristityn pitää antaa kaikkensa, jotta saapuisi lopulta perille taivaaseen.
Kilvoittelu tulee Paavalin kielenkäytöstä. Hän käytti juoksukilpailua vertauskuvana siitä, että kristityn pitää antaa kaikkensa, jotta saapuisi lopulta perille taivaaseen.
Vai niin. No, onnea matkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä niistä opetuksista ja kenen ihmisen kirjo
Kaikki Raamatun kirjoitukset ovat pohjimmiltaan Jumalan kirjoittamia, ei niiden nimellisten kirjoittajien. Niitä kaikkia pitää noudattaa. Tietysti tulkiten muiden Raamatun tekstien kontekstissa.
Kaikki Raamatun kirjoitukset ovat pohjimmiltaan Jumalan kirjoittamia, ei niiden nimellisten kirjoittajien. Niitä kaikkia pitää noudattaa. Tietysti tulkiten muiden Raamatun tekstien kontekstissa.
Olen pahoillani, mutta olet käsittänyt väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paavali on siis ilmeisesti väittänyt saaneensa ymmärryksensä Jeesukselta itseltään.Paavali oli kristittyjen vainoaja, fanaattinen juutalainen, joka yhtäkkiä sai "salamasta päähän" ja vaihtoi lennossa kristityksi. Hän selitti takinkääntöään juurikin tällä että Jeesus tarttui häneen kovalla kädellä, eikä ollut muuta vaihtoehtoa kuin seurata Jeesusta sen jälkeen. Keksitkö kenties paremman motiivin tyypille, joka sai päätöksensä seurauksena kärsiä paljon
Kirjoitin kommenttini miettien kovastikin asiaa. Sitä en tiedä, mitä sinä kuvittelet siinä näkemäsi (siis sinä joka käskit minua miettimään omaa kommenttiani)