Kirkon tulevaisuus
Millaiseksi arvelette Suomen kansankirkon kehittyvän, kun pian alle puolet väestöstä on jäseniä? Eikä lasku siihen jää, vaan pikemminkin kiihtyy.
Mikä on siis kansankirkon kohtalo? Kuolee sukupuuttoon koko Suomen ev.lut. haara?
Kommentit (421)
Taikausko väistyy tiedon tieltä, enää ei tarvitse selittää kaikkea muinaisten paimentolaisten tarustoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät kaikki ole Jumalan lapsia, vaan ainoastaan pelastavassa uskossa olevat, uudestisyntyneet kristityt!
Olen pahoillani, mutta olet käsittänyt väärin.
Niinkö? Lue Johanneksen evankeliumi 1 : 12-13
Olen lukenut sen. Ja ymmärrän, mitä siinä sanotaan. Minusta vaikuttaa siltä, että sinä et ymmärrä.Minusta näyttää, että sinä et ymmärrä. Kerropas mitä sinä luulet lukevasi siitä, niin katsotaan sitten.
Tuossa kohdassa termiä Jumalan lapsi käytetään kuvaamaan uskossa olevaa eli sitä tilannetta, jossa ihminen on alkanut pyrkiä Jumalan tahdon noudattamiseen. Kaikki ihmiset ovat kuitenkin Jumalan lapsia siinä mielessä, että olemme yhtä kaukana Jumalasta. Meitä arvioidaan samoilla kriteereillä. Ei ole niin, että vain jotkut ihmiset olisivat Jumalan lapsia ja siksi jotenkin eri asemassa. Se, että kaikilla, jotka uskovat, on oikeus tulla Jumalan lapseksi kuvaa sitä, että kaikki voivat päättää suunnata tahtonsa Jumalan tahdon noudattamiseen. Tässä kohdassa sillä, että joku ei olisi Jumalan lapsi tarkoitetaan sitä, ettei ihminen tietoisesti tavoittele Jumalan tahdon noudattamista. Hän on kuitenkin siitä huolimatta samassa asemassa kuin muutkin ihmiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin! Raamattu opettaa että Jumala lahjoittaa uskoa, ja ihminen uudestisyntyy, tulee Jumalan lapseksi. Usko ei tule jonkun rituaalin kautta, vauvakaste!
Eri
Kyse ei ole käsityksistä, vaan siitä mitä Raamattu opettaa.
Raamattu itsessään ei opeta mitään.
Raamattu on Jumalan kirje ihmisille. Se nimen omaan opettaa.
Raamattu, ei voi opettaa mitään, mitä ihminen ei jo tiedä.
Syntiinlankeemus hämärsi ihmiseltä kaiken mahdollisen synnynnäisen tiedon. Siksi ihminen ei voi tietää Jumalasta mitään muuta kuin ehkä hämärän aavistuksen siitä, että sellainen on olemassa. Ihminen tietää jotain vain silloin jos Jumala itse kertoo. Ja missään muualla Hän ei ole kertonut kuin alustavasti profeettojen kautta juutalaisille, ja täydellisesti Jeesuksessa. Raamattu on dokumentti tästä ilmoituksesta, Jumalan itsensä junailema ja johdattama, että ihmisillä olisi mahdollisuus pelastua. Jumala kun ei katso syntisyyttä läpi sormien.
Tämän lähde on kristillisen kirkon syvä ja pitkä traditio. Pohjautuen tietenkin Raamattuun.
Jos väität, että se pohjautuu Raamattuun, niin sinun pitäisi pystyä kertomaan, mihin kohtaan tai kohtiin Raamatussa se perustuu. Traditio ei kiinnosta minua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät kaikki ole Jumalan lapsia, vaan ainoastaan pelastavassa uskossa olevat, uudestisyntyneet kristityt!
Olen lukenut sen. Ja ymmärrän, mitä siinä sanotaan. Minusta vaikuttaa siltä, että sinä et ymmärrä.Minusta näyttää, että sinä et ymmärrä. Kerropas mitä sinä luulet lukevasi siitä, niin katsotaan sitten.
Tuossa kohdassa termiä Jumalan lapsi käytetään kuvaamaan uskossa olevaa eli sitä tilannetta, jossa ihminen on alkanut pyrkiä Jumalan tahdon noudatt
Kaikki ovat syntisiä ja siinä mielessä samalla viivalla, mutta kun ihminen turvautuu Kristuksen kuolemaan, hän alkaa näyttää Jumalan silmissä täydelliseltä niin kuin hänen oma poikansa Jeesus. Silloin ihmisestä tulee Jumalan lapsi. Ja kyllä se on arvon korotus. Tähän armoon ihmisen tule vastata kilvoittelulla, eli pyrkimyksellä noudattaa Jumalan tahtoa. Nykyaikaista tasa-arvojargonia on ihan turha yrittää lukea sisään Raamattuun. Paavalikin sanoi, että toiset ihmiset ovat vihan astioita, toiset taas jaloa käyttöä varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen pahoillani, mutta sinä itse olet sokea. Ja kuvittelet vielä voivasi toisia taluttaa...
Projisoitkohan minuun omaa tilannettasi?Ei vaan näen että olet liberaali, joka kuvittelee kristinuskon olevan jokaisen ihmisen hyväksymistä ja rakastamista sellaisena kuin hän on, ilman vaatimusta parannukseen ja mielenmuutokseen. Jeesukselta tai muualtakaan Uudesta Testamentista et sellaista löydä, muuta kuin kovalla vääristelyllä, uudelleentulkinnalla ja sillä ideologialla, että Raamattu ei ole Jumalan sanaa, vaan ihmisten jaaritteluja. Sel
Sinä et valitettavasti ole kovin tarkkanäköinen.
Vierailija kirjoitti:
Luterilainen ja ortodoksinen oppi on niin täysin ja totaalisesti erilaista eritoten pelastuksen suhteen, että ei kannata kuitenkaan sokeasti siirtyä ortodoksikirkkoon vain tunnelman takia.
Olen ev lut.
Kuitenkin mietin, että olemme pieni vähemmistö ja siksi luultavasti väärässä. Katoliset on suurin ja siksi luultavasti oikeassa. En tosin ole heidän meininkiinsä juuri tutustunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuo on narsistisen ja yksilökeskeisen yhteiskunnan ihmisen prototyyppi. Siksi usko onkin niin vaikeaa. Kaikille. Kilvoittelua.
Eri
Mihin perustuu tuo kilvoittelun korostaminen? Ei ole tarkoitus kilvoitella.
Syntiä vastaan tulee kilvotella. Ei Jeesus kärsinyt ja kuollut Golgatan ristillä sen vuoksi että ihminen saisi elää niin kun itse haluaa, vaan niin kun Jumala on määrännyt.
Jeesus kärsi ja kuoli langenneen ihmisluonteen perussyntien vuoksi. Jokainen on täysin syntinen, vaikka eläisikin Jumalan tahdon mukaisesti. Ne jotka turvautuvat Jeesukseen, uudestisyntynyt, pelastava usko, saavat synnit anteeksi Tuomiopäivänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa kohdassa termiä Jumalan lapsi käytetään kuvaamaan uskossa olevaa eli sitä tilannetta, jossa ihminen on alkanut pyrkiä Jumalan tahdon noudatt
Jumala on luonut kaikki ihmiset omaksi kuvakseen, ja rakastaa kaikkia. Jumalan lapsi on kuiteinkin vain pelastavassa uskossa oleva, uydestisyntynyt Jeesuksen seuraaja.
Väitätkö että esim ateisti, hindu tai muslimi on Jumalan lapsi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen lukenut sen. Ja ymmärrän, mitä siinä sanotaan. Minusta vaikuttaa siltä, että sinä et ymmärrä.
Pyydä että Jumala antaisi sinulle uskoa, että saisit uudestisyntyä Pyhästä Hengestä, niin ymmärtäisit sinäkin!
Kaikki ovat syntisiä ja siinä mielessä samalla viivalla, mutta kun ihminen turvautuu Kristuksen kuolemaan, hän alkaa näyttää Jumalan silmissä täydelliseltä niin kuin hänen oma poikansa Jeesus. Silloin ihmisestä tulee Jumalan lapsi. Ja kyllä se on arvon korotus. Tähän armoon ihmisen tule vastata kilvoittelulla, eli pyrkimyksellä noudattaa Jumalan tahtoa. Nykyaikaista tasa-arvojargonia on ihan turha yrittää lukea sisään Raamattuun. Paavalikin sanoi, että toiset ihmiset ovat vihan astioita, toiset taas jaloa käyttöä varten.
Minulla on kehittyneempi ymmärrys kuin Paavalilla. Sinulle toivotan onnea matkaan.
Jumala on luonut kaikki ihmiset omaksi kuvakseen, ja rakastaa kaikkia. Jumalan lapsi on kuiteinkin vain pelastavassa uskossa oleva, uydestisyntynyt Jeesuksen seuraaja.
Väitätkö että esim ateisti, hindu tai muslimi on Jumalan lapsi?
Onnea matkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen lukenut sen. Ja ymmärrän, mitä siinä sanotaan. Minusta vaikuttaa siltä, että sinä et ymmärrä.
Pyydä että Jumala antaisi sinulle uskoa, että saisit uudestisyntyä Pyhästä Hengestä, niin ymmärtäisit sinäkin!
Sinun ei tarvitse huolehtia minusta.
Tuhlaan tietysti aikaani ja heittelen helmiä sialle, mutta ehkäpä tästä on jollekin muulle hyötyä. Antamani jakeet eivät tietenkään ole ainoita näistä aiheista, vaan ensimmäisiä, jotka nyt äkkiseltään löysin.
1.Taistelua syntiä ja omaa itsekkyyttä vastaan Kristitty pyrkii elämään Jumalan tahdon mukaan ja hylkäämään sen, mikä vie pois Hänestä.
- Jeesus: Matteuksen evankeliumin 5. luku
- Ensimmäiset kristityt: 1 Tim 6: 11-21
2. Päivittäistä parannusta ja Jumalan puoleen kääntymistä. Kilvoittelu on sydämen asenne: palaamista Jumalan luo yhä uudelleen.
Jeesus: Luuk 9: 23
Paavali: Room 6: 12-23
3. Hengen hedelmien kasvattamista elämässä. Rakkaus, ilo, rauha, kärsivällisyys (Gal. 5:2223) eivät synny pakottamalla, vaan Pyhän Hengen vaikutuksesta.
Tuossahan onkin jo tuo Gal 5: 22-23
Jeesus: Joh 15: 1-8
4. Kestämistä koetuksissa.Kristityn elämään kuuluu kärsivällistä luottamusta Jumalaan vaikeuksien keskellä.
Ensimmäiset kristityt: 1 Pietarin kirje 4: 12-13
Jeesus: Matt 10:22
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin! Raamattu opettaa että Jumala lahjoittaa uskoa, ja ihminen uudestisyntyy, tulee Jumalan lapseksi. Usko ei tule jonkun rituaalin kautta, vauvakaste!
Eri
Kyse ei ole käsityksistä, vaan siitä mitä Raamattu opettaa.
Raamattu itsessään ei opeta mitään.
Raamattu on Jumalan kirje ihmisille. Se nimen omaan opettaa.
Raamattu, ei voi opettaa mitään, mitä ihminen ei jo tiedä.
Syntiinlankeemus hämärsi ihmiseltä kaiken mahdollisen synnynnäisen tiedon. Siksi ihminen ei voi tietää Jumalasta mitään muuta kuin ehkä hämärän aavistuksen siitä, että sellainen on olemassa. Ihminen tietää jotain vain silloin jos Jumala itse kertoo. Ja missään muualla Hän ei ole kertonut kuin alustavasti profeettojen kautta juutalaisille, ja täydellisesti Jeesuksessa. Raamattu on dokumentti tästä ilmoituksesta, Jumalan itsensä junailema ja johdattama, että ihmisillä olisi mahdollisuus pelastua. Jumala kun ei katso syntisyyttä läpi sormien.
Miten ihminen sitten on kirjoittanut Raamatun tekstit?
"Mutta te älkää antako kutsua itseänne rabbiksi, sillä yksi on teidän opettajanne, ja te olette kaikki veljiä."
"Mutta Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä on lähettävä minun nimessäni, hän opettaa teille kaikki ja muistuttaa teitä kaikesta, minkä minä olen teille sanonut."
Jos Henki on ihmisessä, miten Raamattu voisi opettaa?
"Te kyllä tutkitte kirjoituksia, koska luulette niistä löytävänne ikuisen elämän."
"Ja minä olen rukoileva Isää, ja hän antaa teille toisen Puolustajan olemaan teidän kanssanne iankaikkisesti, totuuden Hengen, jota maailma ei voi ottaa vastaan, koska se ei näe häntä eikä tunne häntä; mutta te tunnette hänet, sillä hän pysyy teidän tykönänne ja on teissä oleva."
"Minulla on kehittyneempi ymmärrys kuin Paavalilla. Sinulle toivotan onnea matkaan."
Paavali sai ymmärryksensä Jeesukselta itseltään. Ja sinä? Samalta tyypiltä, joka joskus ennenkin on kysellyt että "Onko Jumala todellakin sanonut...?"
1.Taistelua syntiä ja omaa itsekkyyttä vastaan Kristitty pyrkii elämään Jumalan tahdon mukaan ja hylkäämään sen, mikä vie pois Hänestä.
- Jeesus: Matteuksen evankeliumin 5. luku
- Ensimmäiset kristityt: 1 Tim 6: 11-21
Tuo ensimmäinen on Vuorisaarnasta. Siinä ei ole kyse kilvoittelusta, vaan ohjeiden mukaan tekemisestä. Ohjeiden noudattamisesta kerrotaan näin:
Jokainen, joka kuulee nämä sanani ja tekee niiden mukaan, on kuin järkevä mies, joka rakensi talonsa kalliolle. 25Alkoi sataa, tulvavesi virtasi ja myrskytuuli pieksi taloa, mutta se ei sortunut, sillä se oli rakennettu kallioperustalle.
26Jokainen, joka kuulee nämä sanani mutta ei tee niiden mukaan, on kuin tyhmä mies, joka rakensi talonsa hiekalle. 27Alkoi sataa, tulvavesi virtasi ja myrskytuuli pieksi taloa, ja se sortui, maan tasalle saakka.
Toinen on Paavalin kirjoittamasta kirjeestä. En jaksa kommentoida sitä.
Jeesuskultti taikureineen toivottavasti nauretaan ulos Suomesta.
Miten ihminen sitten on kirjoittanut Raamatun tekstit? HENGEN JOHDATUKSESSA
"Mutta te älkää antako kutsua itseänne rabbiksi, sillä yksi on teidän opettajanne, ja te olette kaikki veljiä."
JUMALA SIIS; JUMALAN HENKI
"Mutta Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä on lähettävä minun nimessäni, hän opettaa teille kaikki ja muistuttaa teitä kaikesta, minkä minä olen teille sanonut."
HENKI TULI JA OPETTI: JA IHMISET KIRJOITTIVAT RAAMATUN
Jos Henki on ihmisessä, miten Raamattu voisi opettaa? HENKI EI OLE VAIN IHMISESSÄ: HENKI ON SIELLÄ MISSÄ JUMALA ON: JUMALA OPETTAA RAAMATUN KAUTTA.
"Te kyllä tutkitte kirjoituksia, koska luulette niistä löytävänne ikuisen elämän." TÄSSÄ ON PUHE JUUTALAISISTA KIRJOITUKSISTA
"Ja minä olen rukoileva Isää, ja hän antaa teille toisen Puolustajan olemaan teidän kanssanne iankaikkisesti, totuuden Hengen, jota maailma ei voi ottaa vastaan, koska se ei näe häntä eikä tunne häntä; mutta te tunnette hänet, sillä hän pysyy teidän tykönänne ja on teissä oleva." TÄMÄ KOSKEE SIIS VAIN OIKEITA USKOVIA: TOTUUDEN HENKI TULI JA KIRJOITUTTI RAAMATUN MEILLE JÄLKIPOLVILLE TODISTUKSEKSI
Lisäys; olen siis eri.