Kirkon tulevaisuus
Millaiseksi arvelette Suomen kansankirkon kehittyvän, kun pian alle puolet väestöstä on jäseniä? Eikä lasku siihen jää, vaan pikemminkin kiihtyy.
Mikä on siis kansankirkon kohtalo? Kuolee sukupuuttoon koko Suomen ev.lut. haara?
Kommentit (421)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Homot on myös muissa uskonnoissa ja ortodokseja kuten tiedetään hyvin.
Tietysti on! Mutta siellä se on syntiä kuten aviorikos, avoliitto tai varastaminen. Esiaviollinen seksi. Ja kaikki sen synniksi hyväksyy.
EriNo niin. Oletko valmis seuraavaan tasoon? Kaikki, paitsi eettisesti ja moraalisesti korkein vaihtoehto on syntiä. Jos annat hiemankaan itsellesi periksi siitä, mikä on eettisesti ja moraalisesti korkein vaihtoehto (kehittyneen ymmärryksen perusteella), niin teet syntiä.
Me olemme _kaikki_ syntisiä. Minusta on hämmästyttävää kuinka vaikeaa se on osalle tunnustaa - etenkin nykypäivänä! Me tarvitsemme jatkuvaa armoa, meidän tulee pa
Kyllä tuo on narsistisen ja yksilökeskeisen yhteiskunnan ihmisen prototyyppi. Siksi usko onkin niin vaikeaa. Kaikille. Kilvoittelua.
Eivät kaikki ole Jumalan lapsia, vaan ainoastaan pelastavassa uskossa olevat, uudestisyntyneet kristityt!
Olen pahoillani, mutta olet käsittänyt väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne, jotka ovat tyytymättömiä kansankirkkoon, voivat liittyä ortodoksiseen kirkkoon.
Voi, mutta ei tarvi. Suomessa on nouseva luterilainen konservatiivikirkko, Lähetyshiippakunta. Uskovaiset siirtyvät vähitellen sinne. Ev. lut. kirkkoon jää liberaali prideväki ja se luhistuu lopulta omaan mahdottomuuteensa. Kansankirkko siis kyllä häviää, se, johon on kuuluttu tavan vuoksi ilman kunnon uskoa. Oikeita uskovaisia on aina ollut vähemmistö. He eivät ole kadonneet minnekään vaan löytävät kyllä itselleen seurakunnan, joka kuuluu Kristuksen maailmanlaajuiseen kirkkoon, eikä saatanan kirkkoon.
Olen pahoillani, mutta olet käsittänyt väärin. Ei ole mitään Kristuksen maailmanlaajuista kirkkoa. Jotkut voivat tietysti väittää kuuluvansa sellaiseen, mutta se ei tarkoita sitä, että se olisi totta. Suo sie
Totta kai on. Kristuksen kirkko koostuu kaikista ihmisistä, jotka ovat pelastuneet ja menossa taivaaseen. Heitä on osa kaikista kristillisistä kirkkokunnista, ei suinkaan kaikki nimellisesti johonkin kirkkoon kuuluvat. Jos et sinä usko sen olemassaoloon, niin voi voi sinua sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne, jotka ovat tyytymättömiä kansankirkkoon, voivat liittyä ortodoksiseen kirkkoon.
Voi, mutta ei tarvi. Suomessa on nouseva luterilainen konservatiivikirkko, Lähetyshiippakunta. Uskovaiset siirtyvät vähitellen sinne. Ev. lut. kirkkoon jää liberaali prideväki ja se luhistuu lopulta omaan mahdottomuuteensa. Kansankirkko siis kyllä häviää, se, johon on kuuluttu tavan vuoksi ilman kunnon uskoa. Oikeita uskovaisia on aina ollut vähemmistö. He eivät ole kadonneet minnekään vaan löytävät kyllä itselleen seurakunnan, joka kuuluu Kristuksen maailmanlaajuiseen kirkkoon, eikä saatanan kirkkoon.
Onko Lähetyshiippakunta sitten kaikista maailman n. 45 000:sta eri kristillisessä kirkkokunnasta se, jolla on ehdottoman oikea ja puhdas oppi?
Yksi niistä.
Huomatkaa miten manalan trolli yrittää tässä luoda kuvaa että kymmenet tuhannet eri suuntaukset kannattaisivat epäraamatullista vain me -eksytystä. Oikeastihan sellaiseen uskoo vain pikkiriikkinen osa marginaalilahkoista.
Älkää kuitenkaan uskoko valhettelijaa ja Valheen Isää, vaan muistakaa ettei kirkot pelasta vaan Jeesus ja että pelastuvia kuin kadotukseen joutuvia on kaikissa.
Vierailija kirjoitti:
Eivät kaikki ole Jumalan lapsia, vaan ainoastaan pelastavassa uskossa olevat, uudestisyntyneet kristityt!
Niinkö? Lue Johanneksen evankeliumi 1 : 12-13
Kyllä tuo on narsistisen ja yksilökeskeisen yhteiskunnan ihmisen prototyyppi. Siksi usko onkin niin vaikeaa. Kaikille. Kilvoittelua.
Eri
Mihin perustuu tuo kilvoittelun korostaminen? Ei ole tarkoitus kilvoitella.
Totta kai on. Kristuksen kirkko koostuu kaikista ihmisistä, jotka ovat pelastuneet ja menossa taivaaseen. Heitä on osa kaikista kristillisistä kirkkokunnista, ei suinkaan kaikki nimellisesti johonkin kirkkoon kuuluvat. Jos et sinä usko sen olemassaoloon, niin voi voi sinua sitten.
Minä tiedän, mistä minä puhun.
Yksi niistä.
Huomatkaa miten manalan trolli yrittää tässä luoda kuvaa että kymmenet tuhannet eri suuntaukset kannattaisivat epäraamatullista vain me -eksytystä. Oikeastihan sellaiseen uskoo vain pikkiriikkinen osa marginaalilahkoista.
Älkää kuitenkaan uskoko valhettelijaa ja Valheen Isää, vaan muistakaa ettei kirkot pelasta vaan Jeesus ja että pelastuvia kuin kadotukseen joutuvia on kaikissa.
Eri
Jotkut vaihtoehdot ovat parempia kuin toiset. Lopulta kuitenkin yksittäisen ihmisen toiminta on olennaista, ei se mihin yhteisöön hän kuuluu.
Vierailija kirjoitti:
Eri
Mitä kristityn kilvoittelu on?
1.Taistelua syntiä ja omaa itsekkyyttä vastaan Kristitty pyrkii elämään Jumalan tahdon mukaan ja hylkäämään sen, mikä vie pois Hänestä.
2. Päivittäistä parannusta ja Jumalan puoleen kääntymistä. Kilvoittelu on sydämen asenne: palaamista Jumalan luo yhä uudelleen.
3. Hengen hedelmien kasvattamista elämässä. Rakkaus, ilo, rauha, kärsivällisyys (Gal. 5:2223) eivät synny pakottamalla, vaan Pyhän Hengen vaikutuksesta.
4. Kestämistä koetuksissa.Kristityn elämään kuuluu kärsivällistä luottamusta Jumalaan vaikeuksien keskellä.
"Olen pahoillani, mutta olet käsittänyt väärin. Kannattaa lukea se kohta hyttysen siivilöimisestä ja kamelin nielaisemisesta. "
Jepjep, luettu on. Jeesus siinä moittii juutalaisia fariseuksia siitä, että he ovat tekopyhiä, vaativat muilta paljon, mutta itse tekevät hurskaudestaan esitystä. Noudattavat näennäisesti sanan kirjainta, mutta ei sen henkeä.
Jeesus ei sano, ettei sitä ulkoista puolta pitäisi noudattaa, vaan että siinä pitää olla henki mukana. Jeesus ei koskaan eikä missään tilanteessa siunannut ja hyväksynyt syntiä. Hän hyväksyi ja siunasi katuvia syntisiä. Jotka lopettivat synnin tekemisen ja alkoivat seurata häntä.
Lue itse vaikka Jeesuksen vuorisaarna ja mieti sitten, mitä hän suvaitsee ja mitä ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen lukenut sen. Ja ymmärrän, mitä siinä sanotaan. Minusta vaikuttaa siltä, että sinä et ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Olen pahoillani, mutta sinä itse olet sokea. Ja kuvittelet vielä voivasi toisia taluttaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri
1.Taistelua syntiä ja omaa itsekkyyttä vastaan Kristitty pyrkii elämään Jumalan tahdon mukaan ja hylkäämään sen, mikä vie pois Hänestä.
2. Päivittäistä parannusta ja Jumalan puoleen kääntymistä. Kilvoittelu on sydämen asenne: palaamista Jumalan luo yhä uudelleen.
3. Hengen hedelmien kasvattamista elämässä. Rakkaus, ilo, rauha, kärsivällisyys (Gal. 5:2223) eivät synny pakottamalla, vaan Pyhän Hengen vaikutuksesta.
4. Kestämistä koetuksissa.Kristityn elämään kuuluu kärsivällistä luottamusta Jumalaan vaikeuksien keskellä.
Mikä on tämän kommentin lähde?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen lukenut sen. Ja ymmärrän, mitä siinä sanotaan. Minusta vaikuttaa siltä, että sinä et ymmärrä.
Minusta näyttää, että sinä et ymmärrä. Kerropas mitä sinä luulet lukevasi siitä, niin katsotaan sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen pahoillani, mutta sinä itse olet sokea. Ja kuvittelet vielä voivasi toisia taluttaa...
Projisoitkohan minuun omaa tilannettasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri
4. Kestämistä koetuksissa.Kristityn elämään kuuluu kärsiväll
Tämän lähde on kristillisen kirkon syvä ja pitkä traditio. Pohjautuen tietenkin Raamattuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin! Raamattu opettaa että Jumala lahjoittaa uskoa, ja ihminen uudestisyntyy, tulee Jumalan lapseksi. Usko ei tule jonkun rituaalin kautta, vauvakaste!
Eri
Kyse ei ole käsityksistä, vaan siitä mitä Raamattu opettaa.
Raamattu itsessään ei opeta mitään.
Raamattu on Jumalan kirje ihmisille. Se nimen omaan opettaa.
Raamattu, ei voi opettaa mitään, mitä ihminen ei jo tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Projisoitkohan minuun omaa tilannettasi?
Ei vaan näen että olet liberaali, joka kuvittelee kristinuskon olevan jokaisen ihmisen hyväksymistä ja rakastamista sellaisena kuin hän on, ilman vaatimusta parannukseen ja mielenmuutokseen. Jeesukselta tai muualtakaan Uudesta Testamentista et sellaista löydä, muuta kuin kovalla vääristelyllä, uudelleentulkinnalla ja sillä ideologialla, että Raamattu ei ole Jumalan sanaa, vaan ihmisten jaaritteluja. Sellainen ei ole pelastavaa uskoa, vaan paholaisen juoni pettää ihmiset ja johdattaa heidät laveaa tietä suoraan kadotukseen.
Vierailija kirjoitti:
Eri
Syntiä vastaan tulee kilvotella. Ei Jeesus kärsinyt ja kuollut Golgatan ristillä sen vuoksi että ihminen saisi elää niin kun itse haluaa, vaan niin kun Jumala on määrännyt.
Jeesus kärsi ja kuoli langenneen ihmisluonteen perussyntien vuoksi. Jokainen on täysin syntinen, vaikka eläisikin Jumalan tahdon mukaisesti. Ne jotka turvautuvat Jeesukseen, uudestisyntynyt, pelastava usko, saavat synnit anteeksi Tuomiopäivänä.