Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Selviytyminen anopin luona

Vierailija
17.11.2025 |

Olen pahoittanut monesti mieleni anopin sanomisista. Aikani yritin esim. selittää, miksi kasvatan lastani, kuten nykyisin opetetaan tai miksi ruokavalioni on tietynlainen, mutta kommentointi jatkuu yhä. En ole vastannut rumasti yllättäviin ikäviin kommentteihin, enkä varmasti ollut muutenkaan asiaton. 

Minulle esim. annetaan pyytämättä vanhentuneita kasvatusneuvoja ja välillä tiuskitaan pyytämättä anteeksi, vaikken ole sanonut tai tehnyt mitään asiatonta. Olen aina varuillani ollessamme kylässä anopin luona toisella puolella Suomea. Hän ei pysty tulemaan luoksemme.

Onko muilla kokemusta vastaavasta tai ideoita hyvistä selviytymisstrategioista? Lapset ovat pieniä, enkä voi vielä pitkään aikaan olla lähtemättä mukaan.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäinen anoppi on? Osa vaihtari-ikäisistä on vaikeita hormonien takia tajuamatta sitä itse.

Ja ihmiset ovat mitä ovat, kaikkien kanssa ei löydy yhteistä säveltä  - kannattaa ottaa oppimiskokemuksena, miten tulla toimeen erilaisten ihmisten kanssa, jos muuta hyvää puolta ei löydy. Toki kai rakastaa lastasi mummona?  - ja kasvattanut kuitenkin miehesi.

Vierailija
2/23 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tsempeistä. Hän on 7-kymppinen.

Varmaan saattaa rakastaa lapsenlapsiaan, mutta valitettavasti olen kuullut hänen tiuskivan suvun muille lapsille heti jos lapsi ei ns. toimi kuin unelma. En jätä lapsiamme kahden hänen kanssaan, koska hänellä ei ole myöskään käsitystä pienten lasten turvallisuutta vaarantavista asioista (esim. parkkipaikalla tai autotien lähettyvillä ei lapset voi juoksennella vapaasti, pieniä esineitä ei voi antaa alle 2-vuotiaalle valvomatta, huoneenlämmössä tuntikausia seisseitä herkästi pilaantuvia ruokia ei anneta pienille jne)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa vähän narsistiselta tyypiltä. Itse ei liiku mihinkään, mutta muut tulevat hänen luokseen. Hän on kuningatar ja tekee mitä hän haluaa. Muut tottelee.

Muista parisuhde-elämän sääntö nro1: kumpikin puoliso pitää oman sukunsa hullut kurissa. Tämä ongelma on sinun puolison vastuulla. Sinun ei pidä ratkaista tätä. Nyt kerrot asiasi puolisolle että asia vaivaa ja et halua mennä anoppilaan jos asiaa ei puhuta halki. Sitten miehesi ottaa asian puheeksi anopin kanssa ja sanoo että nyt saa sekoilu loppua (ei näillä tietenkään). Jos miehesi valitsee äitinsä miellyttämisen eikä suostu tähän, sitten tiedät hänen prioriteetit. Sitten jäät kotiin anoppireissujen ajaksi, ja teet jotain sinulle miellyttävää hommaa sillä välin. Miehesi voi ottaa lapset mukanaan anoppilaan niin voit ottaa me-timea itsellesi. Sinun ei tarvitse olla kynnysmatto kenellekään, ja anoppius tai äitiys ei ole vastuuvapautus sille että saa kohdella paskamaisesti lähimmäisiä ihmisiä.

Jos tilanne eskaloituu, laitat no-contact -moodin päälle ja jatkossa kaikki kontakti anoppilaan tapahtuu miehesi välityksellä.

Vierailija
4/23 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa vähän narsistiselta tyypiltä. Itse ei liiku mihinkään, mutta muut tulevat hänen luokseen. Hän on kuningatar ja tekee mitä hän haluaa. Muut tottelee.

Muista parisuhde-elämän sääntö nro1: kumpikin puoliso pitää oman sukunsa hullut kurissa. Tämä ongelma on sinun puolison vastuulla. Sinun ei pidä ratkaista tätä. Nyt kerrot asiasi puolisolle että asia vaivaa ja et halua mennä anoppilaan jos asiaa ei puhuta halki. Sitten miehesi ottaa asian puheeksi anopin kanssa ja sanoo että nyt saa sekoilu loppua (ei näillä tietenkään). Jos miehesi valitsee äitinsä miellyttämisen eikä suostu tähän, sitten tiedät hänen prioriteetit. Sitten jäät kotiin anoppireissujen ajaksi, ja teet jotain sinulle miellyttävää hommaa sillä välin. Miehesi voi ottaa lapset mukanaan anoppilaan niin voit ottaa me-timea itsellesi. Sinun ei tarvitse olla kynnysmatto kenellekään, ja anoppius tai äitiys ei ole vastuuvapautus sille että saa kohdella paskamaisesti

Hyviä ajatuksia, mutta ap kertoi että anoppi asuu kaukana ja pienistä lapsista ei voi olla vielä erossa viikonloppua

Vierailija
5/23 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan saattaa rakastaa lapsenlapsiaan, mutta valitettavasti olen kuullut hänen tiuskivan suvun muille lapsille heti jos lapsi ei ns. toimi kuin unelma. En jätä lapsiamme kahden hänen kanssaan, koska hänellä ei ole myöskään käsitystä pienten lasten turvallisuutta vaarantavista asioista (esim. parkkipaikalla tai autotien lähettyvillä ei lapset voi juoksennella vapaasti, pieniä esineitä ei voi antaa alle 2-vuotiaalle valvomatta, huoneenlämmössä tuntikausia seisseitä herkästi pilaantuvia ruokia ei anneta pienille jne)

Meinasitko sitten lapsenvahtina käyttää vanhaa ihmistä?

Vierailija
6/23 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meinasitko sitten lapsenvahtina käyttää vanhaa ihmistä?

Anoppiko ei saanut unta vielä?

Vierailija
7/23 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meinasitko sitten lapsenvahtina käyttää vanhaa ihmistä?6

Anoppiko ei saanut unta vielä?

Narsistinen miniäkö siellä ärhentelee ja komentelee anoppiaan.   

Vierailija
8/23 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se vastuu lapsista on vanhemmilla anopinkin luona, katsoa etteivät mee auton alle.  Etenkin vanhan anopin. Anopilla muutenkin stressiä vieraista ja vieraasta miniästä, työtä enemmän ja rahanmenoakin ruokkimisessa.  Vielä pitäisi lapset katsoa.

Vierailija
9/23 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ollut ihan sama, anoppi jota saa pelätä hänen terävän kielensä ja outojen temppujensa takia.  Liikaa häneltä kestin lasten ollessa pieniä, sitten onneksi tuli aika että mies pystyi menemään yksin lasten kanssa. Itse välttelen anoppia vuosi vuodelta enemmän. Entä jos keksisit itsellesi heidän paikkakunnaltaan jotain tekemistä ja jättäisit miehen lasten ja anopin kanssa?

Vierailija
10/23 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vanhana se sinäkin oot penskan pyöräyttänyt.

Vierailija
11/23 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhuin suoraan. Kasvatan lapseni itse ja lapsesikin osallistuu. Katso peiliin onnistuitko paremmin? Kiitos avusta. Älykäs ihminen ymmärsi muutaman keskustelun jälkeen. Eri ajat, eri ongelmat. Ok välit. Piti saada suu auki.

Vierailija
12/23 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä vinkki, korvien läpi riitelemättä.  Jos kovin erikoisia syöt viet mennessäsi ja valmistat sapuskasi itse.  Ei välttämättä osaa toinen ostaa oikeeta mitä se sitten onkin. Kasvimaitoja on tuhatta sorttia, gluteiinittomia vaikka kuinka ja jos olet carnivore voi sattua liian rasvatonta lihaa.

Vierailija
13/23 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhuin suoraan. Kasvatan lapseni itse ja lapsesikin osallistuu. Katso peiliin onnistuitko paremmin? Kiitos avusta. Älykäs ihminen ymmärsi muutaman keskustelun jälkeen. Eri ajat, eri ongelmat. Ok välit. Piti saada suu auki.

Onko se noin kauheaa jos vanha ihminen jotain sanoo.  Erilaista tapaa kertoo, ei sanoita eikä ole joutanut tuntikausia.  Tuttu ope sanoi ettei hän joutanut aamulla temppuja katsomaan kun piti kahdeksalta olla luokassa.  Kaikki on toidin nykyisin kun suututaan jos yleensä pitäisi työpaikalla joskus käydä näyttäytymässä.

Kuitenkin poika on kelvannut. Varmaan tottelee sinua eka käskystä vai joudutko paljon sanoittamaan?

Vierailija
14/23 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta on jos miehetkin lisääntyisivät normaalin ikäisinä ei anopit olisi jo vanhoja horiskoja .  Ja nykyisin taas pysytään kauan lapsenmielisenä, keski-ikäinen tenavan äitikään ei ymmärrä vanhenemista, kiukutellaan kun vauhti hidastuu, jaksaminen hidastuu anopeilta. 

Vierailija
15/23 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvä vinkki, korvien läpi riitelemättä.  Jos kovin erikoisia syöt viet mennessäsi ja valmistat sapuskasi itse.  Ei välttämättä osaa toinen ostaa oikeeta mitä se sitten onkin. Kasvimaitoja on tuhatta sorttia, gluteiinittomia vaikka kuinka ja jos olet carnivore voi sattua liian rasvatonta lihaa.

Haaste siinä, että anoppi herkästi suuttuu ja tekee numeron, jos hänen ruokansa eivät ns. kelpaa. En saisi neutraalilla äänellä sanoa, että ei kiitos ja syön omaa ruokaani. Seuraa joka kerta valtava kauhistelu kovaan ääneen, vaikka olen kertonut perusteet ruokavaliolle. Ruokia ja ruokatarpeita viedään aina kylään saapuessa mukana.

Vierailija
16/23 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä ap:n tilannetta mutta täällä mies 40, minä 35 ja anoppi +70v. Minulla 5 v korkeakoulututkinto, joka piti ensin suorittaa.

Voihan myös olla että ap:n anoppikaan ei aikoinaan meinannut löytää kumppania mutta vanhapiikaa lopulta lykästi +30 v iässä

Vierailija
17/23 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haaste siinä, että anoppi herkästi suuttuu ja tekee numeron, jos hänen ruokansa eivät ns. kelpaa. En saisi neutraalilla äänellä sanoa, että ei kiitos ja syön omaa ruokaani. Seuraa joka kerta valtava kauhistelu kovaan ääneen, vaikka olen kertonut perusteet ruokavaliolle. Ruokia ja ruokatarpeita viedään aina kylään saapuessa mukana.

No anna valittaa.  Itsehän olet sen tien valinnut ettei anopin ruuat kelpaa.  Syöt omasi ja annat toisen papattaa jos ei kerran opi ruokavaliotasi.

Moni opetetaan lapsena, kylässä syödään mitä tarjotaan vaikkei aina olisi mieleistä.

Vierailija
18/23 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä ap:n tilannetta mutta täällä mies 40, minä 35 ja anoppi +70v. Minulla 5 v korkeakoulututkinto, joka piti ensin suorittaa.

Voihan myös olla että ap:n anoppikaan ei aikoinaan meinannut löytää kumppania mutta vanhapiikaa lopulta lykästi +30 v iässä

Mun miniäni pyöräytti lapset, on kaksinkertainen maisteri ja kun kuopus oli 5, väitteli tohtoriksi. Olin silloin 65.   

Mutta kaikkien elämä menee erilailla.  Korkeasti oppinutkin miniä  voisi suvaita erilaisia ihmisiä ja vanhanaikaista anoppia.  Mutga eihän se käy kun MINÄ sentään olen.....

Vierailija
19/23 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kuulostaa rajoittuneelta nykyaikaan. Ruokavaliot ja kasvatustavat vaihtelevat aikojen saatossa.

Anopilla on perspektiiviä.

Vierailija
20/23 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin, miehen tehtävä on kommunikoida äitinsä kanssa. Älä lähde anopin kanssa väittelyyn, vaan anna miehen keskustella. Sovi miehesi kanssa, että anopin luona aina jompi kumpi lapsen vanhemmista on lapsesta vastuussa. Tuo mukanasi omat ruokasi, äläkä lähde anopin kanssa keskusteluun. 

Jos mies ei pysty hoitamaan suhdetta omaan äitiinsä, vähentäisin vierailuja. Mutta puhuisin ensin miehelle suoraan.